vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorna?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Re: vilken serietidning vill du se/återse på tidningshyllorn

Inläggav Labrador Road 26 » fre 13 sep 2013, 19:06

En följdfråga om det. Var amerikanska MAD alltid i färg, medan vi körde den i svartvitt?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 13 sep 2013, 19:16

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 13 sep 2013, 19:21

Labrador Road 26 skrev:En följdfråga om det. Var amerikanska MAD alltid i färg, medan vi körde den i svartvitt?

nej, de tförsvann runt säg nr25, sen fick den magasinformat som senare, detta för att ju code kom, så det är bar dt äldsta som är färg.

Ja iaf om man ser det historiskt, det klart tat färgsidor gått i den sen med mne inte som i början när de hade serietidningformat.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » fre 13 sep 2013, 19:36

Man kan alltid lita på Wakuran. Men i stort sett alla dessa serieparodier finns även tillgängliga i sin helhet på nätet. det är dock lite svårsökta på grund av alternativa titlar.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » fre 13 sep 2013, 21:03

Den svenska har haft bilagor – eller, jag kommer iaf ihåg en, amerikanska Mad #1 översatt – med 1950-talsserierna, då har det varit i färg.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 16 sep 2013, 13:26

Jo, det klart de återtryckt gammalt material i flertalet nummer och dessa har varit i färg.

Jag tycker de riktigt gamöla där i färg är trevliga, de var iofs mer insideskämt då de ofta har med serier som parodier.

Synd att den dog här imo, jag är kanske barnslig men jag gilar dem ännu och köper när det finns nåt begagnat att komma åt, jag har dock märkt tat när de åter igen kom tillbaka efter första nedläggningen blir de svåra att hitta i tidninghögarna så tyvärr lär det inte gått bra att ta tilbaka tidningen igen.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 16 sep 2013, 13:35

Agentum skrev:Synd att den dog här imo, jag är kanske barnslig men jag gilar dem ännu och köper när det finns nåt begagnat att komma åt, jag har dock märkt tat när de åter igen kom tillbaka efter första nedläggningen blir de svåra att hitta i tidninghögarna så tyvärr lär det inte gått bra att ta tilbaka tidningen igen.

Jag förstår inte helt vad du syftar på här, men efter att Egmont la ned tidningen 2002, och man fick en stor mängd mediapublicitet försökte man sig på en nystart samma år, men det hann bara komma ut 2 nummer, innan tidningen lades ned igen p.g.a. dålig försäljning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 16 sep 2013, 13:38

Jo just det.

Lades väl der 93 och 97 kom den igen men inget dramatiskt hände i form av stödköp.

Förstår du hur jag tänker?

Den lades mao ner senare med ok.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » mån 16 sep 2013, 17:02

Det största problemet med MADs parodier tycker jag att de innehöll så enormt mycket text i pratbubblorna, så det blev aldrig något riktigt flyt i berättandet. Undantaget är då de tidigare nämnda serieparodierna där de lyckats skala ned replikerna till en ganska hyfsad nivå.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 16 sep 2013, 17:11

Peral skrev:Det största problemet med MADs parodier tycker jag att de innehöll så enormt mycket text i pratbubblorna, så det blev aldrig något riktigt flyt i berättandet. Undantaget är då de tidigare nämnda serieparodierna där de lyckats skala ned replikerna till en ganska hyfsad nivå.

Serieparodierna är ju äldst, och så tror jag i princip Harvey Kurtzman enbart skrev hela tidningen på den tiden.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 16 sep 2013, 19:32

Det gjorde han definitivt, de är lite svåra på svenska med ofta då de innehåller väldigt mycket ordlekar.

Film parodierna har ju mer text det är sant, oftast för att de är kanske lite korta ibland.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » tis 22 apr 2014, 05:28

Bumpar denna tråd eftersom författaren och bloggaren Lars Wilderäng har gjort ett tänkvärt inlägg där han skyller mäns minskade läsning av böcker på det faktum att serietidningar för pojkar i Sverige numera är icke-existerande. Jag säger inte att han har rätt, men visst har han en poäng? Och med tanke på vilka besökssiffror han har på sin blogg borde detta kunna leda till en bredare debatt om till exempel Johan Kimrin går i svaromål (Game of Thrones och The Walking Dead omnämns som lysande undantag men för en något äldre målgrupp)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 apr 2014, 10:37

Rent principiellt tycker jag att det ska finnas mer av allt, och att det ska vara enkelt och billigt att kunna hitta.

Fast ändå svårt för inlägget överlag. För mycket ryggmärgsreaktionära utspel mot vänstern och feministerna för att jag ska kunna ta till mig budskapet i övrigt...

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » tis 22 apr 2014, 10:41

Oerhört jobbigt skriven text. Men anledningen till pojkserietidningarnas försvinnande är väl att pojkar (och flickor) allt mer tappat intresset för serietidningar och slutade köpa dem. Hade det varit lönsamt så hade Egmont fortsatt ge ut dem.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

mikaelsol
Fine

Inläggav mikaelsol » tis 22 apr 2014, 11:07

L@rs W1lderäng är så klart ute och cyklar. Att dessutom föreslå att man ska sälja tidningar via beninsmackar. Lever han kvar på 80-talet eller? Har han besökt en bensinmack de senaste 25 åren? De butiker som finns kvar på de allt färre beninsmackarna säljer ju varmkorv som det är högre vinstmarginal på. Och det funkar. Svenskarna äter mer kött än någonsin.

Om en radikalfeminisering av skolan var sann skulle det ju innebära att fler läste. Inte tvärtom. Det är marknadsliberalerna som förstört skolan, samtidigt som de hugger ner regnskogarna.

Nej du L@rs, det är naturligtvis följande faktorer som ligger bakom den minskade försäljningen av serier: TV-/dataspelande, kabel-tv, social media, idrott, musicerande, andra fritidsaktiviteter, fokus på individens självutvecklande, ett skifte från att konsumera seriefigurer i serier till att allt mer konsumera dem som varumärken, dvs dagens kids leker Spider-Man för att de kanske har en ryggsäck med Spider-Man på, samt alla filmer med superhjältar som är ännu mer lättillgängliga än att sätta sig ner och läsa en serie. Inte ens de vuxna som anser sig vara serienördar läser serier längre. Allt fler nöjer sig med att köpa kaffemuggar med sina seriefavoriter på och på så viss bygger de sin image/identitet som seriefantast.

Men för att gå på topic:
En serietidning jag vill ha tillbaka är naturligtvis Tarzan, samt Korak - Tarzans son.

Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Kontakt:

Inläggav csaar » tis 22 apr 2014, 22:27

Instämmer med föregående talare [:D]
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 23 apr 2014, 02:16

Inget är dödare sen länge än Tarzan och dylika djugelserier som är svåra att ens föreställa sig idag hur man än vrider och vänder på dem och som fungerar uselt i modern tid.

Så alla har vi mao våra föreställningar om vad vi vill ha tillbaka men högst troligen aldrig ser igen.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » ons 23 apr 2014, 08:10

Agentum skrev:Så alla har vi mao våra föreställningar om vad vi vill ha tillbaka men högst troligen aldrig ser igen.

visa ord Agentum, det svider att inse det bara.

Användarvisningsbild
MAD
Fine

Inläggav MAD » ons 23 apr 2014, 10:37

K-E Lindkvist skrev:Bumpar denna tråd eftersom författaren och bloggaren Lars Wilderäng har gjort ett tänkvärt inlägg

Jag blir mest ledsen av att läsa ett sånt inlägg, särskilt med tanke på många av kommentarerna efter inlägget. Det känns inte som en debatt jag hoppas att någon tar upp med att det är för lite "pojkserier" som finns. Jag skulle önska att det fanns fler serier, att könsuppdela dem är idiotiskt, särskilt ur ett säljperspektiv.

Jag kan acceptera hans punkt att serier antagligen stärker både läsförmågan samt motivationen att läsa. Det är ungefär det enda vettiga som finns i hans text. Såvida den inte är skickligt skriven med mycket ironi vilket jag starkt tvivlar på... särskilt efter att jag läste hans otroligt oinsatta inlägg om GoT också...

Jag hoppas att det inte får fler personer att reagera som en kommentator som skrivet: "Trist att man bara har döttrar :/", och påpekar att de har en massa Helgonet, X-9, Stålmannen etc vilket så är bortslösat när de bara har döttrar... Självklart är det bortslösat ifall man lär barnen att det här ska du inte gilla...

Sorry, det blev en massa skräp som är lite OT, jag blev bara lite upprörd över blogginlägget :-)

För att återgå till tråden som jag inte tror jag deltagit i skulle jag gärna se en fortsättning på t.ex. Hellblazer som försöktes ett tag med Inferno på den gamla goda tiden. Det som egentligen hade varit mest intressant är väl framförallt att det finns ett utbud av lite olika tidningar som inte är alltför dyra men ändå exponerade i butiken så att barn kan lockas in... som på den gamla goda tiden.

Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good

Inläggav Serieankan » ons 23 apr 2014, 10:37

Även om jag är född på 2000-talet så har jag ändå några jag saknar, Svenska serier, Don Martin/Mad och Daffy.(det är säkert flera, men de är de jag kommer på nu)
Svenska Serier var ju en fantastisk serietidning, dels för att det är roligt att se nya serier, och att det varierade så mycket i tidningen(vissa kanske ser detta som dåligt).

SNÄLLA! Svenska Serier, kom tillbaks! [:o)]

Återgå till "Serier i allmänhet"