Arne Anka mot Rocky

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rocky
Fair

Inläggav Rocky » tor 13 jul 2006, 16:25

Ska ni läsa Rocky för första gången så gå på de nyare albumen! När ni fått upp ögonen så kan ni gå på de äldre. ;)

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » tor 13 jul 2006, 16:36

citat:
Ursprungligen postat av impeesa

Som sagts innan tror jag också det är en generationsgrej. Många av skämten hos Arne om tex Palme, kårhusocckupationen osv känns inte igen av en yngre läsarskara.

Jag känner mig helt främmande inför tanken att man skulle rata en serie för att den gör syftningar som ligger lite före ens egen tid. Jag har alltid (sedan jag var i förskoleåldern) älskat Knäppupp-revynumren, som är i högsta grad före min tid. När Martin Ljung skämtar om motbokens slopande så tycker jag bara det är charmigt och gör det intressantare.

På samma sätt gillar jag de tidiga Spirou, som "Spirou och arvingarna", inte minst för de härliga gammaldags bilarna. Och Bellman är ju "daterad" (hemskt ord, vad betyder det egentligen?) så det räcker, men man brukar inte förkasta honom för det.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tor 13 jul 2006, 17:28

Håller med Ingemar. Vad gäller Rocky tycker jag en del av de äldre är riktigt bra, särskillt de som är meta, där han försöker rita en serie före deadline och går direkt från festen till redaktionen ... De nya har jag ofta svårt att se någon mening i, även om det händer att de är riktigt bra någon gång ibland.

"Daterad" betyder helt enkelt "datummärkt", dvs att det framgår när det är gjort. Inget nedsättande i det egentligen. Men det är också en försvänskning av "(out)dated", dvs föråldrad. Förra veckans mjölk eller en 60 MHz pentium är föråldrade. Gamla Martin Ljung-sketcher och Arne Anka (eller en C64) är datummärkt på ett charmigare vis ...

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » tor 13 jul 2006, 17:59

"Tidsbestämd" är väl bokstavligt vad "daterad" betyder, men "outdated" är så klart "föråldrat". Fast det är trevligare att tala om saker som "gammaldags", det är inte nedsättande.

De tidiga Rocky som är tydligt självbiografiska om serietecknarens liv, sådant hade väl "Ärligt talat" också en del? Jag är alltid till att börja med lite skeptisk till sådana episoder (ibland är de bara ett utslag av skrivkramp), men är de bra så funkar de ändå.

Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine

Inläggav impeesa » fre 14 jul 2006, 14:37

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Jag känner mig helt främmande inför tanken att man skulle rata en serie för att den gör syftningar som ligger lite före ens egen tid.

Det är inte tiden i sig som utgör problemet, utan att vissa saker (i tiden) ligger utanför ens egna referenser.

Min sambo kom till Sverige för drygt tre år sedan, och hon fick inte samma skrattanfall som jag när vi såg en blå t-shirt med texten "Ikväll får 107 svenskar gonorré". Hon hade inte sett Sällskapsresan och förstod inte det komiska.

Politiska underfundigheter blir gärna snabbt gamla, och har man inte ett stort intresse för politik missar man som ung sådana kvickheter eftersom man helt enkelt inte känner till dem. Har man inte några år på nacken vet man inte vad Ebbe-Carlsson-affären var för något etc.

Av samma anledning finns det skämt som går förlorade hos Arne idag för den yngre generationen och därför tror jag att Rocky är mer tilltalande.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » lör 15 jul 2006, 09:11

Båda serierna innehåller så klart en del tidsdokument, men jag tror både Arnes (bakvända) livsfilosoferande och Rockys självbiografi kan vara intressanta i framtiden.

Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine

Inläggav Robrocker » lör 15 jul 2006, 14:34

Arne Anka är ju klart den bästa serien av de båda, Arne är originalet. Jag tycker att Elvis är en bra mycket bättre serie än Rocky också, fast ändå gillar jag Rocky, han är kul ibland.
With great powers comes great responsibility.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » sön 16 jul 2006, 10:23

Elvis är rätt skön, bra tecknad och humorn brukar funka. Det är ju på många sätt en liknande serie. Ärligt talat också, teckningsstilen är väl sådär men jag brukade gilla skämten.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tor 04 okt 2007, 22:49

Det var en kul Rocky-strip för några veckor sedan i DN där Rocky var inne på något forum där folk hade tyckt illa om serien och han blev jättesur. Undrar om det var här Martin Kellerman letade? [:)]

För övrigt kan man läsa Rockyserien från början här, tills den slutade för några år sedan (den började igen sen):

http://www.rocky-digital.com/serien/default.asp?nr=1
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » tor 04 okt 2007, 23:26

Jag läser sällan Rocky och Arne Anka, men båda är egentligen bra serier, tycker jag. Elvis däremot gillar jag inte.

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » fre 05 okt 2007, 00:08

Arne Anka vs. Rocky? Det är till helheten sett en ganska ojämn kamp.
Rocky var underbart rolig de första albumen när han fortfarande var fattig, och ständigt bostadslös.
Han raggar på aningslösa tjejer som efter en natt inser att de inte kommer att bli av med honom.
"Jag skulle dejta Yassir Arafat om han hade en tvåa på Odenplan" är bara ett av många oförglömliga citat.

Sedan blev han etablerad och började resa världen runt, och där någonstans tappade serien en del av sin charm.
Den fattige bittre Rocky var rolig. Den rike nöjda Rocky är det också, men inte alls i samma utsträckning.

Och där har vi en del av storheten i Arne Anka. Arne är med få undantag ständigt pank, och får han tag i pengar så omsätts de snabbt till en öl eller tolv på Zekes.
Arne har sällan tur med tjejer, får aldrig något publicerat och känner sig allmänt missförstådd av hela världen.
Samtidigt så är hans ständiga analyser av tillvaron ömsom knivskarpa och ömsom fullständigt vansinniga.
Allt detta i kombination med en bitterhet som vida överstiger Rockys, även i hans svartaste ögonblick, gör att Rocky (som tidigare sagts) är gråbrun medans Arne är svart som tjära.

Arne Anka vinner matchen. Kanske inte på knock out, men klart på poäng.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 05 okt 2007, 07:34

Rocky tycker jag är urusel, saknar i stort sett alltid poäng. Arne Anka har jag inte läst, så där kan jag inte uttala mig. Elvis tycker jag är en jättebra serie.

Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Kontakt:

Inläggav Don_Burro » fre 05 okt 2007, 13:22

Jag måste väl erkänna att Arne Anka är originalet. Men den är sällan den är väldigt rolig, eller igenkänningsbar. Jag har inte så stor koll på det som det snackas om i de serierna, politik och personer och händelser och så. Så ofta tappar den sin poäng där. Det är dessutom lite väl mycket text ibland. Man skulle nog lätt kunna korta ned vägen till slutpoängen. Den är såklart inte usel. Många avsnitt är riktigt klockrena, och Arne är en skitcool figur, han är härligt bitter och "anti" mot det mesta.

Rocky är min personliga favorit av dessa två. Att den ibland är "poänglös" spelar inte så stor roll. Jag ser egentligen hela strippen som själva poängen. Jag stör mig dessutom inte på "talking-heads fenomenet" som många verkar göra. Det är en del av tjusningen med Rocky tycker jag, som gör att den känns mer verklig och "street".
Att Rocky var bättre i de tidiga avsnitten är det dock ingen tvekan om. Det var mer action och varierande händelser då. Nu är de bara ute och promenerar, sitter i en soffa eller sitter på krogen... och ibland så byts detta ut mot att promenera, sitta i en soffa eller sitta på krogen i nåt annat land. Fast texten är ju till 99% Rockys behållning, så den duger än och jag läser hellre Rocky än Arne Anka.
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 05 okt 2007, 14:48

Det du beskriver kallar jag "talking heads", dvs pratbubblor som nära på kunde klarat sig utan teckningarna, stelt och tråkigt att se på.

Arne Anka är ju inte helt samma sak, det är väl mer samhällskritik mm, ofta har innehållet nån mening(kanske iom att de ofta var en sida åtminstonde och inte 3 rutor).
Det tycker jag saknas i Rocky, det är mest gagg om till synes personliga saker, jag fattar inget helt enkelt, ofta ingen riktig poäng som liksom tar nåt, hur länge kan en serie klarar sig på att den är bra förr eler var 10onde strip liksom?.

Det jobbiga är väl att så många sånna här serier dykt upp som har ännu mindre att säga, många i min mening horribelt dåligt gjorda och ogenomtänkta.

Men som bekant smaken är delad, det är sånt här som går hem hos allmänheten idag helt enkelt, jag hoppas dock på en ändring där de sämsta skräpet dör ut.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » tis 09 okt 2007, 15:39

Nu har jag läst Arne Anka och jag måste säga att den var ganska dålig. Den har inte alls Rockys humor och träffsäkerhet, den är mest bitter och ganska svårförstådd. Det är väl tidens tand som gnagt på herr Anka, antar jag, den var säkert roligare på Olof Palmes tid. Rocky är ju lite mer up-to-date så att säga. Ju fler situationer som man känner igen från sin egen vardag, desto roligare blir serien. Så Rocky är i en helt annan klass. Mycket skratt och pricksäkra iakttagelser. [^]

Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Kontakt:

Inläggav yonidraw » fre 14 mar 2008, 14:11

både Arne Anka och Rocky är riktigt bra serier roliga njutbara på sina sätt men blir det till att välja tar jag Arne Anka på grund av den helt otroligt bra sköna stilen christensen tecknar helt klart den skönaste i sverige till och med världen kanske en fröjd för ögat...sen så är det lite så att Rocky läser man på vardagarna och Arne kommer fram på helgen för att fira till lite he he
http://www.myspace.com/yonidrawings

Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Kontakt:

Inläggav yonidraw » fre 14 mar 2008, 14:18

glömnde skriva att man kan nog säga att ja Samlar på Rocky och Arne böcker så frågan blir delad i valet...men båda dom är det jag läser mest.inge Kalle Anka/Fantomen tröttna på det när ja fyllde fjorton...
http://www.myspace.com/yonidrawings

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 14 mar 2008, 15:45

Jo man blir ju karsk och hård runt 14 år tyvärr, sen märker man hur korkad man var efter sådär en 8-10 år eller nåt.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » fre 14 mar 2008, 16:19

Fortfarande karsk, hård och korkad beträffande Fantomen.

/Orne, 44
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 14 mar 2008, 17:27

nja alltså, det var ju det jag menade, själv slutade jag läsa serier, de var ju larviga.

Jag menar det här ständiga talet om mogenhet, dvs att Fantomen är för barn enbart som i fallet ovan.
Jag tyckte exakt detta om Superhjältar, de hade inget mer att ge mig, usch och fy.

Nu när jag blivit äldre har jag ju kollat hur det egentligen var och visst slapp jag en massa strunt under 90-talet, men jag missade massor av bra serier med.
Jag skäms inet längre över vad jag läser.

Visst jag har svårt att förstå en vuxen som läser Bamse med behållning, jag är heller inet förtjust i Kalle Anka tidningen, men det är ju min smak bara.

Som jag hörde på radion från nåt seriekonvent hur en massa mangafolk uttalade sig om västerlänska serier, att de var enbart för barn och hur fantastiska deras bakomframläsningstidningar var.

Jag hade lust att hojta över radion att man inte kommer nånstans med att sparka på andra serier.
Serieintresse är ovanligt nog så jag ogillar att man avfärdar allt andar gillar som smörja utan att ens lyssna på dem.

Det optimala är ju om man kan hitta guldkornen inom alla typer av genréer i stället för att hårdnackat hålla sig fast vid en typ av serier, man missar så mycket pga sin okunskap.

Det är ju inet sällan man får reciterat för sig hur larvigt ens intresse är med kostymnissar som har superkrafter, ändå är halva TV-serierna fylda av sådant som påminner mycket om superkrafter, och sen har vi filmerna, men av nån anledning gör folk inte kopplingen, 25 öringen ramlar liksom aldrig ner på dem.

Återgå till "Serier i allmänhet"