Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Re: Fantomentråden

Inläggav RioGrande » mån 12 okt 2015, 14:30

Svartvitt är en dålig idé. Då får man slopa biserier helt och hållet (eller bara köra tredjerepriser av gamla mossiga engelska dagspresserier....)
///
/// MEN hundrasidiga nummer som kommer mer sällan skulle vara en bra idé. Då skulle man få plats med mer material i varje nummer.
Och trots att många hatar inplastade leksaker i Kalle Anka och prinsesstidningarna .... så tror jag att det JUST i Fantomen skulle det kunna vara en riktigt mysig idé. Om det kom en figur med varje nummer och det fanns hundra figurer skulle den som samlade bli tvungen att samla i ungefär fyra år... Och de som missat nåt nummers figur skulle gärna vilja beställa gamla nummer för att komplettera sin samling...
///
///
Jag köper tidningen huvudsakligen för Thorgal och spinofferna. Men när förra numret kom (eller när det nu var) köpte jag faktiskt tidningen för Kings Watch. Som ju ÄR lite mysig!

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » mån 12 okt 2015, 14:38

Ju mer man läser tråden här desto mer tydligt blir det att fler Fantomentitlar är lösningen; en svartvit, en Fantomen Kids med leksaker, en "vanlig", en storformat... Fantomen har många olika målgrupper, så många att det aldrig går att göra alla nöjda med bara en titel.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » mån 12 okt 2015, 15:02

Man skulle kunna testa och ge ut Fantomen classic helt i svartvitt med säg 4 nummer på ett år (en tidning i kvartalet), de övriga numren i färg som vanligt under året. De svartvita numren kunde som biserier köra gamla klassiska dagstrippserier som Johnny Hazard, Rick O´Shay m.m.
Testa gärna detta! [;)] Jag skulle i alla fall köpa dessa svartvita nummer!
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 12 okt 2015, 15:02

AndreasEriksson skrev:Ju mer man läser tråden här desto mer tydligt blir det att fler Fantomentitlar är lösningen; en svartvit, en Fantomen Kids med leksaker, en "vanlig", en storformat... Fantomen har många olika målgrupper, så många att det aldrig går att göra alla nöjda med bara en titel.

...och det finns 9.8 miljoner invånare i Sverige... En jättemarknad!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

mikaelsol
Fine

Inläggav mikaelsol » mån 12 okt 2015, 15:08

Skulle ni ha köpt denna (som är i svartvitt) http://www.adlibris.com/se/bok/fantomen ... 9176210666

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » mån 12 okt 2015, 15:35

He he. Det är du som är redaktör Mikael Sol. Om du tycker att vi , som köper din tidning, "dillar" då kan vi sluta ge tips och önskemål som fans till fantomen. Och slutar man lyssna på fansen och tycker dom dillar, ja då tror jag man är farligt ute ;)
Vi kommer med tips och idéer det är upp till dig som redaktör att sålla bland det som är bra och mindre bra.
Fantomen i svart vitt är bättre än med den färgläggningen som är idag. 100 sidig fantomen är mer prisvärd än den tunna tidning som ni ger ut idag.
Men som sagt vi är bara fans, våra åsikter är väl knappast viktiga ;)

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » mån 12 okt 2015, 15:38

Japp, mikael den hade jag köpt, visste inte ens att den fanns ute.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » mån 12 okt 2015, 15:51

Ray skrev:När jag var liten så fanns det inga fantomenkids, då läste mängder med folk den ändå. Känns overkill att göra en fantomen kids. Man går ned i sidantal på den ordinarie tidningen, antagligen för att den inte säljer lika bra längre och måste spara pengar och sedan önskar man göra fler fantomentidningar, hur går den ekvationen ihop. Gör EN bra tidning istället.

Problemet med dagens Fantomen är att den riktar sig till en lite äldre målgrupp än när vi var unga. För mig känns våldet är mer markant, vilket är helt ok för den uttalade målgruppen (som jag inte kommer ihåg vad den är, har för mig Redax skrev den någonstans) och då kan det vara ok med en mer barnvänlig version för att fånga de yngre läsarna. Det skulle också kanske vara enklare att ta ut bi-serier till de bägge tidningarna, så det inte blir någonslags kompromiss. Men visst, det har ju funnits både Fantomen krönika och Fantomen – Den vandrande vålnaden och det gick ju sådär (å andra sidan tror jag den senare skulle vunnit på en serie som "Fantomen kids").

mikaelsol skrev:Det görs ju en del såna där kids-anpassade tidningar utomlands. När jag sett dem har jag alltid tänkt "Det där vet jag folk som kan göra bättre".

Om ni har bättre exempel ser jag dem gärna, för vi har så klart mycket att lära av andra.

Har inga bra exempel. Och som sagt, jag ska prova serien på mina kids (de är ju trots allt de som den riktar sig till, inte gubbar på 40+). Återkommer då med deras utlåtande.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » mån 12 okt 2015, 15:56

Kan ju tycka att Fantomen inte skall ha för mycket " grafiskt våld" bättre hålla den klassiskt ren tycker jag. Så att flera kan läsa den i olika åldrar. Som typ vi äldre gjorde i våra yngre dagar då. Enklast kanske vore att göra en omröstning på nätet över vad fansen önskar, då får ni ju en hint om vart åt det lutar.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » mån 12 okt 2015, 15:59

Ray skrev:He he. Det är du som är redaktör Mikael Sol. Om du tycker att vi , som köper din tidning, "dillar" då kan vi sluta ge tips och önskemål som fans till fantomen. Och slutar man lyssna på fansen och tycker dom dillar, ja då tror jag man är farligt ute ;)
Vi kommer med tips och idéer det är upp till dig som redaktör att sålla bland det som är bra och mindre bra.
Fantomen i svart vitt är bättre än med den färgläggningen som är idag. 100 sidig fantomen är mer prisvärd än den tunna tidning som ni ger ut idag.
Men som sagt vi är bara fans, våra åsikter är väl knappast viktiga ;)

Jag håller med i detta.

Jag har läst Fantomens sen 60-talet och samlat på dom. (köper varje nr än men samlar dom inte längre. ) Det bästa vore om den kunde vara delvis i färg, troligen för dyr kostnad (kanske vart annat nr?). Att minska den till 13 nr/år är ingen dum ide. Den nuvarande följetongen i sydstaterna är väl inne på 3:e avsnittet? Den blir för seg och för många nr i mellan. i en 100 sid tidning skulle den kanske gå i 2 nr. Men samtidigt skulle det vara synd på biserierna som jag tycker är bättre än Fantomen många gånger. Tyvärr.
Dom provade tidigare med tidningen "den vandrande vålnaden" vilken jag gillade nedlagd sen många år. Även om den var i Färg men där passade färgen. kanske inte var så grötigt pga enklare teckningar från 60-70 talet

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » mån 12 okt 2015, 16:20

Om nu Fantomen ska vara i färg så tycker jag man borde se över hur man färglägger! Som det nu är tycker jag att speciellt Fantomenserierna många gånger är riktigt dåligt färglagda! Synd på i övrigt fina seriesidor som t.ex. Henrik Jonssons Fantomen...

Vad är det då som stör i färgläggningen? Jag tycker mig minnas att det ofta kan var hemska grönlila färgblandningar som monotont upprepas och ger ett gräsligt intryck!

mikaelsol
Fine

Inläggav mikaelsol » mån 12 okt 2015, 17:04

Hur mycket mer skulle ni säga att Fantomet i Norge säljer än svenska Fantomen då?

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 12 okt 2015, 17:30

Allan Kämpe skrev:Om nu Fantomen ska vara i färg så tycker jag man borde se över hur man färglägger! Som det nu är tycker jag att speciellt Fantomenserierna många gånger är riktigt dåligt färglagda! Synd på i övrigt fina seriesidor som t.ex. Henrik Jonssons Fantomen...

Vad är det då som stör i färgläggningen? Jag tycker mig minnas att det ofta kan var hemska grönlila färgblandningar som monotont upprepas och ger ett gräsligt intryck!

Håller med om att det varit några färgläggningsmissar. Det värsta när den rödskäggige franskbelgiske piraten gästspelade i ett gammalt G Bess-äventyr och INGEN fattade det .... så han fick... tada: grått skägg!
En annan gång var den nån som klåfingrigt lade till en vattenspegling utan att fatta hur en vattenspegling (eller spegelbild över huvud taget) FUNGERAR! också ett gammalt Bess-äventyr som sabbades....

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » mån 12 okt 2015, 18:01

En svartvit Fantomen tidning skulle inte funka, av samma anledning som en svartvit Agent X9 inte funkat. Få serier som inte är färg från början.
Till och med en sån inbiten nostalgiker som jag skulle inte vilja ha en svartvit Fantomen. Det är få av dagens tecknare som jag tror skulle klara av att teckna för svartvitt. Och dagens färgläggning är hästlängder från nittiotalets bleka färger.

Nä, tidningen behöver idéer som Fantomen kids.

Visst. Som Andreas nämner, i en idealisk värld skulle det finnas plats för en svartvit Fantomen krönika (med nygjorda äventyr av Remerhti, Jonsson, Lindahl mfl), en Fantomen kids (med biserier som Asterix, Spirou, "den där franska mysterieserien", Pokémon mfl och fler svenska originalserierna för barn/ungdomar) och den vanliga (med biserier som Jeremy H. Bloche, Mild & Fromm, Northman Skorpionen och liknande). Men som det är nu nöjer jag mig med vanliga tidningen och en vision om framtida Fantomen kids.

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » mån 12 okt 2015, 18:07

Sir-L skrev:En svartvit Fantomen tidning skulle inte funka, av samma anledning som en svartvit Agent X9 inte funkat. Få serier som inte är färg från början.

Vad jag förstått så gör det flesta tecknarna Fantomenserien i svartvitt och sedan färgläggs den av reprostugan. Eller finns det andra upplägg?

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » mån 12 okt 2015, 18:13

RioGrande skrev:Håller med om att det varit några färgläggningsmissar. Det värsta när den rödskäggige franskbelgiske piraten gästspelade i ett gammalt G Bess-äventyr och INGEN fattade det .... så han fick... tada: grått skägg!
En annan gång var den nån som klåfingrigt lade till en vattenspegling utan att fatta hur en vattenspegling (eller spegelbild över huvud taget) FUNGERAR! också ett gammalt Bess-äventyr som sabbades....

Ähum.

Det värsta alla kategorier var när Al Capone blev svart.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » mån 12 okt 2015, 18:39

Allan Kämpe skrev:
Sir-L skrev:En svartvit Fantomen tidning skulle inte funka, av samma anledning som en svartvit Agent X9 inte funkat. Få serier som inte är färg från början.

Vad jag förstått så gör det flesta tecknarna Fantomenserien i svartvitt och sedan färgläggs den av reprostugan. Eller finns det andra upplägg?

Fast det är skillnad att teckna svartvitt och teckna för svartvitt.
Dvs ska det publiceras i färg behövs inte så mycket jobb som om det ska publiceras i svartvitt då färgläggaren kan lägga till ytterligare dimensioner.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » mån 12 okt 2015, 20:20

Va kul att det blev fart på diskussionerna här.

Jag tycker såhär:

Det är bra om man vill försöka göra en Fantomen kids, men man bör tänka sig för.
Vilken åldersgrupp vill man nå. 4-8? 8-12? Jag har minnen från min tidiga barndom(6-8) och då tyckte jag om fantomen-avsnitten av Falk/Barry.
Dom var ju ganska barnvänliga också, tänker jag nu i efterhand. Historien om Baldy, Joomba. Fantomen var inte så våldsam heller. I värsta fall kunde han skjuta pistolen ur handen. Men då var det en riktigt elak skurk. Jag tror på den typen av äventyr för kidsen. Gärna med Eden och djur som tema. Fast givetvis i färg och modernare tecknat. Jag skulle nog hellre vilja se i typ Tintin-stil på teckningarna. Men det är förmodligen bättre som Bielecki tecknar. lite halvgalet. Ungarna gillar nog sånt idag. Typ Svampbob-fyrkant. Jag önskar faktiskt att ungarna hade varit små, då hade jag testat.

Det som är nackdelen är att Fantomen som varumärke inte har draghjälp av någon film eller dataspel. Som spindelmannen och läderlappen hade.

Jag håller med Ray om att Johnssons Fantomensidor såg snyggare ut i svartvitt. Jag köpte albumet De tusen farornas man, men jag tyckte nog inte urvalet var speciellt bra. Hade man någon tanke eller drog man bara lott? Dom första tre tyckte jag om men de sista två hade jag lika gärna kunnat vara utan. Men det var ett bra initiativ att göra en sån här grej. Jag hoppas det kommer fler.

Ja, jag skulle gärna köpa en svartvit fantomentidning, men det får inte bli som fantomen krönikan, gamla fantomen serier som körs om och om igen.
Den kommer knappast att sälja heller.

Vad är baktanken med redaktörens frågor då? Fantomen säljer väl bäst av äventyrstidningar i Sverige? Eller har Agent X9 gått förbi?
I Norge har jag ingen aning om hur mycket fantomet säljer, men jag skulle gissa på 10-15000 ex. jämfört med Sveriges 25000. Knut Westad och Eirik Ildahl har ju slutat [;)]

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 12 okt 2015, 22:31

Att helt återgå till svartvitt i Fantomen tror jag inte på, men likaväl som man ibland publicerar klassiska dagstripsäventyr i svartvitt skulle man väl någon gång kunna publicera ett nyproducerat svartvitt serietidningsäventyr? Ett där tecknare verkligen låter bläcket flöda och lyfter fram skuggorna och mystiken! Jag är övertygad om att flera av dagens Fantomentecknare både skulle gilla en sådan utmaning och göra bra resultat på den! Eller varför inte ett fullängds gästäventyr av Lars Krantz, som kanske är dagens svenska mästare i svärta?

mikaelsol
Fine

Inläggav mikaelsol » tis 13 okt 2015, 09:55

Det var mest en retorisk fråga. Fantomet och Agent X9 säljer betydligt sämre än Fantomen.

Jag har sedan flera år en ganska bestämt uppfattning om TV-spel och filmer som "draghjälp", och det är att de har motsatt effekt. Trots succéer med superhjältefilmer och att det finns mössor etc med Spindelmannen på H&M så finns inte serietidningarna med dessa superhjältar kvar i Sverige. Jag tror helt enkelt att folk konsumerar dem mer som varumärken och identitetsbärare. "Jag gillar Spindelmannen, och detta visar jag genom att ha en kaffemugg med honom på på jobbet, men jag läser inte serien längre".

Fantomens räddning kan ha varit (till viss del) att varumärket i första hand fortfarande är en serie, och att det är genom serien man konsumerar Fantomen.

Jag är väldigt osäker på hur mycket film, TV och gaming stimulerar läsandet av serier i dag.

Återgå till "Serier i allmänhet"