Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
kallenokkos
Very Good
Inlägg: 144
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 13:41
Ort: Köping
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av kallenokkos »

Ska nog köpa nästa nummer av Fantomen har inte köpt den på ett tag. Vad är det för bi-serier nu? Och är dom bra?
Följ mig på Twitter: http://twitter.com/RetroKalleN
Jag har även FaceBook: http://www.facebook.com/kalle.nokkos
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

kallenokkos skrev:Ska nog köpa nästa nummer av Fantomen har inte köpt den på ett tag. Vad är det för bi-serier nu? Och är dom bra?


Nästa nummer är nummer 7, med Jerome K. Bloche (del två av Uppgörelsen), Johnny Hazard (Svart Guld) och Herman Hedning.

Därefter kommer dubbelnumret 8-9, med biserierna Thorgal (hela äventyret Bergens herre), Johnny Hazard (Rymdkapseln hemlighet) och tredje delen av den ny svenska SF-serien De Utvalda. Personligen gillar jag alla tre! Fast det kanske kan vara idé att köpa nummer 5 och nummer 6 också, så du får läsa De Utvalda från början!

Jerome K. Bloche är en realistisk deckarserie med en stor portion värme och humor men även en hel del spänning.

Johhny Hazard känner du säkert till. Fantomen kör söndagsäventyren kronologiskt från början, vilket innebär klassiska matinéäventyr med en hel del fantastik. De här äventyren utspelar sig före Wing, Johnny är helt enkelt en frilansande pilot som råkar ut för en del äventyr.

Thorgal känner du säkert också till, riktigt bra vikingafantasy som har diskuterats en hel del tidigare här i tråden.

De Utvalda är som sagt en alldeles ny SF-serie, den del som kommer i Fa 8-9 avslutar det första "albumet". Den diskuteras mer ingående i en annan tråd här på forumet (där även en av dess upphovsmän är med i diskussionen). Riktigt intressant tycker jag!
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Fantomentråden

Inlägg av Patrik A »

kallenokkos skrev:Ska nog köpa nästa nummer av Fantomen har inte köpt den på ett tag. Vad är det för bi-serier nu? Och är dom bra?


De serier som Rkaj nämner är svaret på din första fråga. Och till den andra så ja, jag gillar bi-serierna som han nämnde. Speciellt K. Bloche, som i mitt tycke är riktigt bra. Så i de två kommande numren så finner du nog bra bi-serier åtminstone.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Magnus »

Fick hem dubbelnumret 8/9 igår.
En riktig höjdare, vilken kanonuppställning!
Fantomen, Legenden om Rahotep del 1, Toths bok. Av Reimerthi/Leppänen.
Thorgal, Bergens Herre.
De utvalda, del 3
Och så sist en liten repris av Johnny Hazard, "Satelliten".

I nästa nummer blir det bl a nya äventyr med Long John Silver.
Fantomen-tidningen är köpvärd!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:Fick hem dubbelnumret 8/9 igår.

Vet inte om jag minns fel, men har för mig att förr tiden så var det extra tjockt nummer några gånger per år, men inte två nummer sammanslaget, utan fortfarande enskild numrering. Minns jag fel eller har man frångått detta och minskat utgivningen med några nummer per år? Att kalla en (1) tidning för två olika nummer låter helt fel i alla fall tycker jag. Har den dubbel ean-kod då också?

Kanske en bagatell men nog låter det som det lutar åt bedrägeri att påstå att det kommer ut ett visst antal nummer per år, men antalet tidningar stämmer inte med detta antal.

Vad anser prenumeranterna om det?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Fantomentråden

Inlägg av Patrik A »

Just Fantomen har jag inte så stor koll på, de senaste åren känns det dock som om det har varit just dubbelnummer och inte utökade nummer. Knasen hade förut tjugosex nummer per år, med en handfull tidningar med utökat sidantal. Så är det inte längre, utan det är dubbelnummer.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:
Magnus skrev:Fick hem dubbelnumret 8/9 igår.

Vet inte om jag minns fel, men har för mig att förr tiden så var det extra tjockt nummer några gånger per år, men inte två nummer sammanslaget, utan fortfarande enskild numrering. Minns jag fel eller har man frångått detta och minskat utgivningen med några nummer per år? Att kalla en (1) tidning för två olika nummer låter helt fel i alla fall tycker jag. Har den dubbel ean-kod då också?

Kanske en bagatell men nog låter det som det lutar åt bedrägeri att påstå att det kommer ut ett visst antal nummer per år, men antalet tidningar stämmer inte med detta antal.

Vad anser prenumeranterna om det?


Det är naturligtvis synd att det är färre tidningar men vi betalar ju per tidning, så jag känner mig inte precis lurad.

Färre tidningar tror jag främst beror på mindre efterfrågan och en mycket mer slimmad redaktion.

Systemet med dubbelnummer har funnits i ca 4-5 år.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:Det är naturligtvis synd att det är färre tidningar men vi betalar ju per tidning, så jag känner mig inte precis lurad.

Färre tidningar tror jag främst beror på mindre efterfrågan och en mycket mer slimmad redaktion.

Systemet med dubbelnummer har funnits i ca 4-5 år.

Jo det är klart att man betalar per tidning, men skulle en säljare på Tradera sälja 200 nummer för xxx kronor och det visade sig vara endast 100 tidningar för att säljaren valt att räkna varje tidning som ett dubbelnummer (för att just de tidningar som såldes var tjockare än normalt), ja då skulle nog de flesta säga att det var bedrägeri. För lösnummer spelar det ingen större roll kanske men en prenumeration är ju betalad för ett visst antal nummer, exempelvis 26 nummer, men att då bara få 20-22 tidningar ser jag som uppenbart oärligt. Finns det inte ekonomi för att göra 26 tidningar ja då får man väl helt enkelt dra ner på numreringen till 20 nummer eller vad som nu är lämpligt.

Kan inte påminna mig någon annan produkt över huvud taget där det ges sken av att man får fler varor än vad som faktiskt är fallet. Tycker det låter som ett solklart fall för marknadsdomstolen.

Det som nu kallas dubbelnummer är ju de facto inte två olika nummer utan bara en skennumrering.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Men ett dubbelnummer är väl ändå dubbelt så tjockt som ett vanligt nummer, så det blir väl ändå inte mindre serier?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Erik S »

LR26: Det står antal utgåvor (21) på inbetalningskortet man får som prenumerant. Så du kan det lugnt, du behöver inte blanda in marknadsdomstolen för att rädda oss stackare från bedrägeri.

I övrigt är dubbelnummer ju ett begrepp som funnits länge i tidningsvärlden (och även bland seriealbum, spontant kommer jag bara på Lucky Luke 33-34, men jag kan tänka mig att det kan finnas fler) och inget påfund från Fantomenredaktionen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Erik S skrev:I övrigt är dubbelnummer ju ett begrepp som funnits länge i tidningsvärlden (och även bland seriealbum, spontant kommer jag bara på Lucky Luke 33-34, men jag kan tänka mig att det kan finnas fler) och inget påfund från Fantomenredaktionen.

Just löpande dubbelalbum tror jag är ganska sällsynt, även om det finns några album som är hopsatta av 2-3 enkelalbum. (Vilket ju iofs inte stämmer på Lucky Luke-albumet, utan det är någon översättning av något hyllningsalbum, har jag för mig.)

Edit: Verkar vara någon skandinavisk specialvariant, löst baserad på det här albumet:
http://www.bedetheque.com/album-26225-B ... rie-1.html

Allt om Lucky Luke
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Mithroth »

Vet att Kalle Anka & C:O iaf. har haft samma upplägg. Hur det är idag vet jag inte.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:LR26: Det står antal utgåvor (21) på inbetalningskortet man får som prenumerant. Så du kan det lugnt, du behöver inte blanda in marknadsdomstolen för att rädda oss stackare från bedrägeri.

OT.

Det är ju bra i så fall. Men det finns fortfarande ingen anledning till att ge en tidning två nummer istället för att bara benämna det som ett extra tjockt nummer, i slutändan ska det ha kommit ut 26 nummer, enligt numreringen men det finns bara 21 tidningar i samlingen. Något skevar där. Enligt uppgifterna jag hittar så kommer det ut 22 nummer per år, så prenumeration på 21 nummer är ett rätt konstigt upplägg också.
http://www.tidningsbutiken.se/tidningen-fantomen.asp

Det handlar inte om att blanda in marknadsdomstolen, utan bara om att det ges sken av något som inte stämmer överrens med verkligheten. Du prempar väl för övrigt inte på Fantis så du är väl i så fall inte någon stackare. Ge istället en förnuftig anledning till varför man ska numrera på detta sätt, istället för som tidigare kalla det tjockare nummer men inte trixa med siffrorna.

Är det verkligen dubbelt antal sidor förresten, annars kanske det mer är frågan om 1 1/2 nummer?

Själv tycker jag löpande numrering är klart mycket bättre, det blir också så mycket maffigare med nummer 500 än 12/75*.

*Rent exempel förstås. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Mithroth »

Labrador Road 26 skrev:Är det verkligen dubbelt antal sidor förresten, annars kanske det mer är frågan om 1 1/2 nummer?


Vanlig 68 sidor
Dubbel 132 sidor
Så ja, det är dubbelt så tjockt.

Jag ser inte heller riktigt meningen med att ha dubbelnummer, det krånglar till det bara.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Erik S »

Labrador Road 26 skrev:Enligt uppgifterna jag hittar så kommer det ut 22 nummer per år, så prenumeration på 21 nummer är ett rätt konstigt upplägg också.
http://www.tidningsbutiken.se/tidningen-fantomen.asp

Uppgifterna har blivit lite fel där, tydligen. 21 antal utgåvor är visserligen rätt och att det är 26 nummer stämmer också. Siffran om "22 nummer" är dock felaktig, och kommer sig antagligen av dålig uppdatering, då det var 22 utgåvor per år tidigare.
Hursomhelst visar den där sidan tydligt att man får 21 tidningar när man kryssar i det alternativet och något bedrägeriaktigt är därför inte alls på tal.

Du prempar väl för övrigt inte på Fantis så du är väl i så fall inte någon stackare.

Eh... jo, det gör jag. Varför skulle jag annars ha skrivit "oss stackare" och ens ha koll på inbetalningskorten? Var har du fått nåt annat ifrån? Varför tycks du tro dig veta mer om vad jag prennar på för tidningar än vad jag själv gör?

Ge istället en förnuftig anledning till varför man ska numrera på detta sätt, istället för som tidigare kalla det tjockare nummer men inte trixa med siffrorna.

Att kalla en utgåva med dubbelt så många sidor som en vanlig utgåva och som finns ute i butik dubbelt så länge som ett vanligt nummer för ett dubbelnummer är väldigt logiskt rent språkligt. Att sedan även numrera nämnda utgåva, ett dubbelnummer, som två nr tycker jag är helt okej, när det i övrigt i prenumerationssammanhang och liknande ändå är tydligt vilket antal utgåvor som gäller. Det här är visserligen inget jag alls bryr mig särskilt mycket om, men verkligen inte heller nåt jag tycker är fel och/eller lurendrejeri och jag svårt att se varför du ser så väldigt allvarligt på det hela. Jag tycker det hela blir ännu konstigare av att du blir aggressiv mot företeelsen först nu och tycks betrakta det som ett nytt och udda påfund från Fantomenredaktionen. Det är det inte alls. Svenska Mad, t.ex., använde sig regelbundet av systemet redan på 60-talet (det äldsta belägget jag hittade efter snabbgoogling, finns säkert ännu äldre).

Är det verkligen dubbelt antal sidor förresten, annars kanske det mer är frågan om 1 1/2 nummer?

Dubbelt antal sidor. Det borde väl du ha koll på, så viktigt och allvarligt som du tycker systemet är.
Senast redigerad av 3 Erik S, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:det finns fortfarande ingen anledning till att ge en tidning två nummer


Antar att den står ute i hyllorna dubbelt så länge, vilket har fördelar, och då är det logiskt med två nummer på den också.

/Magnus
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:Att kalla en utgåva med dubbelt så många sidor som en vanlig utgåva för ett dubbelnummer är väldigt logiskt rent språkligt. Att sedan även numrera nämnda utgåva, ett dubbelnummer, som två nr tycker jag är helt okej...

Att kalla det dubbelnummer, ja visst det låter ju rimligt. Men själva numreringen är den inte till för att kunna skilja ett nummer från ett annat, alltså en identifikation så att säga, att då plötsligt ändra den identifikationen när det passar känns besynnerligt. Att jag tog upp det nu var för att jag inte kände till det tidigare, man kan inte vet allt du vet. [8D]

Bra att du tycker det okej att man kan numrera lite som man känner för, jag gör det inte.

Huruvida du har en Fantisprenumeration så var det ett rent antagande, baserat på vanligheten med inlägg från dig i just denna tråd. Men det spelar ingen roll, du köper Fantomen och kanske andra "dubbelnummer", jag köper tidningar med löpande numrering där man antingen väljer att frångå ordinarie numrering när det ska ges ut tjockare tidningar eller behåller den vanliga löpande numreringen men då inte med siffror från två tidningar.

Min åsikt är i slutändan ändå att det är fel att sätta 26 på en tidning när det endast finns 21 tidningar tidigare utgivna samma år. Jag ser inget logiskt med den typen av räkning.

Ett nummer = en tidning i min värld alltså, två nummer = två tidningar.
MagnusR skrev:
Labrador Road 26 skrev:det finns fortfarande ingen anledning till att ge en tidning två nummer


Antar att den står ute i hyllorna dubbelt så länge, vilket har fördelar, och då är det logiskt med två nummer på den också.

/Magnus

Det kan man ju lösa med enkel numrering också, då det är upp till förlaget hur länge exponeringstiden ska vara. Det är ju inte per automatik kopplat till numreringen. Utan beror helt och hållet på vad man valt. Väljer man att ge ut 22 tidningar per år istället för 26 så kan samtliga om man vill exponeras längre, eller enstaka.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag ogillar dubbelnumrering som princip, men det är a) inget nytt och b) inget unikt för Fantomen. Första dubbelnumret med Fantomen kom 1958. Seriemagasinet hade en hel del såna på 50-talet. Kalle Anka & Co har haft det sedan 80-talet. Fantomen, Knasen, 91:an, Min Häst har det idag.

Som prenumerant eller köpare tror jag inte man har så mycket att komma med. Det är nämligen en sak som inte dubbleras, och det är priset. Ett dubbelnummer kostar ungefär 36 procent mer än ett vanligt nummer, om jag har räknat rätt. Dubbel numrering må vara irriterande, men även för köpare blir det billigare med dubbelnummer än två enkelnummer.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Magnus »

Det är nog väldigt mycket tradition, inte minst för redaktionen, att det skall vara 26 nummer per år.
Skulle det minskas till 21 eller 22 nummer så skulle det kännas lite konstigt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:Jag ogillar dubbelnumrering som princip, men det är a) inget nytt och b) inget unikt för Fantomen.

Jag förstod nästan att det inte bara var något Fantis sysslade med. Jag förstår absolut att man vill ha extra tjocka nummer då och då, det säger jag inget om, inte heller om man valde att ta mer betalt då. Däremot förstår jag inte själva vitsen med att ge en tidning dubbla siffror, det känns som själva slutpoängen med det är att man ska kunna säga att i år har vi släppt si och så många nummer, vilket de flesta (läs annonsörer, köpare med flera) utan att direkt reflektera över ser som identiskt med antal tidningar.

Som jag sade så kan jag inte komma en enda annan typ av vara där man gör på detta vis.

Varför inte bara kalla det "extra tjockt", "jubileumsnummer", "sommarnummer" eller liknande passande så slipper man fiffla med själva numreringen. Jag är också inne på att har den två olika nummer, alltså egentligen två olika identifikationer så ska den väl i rimligthetens namn även ha två ean-koder, det blir ju en krock även där.

Vari ligger den logiska vitsen med detta upplägg? Jag kan i alla fall inte se någon, utom då möjligtvis för att ge sken av något som inte är sant.

Som jag minns det var detta inte något som Atlantic använde utan där valde man istället något passande adjektiv för att uppmärksamma att det rörde sig om en tjockare tidning.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar