Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Magnus skrev:
mikkeX skrev:
Innevånare är mer ålderdomligt, och är i sammanhanget helt på sin plats, då serien är från 1958. Kollat med telefonen - och den var relativt vanlig i välbärgade hem i Saõ Paolo vid den tiden.


En svensk siffra från 1956:
"Telefontätheten var 1956 i Halmstadområdet 262 telefonapparater per 1.000 invånare."

Hittade en annan rapport om Brasilien och USA:
Transport and Communications Output and Productivity in Brazil and the USA, 1950-90. Nanno Mulder. University of Groningen.

1975 var telefontätheten i USA 602/1000 invånare och i Brasilien var den 3/1000 invånare.
Antalet telefonsamtal per år och capital var 1060 resp. 58.

Det är nog lämpligast att låta pojken springa till polisstationen och rapportera.[:)]

Om nu Saõ Paolo är representativt för landet som helhet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Magnus skrev:
1975 var telefontätheten i USA 602/1000 invånare och i Brasilien var den 3/1000 invånare.

Det är nog lämpligast att låta pojken springa till polisstationen och rapportera.[:)]


Brasilien var (och är) dock väldigt stort, och det fanns väldigt många väldigt fattiga människor där. Så en telefontäthet på 3 telefoner per tusen personer innebär nog att en familj som ser ut som i de tre sista rutorna här i smakprovet ganska sannolikt hade telefon.

Så jag tycker nog det ska stå som det står!
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

"Jag springer iväg och ringer polisen" är ett alternativ.

Ordet >>innevånare<< må låta ålderdomligt och vara passande till en historia som gjordes 1958 men jag tycker serien ser ganska modern ut och ordet >>invånare>> skulle kunna användas utan tvekan.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Inlägg av RioGrande »

Hej.
Jag har just skaffat de tre Fantomentidningarna i vilka Rolf Gohs serie Dom oskyldiga gick som följetong. En läskig serie om barnkorståget, men oj så snyggt tecknad.

Tänkte att detta kunde bli starten på en Gohs-tråd (såvitt jag kan bedöma har någon sådan aldrig funnits?).

Gohs är lite skum (vissa av hans SF/new age-betonade historier är faktiskt direkt knasiga), men man kan inte bortse från hans genialitet. Kanske kan man jämföra honom lite med Moebius? Det är, hur som helst, en av de intressantaste personligheterna inom den svenska serievärlden. Någon borde skriva en bok om hans liv, hela resan från Baltikum, vandringarna nere i Europa under andra världskriget, hur han kom till Sverige 1946 och etablerade sig som ung tecknare. Han blev sedan någon sorts maskot för Semic. Enligt legenderna såg han en gång ett flygande tefat landa i Sverige.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Peral »

En klart respekterad serieskapare även om han aldrig riktigt fallit mig helt i smaken, du har lagt upp en del snygga exempel på hans seriekonst på FB (har jag för mig) som du kanske vill dela med dig av!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Jag är fortfarande sur för att allt Komikas jobb med Mystiska 2:an-samlingen gick i stöpet, och Mikkes och Rolfs samarbete rann ut i sanden. Hoppas på att något annat alternativförlag kan ta upp manteln och samla ihop och utöka det som gjorts hittills.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Ja, vad hände egentligen med Komika? Var det så att Mikke sögs upp av vänsterpolitiken? Han har väl en tendens att bara kunna ägna sig helhjärtat åt en sak i taget?
Den där M2-samligen hade verkligen varit en kulturgärning, om den gjorts färdig. Man måste ju säga att Gohs var otroligt modig. Han träffade ju en massa barn, som var modeller åt honom, medan det fortfarande var kriminellt att vara homosexuell i Sverige. Han måste ha varit nära att plockas in mer än en gång av Sedlighetsroteln (eller vad det nu heter?).
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Peral »

(OT) Att använda barn som modeller måste vara ännu farligare idag, bl.a med Manga-domen i åtanke (slut OT)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Hela historien med SeF:s forum spelade väl in, men jag tror inte det var den enda anledningen. Sedan verkar det som Mikke bara gav ut udda serier som han gillade själv, så de sålde väl aldrig särskilt bra. Känns litet grann som samma bångstyriga envishet som Horst Schröder.

Barnmodeller, jo, hmm... Den mest explicita serien i det avseendet var ju "Fågelön", men den skrev Rolf ju inte manus till själv.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Det är väl ingen som vet riktigt säkert hur det var med Fågelöns manus. Det står något i stil med "med repliker av Stefan Stenudd", vilket tyder lite på att idén till historien ändå var Gohs från början.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Gohs är lite skum (vissa av hans SF/new age-betonade historier är faktiskt direkt knasiga), men man kan inte bortse från hans genialitet. Kanske kan man jämföra honom lite med Moebius? Det är, hur som helst, en av de intressantaste personligheterna inom den svenska serievärlden. Någon borde skriva en bok om hans liv, hela resan från Baltikum, vandringarna nere i Europa under andra världskriget, hur han kom till Sverige 1946 och etablerade sig som ung tecknare. Han blev sedan någon sorts maskot för Semic. Enligt legenderna såg han en gång ett flygande tefat landa i Sverige.


Håller helt med. Moebius-liknelsen var inte dum.

"Legenden om Stjärnhov": http://www.ufo.se/fakta/artiklar/stjarnhov.shtml

Jag tycker att Gohs är en fantastisk tecknare, och då syftar jag främst på M2 och De Oskyldiga. När det gäller hans omslagsmålningar är jag inte alls lika imponerad som vissa Gohs-fans verkar vara, men jag håller med om att han har en väldigt hög lägstanivå. Berättelserna i hans egna serier tycker jag kan ha en väldigt omväxlande kvalitet.
Men trots det är det få svenska serier som jag tycker är mer förtjänt av en rejäl samlingsutgåva än Mystiska 2:an. Komplett och kronologiskt, som sig bör, med mängder av extramaterial! [:)]

PS. Om man får göra (inte så lite) smygreklam så lyckades vi få en väldigt trevlig exklusiv intervju med Gohs till vår bok Från lila vålnad till blågul hjälte i fjol. Gohs-intervjuer kryllar det inte precis av.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Men mystiska tvåan som samlingsalbum finns väl att köpa.
Från Epix.
Fast jag tror inte Fågelön ingår.

http://www.epix.se/katalog/mystiska-tvaan
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det samlingsalbumet är långt ifrån komplett: Mystiska_2:an

Edit: Länk fixad
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Tack för länken.

Skulle Micke ge ut en komplett uppsättning historier alltså?
Det vore ju fantastiskt. Om han har alla filerna så måste det väl kunna gå att hitta en annan utgivare tycker man.

När man söker på Google så får man tragiskt lite om Mystiska tvåan och Rolf Gohs, med tanke på hur betydelsefull han varit för svenska seriekulturen.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Peral »

AndreasEriksson skrev:PS. Om man får göra (inte så lite) smygreklam så lyckades vi få en väldigt trevlig exklusiv intervju med Gohs till vår bok Från lila vålnad till blågul hjälte i fjol. Gohs-intervjuer kryllar det inte precis av.


Personligen ser jag det som värdefull serieinformation, som hör hemma på serieforum. För oss som inte läst utgåvan är det något speciellt du tycker Rolf Gohs avslöjar i intervjun?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Nästan inga "realistiska" svenska serietecknare har lyckats bryta sig igenom buskisvallen och bli kändisar. Göte Göransson hade kunnat hyllas som en svensk "Jijé" eller något sådant. Istället är det bara en liten klick som känner till honom. TROTS att han även gjort "fina" bokillustrationer också, och inte bara serier (= "sådant där barnstrunt"). Gohs hade kunnat vara Sveriges Moebius. Nagy borde också behandlats med mer respekt och uppmuntrats mer av serieförlagen. Och kanske även du Mikael?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

Nä inte ens kända av vanligt folk i Sverige, det finns väl ingen som är känd som inte tecknar/tecknade barnserier eller buskis/skämtserier eller åtminstonde ej realistiska serier som Fleix.?

Den här ni nämner är ej välkänd utanför sfären av sereifolk tror jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Precis, hur många mer allmänt kända tecknare har framkommit i Sverige de senaste 20 åren? Bortsett från Martin Kellerman (som dessutom inte ens han nödvändigtvis är så välkänd utanför unga hipsterkretsar) kommer jag på få självklara namn.

Andra realistiska (eller åtminstone äventyrsrealistiska) tecknare jag kommer på är Hans "Hazze" Lindahl, Jaime Vallvé (som iofs kanske snarare är spansk-dansk än svensk) och Kim W. Andersson.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Rolf Gohs ufoupplevelse kan det f.ö. läsas om här (illustrerad med en Gohs-teckning som tyvärr är enormt komprimerad).

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/stjarnhov.shtml
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Här är ett av de Gohs-album som kom ut på tyska.
Bild
Skriv svar