Charlie Christensen och hans verk

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Buzz
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 18:08

Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Buzz »

En personlig favorit, autodidakt och intellektuell med perspektiv nedifrån. Absolut mest känd för sin grymma skapelse Arne Anka den satiriske sanningsägaren som anser sig vara en osörstådd poet, fast det enda han har gemensamt med riktiga poeter är alkoholen. Men har också, tillsammans med andra, gjort Frans G Bengtssons "Röde Orm" till serieform också en fullträff enlig mig. Men en som jag gärna skulle vilja uppmärksamma extra är den rätt så okända "Odilou" en kort men fantastiskt historia om en pojke under ryska inbördeskriget som letar efter sin älskade, utan att veta vem det är. Det hela liknar mest en dikt i serieform.

Christensen är enligt mig en av Sveriges bästa tecknare (trots att han numera bor i Spanien/Baskien) och lyckas alltid fånga miljöerna på ett snyggt sätt. Den här tråden tänkte jag skulle vara till för att disskutera alla hans olika verk, samt skaparen själv som har en hyffsat intressant historia.

Charlie Christensen föddes i Stockholm 1958. Han äger ingen formell utbildning, utan är autodidakt. Han jobbade i flera år som hemsamarit i Vasastan i Stockholm, ett arbete som främst bestod av att städa, handla, laga mat åt och prata med gamlingar. Han kallar dessa år för ”sina universitet”. Vid sidan av ägnade han sig åt biblioteks- och museibesök, han “snyltade i vänners samlingar av konstböcker”, och formades av interrail- och liftarresor genom Europa. Framför allt var det Bryssel, den europeiska seriekonstens huvudstad, och ett flertal visiter i Florens, där mötet med da Vinci, Michelangelo och Brunelleschis kupoler, hade en avgörande inverkan på hans tecknande. Med tiden fick han anställning på olika dagstidningar, främst Aftonbladet och Svenska Dagbladet, som nyhetsgrafiker, där han lärde sig den svåra konsten att “arbeta mot klockan”. Samtidigt började han satirserien Arne Anka, där man tidigt kunde skönja det journalistiska intresset hos honom. Redan när han först började teckna serier drevs han av en stark vilja att införa “verkligheten i detta starka medium, som var så uppfyllt av fantasy och superhjältar”.

Bland sina inspiratörer nämner han främst Hergé, Franquin, Moebius, George Grosz, Bellman, Karl Gerhard, Berthold Brecht, Velvet Underground, Frank Zappa, Strindberg, Hjalmar Söderberg, Björn Kumm och Dagens Eko.

Sedan 1988 är han bosatt i Pamplona, Navarra, Spanien och har många synpunkter på tillståndet i Sverige i allmänhet och i Stockholm i synnerhet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Agentum »

Mycket säger mig att han sällan är så allvarlig heller när de frågar honom om saker. :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av mohsart »

Arne Anka var otroligt bra när den kom (nu snackar jag den första svängen) men extremt daterad, att läsa om albumen nu ger i princip ingenting.
Odilou är bra IMO, Röde orm mindre så - läs böcker(na) istället!

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Wakuran »

"Ikoner" kan rekommenderas om man vill ha en ny vinkel på Christensens verk, innehåller bl.a. Odilou. Odilou gavs också ut i tidningsformat (med fast pärm) relativt nyligen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Labrador Road 26 »

Inte heller att förglömma att Arne Anka sattes upp på teater, det är inte ofta en svensk serie får den typen av behandling. Jag kommer bara på den där uppsättningen av Seriemagasinet 16/77. Arne Anka-versionen gavs ut som film också, klart sevärd.



Möjligt att han, Christiansen alltså inte Arne, är barn av sin tid, men det är ju i stort sett alla stora författare, så även Strindberg, Voltaire, Oscar Wilde, Aristofanes och så vidare. Att göra samlingsboken Jag Arne i samma utförande som Disney-samlingarna är ju också en briljant pik.

Bild Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Peral »

Speciellt med tanke på de rättsliga tvister som förekommit mellan herr Christenson och Disney företagen
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Magnus »

Peral skrev:Speciellt med tanke på de rättsliga tvister som förekommit mellan herr Christenson och Disney företagen


Har det varit mer än hot om stämning från Disney?
I början av 90-talet var de hotfulla men sen blev det väl kanske aldrig något?
Vet att det var bråk om Arnes näbblängd. Han fick den fixad av plastikkirurger men sen hade han en lösnäbb också.
Simma lugnt!
CodeMasterMike
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 jun 2011, 13:10
Ort: Unterach am Attersee

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av CodeMasterMike »

Jag tycker Charlies "biografi" Bombad och Sänkt, är helt fantastisk! Jag vet inte hur många gånger jag har läst den vid det här laget :P
Jag gillar extra hur han lägger in sin egen historia tillsammans med Arnes i boken.

Vem har inte blivit sugen på att bygga en egen bar där hemma, efter ha läst historien om Zeke's? :)

Jag håller med om att läsa dom äldre Arne serierna, är svåra att relatera med, eftersom det mest handlar om vad som hände just då. Men det finns ju
alltid ett par tidslösa strippar som funkar även nu, som då. Men fördelen är att, nu när man läser hans nya Arne serier, så ser man hur bra han lyckas fånga upp ämnen!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av RioGrande »

Joakim Pirinens Socker-Conny har också blivit teater.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av rkaj »

mohsart skrev:Arne Anka var otroligt bra när den kom men extremt daterad [...]
Odilou är bra IMO, Röde orm mindre så - läs böcker(na) istället!


Håller med om Arne och Odilou, men tycker mycket om även serien Röde Orm. Vilket inte hindrar att jag håller med om att man ska läsa Frans G. Bengtssons böcker, men också, inte i stället! Böckerna har en lakonisk ton som Christensens stil passar utmärkt till att levandegöra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Agentum »

Fast böckerna var ju riktigt bra, men den snubben har en kul gravsten med.

Det är väl den som det står att han sköt upp allt till morgondagen, men han dog verkligen + datum, eller hur var det?:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Fast böckerna var ju riktigt bra, men den snubben har en kul gravsten med.

Det är väl den som det står att han sköt upp allt till morgondagen, men han dog verkligen + datum, eller hur var det?:-)


Nej, så vitsig var inte Bengtsson. Det var Vollsjös store son, Fritiof Nilsson Piraten, som skaldade så här på sin gravsten: "Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan. 1972." [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Agentum »

Ah, så var det, en ihopblandning.

Nåt sånt där skulle jag vilja komma på att ha när man nu går bort, nåt som folk kommer ihåg.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Stefan_N »

Tycker det är lite intressant att Carl Barks inte tas upp som inspiratör i den citerade texten med tanke på hur mycket tal det var, då när Arne kom, om att Arne Anka var en hyllning till CB.

Både håller med och inte om att (de tidiga) Arne Anka åldras extremt. Naturligtvis är det ju så att ju närmare nutid, när man läserde, en samtidskommenterande serie är skapad, desto lättare är det att relatera till händelserna som åsyftas. Men för mig som läste serierna på 80-talet och som känner till en hel del av det som behandlas i serierna är de fortfarande roliga även när de kommenterar det som var aktuella händelser då och kommer förmodligen att vara roliga även i framtiden. För någon som inte var med på 80-talet och inte känner till Holmér och grabbarna är nog inte just de serierna lika roliga, men alltså, hela Ebbe Karlsson/Hans Holmér-cirkusen är ju som en parodi i sig. Men rätt mycket av Arne-serierna är ju faktiskt inte tidsbundet utan mer allmänexistensiella problem. Pengar till öl, hur fixa flickor et c.

Arne är för mig en av de absolut största svenska serierna och tolkningen av Röde Orm är fantastiskt bra. Tråkigt Christensen inte kommer göra en tolkning av 'I österled'
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av RioGrande »

Många Bengtssonälskare var missnöjda med Christensens Orm (jag tyckte att den var helt okej). Kanske skulle någon annan tecknare, med en helt annorlunda stil, ta sig an Österled? Madsen är ju klar med Valhall nu... Jag hade gärna sett Ulf Jansson på Orm också...
Eller, varför inte, en helrealistisk tecknare? Bergkvisten? (Fast han förverkligar nog helst sina egna manus och idéer!)
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Stefan_N »

Jag gillade som sagt Christensens Röde Orm. Det är inte samma som Frans G Bengtssons Röde Orm, som jag också gillade.

Klart man kan vara missnöjd med Christensens version av Röde Orm - när man läser boken skapar man ju egna bilder av hur karaktärerna och landskapet ser ut och ingen kan återskapa de bilderna. Men det jag tycker är viktigt för att inte bli alltför besviken när det görs en annan version i ett annat medium av något jag gillar - oftast filmer av böcker - är att se det som ett eget, fristående verk i sig, utan relation till originalet. Annars kommer du ALLTID att bli besviken. För någon del av din egen upplevelse kommer uttolkaren att missa hur noggrann han eller hon än är.

Följer t ex Master And Commander boken/böckerna? Nej, långtifrån! Är det en dålig film? Nej, tvärtom ganska bra.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av RioGrande »

Har tänkt se den. Men den verkar så avskräckande lång...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Wakuran »

Charlie Christensens pseudonym "Alexander Barks" är ju en tydlig hyllning till Carl Barks.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Offissa Pupp »

Tycker också jag att Arne fortfarande är rolig. Kanske rentav eftersom den är ett samtidsdokument. Bra litteratur behöver inte bli daterad om den innehåller tidstypiska markörer. Tvärtom så blir Arne både rolig och viktig. Om man jämför med tex killinggänget och Nilecity så tycker jag att den är mycket mer daterad trots att den väl inte innehåller några samtidskommentarer. Det tidstypiska kan också vara allmängiltigt.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Grumme »

Vill bara meddela den glada nyheten att det kommer (sannolikt i april) en andra samlingsvolym med Arne Anka, titulerad "Jag Arne - Del två" :)

Bild

Den innehåller det som givits ut efter att Arne återuppstått och samlar totalt fem böcker.

Me like! :)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186003976
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar