Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: tis 21 maj 2013, 10:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torpedo.
InläggPostat: tor 16 jun 2011, 14:05 
Mint
Användarvisningsbild

En spansk serie som jag anta att en hel del sett då den varit med sen tidigt 80-tal tror jag.

Först skulle Alex Toth göra den men hoppade av då han ite gillade författarens mörka humor, han hade ju klart fel, det är behållningen med serien att Torpedo gör bort sig gång på gång i sina ränker, och det slutar med att underhuggaren får en snyting.

Jag läste den amerikanska 3dje samlingen här för några dar sen och den är klart bäst av dem alla, visst det är mord och våldtäkt och massor av udda grejor, men det är så jäkla bra gjort helt enkelt.

Det förhärligar liksom inte det där Torpedo håller på med, han blir så ofta blåst själv då han tror att han är så smart.

Den längre storyn i den när de ska knäppa en snubbe åt en tjock mafioso(serieasnittet saknar namn), det gänget kring de båda lägerna är ju obetalbara(Särskilt Mataharry är ju en jäkligt udda figur, och den där boxarn haha), en del skulle använt dem om och om igen, men så funkar det inte här.

Storyn om hur han fick förnamnet Luca är så förbannat bra, man garvar ihjäl sig åt det.

Dock kan många kortisar i rad som det blir i samlingar bli lite sega i vol2 blir det segt ett tag.

Jag har ju sett serien förr men aldrig riktigt fått en slags sammanfattning av den, det flätas ju in en hel del hur allt blivit som det blivit.

Den långa storyn när Torpedo ska köra en lastbil med smuggelsprit är också riktigt bra men inte som den namnlöse jag nämnde ovan, den är fan i mig värd en film nästan.

Inläggsrubrik: Re: Torpedo.
InläggPostat: tor 16 jun 2011, 14:22 
Mint
Användarvisningsbild

Går väl i Magnum numera. Spansk serie har jag för mig. Tecknaren efter Toth är Jordi Bernet, och författaren var väl Sanchez Abuli...

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 14:24 
Mint
Användarvisningsbild

Jo så är det och de båda funkar mycket bra och gör en gansgsterserie som är bättre än det mesta i den stilen.

Alex Toth behövs inte här.

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 14:47 
Very Fine
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
[...]
Jag läste den amerikanska 3dje samlingen här för några dar sen [...]
Den längre storyn i den när de ska knäppa en snubbe åt en tjock mafioso(serieasnittet saknar namn)[...]

Finns originalnamnet med i de andra fallen (dvs där avsnitten har titel)??

Wakuran skrev:
Går väl i Magnum numera. Spansk serie har jag för mig. Tecknaren efter Toth är Jordi Bernet, och författaren var väl Sanchez Abuli...

Om du med Magnum menar Agent X9, så har du rätt [;)]

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 14:54 
Mint
Användarvisningsbild

Originalnamnet? på spanska eller? de har översatt dem till engelska och alla heter de nånting utom denna jag nämner vilket är konstigt då den är ganska lång.

Möjligt att de klantat sig helt enkelt.

Den där man får reda på hur han blev namngiven Luca heter tex. "Shooting back in anger"

Det sägs om serien att den förlorat en del på att bli översatt till engelska, språken är för olika och det är en hel del ordlekande i serien och sånt är svårt att översätta, man kan ju inte alltid direktöversätta sådant då det faller platt bara.
Men jag kan inte spanska.

Senast redigerad av Agentum tor 16 jun 2011, 14:56, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 14:55 
Mint
Användarvisningsbild

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:

Om du med Magnum menar Agent X9, så har du rätt [;)]

Host!

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 14:57 
Mint
Användarvisningsbild

Agent X9 då gör de nåt rätt iaf, för det här gillar jag och de kortare berättelserna i lagom doser funkar nog riktigt bra.

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 15:05 
Mint
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
Originalnamnet? på spanska eller? de har översatt dem till engelska och alla heter de nånting utom denna jag nämner vilket är konstigt då den är ganska lång.

Den där man får reda på hur han blev namngiven Luca heter tex. "Shooting back in anger"

Det sägs om serien att den förlorat en del på att bli översatt till engelska, språken är för olika och det är en hel del ordlekande i serien och sånt är svårt att översätta, man kan ju inte alltid direktöversätta sådant då det faller platt bara.

Jag hittar en längre serie som heter "salario de miedo" (Fruktans lön), fick heta "monnaie du singe" på franska (låtsaspengar), möjligen eftersom titeln "le salaire de la peur" även används för en känd fransk film av gamle noir-hjälten Clouzot: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wages_of_Fear

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 15:08 
Moderator
Användarvisningsbild

Suverän serie som jag läst i Maxx, Jag köpte första samlingsdelen på SPX vilket gav mersmak även om jag läst de flesta av episoderna tidigare, skall nog köpa de efterföljande delarna också! Bernet är lite av en personlig favorit!

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 15:15 
Mint
Användarvisningsbild

Jo han är jäkligt duktig, man ser inget att anmärka på liksom, det passar perfekt helt enkelt, han gjorde ju Jonah Hex med och det var skitbra det med.

Ni vet ju hur gnälliga jänkarna kan vara över spanska invasionen som ju tecknade väldigt mycket åt bla Warren på 70-talet, men alltså jag tycker sällan de var dåliga egentligen.

InläggPostat: tor 16 jun 2011, 15:19 
Moderator
Användarvisningsbild

Häller helt med, jag skulle önska att det fanns större tillgång till Spanska serier för oss som inte behärskar spanska, De verkar ha en enorm mängd bra serier producerade därnere!

InläggPostat: fre 17 jun 2011, 10:15 
Very Fine
Användarvisningsbild

Sir-L skrev:

Spanska originaltitlar verkar finnas här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torpedo_(comics)#Bibliography_.28Spain.29

Funderar du på att sammanställa ett index? [;)]

InläggPostat: fre 17 jun 2011, 19:15 
Mint
Användarvisningsbild

Wakuran skrev:
Agentum skrev:

Jag hittar en längre serie som heter "salario de miedo" (Fruktans lön), fick heta "monnaie du singe" på franska (låtsaspengar), möjligen eftersom titeln "le salaire de la peur" även används för en känd fransk film av gamle noir-hjälten Clouzot: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wages_of_Fear

Jag är ganska säker på at tdet är den då en viss banksedel används som betalning för tjänsten Torpedo gör men som han inte begriper sig på och därmed starta kriget mellan grupperna, på slutet ger han banksedeln för att blåsa sina medryttare varpå de går in på banken och får ut pengarna bara, resultat som vanligt en rak höger på underhuggaren Rascal hehehe, en jävla bra serie iaf.

InläggPostat: fre 17 jun 2011, 19:30 
Very Fine
Användarvisningsbild

AndreasEriksson skrev:
Sir-L skrev:

Spanska originaltitlar verkar finnas här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torpedo_(comics)#Bibliography_.28Spain.29

Funderar du på att sammanställa ett index? [;)]

Funderar alltid på sådant [:)]

InläggPostat: lör 18 jun 2011, 11:10 
Fine
Användarvisningsbild

En riktigt bra serie, men bara om man kan ha överseende med den, hur ska jag säga, bristfälliga kvinnoskildringen. Torpedo är ett svin av mått, och jag kan verkligen förstå om en del har svårt för serien därför.

Själv tycker jag väldigt bra om den; ett av Abulis bästa manus, både i början när den är allvarligare och senare när den blir mer slapstick, och Bernet är en av de absolut bästa nu levande tecknarna. När Bernet är inblandad köper jag alltid serien, även om manuset är uselt eller så gott som icke-existerande [^]

Snart har IDWs nya utgåva kommit ikapp den äldre amerikanska (Catalan gav ut 7 album på 80-90-talet, delvis i en visserligen OK men ändå komplett onödig färgläggning, med tanke på Bernets känsla för svart-vitt); jag vet inte om det finns fler än de som gavs ut då men jag hoppas verkligen det [:)]

InläggPostat: lör 18 jun 2011, 19:23 
Mint
Användarvisningsbild

Jo kvinnoskildringen är inte nåt för feminister kan jag säga, och visst är Torpedo ett svin, men det är ju en hel del av behållningen med, han tar ju alltid den våldasmmaste vägen ur saker, han är ingen hjälte inte ens en anti-hjälte.
Han misslyckas ju så ofta själv ändå, faller på eget grepp.

Ja nån färg behövs inte det passar fint med svart-vitt särskilt med tanke på tidsperioden man har svårt att fatta hur de klarar skildra USA från 30-tal fast de inte är amerikaner ens, men de lyckas, det är verkligen 30-talets Chicago så att säga, iaf som man vill se det.

Hur mycket material som finns vet jag inte, kollar man på tecknarens info har han iaf gjort seríen till slutte av 90-tal så den kanske lades ner då.
Han har ju i nutid tecknat Jonah Hex i några år med mycket lyckat resultat då man inte vill ha superhjältegrejen i sånna serier och då är det bra att sånt här folk fins.

InläggPostat: lör 18 jun 2011, 21:00 
Moderator
Användarvisningsbild

Torpedo skall vara ett svin! Inte någon patetisk form av antihjälte som t.ex. Dexter, som är en seriemördare som bara dödar människor som förtjänar det!

InläggPostat: lör 18 jun 2011, 21:11 
Mint
Användarvisningsbild

Fast jag gillar Dexter.

Men ok du har rätt, Torpedo handlar i vredesmod och ger sig på precis vem som helst, han har ju inte steetnamnet Torpedo för intet.

Han är ju heller inte svår att få att vilja hämnas.

Men det funkar man sitter ju inte och hejar på honom liksom, man skrattar ju gott när han gör bort sig, när han inte kan korrekt engelska osv.
Han tror at han är bra mycket smartare än han är, men till slut återstår det bara att nypa till Rascal,.

Det är en bra serie helt enkelt olikt så mycket annat.

InläggPostat: tis 21 jun 2011, 22:54 
Near Mint
Användarvisningsbild

smorkin skrev:
En riktigt bra serie, men bara om man kan ha överseende med den, hur ska jag säga, bristfälliga kvinnoskildringen. Torpedo är ett svin av mått, och jag kan verkligen förstå om en del har svårt för serien därför.

Jag har inte läst så mycket Torpedo, så det är möjligt att båda de där påståendena är sanna. Men det är två oberoende påståenden och ska inte blandas ihop!

I det lilla jag har läst av Torpedo så är det helt klart att Torpedo själv är ett svin, men eftersom han är ett svin tycker jag inte det känns som att hans åsikter är seriens budskap eller seriens skapares åsikter, snarare tvärtom.

InläggPostat: tis 21 jun 2011, 23:25 
Mint
Användarvisningsbild

Nej, det är inte budskapet heller, läs mer får du se, han går på pumpen så ofta helt enkelt.

Men utan att han är som han är har vi heller inte den här serien.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme