From Hell.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: From Hell.

Inlägg av Peral »

Skall jag jämföra med åtanke att jag gillade både serien och filmen så anser jag nog att serien är vassare!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: From Hell.

Inlägg av Agentum »

Watchmen?

isf ja, men filmen är bra särskilt med extragrejorna med låtsas intervjuerna från 60-talet eller nåt.

From Hell? så svårt då de ara delar grundplotten och vissa andra saker, huvudpersoner finns ju knappt i serien tex., om det inte är Jack själv då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: From Hell.

Inlägg av Peral »

Den jag gillar bäst av vad Alan Moore åstadkommit är dock V
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: From Hell.

Inlägg av Nitro74 »

From hell är en fantastisk serie, där Moore får ganska fritt spelrum att utveckla sina tankar om religion och magi. Eddie Campbells teckningar fungerar aldeles utmärkt för ändamålet; Dave Gibbons teckningar hade fungerat lika dåligt här som Campbells teckningar hade varit fel för Watchmen. Filmen däremot, skalar bort allt som gör serien intressant och förvandlar den till en dussinthriller, om än snyggt filmad.

För den som vill läsa en bra faktabok om slummen i London vid denna tid rekommenderar jag Sarah Wises "The Blackest Streets: the life and death of a Victorian slum". Notera dock att det är en fackbok om levnadsförhållandena i East End och inte en Ripperbok.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: From Hell.

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag upplevde egentligen också From Hell som en tämligen konventionell ripperhistoria. Förmodligen förstod jag helt enkelt inte berättelsen, och jag måste ge mig på att läsa om den. Men det bestående minnet är att det var en rätt - törs jag säga det - banal historia. Ksnske finner jag heller helt enkelt inte Moores tankar särskilt djupsinniga eller ens intressanta. (Men det har dryftats på en annan tråd, och som sagt - jag fattade förmodligen inte.)

Vill man f.ö. läsa om den engelska slummen under tidig kapitalistisk industriell utveckling är annars - faktiskt - den samtida Friedrich Engels The condition of the working class in England 1844 fortfarande oöverträffad. (Alldeles oavsett vad man har för politisk hemvist i övrigt.)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: From Hell.

Inlägg av Agentum »

Banal och banal, det var mycket där när industrialismen dragit igång som folk levde i samam stad mellan rena medeltid till nästan modern tid.

London by gaslight har ju alltid lockat får man erkänna.

Det finns liksom ingen annan stad vid tidpunkten som kan kännas lka eländig och skrämande, men ändå vill man veta mer.

Nåväl magi och teknologi krockade helt klart där.

Den moderna tiden stod för dörren men man hade inte släppt tanken på att utföra magi.

Jag ska inte säga att jag fattade allt jag heller dock, men den har sina meriter, vilken anna har gått så djupt i ämnet serievägen egentligen, ingen.

Sen om det inet intresserar är ju en anna sak, man ska komma ihåg att Moore är en konstig kuf där helt enkelt, hans egna tankar om saker är väldigt annorlunda när han sätter den sidan till.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: From Hell.

Inlägg av Agentum »

Peral skrev:Den jag gillar bäst av vad Alan Moore åstadkommit är dock V

V for Vendetta? den är skriven tidigt 80-tal, From Hell är sent 80-tal tror jag.

Vad som är bäst för mig är väl Watchmen egentligen, iaf hade den en väldig påverkan på mig.

Men karln har skrivit en hel del annat bra och som sagt allt är inte så djupt och dystert som många tror, det är väl mest så att de serierna har blivit de mest berömda.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: From Hell.

Inlägg av mohsart »

Tidigt till mitten av 90-talet skulle jag tro att From Hell är från

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: From Hell.

Inlägg av Agentum »

Ok, du kanske har rätt, det är ändå över 500 sidor nåt, så det tog väl ett tag att genomföra.

Jag var inte med samtidigt på nåt sätt heller utan läste den först på 2000-talet
9mm, i'm never further away than that.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: From Hell.

Inlägg av kentakofot »

Jag försökte läsa den här för 10 år sedan. Men jag klarade inte av de skissaktiga teckningarna. Jag hade extremt svårt att hålla isär karaktärer.

Man kanske skall ge den färglagda en chans.

Gogglade lite bilder:

Två gubbar, yvigt tecknade, med mustach och plommonstop. I den svart/vita så är det bara mönstret på rocken som skiljer dem åt.

Bild

/Länkfix. IMG-taggen kräver direktlänk till bildlänk. Admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: From Hell.

Inlägg av Agentum »

Trist det är egentligen en fantastisk serie och inte direkt utan research Alan Moore kan enorm gud på detta, och teckningstilen ska väl passa att det är 1880 tal, bakgrunder och liknande är ju riktiga för tiden.

Sen hur den löper ut är ju en annan historia, men ok kan man inte köpa den hör teckningstilen så blir den jobbig.

För mig är den en klassiker som visar vad seriemediet Jan göra.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: From Hell.

Inlägg av trimble »

Håller på och läser From Hell- In Color och måste säga att läsupplevelsen känns helt annorlunda ut än den lite spretigt tecknade svartvita versionen men här lyfter verkligen serien med hjälp av den utsökta färgläggningen,den lite dova färgsättningen passar perfekt för skildringen över ett 1800-tals London.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: From Hell.

Inlägg av RioGrande »

Läste From Hell (sv/v) i somras. Ett mäktigt verk. Av bara farten läste jag Alec: The years have pants (tjock volym med Campbells självbiografiska serier) också. När man hade vant sig började man rentav GILLA Campbell.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: From Hell.

Inlägg av Agentum »

Jag gillar det för London såg nog ungefär ut så ofta, mörkt och disigt.

Noterna är enorma i slutet så det måste varit ett rejält prbjekt att göra den.

Har inte sett den i färg.

Filmen var fasansfullt gjord om att den vara tar namnet från serien.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar