Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Det kommer nok aldri til å bli en film til. Rart man kan spytte ut ørten Batman-filmer, men Fantomet...

Over til det nyeste nummeret som var et antiklimaks for meg. Luaga er tilbake! Jeg husker godt Valg i Bengal-historiene fra 1994. Det var en god start, så kom det en mengde historier hvor Fantomet ikke klarte å bli kvitt Lubanga på lovlig vis. Så en periode hvor det var uklart hvem som styrte landet, men Lubanga som fortsatt venter på å ta knekken på Fantomet. Så kom Sandal Singh, med alt personlige dramaet som fulgte med. Så blir alt avsluttet lettvint med denne historien. Svakheten er at man må fortelle mye på få sider, historien hadde vært mye bedre hadde den blitt fortalt bedre. Den kommer vel etter mye mas fra leserne om at Luaga må tilbake. Tegningene til Anthony Spay løfter historien opp da. Alt i alt synes jeg dette året har vært bra.Et turbulent år distribusjonsmessig I Sverige, og et rart år i Norge, bare med to bøker og fire Kronologisk. Vi satser alt på 2020!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Menar du när de försökte göra Fantomen mer till en riktig värld och serierna följde i varandra med problemen i landet?

Jag gillar dem med, men här hatade folk dem, de ville enbart ha en enkel värld och inte bagage till nästa äventyr i onödan.

De hade nog inte direkt läst trikåfolksblaskor tror jag.
De kunde ju ändå varierat sig med matine äventyr också.

De körde ju iofs Fantomen år 1, hur det började osv, medans han ligger och svettas, blev väl kanske inte vad jag trodde.
Men jag gillade en hel del i Johnny Hotwire eller vad Fantomen kallar sig när han är med i ett gäng, ok klart det var omöjligt att han gillat en skurk så det modifierades ju på slutet, jag gillade tecknarstilen, koll på allt, man ser vad flr bilar och motorcyklar det är.

Det är inte helt ovanligt i särskilt superhjälteserier att folk inte kan göra bakgrunder som är nåt att se på, iofs var det ofta så bråttom med så även om de kunde hann de inte utan en bil är nåt billiknande bara osv, snabba tuschare tog bort bakgrunder tom.

Läser bara Fantomen om jag får dem begagnade, och det går trögare numera, men fick tag i en bunt 2017 och 2018, men jag har inte orkat läst dem.
Ägaren gillade tydligen den fär animerade gruppen Fantomen var med i, det medföljde ju de nya serierna av det i delar, de var noga tillvaratagna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Läser bara Fantomen om jag får dem begagnade, och det går trögare numera, men fick tag i en bunt 2017 och 2018, men jag har inte orkat läst dem.
Ägaren gillade tydligen den fär animerade gruppen Fantomen var med i, det medföljde ju de nya serierna av det i delar, de var noga tillvaratagna.

Defenders of the Earth
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Just så hette de, gammal animerad sak.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Här får ni inte blanda ihop Kings Watch och Defenders of the Earth. Helt olika saker (olika bolag bakom), även om det är ungefär samma team. En "lustig" detalj är att Prins Valiant är med i ett Defenders-avsnitt. Och även med i fortsättningen på Kings Watch: Kings Quest.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det gavs även ut en kortlivad amerikansk DOTE-tidning på Marvels barnetikett Star. Kan eventuellt vara den som Agentum syftar på, här.

(Vet inte om Kings Watch hade någon egen tidning någonstans, eller om den bara var biserie i Skandinavien...)

https://www.comics.org/series/115437/

https://www.comics.org/series/3411/



Edit. Gavs tydligen ut en kortlivad KW-serietidning och en samling på den amerikanska marknaden. Kan ha varit därifrån som Egmont tog materialet.

https://www.comics.org/series/76503/

https://www.comics.org/issue/1523540/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Alltsp som du först visade fanns på 80tal i USA en animerad tv serie där fabtomen, Blixt Gordon, Mandrake mfl samlades i en grupp låter konstigt, men de ägdes väl av samma syndikat som ville prova det här.

Jag har sett nåpgra avsnitt förr och det är inte högsta kvalitet direkt men på 80talet var det kanske ok, Batnan TAS ändrade ju allt för hur animerade serier av denna typ ska se ut, men kostade säkert mycket mer.

Iaf var det dem jag tänkte på när jag såg de här tudningarna som medföljde Fantomen och som tidigare ägare varit mån om, är det Dynamite eller nån som gjorde dem i USA?

Men nu när det nämns hette ju de här tidnngshöfterna inte som tv serien utan Kings Watch är nog rätt, jag trode de var relaterade, men Dynamite har kanske inte alla figurers rättighter(om det nu är dom) eller en annan grupp valts bakom Fantomen, så helt mitt fel att koppla tidningarna till tv serien per automatik då jag kände till den.

Det är mao andra medlemmar i Kings Watch och kanske mer skillnad?

Jag har inte läst dem utan bara sett på omslagen efter jag köpte laddningen av begagnade Fantomen dör de kom med.
Så jag förvirrade ER inte ni MIG.

Och Marvel och Fantomen, där kan man tala om en satsning som är bland det sämre jag sett, tom en animerad serie där med om framtidsFantomen, ytterst medioker kan jag meddela men ändå gjordes den, serietidningarna var så skrämmande dåliga att jag helst inte tar i dem utan asbesthanskar, tala om att helt missförstå nåt de hade rättugheter till och göra denna smörja, DC försökte ju iaf men det sålde inte mycket för att yngre visste inte vem the Phantom var och de äldre hade växt upp med de gamla klassiska stripparna enbart och ville isf ha det.

Finns saker i dem jag saknar i de skandinaviska, nämligen att Fantomen har känslor och tankar själv som ni vet en människa.

Men som sagt Kings Watch. Och edit tittade närmare på länkarna och jag gissade rätt öven om det var rätt uppenbart, Dynamite köper upp eller tar allt möjligt löst i soppan och testar, med varierat resultat, har de gjort nån ren Fantomentidning?
Moonstone är väl annars de sista som försökte, mins inte vilka som tog över Fantomen men vill minnas att det var uselt iaf, nån nästa generations grej tror jag de körde.
De sätter fel folk på på honom det behövs typ en Geoff Johns som använde det som varit, och att det just funnits en Fantomen i ilika tidsperioder, sen vet jag att allt som inte utspelar sig i USA säljer sämre, men de måste inte göra superhjälte av det, finns andra grepp.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

De tecknade tv-serierna Defenders of the Earth och Phantom 2040 (eller vad den nu heter) har jag aldrig orkat kika på.
Men Kings Watch var bra. Både bra tecknad och rolig. De gjorde lite radikala grejer med Fantomen också. Fräscht.
Jag skulle gärna se även Kings Quest i den svenska Fantomentidningen...
Är det någon som vet om Kings Watch uppskattades av de övriga Fantomenläsarna. Eller var det bara jag som gillade den?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Jag gillade den också. Jag kom ju över några gamla samlingar med kings och charlton. Från 60- och 70-talet.
Även om dom är kul att ha är det ingen vidare kvalité. Bottennappet var nog när Lignante ritade om gamla McCoy serier för serietidningsformat. Tycker att dom borde ha använt hans talang till något bättre. Kings watch var mycket fräschare och mer genuin.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Jag har som sagt inte läst dem, men det kan jag väl.

Och ja tv serierna var dåliga på alla sätt utan goda sidor, dvs röster ochh hela rubbet var kasst.

Men tanken måste kommit från Defenders ändå, och varför inte? Lite spinn på Fantimen kan behövas, särskilt när det ju inte påverkar den ordinarie serien, finns mer material kan de väl lägga in dem i häften de med.
9mm, i'm never further away than that.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Jag också tyckte om Kings Watch! Mycket fina bilder och inte för många rutor per sida, i motsats till Team Fantomens historier. Det var lätt att läsa.

Det är sant att här i Europa Fantomen ofta saknar känslor och tankar, men det kanske är gjort medvetet därför att han på det sättet blir mer mystisk.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentrådena

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Personligen tycker jag Fantomen fungerar bättre i en historisk miljö (de historiska äventyren har ju även allmänt sett alltid hört till de mest populära i tidningen) medan den moderna Fantomen mer överlevt sig själv. Tekniken har helt enkelt sprungit ifrån karaktären och många av dagens äventyr känns ganska krystade.

Hmmm, Frank Millers The Dark Knight Returns var tydligen inte tänkt som en framtida Batman-variant, utan en mer realistisk (relativt sett) 80-talsvariant som försökte återkomma till ett modernt 80-tals-USA.

Någon liknande omtolkning av Fantomen kanske kan vara intressant, om man typ utgår från den 20:e Fantomen under 30-talet, räknar framåt, och struntar i alla glidande tidsskaleanpassningar som gjorts under 80 år av producerade serier...

(Edit. Även ett sånt koncept kan ju innehålla diverse anspelningar på traditionell lore och fan-blinkningar, också.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Sampsa K skrev:Jag också tyckte om Kings Watch! Mycket fina bilder och inte för många rutor per sida, i motsats till Team Fantomens historier. Det var lätt att läsa.

Det är sant att här i Europa Fantomen ofta saknar känslor och tankar, men det kanske är gjort medvetet därför att han på det sättet blir mer mystisk.

Det är möjligt men själv tror jag det rör sig om att försöka fortsätta den stil Lee Falk ville ha.

Och att författarna inte är av den typ som kan beskriva sånna saker alternativt inte får.
Det Skandinaviska Fantomenteamt dock gjort är en hel del imo intressanta historiska historier, de tycks ha mer frihet ned de tidigare Fantomen.

Tyvärr har ingen riktigt bra författare kopplad med en bra tecknare gjort Fantomen i modern tid, han har låg status helt enkelt.

Det sämsta är väl när de tom blandat in ufon i det hela, urk.

Det är det att Fantomens värld är oföränderlig som gör den trist, inget får fortsätta och utveckla sig, det är ju inte direkt sällan biseruerna är bättre.

Möjligt att kapacitet saknas tom, gammalt folk som tror de vet bäst.
Sen har vi väl det att det är för sent att rädda Fantomen nu, de lyssnade för mycket på gamla stofiler när det begav sig, det hade gått att förena nytt och gamalt men man valde gamnåmalt, nu blur det inget mer tills tidningen läggs ner.

Det är väl mycket samma folk ibland i de olika svenska blaskorna, några har lyckats med egna serier men vissa tycks bara finnas där.

Vet inte riktigt vad Egmont inriktar sig mot, är det serier? De har gjort besynnerliga val särskilt först när de fick köpa upp allt i ett monopol.
Och ha en dustrubitör man äger iaf till del som hållit andra borta, utan konkurrens ingen utveckling, mycket kortsiktiga satsningar på för tillfället populära tidningsstrpar har det ju varit, absolut ingen organilitet, tydlugen arbetas det med minimal budget hela tiden.
Men ok de har suna tragiska Disneyserier av billigaste variant att slösa papper på, ungar är dumma så de förstår inte när nåt ör bra eller dåligt. [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Har just läst "ett nytt hopp".
Skönt att ordningen är återställd och vår skandinaviska Fantomen är synkroniserad med den som rullar som dags- och söndagstripp i USA.

Mikael Sol växer som författare i mina ögon, men tecknaren, Spay, nja... han är okey men inte som Ordon.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Så länge de inte är på Eden på picknick hehe
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Så länge de inte är på Eden på picknick hehe

Tyvärr hade ju andra halvan av tidningen nästan den nivån. Ett dagstrippäventyr från 1997 av Falk/Olesen/Williams.
Dom har kört några av dom där senaste tiden jag vet inte varför, kanske dom är billiga. Det måste ha varit den sämsta perioden av den amerikanska dagstripphistorien.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentrådena

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
Coppas skrev:Personligen tycker jag Fantomen fungerar bättre i en historisk miljö (de historiska äventyren har ju även allmänt sett alltid hört till de mest populära i tidningen) medan den moderna Fantomen mer överlevt sig själv. Tekniken har helt enkelt sprungit ifrån karaktären och många av dagens äventyr känns ganska krystade.

Hmmm, Frank Millers The Dark Knight Returns var tydligen inte tänkt som en framtida Batman-variant, utan en mer realistisk (relativt sett) 80-talsvariant som försökte återkomma till ett modernt 80-tals-USA.

Någon liknande omtolkning av Fantomen kanske kan vara intressant, om man typ utgår från den 20:e Fantomen under 30-talet, räknar framåt, och struntar i alla glidande tidsskaleanpassningar som gjorts under 80 år av producerade serier...

(Edit. Även ett sånt koncept kan ju innehålla diverse anspelningar på traditionell lore och fan-blinkningar, också.)


Nej det var väl som du säger 1985 och figuren är från 39, realistisk vetifan tanken var väl att Superman har sålt sig till staten USA, Batman måste åter ingripa i det hela och ta ut honom.

Jag vet nte om Fantomen passar i ett motsvarande drama han saknar en värld med villains och andra som honom.
Så det bästa var väl åndå att Fantomens Afrikadel drabbas av spnt som faktiskt händer där, hur korrupt det oftast är, barn med automatvapen i händerna osv.
Varför skulle Bengalien undantas?
Vill man ha modernt så finns enorma problem i Afrika man önskar en Fantom tog hand om.

Vissa delar har gjorts his Moonstone tror jag, dåligt minne.
Problemet här är att tydligen får det inte avvika från den vanliga lunken, sing borde väl börja ställa till mycket elände i trakten eller nåt.
Vore kul att se från skandinaviska manus, men jag tvekar, tror inställningen är att verklugheten inte hör hemma i Fantomen.
Vilket jag jan hålla med om i vissa serier, de ska vara en flykt från verklugheten.
Men just Fantomen är den ende som finns i Afrika om man bortser från Tarzan och han är definitivt död och begraven.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Black Panther räddade ju flickor från typ Boko Haram i långfilmen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Jeg digger stilen til Anthony Spay, ligner litt på Henrik Jonsson. Mer av han! Ordon er også god, de er bra i sine respektive stiler. Og når man snakker om historien, den golfspillende mammagutten var jo fornøyelig! Og man skjønner jo at de timet denne historien, så de slapp å redigere bort Luaga i neste nummer.

Så er vi kommet til årets siste nummer. Ble positivt overrasket over at "Rotta må dø" ble uredigert. Dette er noe jeg ser frem til, redaksjonen vil også ha tilbakemelding på hvordan man best kan publisere avishistorier. Se bare på hvordan bildene er blåst opp i den redigerte Olesen/Williams-historien for å gjøre tegningene enda verre...

Første nummer i 2020 begynner med to opptrykk, man får vel forvente noe sånt i et jubileumsår. Er mest spent på hva utgivelsesposteren kan fortelle...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Black Panther räddade ju flickor från typ Boko Haram i långfilmen...

Jo jag menade mer att i Fantomens värld finns inte superhjältar.

Om vi ser honom som en maskerad kämpe mot onskan bara, inte nåt annat.

Han har som Batman och än mer utnytjat tex ordspråken och att han inte kan dö för att skrämma fulingar, det är ju det enda.

I USA är givetvus Black Panther mer känd, men det hela är väldigt påhittat mot det verkliga Afrika, en supernation som har en metall som bara finns där osv, yep trovärdig story.
Då ingen på Marvel visste vad Afrika var just så uppehöll han sig väldigt mycket i USA i vanlig ordning, undantag finns när vissa skrivit figuren då och då.

Kirbys variant är populär men jag har aldrig orkat läst den, kanske var han i Djungeln då, blakan hette väl nåt typ Djungle Tales eller nåt.
Kanske var Tarzan då ännu populär innan proppen åkte ur där.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar