Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Fantomentråden

Inlägg av Zara Hero »

Det numret har jag läst. Jag tycker inte om när det bara är Fantomen i tidningen (även om det naturligtvis var intressant att se de olika versionerna av serien, från olika delar av världen!).

Egentligen är det en konstig tidning som man köper för utfyllnadsmaterialet. Vore det inte fräschare med en Thorgaltidning (med lite Fantomen som utfyllnad), eller en svensk Spirou? (Eller en Blueberryblaska? Ett Bernard Prince-blad?)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Rosen »

På tal om ingenting, har suttit i stugan och tittat igenom en mängd gamla Fantisar från 60-talet. Två saker är rätt slående med dem:
- Bengali är en weird men väldigt uppenbar mix av Afrika och Indien på den här tiden - förutom djungelstammarna dräller det av maharadjor, soldater med turbaner, Taj Mahal-liknande palats...
- Utfyllnadsserierna består av western, western, och mera western. Ibland hittar man Dan Drake eller nån annan SF-serie, och så blir det ännu mer western. (Mot slutet av 60-talet börjar det också dyka upp skräckisar.) Cowboyfebern var verkligen het.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Elaka Ungen »

Jag funderar på att bli en radikalt extremistisk Fantomenläsare nu och vill ha lite tips.
Generellt, vilka årgångar är bättre resp sämre i lässyfte och i tecknarkvalite?
Jag ska först och främst samla på mig alla Hans Lindahls mästerverk från 1980-talet (och kanske 1990-2000-talet åxå trots färgen, Lindahls bidrag i nr8(?) 2008 har sagts vara hyfsad [8D] )

Mina 4 prios är följande:
-Bra innehållsmässigt
-Snyggt tecknat
-Helst ska äventyret utspelas i djungeln (eller i Egypten!), medverkande vackra kvinnor är ej ofördelaktigt :) Helst ej stadsmiljö.
-Gärna svartvitt


Såg på fantomen.com att dessa äventyr rankas högt:

- Av samma blod
- Cleopatras orm
- Den försvunna Mahardjan
- Den gula döden - från nr 7, 1989.
- Den gyllene runans gåta (fem delar), 1988?!
- Den mystiska pilbågen (den vann även "Bästa äventyr 2002).
- Den okände befälhavaren
- Det ryska schackpartiet
- Djävulens broderskap, 1983. Lindahl
- Dogai - Vägen till makten
- Dödligt gästabud (Nr 22, 2002)
- Eden - från Fantomen 10, 1988.
- En djävulsk fälla
- Flame
- Fången på Boomsby
- Giftdrömmar - kom i nr 15, 1982 (repris 1986 och 1993)
- Gladiatorn - alla tre numrerna
- Gudarnas tempel (alla)
- Guldfeber
- Hämnaren från havet
- Hämndens Eld
- Katedralens gåta
- Kristallskallarnas gåta (tror jag det hette) (alla).
- Korsriddaren (första).
- Kungen är död
- Mannen som dog två gånger
- Ondskans borg (Nr 17, 1999
- Onskans slott - 1988?!
- Piratdrottningen (Nr 8, 2003)
- Röda drakens pirater (tre delar), 1979
- Sagan om Devil
- Sir Thomas hämnd
- Skatten från Rhodos
- Stupad i strid
- Trädhuset
- Älskade pirat (Nr 26, 2003)
- Ödets spjut, Del 4 - "Ödets Barn" (Nr 26, 2000)

Kanske lika bra att köpa alla Fantomen från 1975 och framåt [:p]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Erik S »

Elaka Ungen skrev:Kanske lika bra att köpa alla Fantomen från 1975 och framåt [:p]

Ja, det är bra! [:)] Då får du skaffa dig dina egna favoriter också.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av smorkin »

Nu har jag läst senaste försöket med att göra en Fantomen-tidning i det stora landet i väster; tyvärr inte så skoj [B)] :

http://smorkin.wordpress.com/2010/08/19 ... t-phantom/

Bättre lycka nästa gång!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

hehe, THE LAST PHANTOM!

Dock hade de Moonstone som gav ut egna The Phantom i många år så han har funnits där borta på senare år med fast det knappt märkts iofs.

De är ju som sagt inte intresserade av "vår" variant.

Jag såg helst en där de riktigt duktiag författarna fick försöka, jag tro det skulel bli en variant som iaf jag gillade, men det gick ju åt skogen förr så det lär väl göra det igen, och den där varianten är ju skrämmande illa.

En sak de har lite svårt att se är möjligheterna med att The Phantom är ett arv man får, de förstod det lite i DC's variant där åtminstonder den hårda fadern till nämndes när sonen skrev sina krönikor, men i övrigt har de aldrig utnytjat det särskilt bra.
För det är ju det som ger dem en väldig frihet att göra vad de vill, man måste inte hålla hårt fast vid den nuvarande varianten eller hitta på framtidsvarianter som bara blivit fånigt.

Egentliegn finns det iofs massor att ta ur den nuvarande varienaten med, det våran saknar är ju nånting bortom masken, man vet inte hur han tänker, hur det var att växa upp med sin farsa osv, man vet inget för det har de alltid tyckt varit för avancerat för alal barn här i landet, om nu barn läser Fantomen ens längre.

Det måste in lite känslor i det hela, och det borde en amerikansk variant kunna ge, men så blev det tydligen inte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Fantomentråden

Inlägg av Zara Hero »

Läste nya numret 18/19 2010.
Ett bra nummer!
1. Omslag av H. Bade förställande Fantomen med ett mycket ansträngt uttryck i ansiktet (förstoppning?).
2. Kul Fantomenäventyr med mycket pirater och båtar, snyggt tecknat.
3. Thorgal. I detta äventyr besöker Thorgal Solens tempel. I en ruta blir den skäggige Thorgal rentav Kapten Haddock och sparkar ner alla indianerna.
4. Achilles Wiggen. Intressant SF, egentligen tecknar Leppänen denna serie bättre än Fantomen.
5. Tybalt. Egentligen kul bara för att jag inte hade läst den tidigare. Visst är den snyggt tecknad, men kanske inte särskilt originell?
(+ lite ointressant humorkrafs på slutet!)
Mycket äventyr för femtiolappen!
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Fantomentråden

Inlägg av Society »

Tänkte jag skulle höra med alla er som kan en massa och läser Fantomen. Är det någon här som vet i vilka Fantomentidningar/album Fantomen varit i Uppsala?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Erik S »

Jag hänvisar till rkaj:s utmärkta index:
http://fantomenindex.krats.se/what/Uppsala.html
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Fantomentråden

Inlägg av Society »

Erik S skrev:Jag hänvisar till rkaj:s utmärkta index:
http://fantomenindex.krats.se/what/Uppsala.html


Ett stort tack! Dessa nummer ska jag försöka hitta och läsa! :)
Tackar och bockar!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Erik S »

Det är rkaj som ska tackas.
Är anledningen till att du frågar att du bor i Uppsala, för övrigt?
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Fantomentråden

Inlägg av Society »

Erik S skrev:Det är rkaj som ska tackas.
Är anledningen till att du frågar att du bor i Uppsala, för övrigt?


Stämmer bra! Därför jag tyckte det skulle vara roligt att läsa just dessa!

OT: Kanske finns det andra serier som oxå har utspelat sig i Uppsala? Vore ju intressant! :)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Båda besöken i Uppsala är ganska korta, större delen av Demonens avbild utspelas hemma i Bengali och större delen av Igeldammens hemlighet utspelas i Stockholm. Uppsala kan nog ha förekommit flyktigt även i Trolltrummans förbannelse, där Fantomen träffar Carl von Linné i Amsterdam.

http://fantomenindex.krats.se/what/Carl_von_Linne.html

Sen kan indexet ha luckor också, framförallt saknas nyckelord på stora delar av tidigt åttiotal. Men jag minns inget mer äventyr om eller i Uppsala.
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Fantomentråden

Inlägg av Society »

rkaj skrev:Båda besöken i Uppsala är ganska korta, större delen av Demonens avbild utspelas hemma i Bengali och större delen av Igeldammens hemlighet utspelas i Stockholm. Uppsala kan nog ha förekommit flyktigt även i Trolltrummans förbannelse, där Fantomen träffar Carl von Linné i Amsterdam.

http://fantomenindex.krats.se/what/Carl_von_Linne.html

Sen kan indexet ha luckor också, framförallt saknas nyckelord på stora delar av tidigt åttiotal. Men jag minns inget mer äventyr om eller i Uppsala.


Jättetack för svar! Ska nu ge mig ut på jakt efter dessa tidningar så jag kan få läsa äventyren (och kanske få se en skymt av Fantomen i Uppsala i någon serieruta)! :)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Society skrev:OT: Kanske finns det andra serier som oxå har utspelat sig i Uppsala? Vore ju intressant! :)


Naturligtvis finns det det! Det första jag kommer att tänka på är "Sara Lisa & Linné" av Maria Bergström och Niklas Jönsson om Linnés unga år. Sedan finns ju förstås serieversionen av Pelle Svanslös. [8D]
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Fantomentråden

Inlägg av Society »

rkaj skrev:
Society skrev:OT: Kanske finns det andra serier som oxå har utspelat sig i Uppsala? Vore ju intressant! :)


Naturligtvis finns det det! Det första jag kommer att tänka på är "Sara Lisa & Linné" av Maria Bergström och Niklas Jönsson om Linnés unga år. Sedan finns ju förstås serieversionen av Pelle Svanslös. [8D]


Tackar för tips! :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Var någon Indiana Jones (om jag minns rätt) som kom ut relativt nyligen som utspelade sig i Uppsala, vet att den var uppe till diskussion här på forumet då. Var det inte Indy (minnet är lite flyktigt ibland) så var det i alla fall någon serie från amerikanska Dark Horse. Tyvärr ingen aning om vilken tråd det var.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

Labrador Road 26 skrev:Var någon Indiana Jones (om jag minns rätt) som kom ut relativt nyligen som utspelade sig i Uppsala, vet att den var uppe till diskussion här på forumet då. Var det inte Indy (minnet är lite flyktigt ibland) så var det i alla fall någon serie från amerikanska Dark Horse. Tyvärr ingen aning om vilken tråd det var.

Det var väl det som publicerades i tidningen Banzai!. (För övrigt ett Uppsala som verkade väldigt Österike-inspirerat.)

[Edit]
Här är förresten tråden som nämndes
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Fantomentråden

Inlägg av Zara Hero »

Fast Österike-inspirerat? Det låter lite bekant. Och jag köpte aldrig Banzai.
Hur många nummer av Indiana Jones hann det komma ut?
Först var det Atlantis (av Barry m.fl.)
Sedan var det Sargasso-piraterna...
Kom det fler egentligen? Var det kanske i Sargasso-piraterna (som börjar med vikingatidsarkeologi)?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

Zara Hero skrev:Fast Österike-inspirerat? Det låter lite bekant. Och jag köpte aldrig Banzai.
Hur många nummer av Indiana Jones hann det komma ut?
Först var det Atlantis (av Barry m.fl.)
Sedan var det Sargasso-piraterna...
Kom det fler egentligen? Var det kanske i Sargasso-piraterna (som börjar med vikingatidsarkeologi)?

Tre nummer kom ut:
#1 Indiana Jones och Kristalldödskallens Rike
#2 Indiana Jones och Atlantis Öde
#3 Indiana Jones och Sargasso-piraterna
Skriv svar