Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:Så jag antar att fantomen i serierna då är ca 110 år nu?

Fast den första historien var han rätt ung och oerfaren kändes det som. Som att han nyligen tagit över.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju någon kombination av en glidande tidsskala för den nuvarande Fantomen, samtidigt som man har en verklighetsbaserad historisk kronologi, som skär sig något.

I de första stripparna var ju vår nuvarande Fantom, med sin Diana, den 20:e, men på 70-talet (tror jag det var), retconnades han till den 21:a, och nu har det ju gått 40 år till, men man har väl inte direkt försökt sig på en liknande anpassning igen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Tvillingarna är 15 år nu, det är väl den enda exakta tidsangivelsen som nämnts i dagspresserien åtminstone.
Om Fantomens ålder i det första avsnittet är x år, och tiden som gått mellan det första äventyret till tvillingarnas födsel är y år så är Fantomens ålder i serien x+y+15 år idag...
25 + 5 + 15 = 45 år kanske? :)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Så, går det att göra någon sorts matematisk uträkning på det där? Att på 80 år har Fantomen åldrats 20 år, så att han på 4 år åldras 1 år, ungefär?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Kanske hundår! Hundåringen som ramlade ut genom ett fönster?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Så, går det att göra någon sorts matematisk uträkning på det där? Att på 80 år har Fantomen åldrats 20 år, så att han på 4 år åldras 1 år, ungefär?

Nä, det är inte konsekvent under årens lopp.
Tvillingarna föddes 1979. I ett äventyr från 1987 fyller de uttryckligen 8 år.

Sen dröjde det till 2016 innan de fyllde 15. Åren före bröllopet/tvillingarnas födsel är ca 40 år i verkligheten men det händer väldigt lite som tyder på att tiden rör sig.
(det skulle möjligtvis vara Rex då, som hittas som nyfödd och växer upp till en tonårspojke i ett(!) äventyr, men det är nog enklare att förklara det som att Rex alltid fanns i bakgrunden av tidigare äventyr men inte visades i äventyren förrän han kom i tonåren)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Hmm, låter litet som utvecklingen av Bamses ungar. De är bebisar i bara två-tre nummer, och blir snabbt kompetenta dagisbarn. Sen koms det plötsligt på att de ska vara sju nu och börja skolan, efter ett tag tror jag de plötsligt går i tvåan eller trean, men sen händer det ingenting på flera decennier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Det sägs att 1 år i Marvels tidningar är 7 år i verklig tid, men det utgår nog mest från ett par serier som Spider-man, Fantastic Four och X-men (de som följt med från början av Marvel alltså.) För andra tidningar verkar ha stannat i tiden och Punisher verkade ju länge åldras i realtid.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Björn Wahlberg nämnde något Hergé-citat om att Tintin skulle åldras ett år per årtionde som serien utvecklades, så det blir kanske någon utveckling från 15-18 till 21-24, men det framgår ju inte på något direkt sätt av själva albumen...

https://www.svt.se/kultur/tintin-fyller ... riefiguren

Edit. 14-15 i Sovjet enligt Wahlberg-intervjun, tydligen. Det känns ju rätt pressetiskt diskutabelt att skicka iväg en ensam tonårsreporter som bevisligen inte kan ryska, till ett ostadigt, knappt postrevolutionärt land för sin lösnummerförsäljning, men i alla fall...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:Hmm, låter litet som utvecklingen av Bamses ungar. De är bebisar i bara två-tre nummer, och blir snabbt kompetenta dagisbarn. Sen koms det plötsligt på att de ska vara sju nu och börja skolan, efter ett tag tror jag de plötsligt går i tvåan eller trean, men sen händer det ingenting på flera decennier...


Skalman: Bamse är död, det är din tur att ta över Bamsetronen nu.
Brumelisa (eller vad hon nu heter): Jag ska svära eden vid min faders mördares skalle. Och jag ska -- utan att nånsin missbruka dunderhonungens makt -- bevara freden här i De djupa skogarna. Jag ska svära att bekämpa sjörövarna närhelst det behövs, på alla de sju haven...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Menar du Nalle-Maja? Nalle-Maja är ju naturligt förhindrad att missbruka dunderhonungens makt, då även hon får ont i magen i tre dagar efteråt. (Om inte Farmor eventuellt skulle ändra tillbaka receptet i efterhand...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Men ett av barnen kan väl äta honungen utan att få ont? (Skulle kunna fungera som svärdet i stenen eller Askungens sko --- som bevis för att man är den rättmätige arvtagaren...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Brumma får inte ont i magen, men å andra sidan blir hon inte stark av den heller.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Men Fantomen och Läderlappen kan ju jobba ändå, utan superkrafter. Så länge Brumma inte har ont i magen löser det sig nog!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Tintin åldrades ungefär ett år per decennium har det sagts, kanske är det samma med Fantomen? I så fall borde han väl vara någonstans 25 - 35 idag ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Men Fantomen och Läderlappen kan ju jobba ändå, utan superkrafter. Så länge Brumma inte har ont i magen löser det sig nog!

Hon hade ju annars någon typ av mental (intellektuell) funktionsnedsättning / aspergers syndrom dessutom... Men i det här fallet kanske det bara är en fördel...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Som när David Banner/Bruce Banner är Hulken.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

RioGrande skrev:Men ett av barnen kan väl äta honungen utan att få ont? (Skulle kunna fungera som svärdet i stenen eller Askungens sko --- som bevis för att man är den rättmätige arvtagaren...)


Förutom att Brumma, som Wakuran redan har sagt, kan äta Dunderhonung utan att få ont i magen men också utan att bli stark, så har Nalle-Maja den motsatta egenskapen: Hon blir stark av att äta dunderhonung, men får också ont i magen (i tre dagar eller tills hon får motgift av Farmor på höga berget eller Skalman). Så hon undviker dunderhonung så långt det går, men i nödfall kan hon äta den.

Brum och Teddy är väl dock som alla andra när det gäller dunderhonung, de blir inte starka men får ont i magen.

Sen har jag vagt för mig att biet Surre faktiskt också blir stark utan att få ont i magen av honungen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Jo, Surre blir stark utan att få ont i magen, liksom det elaka trollet Gluff-Gluff.

Apropå det där med att missbruka dunderhonungens makt så visades det i en Rune A.-serie hur även Bamse fick ont i magen när han försökte använda dunderhonungen i själviska syften bara för att sätta en översittare på plats.


(Funderar förresten på om man borde bryta ut OT-diskussionen, eller om den ändå är på väg att ta slut snart...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Just nu läser jag Fantomen årgång 1990. Jag kom över hela årgången på tradera för 60 spänn och ser det som ett klipp. Nackdelen är att jag lämnar de färska tidningarna åt sidan. De senaste numren har jag bara läst Fantomenserierna, tycker att dom fransk-belgiska serierna är lite jobbiga att läsa i det här formatet. Jag överväger att vänta till Albumförlaget ger ut undertaker innan jag läser den.

Varje kväll senaste tiden väljer jag mellan den nya färglagda tidningen och den svartvita och jag har inte tvekat en sekund då jag plockat från den svartvita bunten. Jag har hunnit över halva årgången och det här är ju sista året som Fantomen är svartvit. Själva Fantomenserierna har inte något bra år i genomsnitt, men 1 av 5 äventyr är riktigt bra. Av biserierna är det Tybalt och Achilles Wiggen som höjer sig över snittet.
Jag ska just nu till att läsa Herman Storm. Det har jag länge tänkt göra då jag gillade Eirik Ildahls inhopp på Fantomen i början av 80-talet.
Skriv svar