Arne Anka mot Rocky

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » fre 14 mar 2008, 21:55

[quote="Don_Burro"]

Det är dessutom lite väl mycket text ibland. Man skulle nog lätt kunna korta ned vägen till slutpoängen.
[/quote]
Väl mycket text i Arne Anka jämfört med Rocky??? Det är ju mycket text i båda. Sätt tre-fyra (sammanhängande) Rocky-strippar över varann så har du en Arne-sida, men utan slutpoäng och utan bildmässigt berättande. (För det kan knappast någon påstå att Rocky har.)

Jag tänkte inte lägga mig i tråden mer, för jag vill inte gnälla på Rocky bara för att göra det (alla får så klart tycka vad de vill), men jag kom på ett par saker...

Om Arne Anka är lite som Kalle Anka (och det är han ju) så är Rocky lite som... Mårten Gås? Ja, tamejtusan. Nånstans mellan Mårten Gås och Alexander Lukas. En Alexander fast utan den snobbiga stilen. En Mårten fast mer framgångsrik samt stadsbo.

Det värsta med Rocky för mig är att jag inte kan identifiera mig med honom alls. Han är ju ingenting, det finns inget för mig att identifiera mig med. Vad vill han med sitt liv, vad har han för drömmar? Skit i det, liksom, bara dega med polarna och lev upp de stålar han med lätthet tjänar. Arne vill vara poet, han vill vara filosofisk, han vill vara en massa, och han lyckas misslyckas med det mesta ganska rejält. När Arne har tragik så ser jag bara leda i Rocky.

Men det gav mig en tanke. Säger det här något om skillanden mellan tiderna? Är vår tid som Rocky? Det ger en massa implikationer som jag inte riktigt lyckats sätta fingrarna på förut. Ganska skrämmande om vi är mer som Rocky än som Arne. [B)]

Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Kontakt:

Inläggav yonidraw » lör 15 mar 2008, 12:22

ähh sluta gnäll på Rocky han är för sånna som mej som fortfarande är ung lever halvt ungkarls liv som kanske inte vuxit upp ännu Rocky är inte för medelålders män som är kvar i pubertet med kalle anka ja tycker kalle är bra ritat men för mycket gulle gull moral. Rocky visar den sidan av livet som unga lever fast iofs så är han väl över tretti strecket men men....sen förstår inte att det gnälls att han inte har några poänger...ja vill påstå att Kalle Anka Fantomen bamse med mera och speciellt superhäjälte serier absolut inte innehåller nån vettig historia alls utan bara en massa gulle gullande med söta figurer tacka vet ja arne och rocky där livets bekymmer och kamp kommer fram! Håller förresten med nåt inlägg däruppe om att elvis är bra oxå apropå ingenting...

Peace /Yoni

http://www.myspace.com/yonidrawings

Användarvisningsbild
Lasse
Very Good

Inläggav Lasse » lör 15 mar 2008, 13:19

[quote="Ingemar"]

Det värsta med Rocky för mig är att jag inte kan identifiera mig med honom alls. Han är ju ingenting, det finns inget för mig att identifiera mig med. Vad vill han med sitt liv, vad har han för drömmar? Skit i det, liksom, bara dega med polarna och lev upp de stålar han med lätthet tjänar. Arne vill vara poet, han vill vara filosofisk, han vill vara en massa, och han lyckas misslyckas med det mesta ganska rejält. När Arne har tragik så ser jag bara leda i Rocky.

Men det gav mig en tanke. Säger det här något om skillanden mellan tiderna? Är vår tid som Rocky? Det ger en massa implikationer som jag inte riktigt lyckats sätta fingrarna på förut. Ganska skrämmande om vi är mer som Rocky än som Arne. [B)]
[/quote]

Håller med Ingemar riktigt ordentligt. Det finns inte mycket igenkännande i Rockys blaserade värld, som helt saknar visioner och drivkraft. Vad det gäller teckningsstilen så kan vi lika gärna jämföra äpple och torsdagar, dvs jämförelsen är meningslös. Här håller jag med Agentum och hans Talking Heads diskussion.

OT: Söker man en serie som är mer uppdaterad om "dagens ungdomsliv i Stockholm" än Arne Anka, så anser jag att Svd:s Stockholmsnatt av Pelle Forshed och Stefan Thungren är oändligt mycket bättre än Rocky på precis allt, utom möjligtvis mängden material. Men som bekant, det finns inget automatiskt samband mellan kvalité och kvantitet.

Stockholmsnatt innehåller så träffsäkra iakttagelser av bl.a. nattlivet, stiltyper och åldersnojor, att även jag som snart medelålders lantis ler igenkännande, överlägset och i vissa fall totalt oförstående. Kort sagt; Stockholmsnatt är en tidsbarometer av så hög klass att Rocky bara kan drömma om att komma i närheten.

EDIT: Ska naturligtvis hjälpa er att hitta Stockholmsnatt på nätet:
http://www.svd.se/kulturnoje/serier/artikel_598903.svd
First and Last and Always

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » lör 15 mar 2008, 17:00

[quote="yonidraw"]

ähh sluta gnäll på Rocky han är för sånna som mej som fortfarande är ung lever halvt ungkarls liv som kanske inte vuxit upp ännu Rocky är inte för medelålders män som är kvar i pubertet med kalle anka
[/quote]
Det är knappast en åldersfråga att gilla Rocky. Möjligen en fråga om trender. Det var det jag var ute efter i förra inlägget. Rocky känns märkligt svag, det finns inga starka personligheter eller drivkrafter. Det förvånar mig. Är figurerna kanske nån slags "Tintin"-karaktärer" som är svaga för att man lättare ska placera sig själv i dem?

Jag vill inte provocera Rocky-fansen, jag söker efter kärnan. Den finns nog där men jag har lite svårt att förstå den. Rocky har varken teckningar, karaktärer, konfikter eller poänger. Den måste ha något annat.

Arne sätter en del klockrena poänger, fantastiska enradscitat i svart pessimist-filosofi. Rocky är ibland och nosar lite åt det hållet, det sägs en del kloka saker ibland. Förresten, frågade jag inte efter favorit-Rocky-citat tidigare i den här tråden? Jag menar uttalanden som är bra nog att sätta på en tröja.

[quote]ja tycker kalle är bra ritat men för mycket gulle gull moral. Rocky visar den sidan av livet som unga lever fast iofs så är han väl över tretti strecket men men....sen förstår inte att det gnälls att han inte har några poänger...ja vill påstå att Kalle Anka Fantomen bamse med mera och speciellt superhäjälte serier absolut inte innehåller nån vettig historia alls utan bara en massa gulle gullande med söta figurer tacka vet ja arne och rocky där livets bekymmer och kamp kommer fram!
[/quote]
Gulligt eller inte spelar ingen roll. Bra berättelser bygger på att man har intressanta karaktärer att bygga berättelsens konflikter på, och bygger någonting intressant av det.

En värld med gulliga figurer som mycket ofta underskattas är Mumin. Den innehåller en rad extremt väl uttänkta karaktärer som Tove Jansson berättade icketriviala saker om, som gick enormt mycket djupare ner i "livets bekymmer och kamp" än vare sig Arne eller Rocky kommer i närheten av.

Arne och Rocky berättar sina historier, med lite mer svärta. Det blir också bra just när man berättar väl och har något att säga. Men svärta eller gullighet ser jag bara som ytan.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » lör 15 mar 2008, 17:14

[quote="Lasse"]

OT: Söker man en serie som är mer uppdaterad om "dagens ungdomsliv i Stockholm" än Arne Anka, så anser jag att Svd:s Stockholmsnatt av Pelle Forshed och Stefan Thungren är oändligt mycket bättre än Rocky på precis allt, utom möjligtvis mängden material. Men som bekant, det finns inget automatiskt samband mellan kvalité och kvantitet.

Stockholmsnatt innehåller så träffsäkra iakttagelser av bl.a. nattlivet, stiltyper och åldersnojor, att även jag som snart medelålders lantis ler igenkännande, överlägset och i vissa fall totalt oförstående. Kort sagt; Stockholmsnatt är en tidsbarometer av så hög klass att Rocky bara kan drömma om att komma i närheten.

EDIT: Ska naturligtvis hjälpa er att hitta Stockholmsnatt på nätet:
http://www.svd.se/kulturnoje/serier/artikel_598903.svd
[/quote]
Den hade jag nästan missat helt. Inte dum. För att ta den som ligger uppe direkt, så är killens "heterofobi" något som känns helt relevant idag. Det är så fult att vara "vanlig" att killen får komplex av att leva sitt eget liv och vara sig själv. [V] Klart aktuell humor som funkar.

Teckningarna är inte toppklass, men den vågar i alla fall bredda vyn lite så man får lite miljö. En del saker kommer att åldras mycket snabbt. MySpace (serien innan) lär väl vara lika inne om fem år som Napster är idag. Om tio år sorterar vi nog den under "tidsdokument". Eller?

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » lör 15 mar 2008, 17:38

Har aldrig förstått "Antingen eller" frågorna, varför
diskutera smak och tycke? Både "Arne Anka" och "Rocky"
påminner om varandra genom Storstads/Stockholmsmiljön
och "man med alkoholattityd", men annars är de ju inte
särskilt lika varandra. Konceptet är ju inte unikt
på något sätt, t o m "Pondus" tangerar det, och "Nemi"
är en kvinnlig variant. Det är väl bara att ha ett öppet
sinne, läsa det man gillar, och hittar man något som
inte faller i smaken, så ska man väl inte behöva dissa
det för detta? Själv ska jag skita fullständigt i
Schlagerfinalen ikväll, för det är inte min musiksmak,
men inte huggarn tänker jag hacka på andra ifall de vill
se den! Jag gillar Arne Anka, men det finns tillfällen
jag föredrar Rocky! Nemi är alltid bra och Pondus fullt
ok till helgfrukosten. Marvel när man är trött efter
jobbet, en del Manga är som gjort att läsa på muggen,
Fantomen fungerar när man är uttråkad, Kalle Anka,
Optimals, Jemis och Kartagos grejer när det är tyst
hemma (sällan), femtiotalare i mån av tid och godis
och det finns kvaliteer i tidningen "Western" som är
underskattade, femtio-sextiotalsserier har ett kultvärde
och jag kan hålla på ett tag till. Kontentan är, att om
jag beslutar mig för att en del är sämre än annat (som
det på sitt sätt är...) så begränsar jag bara mig själv,
och jag vill varken dra ned andra i mina begränsningar,
eller få dem "accepterade" genom att övertyga andra att
dom är ett föredöme och inte en brist i mitt sätt att
hantera mitt intresse. Så om någon påstår att jag är
okritisk och läser en massa smörja, så är det givna
svaret från mig;
"Och...?"

Jens

Användarvisningsbild
Lasse
Very Good

Inläggav Lasse » lör 15 mar 2008, 18:59

[quote="Ingemar"]
Teckningarna är inte toppklass, men den vågar i alla fall bredda vyn lite så man får lite miljö. En del saker kommer att åldras mycket snabbt. MySpace (serien innan) lär väl vara lika inne om fem år som Napster är idag. Om tio år sorterar vi nog den under "tidsdokument". Eller?
[/quote]
Citatet ovan gäller alltså serien Stockholmsnatt. Och visst! Det är absolut dagsnotering på innehållet, en rykande aktuell tidsbarometer som eftervärlden endast kommer använda som studieobjekt i doktorsavhandlingar på socialhögskolan.
First and Last and Always

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » sön 16 mar 2008, 12:01

[quote="Ingemar"]

Om Arne Anka är lite som Kalle Anka (och det är han ju) så är Rocky lite som... Mårten Gås? Ja, tamejtusan. Nånstans mellan Mårten Gås och Alexander Lukas. En Alexander fast utan den snobbiga stilen. En Mårten fast mer framgångsrik samt stadsbo.
[/quote]

Den jämförelsen fick en polett att trilla ner hos mig.
Nu ser jag att Rocky ju är på pricken en svensk serieversion av Seinfeld, full av omvärldsanalyser med mer eller mindre skruvade bifigurer.
Så vem är då Arne Anka? Tja, Dennis Leary är den som dyker upp först i huvudet, men någon annan kanske har en bättre jämförelse?

När det gäller serien Stockholmsnatt så upplever jag den som lite ojämn, men det kanske beror mest på att jag lever rätt så långt ifrån miljöerna där den utspelas?
Jag blir dock lite mörkrädd av den. Är det så snacket går i Stockholm? Börjar känna mig ruskigt gammal... [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » sön 16 mar 2008, 13:26

[quote="Grumme"]

När det gäller serien Stockholmsnatt så upplever jag den som lite ojämn, men det kanske beror mest på att jag lever rätt så långt ifrån miljöerna där den utspelas?
Jag blir dock lite mörkrädd av den. Är det så snacket går i Stockholm? Börjar känna mig ruskigt gammal... [:(]
[/quote]
Frågan är om man ska ta det på allvar, när seriefigurerna uttrycker nån slags åldersfobi som går ut på att stänga ute alla som inte är +/- 1 år från ens egen ålder. Kvarleva från lågstadiet? Så så länge man ser det som en knäpp grej hos korkade seriefigurer så är det liksom inget problem, men dyker det upp i verkligheten så blir det obegagligt.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » sön 16 mar 2008, 16:34

När Arne kom tyckte jag den var hysteriskt rolig. Efter hand tröttnade jag lite. När Rocky kom så hade jag svårt för den i början. Nu tycker jag den är hysteriskt rolig, bättre än Arne. De nyare Rocky-serierna är bättre än de gamla. Kan ibland skratta hysteriskt eftersom Kellermans timing är mycket komisk.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » tis 18 mar 2008, 13:07

Jag gillade Rocky direkt. Den är kusligt likt mitt liv. Skulle inte förvåna mig om jag var en av figurerna i hans serie. Men hoppas inte det! Jag känner igen mig i nästan varje seriestrip, även om han hänger mer på söderpubarna än vad jag gör. Men alla persontyper han beskriver och skämtar om ser jag runt om mig varje dag/natt.

Arne Anka känns lite mer som "Hasse och Tage". Typ klassisk humor som inte funkar lika bra längre. Speglade väl sin tid bra, men inget man kan relatera till nu. Antar att Rocky kommer att betraktas likadant i framtiden.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 18 mar 2008, 16:56

Fasen vad olika man kan tycka[:o)]

Jag ser ingen tajming eller nånting i Rocky, den käns väldigt stadsbetonad, jag är ju en av de som bott i obyggden hela livet, ingenting liknar nåt jag har erfarenheter av därför skrattar jag inte heller.

Sen kastar han ju bort möjlihetn att uttrycka sig i bilder, det är ju rent obegåvat själva tecknadet, och då menar jag inte stilen utan att han inte tycks förstå hur serier fungerar.

Tom. i sånnt som Hälge tex använder teckningarna som ett stort stöd till vad som sägs.

För mig är Rocky talking heads, och en massa ironi som man antingen fattar eller inte begriper bara, inget är rasande kul nånsin i det hela, mest ironibittra kommentarer från de senaste raderna ur nån blaska sett ur en stadsmänniskas ögon.

Nej det är väl det där med igenkänningskomik, utan igenkänning ingen komik.
Jag gillar personligen dråpliga over the top grejor, vi har tex. en här på forumet som är betydligt roligare med sina mmörk humor serierutor än Rocky någonsin varit för mig.

Jag vill ha lite Crazy helt enkelt, men sånt går inte hem längre, nu ska det vara subtilt roligt, dvs inga flatgarv utan mer fniss-kvasiintelligent-kul(nypåhittat ord), som med The Office eller liknade, suck.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 18 mar 2008, 20:10

För mig innebär Rocky riktiga skrattutbrott, såsom jag inte skrattat åt serier sedan yngre tonåren. Och just mimiken är perfekt fångad. Ja tänk så olika man tycker!
Thomas Fels

www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tis 18 mar 2008, 20:23

En liten tröst till Agentum:

http://monty.python.videowall.sytes.org/
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 18 mar 2008, 22:56

hahaha det var bättre förr i just sånt här, ios finns det ju en del kul brittisk humor numera också som är mer knäppa bara, som de här little britain eller vad de heter.

jaja.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » fre 21 mar 2008, 14:48

Tillbaks från semestern!
(Och med ett rätt trevlig expansion till min samling indiska superhjältar; med lite assistens hittade jag en handlare som sålde begagnade tidningar för tuggummipriser.)

[quote="Ingemar"]

Frågan är om man ska ta det på allvar, när seriefigurerna uttrycker nån slags åldersfobi[/quote]
"Det är kanske svårt att tro idag, men för bara några år sedan levde här ett folk som varken brydde sig om baille-funk eller limiterade sneakers."
"Så jävla sjukt!!"

Iiaf inte helt på allvar. Stockholmsnatt är till stor del ren absurdhumor, som ofta går ut på att figurerna är befängt fixerade vid sina ytterst lokala innekretsar och deras rådande trender. Men kanske inte helt utan verklighetsunderlag...
Min favorit är fö en stripp där Bengt af Klintberg avslöjar att Spy Bar bara är en urban myt. [:p]
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Återgå till "Serier i allmänhet"