Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Re: Fantomentråden

Inläggav RioGrande » tis 05 jan 2016, 23:58

larsa66 skrev:
RioGrande skrev:Tror du menar Bertil Wilhelmsson.... när han höll på och tecknade om olika saker (även vissa McCoy tror jag?). Samarbetet Wilhelmsson/Eralp började senare. En bit in på sjuttiotalet. Kanske Fantomenseriens lägsta svacka?

sorry igen det är Eralp jag menar. Han är oefterhärmelig.

Det vore lättare att visa serien då kan nog även du se vem som tecknat vilka rutor. Här är 1968 års fantomentidningar: http://www.phantomwiki.org/Fantomen_1968

Där det står Silvestrini/Eralp eller Ferri/Eralp betyder inte att dom har tecknat tillsammans utan att Eralp tecknar några rutor som förlänger hela den italienska serien. Bara en teori iofs. Men jag provade att hoppa över de rutor som Erlap tecknat och den funkade lika bra.

Ja, där ser man. Så går det när man gubbgooglar. [:)] Visste inte att Eralp var med i svängen så tidigt! Fast den kunskapen gör ju inte serierna.... vare sig bättre eller sämre. Sextiotalet var nog Fantomentidningens svagaste årtionde?

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » ons 06 jan 2016, 11:17

RioGrande skrev:
larsa66 skrev:
RioGrande skrev:Tror du menar Bertil Wilhelmsson.... när han höll på och tecknade om olika saker (även vissa McCoy tror jag?). Samarbetet Wilhelmsson/Eralp började senare. En bit in på sjuttiotalet. Kanske Fantomenseriens lägsta svacka?

sorry igen det är Eralp jag menar. Han är oefterhärmelig.

Det vore lättare att visa serien då kan nog även du se vem som tecknat vilka rutor. Här är 1968 års fantomentidningar: http://www.phantomwiki.org/Fantomen_1968

Där det står Silvestrini/Eralp eller Ferri/Eralp betyder inte att dom har tecknat tillsammans utan att Eralp tecknar några rutor som förlänger hela den italienska serien. Bara en teori iofs. Men jag provade att hoppa över de rutor som Erlap tecknat och den funkade lika bra.

Ja, där ser man. Så går det när man gubbgooglar. [:)] Visste inte att Eralp var med i svängen så tidigt! Fast den kunskapen gör ju inte serierna.... vare sig bättre eller sämre. Sextiotalet var nog Fantomentidningens svagaste årtionde?

Sämsta vet jag inte. Jag skulle nog säga att alla årgångar och årtionden är intressanta. Det blev en ny tecknare i USA och populariteten måste ha varit stor då man var tvungen att mata på med två tidningar i månaden. Johnny Hazard var ju en trogen bi-serie, samt några italienska westerns med blandad kvalité. Snygga omslag var det också. Sen var nog 60-talet en upptrappning för 70-talet som enligt min mening var det bästa.

Buster

Inläggav Buster » ons 13 jan 2016, 18:09

Jaime Vallvé, Döden i skyn, vilket tecknande, man ryser.

Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine

Inläggav DombåsFantomet » ons 13 jan 2016, 18:56

Buster skrev:Jaime Vallvé, Döden i skyn, vilket tecknande, man ryser.

Ja, det er synd tegnerne ikke kan boltre seg så mye som før. Men det er jo ingen som slår han uansett! Publisert tre ganger i Norge, senest i 2012. Jeg synes man kunne latt historien være i svart/hvitt.

Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine

Inläggav DombåsFantomet » ons 13 jan 2016, 19:00

DombåsFantomet skrev:

Ja, det er synd tegnerne ikke kan boltre seg så mye som før. Men det er jo ingen som slår han uansett! Publisert tre ganger i Norge, senest i 2008. Jeg synes man kunne latt historien være i svart/hvitt.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » ons 13 jan 2016, 19:29

Ja det var ju ett lustigt sammanträffande att de skulle reprisera just DEN då jag bara för några veckor sedan la ut ett uppslag här från samma serie som ett exempel på hur snyggt det kunde vara tecknat förr. Ni som förespråkar färg kan ju passa på att jämföra hur det ser ut svart/vitt kontra färg. Jag känner mig ännu starkare i övertygelsen att fantomen ska tryckas i svartvitt och det är INTE av nostalgiska skäl. Jag läser inte en tidning utan att tänka hur skulle dessa sidor se ut i svartvitt.

(Hoppas moderatorerna ursäktar att jag repriserar bilden)

larsa66 skrev:Vissa serier går kanske att göra på 15-20 sidor medan andra kräver 30-40 för att bli riktigt bra. Det var längesen man såg någon tecknare fick fläska på sidorna som Vallvé gjorde emellanåt.

Bild

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » ons 13 jan 2016, 19:53

Bara för att det gläder mig att ni hyllar Vallve' måste jag dela en sida från en tidning jag tänker kasta mig över nu.
Till och med den helstekta grisen ser god ut :)

Bild

nr 11 1977 Ringen, skriven av Ulf Granberg, liksom den övre en julklapp från min dotter. [;)]

Användarvisningsbild
Ala
Fine
Kontakt:

Inläggav Ala » fre 15 jan 2016, 18:53

Ja, Valvé är fantastisk måste jag säga. Och senaste numret, #2-3/2016, var riktigt bra. "Döden i skyn" ser rent fantastisk ut i färg. Ett väldigt välgjort och spännande äventyr på alla sätt. Storartat arbete där måste jag säga. Vore kul att se fler klassiker i den här tappningen. Intressanta Fantomen Fakta-avdelningar också. Om det är så här det kommer vara hela 2016, då har vi Fantomenälskare mycket att se fram emot!

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » mån 18 jan 2016, 14:03

Retroaktiv färgläggning av Valvé... Skulle hellre se att man låter dessa serier vara när de ges ut på nytt då de liksom inte var avsedda för annat än svart vitt. Men jag förstår att svartvita sidor skulle "sticka ut" i tidningen.

Arg försöker föreställa mig hur Ringen skulle se ut i färg... Skulle nog kännas som den historiska atmosfären och stämningen blir ganska lidande. (Och omvänt kan jag tycka att många historiska äventyr i färg blev jätteskumma när de gavs ut igen i fantomen krönikan i svartvitt [?])

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 18 jan 2016, 16:23

Undrar om Vallvé verkligen satt och klippte och klistrade sina raster själv? Det känns inte som om han hade det tålamodet att sitta och småpyssla? Han var väl mer mannen som ville stå och DÄNGA på tusch med en jättestor pensel?

Jag tror att Semic hade ett gäng rasterpysslare anställda. Även rastreringen av Bernard Prince och Comanche (i Western-serier) måste ju ha GJORTS av någon! Namnen på färgläggare av klassiska serier kommer ju fram i efterhand, men jag tvivlar på att vi någonsin får veta vilka rasterhjältarna var .... på sätt och vis de färgGLADA färgläggarnas gråa, dystra motsatser....

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » mån 18 jan 2016, 23:37

Jag sätter en femma på att rasterfixarna finns med i redaktionsrutan, de som (ibland) kallades "Ateljé". Bosse Majgren, Göran Siljerud, Christer Thunborg, Alf Woxnerud och Patrik Norrman t.ex. (jag tror att Peter Friman bara gjort layout och aldrig ateljéjobb, men jag kan ha fel). Rita in pratbubblor ingick också i ateljéfixarnas uppgifter ibland, för som du säger ville nog vissa tecknare helst bara fläska på med tuschet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » sön 24 jan 2016, 21:25

Var beställer jag egentligen samlarmappar? Provade dintidning.se, men där verkar det bara vara prenumerationer.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » sön 24 jan 2016, 21:41

Sir-L skrev:Var beställer jag egentligen samlarmappar? Provade dintidning.se, men där verkar det bara vara prenumerationer.

Det ligger tydligen på något som heter Egmont Univers nuförtiden.

http://www.univers.se/serietidningar/sa ... /sku-P3710

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » sön 24 jan 2016, 21:44

rkaj skrev:
Sir-L skrev:Var beställer jag egentligen samlarmappar? Provade dintidning.se, men där verkar det bara vara prenumerationer.

Det ligger tydligen på något som heter Egmont Univers nuförtiden.

http://www.univers.se/serietidningar/sa ... /sku-P3710

Tackar!

Såg förresten det var ny design på mapparna igen. Någon som har koll när den kom?

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » sön 24 jan 2016, 23:44

Sir-L skrev:Såg förresten det var ny design på mapparna igen. Någon som har koll när den kom?

De senaste jag har köpt såg ut sådär, och jag tror det var bortåt två år sedan jag beställde dem. Snart dags att beställa nya för min del också ...

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » mån 25 jan 2016, 05:55

"Varning. Ej lämplig för barn under 3 år."
Är den giftig eller? För några små bitar lär den la inte ha.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » tis 09 feb 2016, 16:59

Som nyligen tillkännagiven vikarie-Redax för Fantomen önskar jag att så många som möjligt röstar på Bästa Äventyr 2015! Man kan rösta ända till 1:a mars, men vänta inte för länge utan rösta NU! [:)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tis 09 feb 2016, 18:11

Pesten i Venedig fick min röst. Men det var svårt att välja. Medicinmannens dotter och biljetten till frihet var också nära. Var tvungen att läsa om dessa tre innan jag bestämde mig.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » tis 09 feb 2016, 21:49

Till och med jag skickade in. Det blev Pesten för mig med.

Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine

Inläggav DombåsFantomet » tis 09 feb 2016, 22:59

Pesten i Venezia var også min favoritt! Beste forside blir vanskeligere...

Återgå till "Serier i allmänhet"