Fantomen-klassiker?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av marveljanne »

Jag tar på mig fullt ansvar för "Hö?" och "Öh!" Tackar redaktören för att det fick vara kvar, liksom en och annan referens till Kalle Ankas Jul (på SVT:s julafton). Originaltexten var tyvärr inget med hay och hey (men skojigt hade det också varit). Som översättare och redaktör har jag ganska så ofta lagt in "lustiga" grejer, ibland inspirerad av originalet, men jag har alltid försökt att inte sabba för upplevelsen av storyn.
I min ganska korta karriär som Fantomen-översättare gillar jag mest mitt omnämnande i ett tidningsklipp i serien av en "major Granberg" i LUFTPIRATERNAS ÅTERKOMST och i nån av DIANA - FÖRSVUNNEN-dagsstripphistorierna att tidningen VOICE OF RODIA, fick epitetet "An Egmont Publication"... bara på skoj, förstås!
Tidningar och album med gamla FA-storysar precis som de var finns förstås, på engelska. Egmonts publiceringar av dessa gammelklassiska Fantomen-äventyr från 50-talet på tvären i dubbelnumrena är väl bland det mest originalrespekterande som getts ut i Sverige...? Eller???
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag vill inte på något sätt ta på mig äran av att vara den som kläckte idén med att publicera Fantomenklassikerna på tvären. Jag menade att stripparna skulle komma mer till sin rätt i ett större format genom att tryckas på tvären.
Kort efter att jag föreslagit just detta både här på serieforum och på Fantomens hemsida också (tror jag) så började klassikerna publiceras just så i Fantomentidningen. En tillfällighet kanske och det är möjligt att någon på redaktionen fick samma ide vid samma tidpunkt...Men det är kul att det blev så som jag önskade.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av Ray »

Har samlingarna med Flash Gordon, där är dom publicerade på tvären
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av Erik S »

Allan Kämpe skrev:Jag vill inte på något sätt ta på mig äran av att vara den som kläckte idén med att publicera Fantomenklassikerna på tvären. Jag menade att stripparna skulle komma mer till sin rätt i ett större format genom att tryckas på tvären.
Kort efter att jag föreslagit just detta både här på serieforum och på Fantomens hemsida också (tror jag) så började klassikerna publiceras just så i Fantomentidningen. En tillfällighet kanske och det är möjligt att någon på redaktionen fick samma ide vid samma tidpunkt...Men det är kul att det blev så som jag önskade.

Fantis publicerade gamla strippar på tvären i tidningen redan 2006 (då "Singhpiraterna", det första avsnittet), så det är inget allt för nytt påfund.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av Ray »

Det enda är ju att dom blir så små när dom publiceras på tvären i vanliga Fantomen. Det gillar jag med mina Flash Gordon böcker i liggande form, där kommer bilderna mer till sin rätt
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av Allan Kämpe »

Erik S skrev:
Allan Kämpe skrev:Jag vill inte på något sätt ta på mig äran av att vara den som kläckte idén med att publicera Fantomenklassikerna på tvären. Jag menade att stripparna skulle komma mer till sin rätt i ett större format genom att tryckas på tvären.
Kort efter att jag föreslagit just detta både här på serieforum och på Fantomens hemsida också (tror jag) så började klassikerna publiceras just så i Fantomentidningen. En tillfällighet kanske och det är möjligt att någon på redaktionen fick samma ide vid samma tidpunkt...Men det är kul att det blev så som jag önskade.

Fantis publicerade gamla strippar på tvären i tidningen redan 2006 (då "Singhpiraterna", det första avsnittet), så det är inget allt för nytt påfund.


OK, det hade jag missat. Så det var en gammal praktik som åter togs i bruk efter ett mellanspel med publicering på det vanliga upprätta sättet...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av rkaj »

Ray skrev:OT. Bläddrade igenom nyaste numret och blev förvånad. Hade Fantis skaffat sig en ny tjej? Men det var visst Diana som hade snaggat sig, kortklippt. Hon såg inte ens ut som Diana längre, gillade inte alls det :-(


OT Svar: Det är en kontinuitetsgrej, hennes hår håller långsamt på att växa ut efter händelserna i ... bland offren: Diana Palmer-Walker till och med I Dianas spår del 2, Fantomen 2 - 20, 2011.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomen-klassiker?

Inlägg av Ray »

okay. Då förstår jag. Tack för informationen :)
Skriv svar