Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Det kan dyka upp mer och mer saker som du inte tycker om… Det är verkligen en alternativ värld. Men tyckte du inte ens om bilderna?
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

faktiskt inte, det är inte den fantomen jag växt upp med.
kanske är jag gammalmodig :(
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Nästa vecka kommer Henrik Jonssons första Fantomen-äventyr! Uh oh uh!

Eller jag menar: YNF!
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Fantomentråden

Inlägg av Coppas »

AndreasEriksson skrev:Numera är jag redaktör för Fantomens inbundna årgångar, och första boken som jag redaktörat för har precis blivit möjlig att inhandla! Jag har tagit över stafettpinnen från och med 1965 års Fantomentidningar, ett mycket händelserikt serieår! Bland mycket annat grundades Svenska Serieakademin det året, så jag tog tillfället i akt och bjöd in president Sture Hegerfors att skriva några minnesord såhär 50 år senare. Väldigt glad och stolt över att Sture ställde upp! Själv har jag bl.a. grottat ner mig i några av de westernserier som var biserier i tidningen på den här tiden. Några riktiga serielegendarer ligger bakom de serier som mest sågs som utfyllnad på den tiden. Min personliga favorit är Jack Davis, men jag berättar mer om honom i nästa bok som inte är tryckt ännu...

http://www.adlibris.com/se/bok/fantomen ... 9176210567


En liten orolig undran efter att ha sett att man nu lägger ned Kalle Ankas årgångar. Undrar hur läget är för Fantomens årgångar? Har samlat trogen sedan första volymen och först nu har man börjat närma sig det som i alla fall jag känner som en gyllene tid, dvs. 70-talet när den svenska produktionen började ta fart. Hoppas att serien har tillräckligt många köpare för att i alla fall köra igenom fram till 1980.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:En liten orolig undran efter att ha sett att man nu lägger ned Kalle Ankas årgångar. Undrar hur läget är för Fantomens årgångar? Har samlat trogen sedan första volymen och först nu har man börjat närma sig det som i alla fall jag känner som en gyllene tid, dvs. 70-talet när den svenska produktionen började ta fart. Hoppas att serien har tillräckligt många köpare för att i alla fall köra igenom fram till 1980.

Annars är väl 70-80-talet ganska lätt att hitta billigt begagnat?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Fantomentråden

Inlägg av Coppas »

Nja inte så lätt numera och definitivt inte i bra skick alla gånger. Sedan handlar det även om att detta är ett ganska trevligt sätt att få en sammanhållen kollektion. Sen ser det även alldeles utmärkt ut i bokhyllan.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

Är det inte bl.a årgång 1976 som är extra svår pga taskigt papper?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

F.ö. får jag fortfarande adressen tryckt bak på tidningen ser jag. Blir nog ett nytt mail till kundtjänst. I'm not a happy customer
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Sir-L skrev:Är det inte bl.a årgång 1976 som är extra svår pga taskigt papper?


Är det inte snarare 1975? Där har i alla fall jag fler luckor ...
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ala »

Senaste numret, #18/2015, dök upp i brevlådan idag. Jag kastade mig genast över numrets huvudäventyr då jag var väldigt spänd på att se Henrik Jonssons första hela äventyr. Och jag måste säga att han verkligen imponerade på mig. Han har en modern och fräsch tolkning av Fantomen och en lite råare vinkel som jag tycker är uppfriskande. Äventyret som helhet var också bra, det var mörkt och modernt. Jag hoppas innerligt att herr Jonsson kommer att teckna många fler äventyr i framtiden!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av tfels »

Coolt! Måste köpa! Jag köper ju sällan Fantis, men i och med Mildh & Fromm och Jonssons Fantomen så blir det fem nummer i rad nu!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

En teaser ur Fantomen 18-19/2015.
Bild
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

Skall köpa den för att kolla in den, men det var ett väldigt litet huvud Fantomen hade där :)
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: Fantomentråden

Inlägg av marveljanne »

Jag hade onda aningar om Henrik Jonssons Fantomen ... aningar som jag skäms för just nu! Väldigt bra tecknat och en härlig och fräsch Fantomen-stämning rakt igenom. Liksom Kings Watch har. Kanske dags att nystarta Fantomen typ jänkarna gjort med Batman och Avengers och många andra figurer ...?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Huvudäventyret "Biljetten till Frihet" var ungefär hur bra som helst. Suveränt tecknat av Jonsson! Möjligen var Grace Aniston, den kvinnliga huvudpersonen, lite väl värnlös ibland, men det är väl snarare Reimerthis ansvar.

Prasselsork fortsätter att bygga upp sin värld samtidigt som full fart på både äventyr och personliga relationer. Det här vill jag läsa mer av!

De amerikanska söndagsserierna var väl lite småfåniga som amerikanska söndagsserier är, men det stora problemet var hur man valt att hantera Luaga i äventyret Människosmugglaren. I USA-versionen är ju Luaga fortfarande president i Bengali, och här är det helt uppenbart i presidentämbetet man möter honom. Det är inte omtecknat vare sig till att ha med Sandal Singh i stället eller till att göra Luaga till läkare med mottagning i Bengete, men trots det har översättaren gjort en stor sak av att poängtera att Luaga är doktor och inte president. Vad i hela friden?

Till sist Kriss från Valnor, där den avslutande delen av äventyret Allianser tyvärr känns mest som en transportsträcka till nästa äventyr. Hela den här delen hade kunnat komprimerats till en ruta i slutet av förra delen utan att något väsentligt hade gått förlorat. Det är i och för sig spännande och man vänder ivrigt blad, men trots att man läser vidare så händer det ju ingenting. Riktigt än. Men snart så! Eller?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

rkaj skrev:Till sist Kriss från Valnor, där den avslutande delen av äventyret Allianser tyvärr känns mest som en transportsträcka till nästa äventyr. Hela den här delen hade kunnat komprimerats till en ruta i slutet av förra delen utan att något väsentligt hade gått förlorat. Det är i och för sig spännande och man vänder ivrigt blad, men trots att man läser vidare så händer det ju ingenting. Riktigt än. Men snart så! Eller?


Det är precis sådär jag känner inför alla dom där Thorgal, Kriss och Ylva [B)]
Det är behaglig att se bilderna och det känns spännande men när man läst en tredelare vet man inte om det hänt något.
Det sista Thorgalavsnittet tyckte jag bara var en lång resa till mellanöstern men om han kom fram eller vad som hände minns jag inte.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Jag har inte ännu sett det nya numret. Baserat på den där teasern: Jonsson är mycket skicklig och lovande! Hans människor och hästar ser ut levande. Team Fantomen har fått en ny stjärntecknare, gratulerar!

Men den här dålig Paul Ryan… hans hästar aldrig ens rör sina huvud - hemskt!

rkaj skrev:De amerikanska söndagsserierna var väl lite småfåniga som amerikanska söndagsserier är, men det stora problemet var hur man valt att hantera Luaga i äventyret Människosmugglaren. I USA-versionen är ju Luaga fortfarande president i Bengali, och här är det helt uppenbart i presidentämbetet man möter honom. Det är inte omtecknat vare sig till att ha med Sandal Singh i stället eller till att göra Luaga till läkare med mottagning i Bengete, men trots det har översättaren gjort en stor sak av att poängtera att Luaga är doktor och inte president. Vad i hela friden?

Baserat på titlarna i äventyren: de här stripparna i tidningen är inte söndagsäventyr, utan dagsäventyr.

Bra att äventyret inte är omtecknat, men det är helt dumt att skriva även i bubblorna att Luaga inte är president. Hoppas verkligen att stripparnas historia förfalskas inte! Jag tycker att vi kan leva med det att Sandal är president i Team Fantomens egna berättelser men Luaga i stripparna, eftersom vi kan tänka att äventyren inte händer samtidigt.

(Dessutom var Sandal inte president i Fantomen-tidningen på den tiden när det här strippsäventyret publicerades i Amerika (i 2006). Så var det onödigt att förfalska texterna.)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Sampsa K skrev:Baserat på titlarna i äventyren: de här stripparna i tidningen är inte söndagsäventyr, utan dagsäventyr


Så pass? Då tycker jag nog de var onödigt fåniga (jag förväntar mig mer fånerier på söndagssidorna). Men det är ju dessvärre ett klagomål till på tidningen: Datum för originalpublicering och huruvida det är vardagar eller söndagar framgår inte i tidningen. Hade vi inte kommit fram till att det skulle framgå?
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Jag höll på att bli utbränd precis innan jag gick på föräldraledighet så jag missade helt enkelt att infon om stripparna inte kom med (tips: kolla uppe i högra hörnet på omslag). Håller med i efterhand att det blir konstigt att ändra med Luaga. Fantomenläsarna är vana vid att man hoppar bakåt i tiden.

Mår dock mycket bättre nu efter att ha varit ledig i 4 veckor. Att ha en gullig bebis rekommenderas!

Slänger in en liten grej här, som jag även kommer fråga Chapter nu i helgen då de hälsar på i seriestaden Malmö:

2016 är jubileumsår för Fantomen då serien började publiceras 1936.
Jag vill göra lite nerslag i seriens historia. Dels i form av repriser av serier, men också artiklar.
VAD VILL JUST DU att vi tar upp i tidningen i och med jubileet?
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

Två saker som slår mig då jag följde Fantomen slaviskt på 70, 80, 90 talet så får ni bara inte missa att ta med ett äventyr av Falk/ Barry som hette "De onda" vill jag minnas. Sedan måste ju bröllopsnr nämnas på något vis. Hans Lindahls intåg på 80 talet. Singpiraterna är ett måste. Har varit ifrån Fantomen väldigt länge. Kanske dags att återvända till barndomens hjälte. Lindahl var favorittecknaren och brukade ögna igenom hans äventyr nu på senare år, men man märkte en viss trötthet hos honom, även om han är bäst. Dock har jag sett lite bilder från Jonssons äventyr på nätet och det ser grymt bra ut, så idag blir det att inhandla Fantomen för första gången på säkert 10 år och se om det håller ända ut :)
Ray
Skriv svar