Superhjälte-quiz på dn.se

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

9 av 16 är OK för mig. Vänta bara till det blir Star Wars quiz..
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="rdbulldozer"]

9 av 16 är OK för mig. Vänta bara till det blir Star Wars quiz..
[/quote]
Here you go. Jag gjorde denna quiz när vi hade premiär på senaste Star Wars så kunderna kunde tävla. SF-Bokhandeln ville ha den också men det blev något trassel med bortresta webmasters så de använde den aldrig. Den gjordes för papper så svaren får ni själva jämföra.
http://www.sallander.nu/star_wars_quiz/star_wars_quiz_ep3.html

Svaren:
http://www.sallander.nu/star_wars_quiz/quiz_svar.html

Kan nämnas att jag gjorde frågorna ur huvudet och den som lyckades bäst på bion var en kille på 14-15 år som lyckades få 10 rätt av 30. Folk (fast de var ju förstås vanliga biobesökare, inte SW-nördar) tyckte den var lite väl svår.

Sorry att detta är helt OT, tänkte bara glädja rdbulldozer. Har märkt att webbservern jag här grejerna på kan gå ner om det blir väldigt mycket trafik, så testa senare om det inte funkar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

På DN:s test fick jag ihop tolv rätt, och det känns som ett rimligt resultat ...

På LR 26:s Star Wars-test var det massor med namn jag inte kom ihåg, så där blev det inte många poäng ... Men hade det varit kryssfrågor hade jag nog klarat uppemot 90% ... :-)
Användarvisningsbild
gonqks
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 19:32
Ort: Sverige

Inlägg av gonqks »

10 av 16 på DN:s test rätt skapligt för en som inte är intresserad av sånt.

Star Wars testet fick jag lägga ner :(
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

Full pott.

Inga problem för en gammal ärkenörd när det gäller superhjältar.

Star Wars-testet är däremot kört för mig.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
MARVEL COMICS
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 12 jul 2006, 22:04
Ort: Sverige

Inlägg av MARVEL COMICS »

Jag fick 13 av 16 rätt.
´´ Leve Stan Lee ´´
Användarvisningsbild
denlillemannen
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 00:04

Inlägg av denlillemannen »

14 av 16 rätt. bommade Catwoman/Superkvinnan/Wonderwoman-frågan och stålmannens skapare. HAHA, komikern är faktiskt inte så svår som man kan tro... skoj test, lite klurigare än i vanliga fall, annars brukar ju frågorna i liknande test vara av typen: Vem har en dödskallering? a) Fantomen b) Stålmannen c) Bamse. vem vill bli miljonärfrågor alltså.
ROGNTUDJUU!!!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

10/16. Jag är nöjd som i stort sett inte läst någon superhjälteserie i mitt liv (bara någon enstaka gammal stålman och läderlapp). Jag chansade på de flesta.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

fick 11/16 trodde att jag skulle få mindre[;)]
ska göra om testet det var ju kul[8D]

fick 13/16 nu[:D]
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

15/16. Missade komikern.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Känner mig stålt! 6/16 När man inte har läst en enda super hjälte serie i sitt liv. Chansade mig igenom 15 frågor. Enda jag var säker på var Simpson.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

12 rätt. Alla missade var DC. Undrar varför? [:D]
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

12/16 är helt ok tycker jag, har aldrig egentligen öppnat en superhjälts tidning ;=)
vissa var ju iofs mkt med allmänbildning tycker jag ;)
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

16/16, ganska lätta frågor tycker jag men 2 av frågorna är fel.

*Den första kvinnliga superhjälten var "Woman in Red", inte hon som räknades som svar (ni som gjort testen vet vem jag menar och ni andra får göra testet, inga spoilers här inte). Hon hade dock inte superkrafter men hemlig identitet och utstyrsel.

*Frågan om vem som sköt Bruce Waynes föräldrar i serierna skulle ha specificerat vilken kontinuitet det var frågan om. Personen i svaret var i Golden-Age versionen som sedan dess gjorts om och numera var det en okänd gärningsman.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

14 av 16 rätt.

Missade som de flesta på Catwomanfrågan, samt vilken som var den första superhjältekvinnan.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Sir-L"]

16/16, ganska lätta frågor tycker jag men 2 av frågorna är fel.

*Den första kvinnliga superhjälten var "Woman in Red", inte hon som räknades som svar (ni som gjort testen vet vem jag menar och ni andra får göra testet, inga spoilers här inte). Hon hade dock inte superkrafter men hemlig identitet och utstyrsel.

*Frågan om vem som sköt Bruce Waynes föräldrar i serierna skulle ha specificerat vilken kontinuitet det var frågan om. Personen i svaret var i Golden-Age versionen som sedan dess gjorts om och numera var det en okänd gärningsman.
[/quote]
Dock ändras sånt ofta, det har varit många bud om vem som dödade Batmans föräldrar inte bara de alternativ du nämner.
Nu tror jag Joe Chill räknas som mördaren som blev haffad och då föddes den något mindre paranoida nya Batman efter senaste krisen, så åter en retcon mao.

Det går att hojta om vilken som var den första superhjälten med om man vill, på en sån här allmän frågetest måste de har Superman i vilket fall även om det går att diskutera, det fanns figurer tidigare med nån form av krater, men Superman startade ju den stor boomen.
Så jag tycker man kan godta WW som första kvinnliga hjältinnan, det kräver väldiga specialkunskaper annars.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

14 av 16. Skådespelare och komiker är överkurs för mig,
annars gick det bra.

Jens
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Agentum"]


Dock ändras sånt ofta, det har varit många bud om vem som dödade Batmans föräldrar inte bara de alternativ du nämner.
Nu tror jag Joe Chill räknas som mördaren som blev haffad och då föddes den något mindre paranoida nya Batman efter senaste krisen, så åter en retcon mao.
[/quote]
Jo visst gör det det. När det gäller nuvarande kontinuitet så slutade jag läsa när de uppväckte Jason Todd så det kan stämma. (Var tvungen att kolla hos DC nu men där nämns inget sådant mer än att det var "common thugs" som dödade dem. [Url="http://www.dccomics.com/heroes_and_villains/?hv=origin_stories/batman"]DC Comics[/Url])
[quote="Agentum"]

Det går att hojta om vilken som var den första superhjälten med om man vill, på en sån här allmän frågetest måste de har Superman i vilket fall även om det går att diskutera, det fanns figurer tidigare med nån form av krater, men Superman startade ju den stor boomen.
Så jag tycker man kan godta WW som första kvinnliga hjältinnan, det kräver väldiga specialkunskaper annars.
[/quote]
Visst kan man tycka det men då tycker jag, personligen, att man lika gärna kan ta bort frågan.

För mig är det bara klart att någon klåpare som inte har något hum alls gjort frågorna och det i sin tur sänder signaler att "Det här med serier är ju inte så noga med, det är ju bara barn som sysslar med sådant.".

Hmm, jag som inte alls räknat mig som någon vidare fan av superhjältar (utom Batman då förstås, I'm a "Batguy"). Verkar som att jag har mer "issues" om detta än jag trodde. [:0]
Skriv svar