Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:
rkaj skrev:Jag gillar också "Mordet på sopön", huvudserien i Fa 1 2018.

Gösta Lindwalls Skärskådaren verkar också riktigt bra! Jag hoppas det blir tätt mellan avsnitten av den, "De Utvalda" (hans och Nisse Lindwalls tidigare serie i Fantomen) led en del av att det var så långt mellan avsnitten så det blev svårt att hänga med i den tämligen komplexa handlingen. För visst måste det bli åtminstone ett avsnitt till av Skärskådaren? Annars känns det som lite väl många lämnade frågetecken ...

I nr 2-3 får vi Piratbruden Flame, en gammal serie, men det är bra och den har inte gått i själva Fantomentidningen förut (om jag inte har lyckats missa den i mitt index). Och dessutom får vi ett nytt avsnitt av Mildh & Fromm, som ju helt klart är något att se fram emot!


Det blir femte gangen den blir publisert i Norge, det holder nå. http://www.ipcomics.net/Fantomet/storie ... ents=F0182 Trodde nyopptrykene skulle være over. En gammel historie og resten av bladet med Mild & Fromm. Tydelig at det er mangel på penger, lenge siden en fransk serie og nye historier. Men i lederen i nr. 1 sikrive rjo red. at det kommer nye serier.

Men den verkar ju aldrig ha publicerats i tidningen ens i Norge. Och 15 år sen senaste publiceringen. Och en av de där krönikeutgåvorna ser ju ut att vara en samling av två tidigare krönikor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Ikke i selve bladet, men et eget album og i to krøniker og krønikebok, det burde da holde.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Jag har aldrig läst den, bara sett omslaget i annonser. Av någon anledning hade jag fått för mig att Bess skulle vara tecknaren, men det verkar vara Vallvé och det gör det hela intressantare. Man undrar ju lite varför det bara blev album publicering den gången det begav sig.
M&F blir kul att läsa ouppstyckad.
Ja 2018 börjar bra. Cruiz blir bara bättre och bättre och skärskådaren passar nog Fantomen bättre än de utvalda. Som iofs också var en skön serie men lite knepig.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

larsa66 skrev:Jag har aldrig läst den, bara sett omslaget i annonser. Av någon anledning hade jag fått för mig att Bess skulle vara tecknaren, men det verkar vara Vallvé och det gör det hela intressantare. Man undrar ju lite varför det bara blev album publicering den gången det begav sig.
M&F blir kul att läsa ouppstyckad.
Ja 2018 börjar bra. Cruiz blir bara bättre och bättre och skärskådaren passar nog Fantomen bättre än de utvalda. Som iofs också var en skön serie men lite knepig.


Det er en bra historie, for all del, men... En lang historie. Lurer på hvordan det moderne omslaget blir. Jeg tror jeg faktisk ikke har albumet på norsk. Cruiz er bra, han har mange visuelle inntrykk på Fantomet, ikke alle kanskje like heldige, men det er jo tegnestilen. Stilen har vært traust blant tegnerne, han er et friskt pust. Jeg synes ikke noe særlig om Skärskådaren, den ble litt for sær for meg. Er det ikke laget flere av The Norseman? Den vil jeg gjerne se igjen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Heldige = lyckosamma
Traust = stabil, pålitlig, solid
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Ok, traurig, da...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

DombåsFantomet skrev: Er det ikke laget flere av The Norseman? Den vil jeg gjerne se igjen.

Henrik Jonsson, ja. Det var ju också en frisk fläkt i Seriesverige. Verkar dock som han är upptagen med en barnboksserie. 5 böcker av 10 planerade har kommit ut, så man ska nog inte förvänta sig några tecknade serier av honom på ett tag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:Ok, traurig, da...

Ordet kanske inte äs så mycket tydligare för svenskar, om de inte pluggat tyska, egentligen... Men betyder ungefär trist och sorglig...

Jaja, vi går vidare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
DombåsFantomet skrev:Ok, traurig, da...

Ordet kanske inte äs så mycket tydligare för svenskar, om de inte pluggat tyska, egentligen... Men betyder ungefär trist och sorglig...


Jag gissade att det var nån slags böjning.
( typ: trau, traurig, traust)
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Godt nytt år, Fantometvenner! Hvordan ser dere for dere dette Fantometåret? Er spent på de nye biseriene som skal komme. Opptrykk kommer til å fortsette, men da håper jeg bare i utvidede nummer.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Serienetts anmelder er i hvert fall fornøyd med starten på året.

http://serienett.no/serienett/fantomet-nett-no-verda/
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Nepal-Kit blir også flettet inn i den aktuelle dagsstripa, jeg skjønner ikke helt hva kit har der oppe å gjøre. Meditere og tenke over livet. Han lever jo i jungelen uansett. Lurer på om DePaul vet om Det 22. Fantomet-historiene, kunne jo hatt en22.-historie og en dagshistorie i samme nummer pluss en DC-historie i samme nummer. Det hadde vært fett!

Snart kommer en lang føljetong av Reimerthi/Leppänen, en arkeologihistorie som har forbindelser til nåtiden.

http://karileppanencomics.fi/english%20 ... 20desk.htm

Vil den slå bedre an enn Nat Turner-historiene?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Jag har aldrig läst den, bara sett omslaget i annonser. Av någon anledning hade jag fått för mig att Bess skulle vara tecknaren, men det verkar vara Vallvé och det gör det hela intressantare. Man undrar ju lite varför det bara blev album publicering den gången det begav sig.
M&F blir kul att läsa ouppstyckad.
Ja 2018 börjar bra. Cruiz blir bara bättre och bättre och skärskådaren passar nog Fantomen bättre än de utvalda. Som iofs också var en skön serie men lite knepig.

Flame tecknat av Bess. Hade albumet fr 1980(men det gick upp i limningen), skaffade det Julalbum (2004) där det var återtryckt. Äventyret var inte så bra som jag mindes det. Nu blev jag tvungen att köpa det en tredje gång... eftersom jag ville läsa Mildh och Fromm...
Egentligen hade de tänkt att starta en albumserie i färg med Fantomenserier 1980. Men det blev aldrig mer än ett album. De hade kanske förväntat sig större försäljning? Kanske AVSKRÄCKTE färgen? Eller priset?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:
larsa66 skrev:Av någon anledning hade jag fått för mig att Bess skulle vara tecknaren....

Flame tecknat av Bess.

Ja, då mindes jag rätt [:)]
Då var det bara tryckfelsnisse som var framme igen i annonseringen av kommande nummer. Och den var inget vidare heller.
På tal om albumsatsningar minns jag att dom gjorde ett Blixt Gordon album ungefär samma tid. Ett långt riktigt bra äventyr i jämförelse med dom som gick i fantomentidningen samtidigt. Det gick också upp i limningen innan jag läst ut det, vill jag minnas. Undrar om just DET var problemet med den satsningen [;)]
Men för att återvända till huvudämnet är det ju dags att rösta fram bästa äventyr för 2017. Jag ser direkt några riktigt bra t.ex. "Fjärilsmannen" och "Skuggor över Spyglass". Även "Farväl till de djupa skogarna" gillade jag för stämningens skull och den nye tecknaren. Men min röst kommer nog att falla på "spöket på thanatos". En stämningsfull spökhistoria med en tecknare som pånyttföddes med skugglekar och detaljer jag inte sett från hans hand på länge. Jag tror inte att jag nånsin röstat på Heiner Bades Fantomen sedan "ku klux klan" -78 (?). Men nu ska han få den igen.
Vad ska ni rösta på?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

larsa66 skrev:"Skuggor över Spyglass"

Pinsam halvöversättning, vem vill ha glass med spysmak =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Och skuggorna bara ett pinsamt försök att dölja smaken...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Fast staden har hetat Spyglass på svenska åtmindstone sedan 1980 (äventyret Piratarvet, Fa 22 1980), och kan mycket väl ha nämnts ännu tidigare.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ala »

På tal om ingenting så fick jag hem en tygpåsa med Bästa Omslag 2016-tryck på igår :) Hade tydligen vunnit lotteriet för förra årets omröstning, så det var en rolig överraskning :)
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Ala skrev:På tal om ingenting så fick jag hem en tygpåsa med Bästa Omslag 2016-tryck på igår :) Hade tydligen vunnit lotteriet för förra årets omröstning, så det var en rolig överraskning :)


Bedre sent enn aldri, håper jeg får en også!
Skriv svar