From Hell.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

From Hell.

Inläggav Agentum » sön 29 maj 2011, 13:15

Vad tycker ni om Alan Moores verk och kanske nåt om filmen som fick honom att gå i taket när det begav sig.?

Jag läste om den rätt nyligen och man läser den inte direkt för den fina humorn direkt, det är dystert och dunkelt för det mesta.

Jag kan på sitt vis förstå filmmakarna att inte vilja avslöja mördaren på de första minuterna som ju serien gör.

Däremot kstade de ju helt verbord teorier om vad Hawkmoor platserna innebar och vad tanken där var över att skydda höjdare.

En sak som filmen gör bättre är anske att visa lite hur mcket jävla folk som bodee i det här fattiga kvarteret i serien är det ofta helt tomt med folk men allttså London var en flermillionerstad redan då och flest bodde i East end.

Jag gillar teckningarna i serien iaf, det mesta av det där står kvar förutom att en del bomades då just East end fiick på skallen rejält i ww2, en del kyrkor är ombygda hit och dit, nån var tom tillbakabyggd till originaet från 1800-talet.

I övrigt har jag kollat på bilder tagna i de här fattigkvarteren o fy fan vilka kåkar, varken serien eller filmen gör dem rättvisa.

Tänk er en 3 våningsbygnad helt i trä liksom, gamla jäkla plankor.
Kolla gärna själva på bilder från Lodon 1880 typ.

Filmmakarana kapar rejält där med åkturen man får i dåtidens London i serien.

Som sagt idag finns visserligen de här kyrkorna mm kvar, men i övrigt är det meningslöst att ränna runt där idag då allt är rivet fullständigt efter andra världskriget, platserna för morden finns inte kvar längre.

Det verkar dock ha varit ett vedervärdigt ställe att bo i särskilt då Whitechapel.

Nåväl Moore blev skitsur över filmen, men jag gillar en del de hittade på som tex. den opiumrökande Depp och hur han använder sig av opiaten.

För Laudanum som är opium som är löst i sprit, typ morfin kan man säga, Poison står det ju på det.

Jack the Ripper, jag hoppas att det brev som skrevs om hur han födde fram det 20onde århundradet är äkta, fäör på sitt sätt gjorde han ju det, sen bev ju seriemördare vanligare inpå 1900-talet och så att säga fram till dataålderns möjligheter.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Re: From Hell.

Inläggav Ray » sön 29 maj 2011, 13:59

Först och främst så gillar jag inte filmen alls. Det finns bara en film som gör jack the ripper historien rättvisa och det är miniserien från 1988 med Michael Caine och Jane Seymore i huvudrollerna. Den är absolut bäst.
From hell filmen var inte mycket att hänga i julgranen, den passerade som vilken thriller som helst för mej.
Serien är i mina ögon mycket trist tecknad så den är inte speciellt attraktiv för mig.
Jag rekommenderar ovan nämnda miniserie på 3 timmar, helt infernaliskt bra.
Ray

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 29 maj 2011, 14:16

Så båda är skit alltså?

Det var ju en vinkling jag inte bäntat mig får jag erkänna.

I övrigt fins otal med berätelser om detta just för att det aldrig löstes åtminstonde så långt vi vet.

En ann sak som aldrig tagits upp i serievärlden är ju Springheeled Jack, det är lite konstigt, han avslöjades inte, var det ren masshysteri eller vad ar det fråga om?

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » sön 29 maj 2011, 14:43

1988 släpptes Scotland yard alla dokument från undersökningarna av Jack the ripper fria (100 år efter de verkliga händelserna) och då passade filmskaparna på att filma utifrån dessa dokument. För att inte avslöja vem som var mördaren ens för skådespelarna så filmades slutet in med X olika misstänkta in. Det slut som finns i filmen när den sändes är enligt filmskaparna den som misstänktes av Scotland Yard på riktigt.
Myt? vem vet, men filmen är otroligt bra. Grymt bra skådespeleri av hela ensemblen.

Ray

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » sön 29 maj 2011, 14:45

Jag hae aldrig hört talas om Spring Heeled Jack förrän nu intressant. mitt problem med filmen är att de valde två amerikaner till huvudrollerna, Depp och Heather Graham, jag tycker filmen förlorade mycket på det. Serien är helt okej!

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » sön 29 maj 2011, 14:48

Kan inte säga för mycket om storyn då teckningarna var så tråkiga att jag inte ens orkade läsa den, men detta är bara min personliga åsikt, storyn kan vara riktigt grymt bra kanske. Filmen var det dock inte alls och Depp som Abberline - helt fel.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » sön 29 maj 2011, 14:56

Här en bild på den notoriske Fjäderhälen Jack, Jag gillade speciellt mycket den del av skrönan där Tyskarna inspirerade av legenden lät soldater sätta fjädrar på skorna och sa åt dem att hoppa från tak med en rad benbrott som följd! Jag funderar på att använda karaktären framöver
Bild

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 29 maj 2011, 15:23

Stämmer Tyskarna provade just fjäderbelastade skodon och de bröt vristerna av sig på löpande band.

Men Spring Heelled Jack bör tas upp, vad det nu än var skrämde upp hela London när det begav sig.

Just tat an sprutade eld med munnen och kunde hoppa rätt upp över en mr och sedan på taken därifrån.
Även poluismän svor på at de sett honom göra det.

Han dödade ingen men skadade en del och framförallt våldförde sig på kvinnor.

Han förblir en udda figur lik Mothman från USA, så många som kan svära att ha sett honom men ändå så oklart.

Nåväl Jack the Ripper och tråkiga teckningar, jag tycker de hör till, London på den tiden var inte kul särskilt inte de här kvarteren.

Nån klagade på Depp, ok det får man, men jag tycker han var bra som fummsnubbe i filmen, nåt han senare gjort grovastålar på.
För vem kan säga att man ser Pirates of the Carebians utan honom, felet där ar ju att de gick ifrån honom för mycket efter första filmen.

Nån som har en åsikt om From Hell?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 29 maj 2011, 15:27

Ray skrev:1988 släpptes Scotland yard alla dokument från undersökningarna av Jack the ripper fria (100 år efter de verkliga händelserna) och då passade filmskaparna på att filma utifrån dessa dokument. För att inte avslöja vem som var mördaren ens för skådespelarna så filmades slutet in med X olika misstänkta in. Det slut som finns i filmen när den sändes är enligt filmskaparna den som misstänktes av Scotland Yard på riktigt.
Myt? vem vet, men filmen är otroligt bra. Grymt bra skådespeleri av hela ensemblen.

Ray

Problemet är ändå kanske att det jus var en konspiration från högre ort, eller poliser inblandade, ingen vet.

De verkliga händelserna säger du, men de är så gott som de är i serien egentligen, em vet liksom hur de hamnade där de var.

Jag har dock inte sett filmen du nämner, jag får försöka få tag på den på nätet.

För som jag skrev förr så hopasd jag tat det där brevet var äkta om hur hur man skule säga tat han födde fram det 20onde århundrandet, för det passar så bra.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 29 maj 2011, 15:58

Ray skrev:From hell filmen var inte mycket att hänga i julgranen, den passerade som vilken thriller som helst för mej.

Intervjun som jag nämner på denna sida visar att Moore var ordentligt påläst och insatt i undersökningsmaterialet rörande Jack the ripper.
viewtopic.php?f=32&t=1067&start=20

Tyvärr lyckas jag inte lokalisera själva telefonintervjun nu, men den var cirka 30 minuter och gav en intressant inblick i Alan Moores skapelseprocess. Den är troligen med bland noteringarna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Moore#Notes

Jack har dock inte läst serien utan bara sett filmen med Johnny Depp så jag kan inte avgöra hur lika de är.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 29 maj 2011, 19:03

De delar bara grundläggande saker, anars är de att se som totalt olika saker.

På gott och ont.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » sön 29 maj 2011, 19:17

Depp är suverän som jack Sparrow, han är suverän i det mesta han gör, men jag gillade inte honom i just den rollen. Pirates utan Depp vore uddlös. Har hört att senaste filmen skall va den bästa, har dock inte sett den själv ännu.
Ray

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » sön 29 maj 2011, 20:04

From Hell är en av de få serier som jag givit upp i förtid, det hör annars till ovanligheterna. Fastän jag tyckte mig vara hyfsat påläst om Jack the Ripper förstod jag snart att det inte gick att ignorera Moores fotnoter för att jag skulle begripa vad det var som pågick, och när jag insåg att det alltid tog mer än dubbla tiden att läsa dessa jämfört med själva serien var måttet rågat och nummer 6 blev den sista som jag skaffade. Sen skall jag villigt erkänna att Eddie Campbell inte imponerar på mig heller, men det finns ju många som lovordar honom så där är det väl jag som inte ser hans storhet... [B)] Det är för övrigt inte mycket av det jag läst av Moore efter V For Vendetta som jag gillat (Watchmen var bra men gjorde mig så deprimerad att jag aldrig kommer att läsa om den).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Buzz
Very Good

Inläggav Buzz » sön 29 maj 2011, 20:57

Jag har serien på datorn men har aldrig läst klart den. Tycker att tecknings-stilen inte håller för längre storys, blir för kladigt i längden och tar ner en stor del av läs-upplevelsen. Filmen däremot är ju guld!

Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Kontakt:

Inläggav mohsart » sön 29 maj 2011, 21:53

Jag hade lite svårt med teckningsstilen i början, men kom in i den ganska snabbt; den funkar. Jag har den som tegelstensalbum och det är det största problemet.
Överlag är jag nöjd, kanske lite mer än nöjd men inte så mycket.
Filmen var väl ok, en av de bättre seriefilmatiseringarna, hyfsad för att vara baserad på en serie helt enkelt.

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://mohsart.se

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 31 maj 2011, 00:17

Jo det ser väldigt dystert och suddigt ut det håller jag med om, men jag kollade en del på nätet och mycket av viktiga byggnader och vagnar osv ser fasen ut som han tecknat dem.

Jag tror inte den vunnit nåt på att varit glädjefyllt färglagd heller.

Håller dock med om fotnoterna, det är hel massa text, inte helt olikt hur Moore gör än idag, kolla Black Dossier, ja tom första LoEG en hel del av det hela sitter i texterna, lika i Watchmen man missar en dimnesion om mna bara hoppar över tidningsnoiserna och allt vad det är.

Han gör nåt eget så att säga, han kombinerar serier med ofta helt påhittad fakta men som ändå ger ett djup som om det verkligen var en berättelse som var på "riktigt" kan man säga.

Men man kan tycka att han är så undergångstänkande och dyster, men som sagt lyssna på interjuver med honom han är faktiskt riktigt kvick och rolig trots att han tror på magi och en massa konstigheter.

Han har även skrivit en hel del farsliknade saker, den där när han härmar Millers DD är obetalbar helt enkelt, och det finns mycket annat med, De gamla serier han gjorde med 2000AD som exempel, de här radarparet D.R. and Quinch är inte direkt allvarsamt utan helt utflippat.
Tom Strong är inet direkt tung heller.

Så folk som tar honom för en som endast kan skriva djupa allvarsamma undergångsberättelser har fel, karln kan nog skriva vad som helst och göra nåt nytt av det, få så mångsidiga serieförfattare finns över huvud taget.

Månag är ju one trick ponys, jag nämnde ju Miller och vad han blivit tex.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 01 jun 2011, 07:30

Agentum skrev:och kanske nåt om filmen som fick honom att gå i taket när det begav sig.?

Finns det någon film baserat på hans serier som Alan Moore gillar?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 01 jun 2011, 10:22

Bufkin skrev:Finns det någon film baserat på hans serier som Alan Moore gillar?

Han borde ju vara rätt nöjd med Watchmen, men det verkar nästan som om han oavsett hur näre det är ska ta avstånd. Ändå får de göra filmerna, så han kan få betalt, men sedan tar han avstånd, så ryggen är fri. Är det så att att han inte kan acceptera andras tolkningar borde han ju inte godkänna dem från början, men filmpengarna lockar väl för mycket förstås.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » ons 01 jun 2011, 10:35

Filmrättigheter har allt som oftast ingått i det standardkontrakt som förlagen skrev med serieskaparna tidigare (när serier sällan blev till film för övrigt) och var knappast något man kunde förhandla bort. Det är förlagen som i sin tur sålt filmrättigheterna vidare för verk som Watchmen, V for Vendetta, From Hell, The League of Extraordinary Gentlemen osv. Moore verkar ha tyckt att filmatiseringar kunde vara intressanta, men svängde till att tycka att filmatiseringar av hans verk är onödiga, och efter rabaldret med The League (Moore anklagades för plagiat av en filmmanusförfattare som påstod att han försökt sälja in ett liknande manus till filmbolaget, och att filmbolaget istället hade gett Moore i uppdrag att skapa en serie utifrån samma koncept, som man istället kunde köpa filmrättigheterna till för en billigare penning!) har han varit riktigt anti. Watchmen har han upprepade gånger sagt att han inte kommer att se, hans namn får inte finnas med varken i filmen eller promotionmaterialet, och Moores andel av pengarna gick till tecknaren Dave Gibbons.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Moore ... daptations
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 01 jun 2011, 18:38

Bufkin skrev:
Agentum skrev:och kanske nåt om filmen som fick honom att gå i taket när det begav sig.?

Finns det någon film baserat på hans serier som Alan Moore gillar?

Ingen vet, han vägrar få ett öre från ev. filmer WB då äger och som han skrivit, det är tecknaren som får de pengarna.

Han utalar sig inte ens om filmerna, ändå tycker man att han borde inse om han ser Watchmen att de ändringar som gjordes där kanske är vettiga för att visa vad som händer i stället för bläckfisken.

Återgå till "Serier i allmänhet"