Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Nej, det stämmer nog. Film, tv, spel osv rekryterar nog inte några (nya) serieläsare. Och att kränga serier (särskilt Fantomen!) till småungar är nog också ganska kört. Bättre att sikta mot köpstarka äldre köpare/läsare. Både nostalgitripparna födda på fyrtiotalet (med dyra samlingsvolymer typ Cobolt och Egmonts årgångsvolymer) och halvironiska "hipsters" och nördar i segementet 15 ---- 45 år. Och "kulturkvinnor" i åldrarna 16---74 som blivit intresserade av det här med serier. "...det är ju så kulturellt och träffande politiskt... "

Och jag tror fortfarande att Fantomen skulle kunna tjäna på en serie med samlarfigurer. Det skulle till och med kunna rekrytera NYA läsare!
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Som sagt så ökar Bamse och vårt segment för yngre barn går riktigt bra överlag, så jag delar inte analysen av att det skulle vara kört att kränga serier till småungar.

Rabén & Sjögren fortsätter också med sin utgivning med serier för barn.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

En annan fråga:

Vet nån här om man från utlandet kan köpa gamla nummer av Fantomen från nån av seriebutikerna? Typ från och med näst senaste numret och bakåt?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

http://seriersant.se/ (sök på Fantomen 2015)

"Idag skickar vi även paket till våra grannländer Danmark och Finland.
Vi tillämpar även här en enhetsfrakt, 159kr inkl emballage. I övrigt gäller samma villkor som inom Sverige.
Vill du ha paket leverat till Norge, kan vi självklart även ordna det. Dock ber vi er beställa genom att eposta butiken. Detta pga av Postens komplexa prissättning för paket till Norge." (jag gissar att man kan maila även om man bor i nåt annat land)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Allan Kämpe »

rkaj skrev:Att helt återgå till svartvitt i Fantomen tror jag inte på, men likaväl som man ibland publicerar klassiska dagstripsäventyr i svartvitt skulle man väl någon gång kunna publicera ett nyproducerat svartvitt serietidningsäventyr? Ett där tecknare verkligen låter bläcket flöda och lyfter fram skuggorna och mystiken! Jag är övertygad om att flera av dagens Fantomentecknare både skulle gilla en sådan utmaning och göra bra resultat på den! Eller varför inte ett fullängds gästäventyr av Lars Krantz, som kanske är dagens svenska mästare i svärta?


Detta tycker jag vore en underbar variation i Fantomen-utgivningen om man kunde få se! Gärna också ett Fantomen-äventyr av Henrik Jonsson där det svarta bläcket fick flöda fritt, djupt och magiskt...
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av smorkin »

Jag tror alla gånger på att satsa på unga läsare; utan dem kommer serietidningarna tveklöst då ut. Och att börja med Fantomen i svartvitt igen tror jag inte heller på, jag misstänker starkt att även om det skulle appellera till en del trogna läsare så skulle det en gång för alla göra tidningen till ett sjunkande skepp som bara lever på gamla meriter och äldre läsare som förr eller senare dör ut.

Sen tycker jag personligen att färgläggningen av Fantomen-serien verkligen inte är någon av mina favoriter, och att en del tecknare har en teckningsstil som kanske skulle passa bättre i svartvitt, men det är en helt annan sak ;-)

Så heja på med försöken att få fler unga läsare! Jag tycker det just nu ser riktigt bra ut för barnserier i Sverige med många förlag som satsar just på dem efter flera års ökenvandring, typ R&S, Cosmos Comics, Cobolt, Albumförlaget, Gaspard, och såklart de gamla ulvarna som Egmont osv.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

mikaelsol skrev:Som sagt så ökar Bamse och vårt segment för yngre barn går riktigt bra överlag, så jag delar inte analysen av att det skulle vara kört att kränga serier till småungar.

Rabén & Sjögren fortsätter också med sin utgivning med serier för barn.


Såväl barnserietidningar som R&S-böckerna säljs till mammor och farmödrar och mormödrar, dvs till ängsliga och serieointresserade personer som egentligen SKITER R*V i allt som har med serier att göra. INGA ungar springer och köper serietidningar för sina veckopengar idag... så som vi gjorde på sjuttio och åttiotalen.... [:)]
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

Jag är benägen att hålla med RioGrande här. Men jag har varit kritisk till det här i tidigare kommentarer. MEN jag har sett ett uppslag av FK ( fantomen kids) och det jag såg tilltalade mig faktiskt. Har försökt få tag i tidningen men inte hittat den än. Men det jag sett såg bra ut, så jag kanske får ändra mig. Skall bli riktigt kul att läsa den och se hur storyn är och vilken känsla det ger.
niklas
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 okt 2014, 13:57

Re: Fantomentråden

Inlägg av niklas »

RioGrande skrev:Såväl barnserietidningar som R&S-böckerna säljs till mammor och farmödrar och mormödrar, dvs till ängsliga och serieointresserade personer som egentligen SKITER R*V i allt som har med serier att göra. INGA ungar springer och köper serietidningar för sina veckopengar idag... så som vi gjorde på sjuttio och åttiotalen.... [:)]


Spelar det någon roll ifall mammorna köper tidningarna istället för ungarna? Så länge de fortsätter att göra det alltså. Det kommer ju alltid nya mammor och nya ungar. Tillväxten av oss sjuttio och åttiotalister däremot är dock rätt så begränsad.... [:)
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

Det är ju ganska bra att ungarna verkligen vill ha tidningarna också ;)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:[..]
Såväl barnserietidningar som R&S-böckerna säljs till mammor och farmödrar och mormödrar, dvs till ängsliga och serieointresserade personer som egentligen SKITER R*V i allt som har med serier att göra. INGA ungar springer och köper serietidningar för sina veckopengar idag... så som vi gjorde på sjuttio och åttiotalen.... [:)]


Det beror väl lite på om föräldrarna präglar sina barn på tidningar, eller inte. Själv har vi alltid läst serietidningar för våra barn, sedan de var riktigt små. Och det har gett resultat, mina kids köper Kallepockets, Lucky Luke och Asterix album för egna pengar. Sedan förser jag iof dem med högvis av andra serietidningar och album (så de inte ska bli lika panka som jag var i deras ålder ;) )

Jag håller med Niklas här ovan, spelar egentligen ingen roll vem som köper tidningarna, bara de läses med behållning.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

När jag var liten fick jag välja mellan att få godis eller en serietidning när vi var och handlade. Tänkte alltid att en serietidning räcker längre eftersom jag kan läsa om den, plus att jag gillade att rita av bilderna. Resultatet blev att jag blev en smal nörd som blev ganska bra på att teckna.

Min mamma har dock slutat att köpa serietidningar åt mig :(
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

När jag var i Norge under sommarloven brukade min farmor köpa norska Donald Duck-tidningar och pockets, så nu pratar jag norska som en Kalle Anka-tidning.

"Splitter pine!" "Saft suse!" "Hold nebbet!"
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Ray skrev:Det är ju ganska bra att ungarna verkligen vill ha tidningarna också ;)

Jätteolika vilka serietidningar som välmenande vuxna köper till barn och vilka tidningar barnen själva skulle välja. Så var det när jag växte upp. Man fick de "vanliga", som Lucky Luke eller Asterix som julklappar och så. Men lite tuffare tidningar gick man själv och köpte i kiosken.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Årets skörd hittills!

Bild
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ray »

snyggast omslag: 12 i ordningen (1943) är det Lindahl?
plattast: 10 i ordningen.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

12 i ordningen är Sahlström. 10 är Elin Jonsson. Lindahls senaste är 4.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

Ray skrev:snyggast omslag: 12 i ordningen (1943) är det Lindahl?
plattast: 10 i ordningen.



Håller med om 12:n, den är riktigt bra.
6:n med T-Rex ser ut som Jonas D. Köttväxt i Herman Hednings julalbum nr 13. [:X]
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Vilket äventyr tycker ni har varit bäst hittills?
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Av de nya äventyren tycker jag bäst om Medicinmannens dotter.
You don't remember Danny Mirror.
Skriv svar