Målet med 2012 års seriesamlande

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av jens-olof »

ROKALI skrev:Det är inte så knepigt.
Jag byggde en ganska enkelt excelark och att hitta antalet utgåvor är möjligt genom olika seriekataloger/websidan samla serier osv.
En del av samlartjusningen för mig är att se hur wantlistan sakta men säkert minskar och att det återspeglar sig i mitt 8-sidiga excelark.

Dessutom är det ju bra att slippa köpa dubletter så för mig är det nödvändigt att veta vad jag har och inte har. Det var länge sedan jag kunde gå på känsla på den punkten.
Wantlistan är nu nere i 6,5 sida (excel) och målsättningen är att den skall minska med en sida i år men snart är det bara de "svåra" numren kvar så det är kämpigare (=dyrare).


Ändå imponerande! [:)]

Det närmaste jag förskökt få ordning på hur många jag har, så var det att
använda http://www.samlaserier.nu, men den sidan dog ju förstås.
Det är nog inte så svårt att göra jobbet, men hitta tiden... [:I]

Har bara ett dokument där jag bockar av sådant jag saknar efterhand jag
köper, samt kladdar friskt i samlarkatalogerna!

Jens
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av Magnus »

ROKALI skrev:Epitetet breddsamlare hade jag inte hört förut men det stämmer nog.
Jag samlar dock bara på tidningar som jag tycker om att läsa så därför går superhjältar (stålmannen, läderlappen osv ) bort även om jag tycker omslagen är underbara. Kalle Anka är också borta ur bilden även om jag köpt Carl Barks samlade, håller på med Don Rosas samlade, Disneys Hall of Fame mm. När det gäller Kalle så är det priserna som avskräcker.

Jag började samla organiserat redan på 80 talet och 1994 gjorde jag mitt första kartotek. Vid utgången av 1994 hade jag 1.523 tidningar och nästa stora beslut var 2005 då jag bestämde mig för att utan undantag ha Fine eller bättre som skickkrav och med nyare tidningar så ökar skickkravet. Det innebar dock att något tusental tidningar gick som gåva till Kupan och min wantlista ökade rejält men det känns bra idag. De 191 titlar jag samlar på har en sammanlagd utgåva på 14.836 st och jag har idag 12.872 st av dessa.
För mig är vägen målet och ibland lägger jag till någon titel för att ha lite nytt att jaga. Prärie och Vilda västern kan vara nästa tillskott, vi får se.


Jag hittade på epitetet i skrivandets stund. Och jag tycker också det stämmer väl in på hur jag samlar.

Jätteintressant att vi har så olika smak. Jag anser att Disney och superhjältarna hör till de serier från 50&60-talet som är mest läsvärda. Generellt sett är jag dock rätt måttligt intresserad av att läsa gamla tidningar. De är mest för att samla på, den tiden jag lägger på att läsa använder jag helst på nya tidningar.

Är också väldigt imponerad av att du har sån koll på hur många tidningar du har! Själv har jag lite halvdiffus koll på vad jag har. Vilket innebär att jag ofta måste kolla bland tidningarna är jag skall skaffa ett nytillskott.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av manter »

Jag kom att tänka på en gammal klyscha(eller vad man ska kalla det):Det är inte målet som är det viktiga,det är resan dit........
manter
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Mitt mål är som vanligt att ha åtminstone ett (1) mer intressant objekt i samlingen än föregående år.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av Lofty Peak »

Jag trampar lite luft just nu vad gäller samlandet så mitt mål 2012 blir att behålla alla samlade tidningar och inte sälja något, tills jag förhoppningsvis får samlarsug igen.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av Grumme »

Mitt mål är att göra en grundlig genomgång av mina serier och bara behålla sådant jag verkligen tror att jag kommer att läsa /läsa om de närmaste 20 åren.
Resten tänker jag sälja.

Har på tok för många samlingböcker som jag köpt men ännu inte läst. Tanken var god, men man ska vara realist också.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av MAD »

Nuförtiden är jag framförallt läsare och inte så mycket samlare (även om jag i princip aldrig gör mig av med nåt jag köper [V] ), så mina mål är helt enkelt att hitta fler intressanta serier att läsa. Just det, tänkte bli klar med de sista TPB som finns om the Authority, fastnade för dem i början av året och har sedan dess fyllt på succesivt så att jag nu bara saknar två TPB...

Det senaste året har jag lagt ett antal tusenlappar på att köpa amerikanska TPB med väldigt varierande serier. Jag har försökt att köpa TPB som det finns ett slut på och inga evighetsserier för det orkar jag sällan med :-)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av Ellingen »

Mitt mål med året är att dokumentera och skickbedöma vad jag har...
Ett nog så tidsödande projekt. [:I] [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av jens-olof »

Ellingen skrev:Mitt mål med året är att dokumentera och skickbedöma vad jag har...
Ett nog så tidsödande projekt. [:I] [:)]


Läge alltså att skickuppgradera samlingen.
Allt i skick sämre än Fn är inget att spara på, så de kan du ge till mig! [;)]

Jens
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av Ellingen »

jens-olof skrev:
Ellingen skrev:Mitt mål med året är att dokumentera och skickbedöma vad jag har...
Ett nog så tidsödande projekt. [:I] [:)]


Läge alltså att skickuppgradera samlingen.
Allt i skick sämre än Fn är inget att spara på, så de kan du ge till mig! [;)]

Jens


Det lär bli ett liiiitet paket till Norrköping då. [8D] [:o)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av PRHR »

Mitt mål 2012 är att få Ben Bolt komplett(4/63),Anderssonskans Kalle komplett(9st).Buster 67or är alltid intressanta.Jag skall försöka att göra ett register vad jag har.
2011 har jag tagit det lite lugnt med samandet.
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Re: Målet med 2012 års seriesamlande

Inlägg av PRHR »

PRHR skrev:Mitt mål 2012 är att få Ben Bolt komplett(4/63),Anderssonskans Kalle komplett(9st).Buster 67or är alltid intressanta.Jag skall försöka att göra ett register vad jag har.
2011 har jag tagit det lite lugnt med samandet.


Mitt samlarmål är avklarat Ben Bolt komplett Anderssonskans Kalle komplett.
Skriv svar