Klagomål på Egmont

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Klagomål på Egmont

Inlägg av luckylök »

Som alla som prenumererat(kanske även de som köpt) på serier från Egmont under sommaren vet så har Egmont haft sitt erbjudande om 2 st nr av valfri serie för 29kr. Jag och brorsan, Patrik A, nappade på detta erbjudande. Enligt Egmont så ska man inte behöva säga upp sin "prenumeration" eftersom det bara var ett erbjudande, men likväl får man en faktura där det står att jag skall förnya min prenumeration. Samma har hänt med Patrik A där han även fått en påminnelse om att han måste betala sin fortsatta prenumeration, trots att han inte velat fortsätta.

Så här står det på seriehäftets egna hemsida(under fliken prenumerationsvillkor) http://dintidning.se/HH4787.aspx
Den här prenumerationen avslutas automatiskt efter att du fått dina tidningar och du får därefter ett nytt erbjudande om en fortsatt prenumeration.


Det konstiga med det hela är ju att Patrik A fått en betalningspåminnelse, fast han enligt uppgift inte behöver säga upp sin prenumeration. Han har inte heller fått några tidningar under denna period. Jag kontaktade Egmont i morse så vi får se vad de säger om det hela.

Själv blir jag bara så arg på det som hänt, och tycker att det är dålig stil. Varför kan de inte bara hålla vad de själv har sagt?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av germund »

Hoppsan, det här låter ju faktiskt uppåt väggarna. Jag ska kolla upp detta själv på kontoret på måndag, så at infon verjkligen kommer fram till den som planerat kampanjen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju tagit tre provprenumerationer nu, så jag hoppas inte det blir något strul med fakturor och sånt framöver... "Avslutad prenumeration" funkade bra för mig tidigare när jag testade något gratis Kalle Anka-nummer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om det framgått att det är en provprenumeration utan krav på fortsättning så är det bara att strunta blankt i fakturor och påminnelser, de är inte giltiga över huvud taget. Ni har lagen på er sida, och som tur är konsumentlagarna/reglerna väldigt strikta i Sverige. Nästan alltid till konsumentens fördel.

Jag tog något liknande erbjudande på senaste SF-mässan i höstas och jag har inte sett röken av några fakturor/påminnelser.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av luckylök »

Detta har då skett för både mig och min bror, alltså är det nåt med erbjudandet som inte verkar stämma, eller bara en miss från Egmont. Men förr när man fick ett gratis nummer från Elvis(metro grej tror jag) så hände samma sak. Men då tog Patrik A kontakt med Egmont, och de skickade ut ett brev och ursäktade sig för det felet som uppstått. Jag vet att vi har lagen på vår sida, men många tänker nog som jag när jag får en faktura att "äh det är enklare att betala fakturan än att börja kontakta förlaget å tjafsa, det är ju bara några hundringar". Men denna gång tänkte jag att jag skall kontakta Egmont eftersom problemet har uppstått 2 gånger, till och med 3 då det har kommit fakturor på 3 olika tidningar. Men bra att du kommer att ta upp det germund, så att det kommer att ordna sig på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av AndreasEriksson »

Elvis-grejen råkade jag ut för också. Jag minns inte hur, men Egmont meddelade iaf på något vis att det var ett misstag att förnyelseerbjudanden skickats ut och det var bara att strunta i det. Men oavsett om det skickats ut av misstag eller inte så är man ju inte tvungen att förnya en prenumeration, det är väl bara det att man kommer att få påminnelser tills man hört av sig och sagt att man inte vill förnya. Så går det ju till även när man säger upp en prenumeration som man beställt frivilligt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Wakuran »

"Påminnelser tills man hört av sig" borde man inte få på en provprenumeration som automatiskt makuleras. En påminnelse efter sista numret är tillräckligt... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag syftade på luckylöks citat "äh det är enklare att betala fakturan än att börja kontakta förlaget å tjafsa, det är ju bara några hundringar". Det krävs inte, eller ska åtminstone inte krävas så mycket tjafs för att säga upp en prenumeration att det är enklare att betala en faktura. Och enligt min erfarenhet är det ganska enkelt att säga upp en prenumeration. Gör man inte det så kommer man att få påminnelser, men så vitt jag vet går det ändå inte så långt som att prenumerationen faktiskt fortsätter och man får inkassokrav på tidningar som skickats ut.

En provprenumeration som ska avslutas automatiskt ska givetvis avslutas automatiskt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag skulle säga att det är ett väldigt vanligt knep från samtliga företag som har någon typ av prenumerationsupplägg. Att man när perioden närmar sig sitt slut skickar fakturor i hopp om att folk bara betalar dessa just för att uppsägning uppfattas som knepigare. Lite "går det så går det-attityd*" med andra ord, men som egentligen inte har någon som helst betydelse om det specificerats tidigare att det handlar om tidsbestämd prenumeration (alternativt ett visst antal nummer) och inte löpande.
* https://www.youtube.com/watch?v=fJSedWpMrwc
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av tfels »

Ett företag som erbjöd mig gratisprover via telefon lovade att jag varken skulle bli medlem eller prenumerant. Ingen fara liksom. Jag blev abonnent...
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Efter 11 år i den branschen kan jag bara säga att det är obegripligt att någon går på sådant "säljsnack". Det gäller inte bara för telefonförsäljning utan minst lika mycket för de som står ute på gator och torg. Googla vilket som helst av de företag som har telefonförsäljning alternativt säljare ute på stan och du kommer hitta diverse diskussioner om olika bluffar. Varav den klart vanligaste är att man knyts upp som löpande kund fast man ges skenet att det enbart rör sig om tidsbestämt erbjudande. Eftersom nästan alla säljare som sysslar med den typen av försäljning är provisionsavlönade fuskas det friskt, med företagens goda minne.

Bland annat gäller detta i stort sett alla företag som ger ut tidningar och säger de något annat ljuger de helt enkelt. Detta är en affärsmetod som tyvärr tillämpas av allt för många. Vilket förstås även tagit upp i "Plus" och liknande program.

Som sagt är det bara strunta blankt i kommande fakturor om ni inte godkänt löpande abonnemang.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av tfels »

Numera säger jag nej till allt. Bokstäverna J och A kommer över huvud taget inte över mina läppar.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Wakuran »

Word to your mother!

Jag sa förresten upp mitt hemabonnemang tidigare för att det ändå bara var telefonförsäljare och familjen som ringde...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av APenny4YourThoughts »

"Strunta blankt i" är egentligen ingen bra strategi. Om man får fakturor på saker man inte bett om bör man bestrida dem. Att strunta i dem kan i slutändan bli en dyrköpt historia. Lagen är trubbig ibland och att "ha rätt" är inte alltid samma sak som "det blir rätt".
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av AndreasEriksson »

Idag fick jag två förnyelseerbjudanden på prenumerationer från kampanjen. Intressant nog så ska den ena betalas idag(!)
Trots utskriftsdatum 19/8 så fick jag det alltså inte i handen förrän idag.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av APenny4YourThoughts »

AndreasEriksson skrev:Trots utskriftsdatum 19/8 så fick jag det alltså inte i handen förrän idag.


Det där går att fiffla med hur man vill. Nu säger jag inte att Egmont gör det, men om ett företag vill ha in en betalning snabbt, så sätter de bara ett utskriftsdatum för tre veckor sedan.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av jedi tomas »

Har fått några fakturer ifrån egmont då jag har haft 2 nummer för 29 kr.
Dessa är dock bara erbjudanden om fortsatt premuration på tidningarna.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Egmont »

Tack för era synpunkter på vår prova-på-kampanj. Prenumerationen i fråga är endast på två nummer och vi vill vara tydliga med att det inte finns eller anges några krav på att betala någon fortlöpande prenumeration efter dessa två nummer. Det som vi skickat ut är en förnyelseavi och meningen med det är att ge alla som har prenumererat, eller provat ett kortare erbjudande, möjligheten att utan avbrott kunna fortsätta få hem tidningen. Vi ska nu se över texterna på vår kommunikation gällande förnyelser för att framöver förtydliga att det är helt valfritt att tacka ja till förnyelseerbjudandet.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av Erik S »

Jag har fått hem nåt liknande då jag tecknat olika slags kortprenumerationer förut, men då har det alltid stått en rad om att det hela är valfritt och att man kan kasta pappret om man är ointresserad. Så länge en sådan textrad står med så är ju det ju inget att klaga på, men så verkar inte vara fallet nu, eller?
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Klagomål på Egmont

Inlägg av luckylök »

Ingen sådan rad förekommer Erik S. Det står att det nu är dags att förnya din prenumeration osv. Ingen rad om fri vilja eller så...
Skriv svar