Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av RioGrande »

När du säger det så har nog inte jag heller sett någon ommonterad PV. Kan ju bero på att den alltid var den mest populära serien också, att den var dyrast att köpa in och TILLÄTS ta plats.
Fast jag har för mig att det fanns någon sort märkliga hybrid-Valiant-böcker i Sverige. Där man gjort vanliga bilderböcker av Prins Valiant-sidorna. Undrar om man bara tog bort bilder eller om man lade till text också? Allt för att skydda ungdomen mot de förhatliga och förråande serierna!

http://libris.kb.se/hitlist?q=L772%3a82 ... 10&p=1&s=r
Det var "vanliga" böcker. If-klassiker. Författare Max Trell. Mellan 63 och 96 sidor.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Lustigt, jag satt just och jämförde en Tintin-sida från veckotidningen "Tintin" och hur det ser ut i albumet och funderade på om det var folk på Casterman eller Hergé själv som varit ansvarig för de nya beskärningarna med mera.
Vilket album var det och när gick den i tidningen? Jag trodde sidorna i stort såg likadana ut i tidningen som i albumen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av RioGrande »

Åtminstone Solens tempel hade en underlig liggande layout, som löpte över ett helt uppslag (med ett gäspigt faktablock om Sydamerika ovanför).... hur det blev sedan vet jag inte....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Åtminstone Solens tempel hade en underlig liggande layout, som löpte över ett helt uppslag (med ett gäspigt faktablock om Sydamerika ovanför).... hur det blev sedan vet jag inte....

Och den gick i tidningen? Jag hade för mig att den gick i Le Soir eller något sånt...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av RioGrande »

Nix, det var med Templet som tidningen rullade igång, med buller och bång...
Bild,Bild

Detta är alltså ett uppslag som blivit lite misshandlat när det scannats....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Wakuran »

Javisstja, det känner jag ju igen nu när du säger det...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av RioGrande »

Galet snyggt komponerat uppslag f.ö.//Man önskar nästan att någon gav ut serien sådär! (Fast det ÄR förmodligen gjort, det MÅSTE det vara... Om inte annat finns det väl samlingsvolymer med gamla Tintintidningar?)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Det var sidan när Tintin kliver ner på månen jag jämförde, den var annorlunda i veckotidningen jämfört med albumet.
http://www.bellier.org/Tintin%20belges/ ... page20.htm
http://forumbilder.se/images/7d8201255821P4a9d.jpg

Men som svar på frågan var det vissa skillnader mellan veckotidningspubliceringen och det slutgiltiga resultatet i albumform. Tidningen inledde med De 7 kristallkulorna som inte han köras färdigt i Le Soir när kriget var över.

EDIT: Solens tempel i liggande format finns redan utgivet på franska, förstås. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av RioGrande »

ot
& visst var det så att några rutor inte kom med i albumet alls?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

På exempelsidan från Månen 2 är det tre rutor som inte är med i albumet alls, nummer 7, 8 och 10 fick man bara i serietidningsversionen. I albumet bjöds man istället på en halvsida som är rätt mäktig. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Offissa Pupp »

ÅÅhh, de där Prins Valiant böckerna läste jag med enormt stor behållning som liten. Verklig fantastiska för en liten teling. Det var till och med så att när jag senare hörde talas om serien Prins Valiant trodde det var en serietidningsversion av boken! Men med detta sagt, ska det erkännas att jag (i princip) aldrig läst PV efter det.

Vad gäller Solens tempel i liggande format så är det kul att läsa men kanske inte så enormt annorlunda. (Åtminstone inte för mig som inte är särskilt bevandrad i sidlayoutens förträffliga värld.) Värt att notera är dock att Haddock i den liggande versionen hittar guldklimpar som han fyller fickorna med för att senare tvingas göra sig av med dem när han måste göra sig liten för att passa i en grottmynning. Annars innehåller albumversionen vissa snyggare bilder, som t.ex. scenen när hjältarna störtar in i inkakungens tronrum som i följetongsversionen är betydligt mindre imponerande.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Agentum »

Dock är det olika erori usa när det gäller söndagsidorna, före kriget så gjordes de som just helsidor, sen kommer det som tas upp här in med utrymesskäl osv, söndagsidorna är proppade med olika sidor klipta lite hur som hest.

Vanligt var ju att de såg till att man kunde kapa bort hela översta raden på stripen tex.

Det blev ju så med dagstrpar med, färre mindre rutor so skulle kunna staplas hur som helst och förenklade teckningar då man ändpinte kunde se detaljer, Snobben är ett exempel på detta fenomen.
Förutom att dagstidningutgivarna ansågatt fortsättande serier inte var nåt läsarna ville ha så dödade om inte annat allt dt andra äventyrstripen för alltid.

Personligen tror jag de hade fel och som vanligt underskattade serier pga okunskap.

Var prins valiant alltså alltid en sida helatiden?
Isf måste varit nåt avtal tror jag lite udda, som Eisners The spirits 7 8 sidori serietidningsformat på sin tid 41 till 52 liksom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Agentum »

Vanligt sätt att ge tidningarna möjlighet även före kriget var ju att ha en sk topper, dvs en annan kortare strip ofta med helt andra figurer, då kunde en tidning slopa den och få utrymmet för annat.
Exempel är tex. Karl alfred söndagsidor som var så, antingen hade han nån slags försök till att lära ungar nåt i utrymmet eller så fanns där en strip.

Det kallades topper även om de låg under huvudstripen som i det här fallet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Vanligt sätt att ge tidningarna möjlighet även före kriget var ju att ha en sk topper, dvs en annan kortare strip ofta med helt andra figurer, då kunde en tidning slopa den och få utrymmet för annat.
Exempel är tex. Karl alfred söndagsidor som var så, antingen hade han nån slags försök till att lära ungar nåt i utrymmet eller så fanns där en strip.

Det kallades topper även om de låg under huvudstripen som i det här fallet.

Prins Valiant hade en topper under något år (eller snarare en downer eftersom den var lagd under huvudserien): Medieval Castle. Riktigt bra var den också :-) Den finns med i de senare årens PV-utgåvor för den som är intresserad.

Men det var bara temporärt under andra världskrigets pappersbrist, sen återgick PV till att bli helsida igen. Yay!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Wakuran »

Jag tror jag ska ha någon dansk samling av Medieval Castle någonstans...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Snubblade över den här, som i sammanhanget passar in här.
http://www.animationresources.org/pics2 ... 89-big.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:Snubblade över den här, som i sammanhanget passar in här.
http://www.animationresources.org/pics2 ... 89-big.jpg

Å andra sidan kommer ju i princip varenda serietecknare till korta om man jämför med Foster, åtminstone vad gäller realistisk anatomi [:o)]

Att läsa hans Prins Valiant och samtidigt verkligen studera teckningarna är fascinerande. Visst gör han misstag ibland, ingen är ju perfekt, men han kan verkligen teckna precis vad som helst vad gäller människor. Det finns enstaka rutor som när Katwin reder ut Aletas toviga hår med åtföljande grimas från Aleta som egentligen är spektakulärt bra, men för Foster är det bara en bisak (rutans innehöll handlar egentligen om planer på att åka till Thule; friserandet är bara någonting som Katwin pysslar med medan Aleta och Valiant pratar).

Så sådär lite på en höft (dvs han drar inte blickarna till teckningen, även om han mycket väl kan ha jobbat hårt med den) slänger Foster ur sig en teckning som de allra flesta andra skulle slitit sitt hår om de tvingats illustrerar samma sak.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Peral »

Agentum skrev:Vanligt sätt att ge tidningarna möjlighet även före kriget var ju att ha en sk topper, dvs en annan kortare strip ofta med helt andra figurer, då kunde en tidning slopa den och få utrymmet för annat.
Exempel är tex. Karl alfred söndagsidor som var så, antingen hade han nån slags försök till att lära ungar nåt i utrymmet eller så fanns där en strip.

Det kallades topper även om de låg under huvudstripen som i det här fallet.


Tack Agentum för att du bidrar med ny kunskap! Det här med huvudstrippen och topper har jag int hört talas om! Kan du utveckla det? Det låter intressant i mina öron.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Wakuran »

Jag tror t.o.m. Krazy Kat uppstod som en topper, till Dingbat Family, om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Milton Caniff - Begränsningarnas man.

Inlägg av Agentum »

Det stämmer, en liten ministrip under visade krazy och ignatz egna göranden, de var dock mer riktig katt och mus i dessa än när de blev huvudmaterialet.

De levde liksom ett liv vid foten av den här Dingbat Family.

Jag vet dck inte om det gjordes mest på eget bevåg än av nå möjlighet till platsbesparing, trots allt pratar vi 10 talet då.

Jag tror Herriman speciell som han ju var la till det som lite bonus bara, kanske ett försök att visa vad han ville göra, och det lyckades ju.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar