Jobbiga serienasare

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Jobbiga serienasare

Inlägg av Halvard Hövlig »

Jag brukar ibland på sommaren åka till närbelägna marknader och botanisera bland serierna. Det brukar nämligen vara ett par-tre olika seriegubbar som står med sina lager där. En av dessa handlare är en jävligt jobbig kille från gnällbältet som brukar skrika och gorma så fort man rotar och skapar oordning i någon av hans lådor. Han verkar vara alldels manisk på att hans tidningar ska stå i nummerordning och gu´ nåde den som inte sätter ner tidningarna i den ordning som de stod. Jag kan förstå att man inte trycker ner Bamse bland Marveltidningarna men om de står i nummerordning tycker jag är lite overkill. Brukar serienasarna i allmänhet vara så petiga eller är han unik? Egentligen kan man väl utöka frågeställningen till att undra om seriehandlare i allmänhet är stenpetiga och hänger kunderna över axeln eller om de har en mer laidback attityd? Jo jag vet att det är olika hos olika handlare, men vad är era erfarenheter?

/Halvard Hövlig
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Det är bra mkt lättare att hitta vad man letar efter ifall det står i nummerordning, men då försvinner iofs lite av charmen med att leta efter ett visst exemplar :)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Om du letar efter en specifik tidning och har letat efter den länge så vågar du ändå inte lita på att tidningarna står i ordning ... Jag har snarare sett det motsatta problemet på loppisar och liknande; de som säljer serier bryr sig så lite att skicket på deras varor snabbt blir riktigt dåligt.

Rena seriebutiker i stockholm är jag överlag väldigt nöjd med, de brukar ha både trevlig och hjälpsam personal.
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Jag håller helt och hållet med rkaj i det avseendet. Brukar själv gå till seriegrossisten vid Odenplan och de har välsorterat sortiment och trevlig personal.
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

quote:
Originally posted by Marqus

Det är bra mkt lättare att hitta vad man letar efter ifall det står i nummerordning, men då försvinner iofs lite av charmen med att leta efter ett visst exemplar :)



Håller med Dig,,, det är en viss charm med att leta efter tidningar som inte står i nummerordning.[:)]
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by rkaj

Om du letar efter en specifik tidning och har letat efter den länge så vågar du ändå inte lita på att tidningarna står i ordning ... Jag har snarare sett det motsatta problemet på loppisar och liknande; de som säljer serier bryr sig så lite att skicket på deras varor snabbt blir riktigt dåligt.

Rena seriebutiker i stockholm är jag överlag väldigt nöjd med, de brukar ha både trevlig och hjälpsam personal.


Men det är ju en viss skillnad på loppmarknader som anordnas av medelsvensson och när seriösa seriehandlare ger sig ut på marknad med sina lager. Jag antar att marknadsgubben som HH nämner ovan är en hyffsat seriös kille som lägger ner lite energi på sina varor. Det gör man inte på loppisar på nån bakgård eller i en skabbig källare....... Däremot är det ju som sagt ett jävla overkill att sortera upp tidningarna i nummerordning och sen kräva av kunderna att ordningen ska bibehållas när marknaden hålls utomhus och kanske besöks av 100000 pers på några dagar. Vad ska gubben själv pyssla med under marknaden när det inte är kunder som handlar där? Dricka kaffe? [8)] Självklart så ska han använda dödtiden till att rätta till saker och fylla på i lådorna. Jag tycker själv att det är ok att det är blandad kompott vad gäller år och skick i lådorna. Bara titlarna stämmer med namnskyltarna, så........ [:)]
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Håller med Olof. Vad ska killen som säljer serier göra när han inte har kunder? Jo, ställa rätt bland tidningarna. Kaffet får vänta...
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Oj, oj Det är mer än 50% av serienasarna som är jobbiga.
Det verkar vara en bransch som drar åt sig underliga snubbar.

Trevligaste serienasaren från min hemstad Göteborg är Dolores Serier.
Dom har lite skräckinjagande hippie-yttre men är hyggliga killar.
Simma lugnt!
Skriv svar