Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Appropå Disneyserier Egmont har lokalt danskt och nederlänskt har vi ju hört att det betalas knappt nåt för materialet och så har det varit, lite gammelmodigt som det förr var i USA och deras serietidningars material.

Kvaliteten blur därefter för det mesta, att Don Rosa tex fanns och det ör ju väldigt länge sen måste ha varit en personlig önskan för honom tydlugen fick inte heller han många ören för materialet, det ägs säkert av Egmont så han kansje inte får nåt för reprinter heller.
Och visst alla har ju skrivit ett kontrakt, ändå köns det fel när nån lyckas sälja massor, det dagliga tramp de har där lokalt kommer ju inte reprintas nånsin och ingen bryr sg heller, kanske ser det i papperna iaf hyfsat ut att man blivit publicerad när nan går vidare.

Övriga som gjort nåt är ofta anslutna till den italienska Disney delen och det käns som de fått mer förhållandevis eftersom de ju klart oftare efterfrågas och de gamla pocketarna var elseworlds Ankeborg men helt läsbara.

Man kan välja att dränka marknaden i skräp vilket är valet här man får ju ändå in mer än vad det kostat i mängd. ge ut kvalitet, självklart måste någon än idag kunna göra nåt av Kalle och Musse.

Fantomen tycker jag inte det händer nåt nytt i, lite beklagligt, ofta ör det biserierna som intresserar.
Det är som en förlamning som med X9 nan har givit upp och låter det rulla tills nedläggning.

Det kan ju bero på att inget utrymme heller finns i Fantomenserien, typ man ska kunna köpa ett nummer ch Fantomen ska då alltid vara lätt att förstå, inget har ändrats.
De lägger eller iaf har lagt mer på 91an tex underlugt nog, visst en ännu mer låst serie i sig men de har använt allt möjligt åndå mårkte jag när jag läste en hel papperskasse med halvbra 91an helt enkelt, köper aldrig endå beg men 50spänn då slog jag till.

Jag köper ju alltid begagnade Fantomen men de käns mossiga, eller Fantomen gör det, biserierna kan vara trevliga.
Det är som att man kunde ta bort serien ofta imo, ok att jag gillar de historiska äventyren eller iaf VILL gilla dem(vissa ör lyckade)

OBS bara några tankar, i år blir det väl inget begagnat pga Coronan dock. :-)
9mm, i'm never further away than that.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

DombåsFantomet skrev:Billigere enn Frew-spillet ihvertfall. Og ser mye bedre ut. Virker som det går bra.

Bara fem dagar kvar i The Phantom: The Card Game -Kickstarter-kampanjen. Det är ju redan säkert att spelet blir verklighet. Man når 800 backare och 300 000 SEK snart!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Sampsa K skrev:
DombåsFantomet skrev:Billigere enn Frew-spillet ihvertfall. Og ser mye bedre ut. Virker som det går bra.

Bara fem dagar kvar i The Phantom: The Card Game -Kickstarter-kampanjen. Det är ju redan säkert att spelet blir verklighet. Man når 800 backare och 300 000 SEK snart!


Ja, det ble en skikkelig suksess! Og det som også er bra er at det har vekket interessen for Fantomet for mange. I USA også. Det er jo ikke verst!
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Fantomentråden

Inlägg av Mu-Bai »

Hej igen!

Tjatar vidare om omslagstecknaren "Selin":
http://www.phantomwiki.org/Fantomen_18/1952

Någon som vet vem hen var?
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Mu-Bai skrev:Hej igen!

Tjatar vidare om omslagstecknaren "Selin":
http://www.phantomwiki.org/Fantomen_18/1952

Någon som vet vem hen var?


Jeg lurer også. Liker 50-tallsomslagene. De speilet tiden de kom ut i, Fantomen var jo den tids internett, kan man si.

Og Fantomen fortsetter videre:

Bild

Bildfix. Img-taggen funkar bara för direktlänkade bilder, och inte för Pinterests format. /Admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Dum fråga nen vad har norsja Fantomet med tråden att göra?

Vore det inte vettigt ned en egen tråd?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Dum fråga nen vad har norsja Fantomet med tråden att göra?

Vore det inte vettigt ned en egen tråd?

Norska Fantomentidningen är nedlagd, det är bara DombåsFantomet som är från Norge och diskuterar på norska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Aha då fattar jag och ber om ursäkt
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Da har jeg fått nr. 14-15 i postkassa. Leppänen er bedre her enn forrige del, men kan se at historien lider av mange paneler på hver side. Det er veldig mye snakkebobler og mye tekst. Som vanlig er det mange personer og intriger, men historien går likevel greit forover. Og det er fint å få lest en ny historie for en gangs skyld. Leppänen har en historie til klar, så den kommer nok i neste nummer.

Så er det Thorgal. Klassisk stil, med litt fantasy involvert, men ikke så mye at det blir overkill. Den maleriske stilen til Rosinski passer best til album, når det er mange små detaljer er det vanskelig å se alt.

Og så klassisk Falk/Barry. Uredigert, det er bra, selv om rutene blir ganske små.

Jeg er spent på hvordan neste år blir.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kattmannen »

Angående Fantomen nr 2020:20.

Ett nummer som hedrar Rolf Gohs (1933-2020) på både framsidan, sidan 2 och baksidan). Utmärkt. Hedras den som hedras bör.

Äventyret ”Skeppsbruten” av Norman Worker och Carlos Cruz publicerades ursprungligen i Fantomen 2001:24.

Äventyret innehåller en berättelse i en berättelse. Fantomen läser ur krönikorna och i krönikan så berättar den dåtida Fantomen om vad som hänt tidigare.

En sak jag reflekterade över var att Fantomen i ”Skeppsbruten” hela tiden säger till en afrikansk vän att inte kalla honom ”herre”, men att vännen gör så ändå. Känns lite småkul.

Sen är det en konstig sak jag reagerar på. Det handlar om an ansiktsmask i den nutida Dödskallegrottan som historien kretsar kring. Den dåtida Fantomen hämtar ansiktsmasken i Amerika. Sedan lider han och hans vän skeppsbrott, de klarar sig vidare med bara kläderna och en häst, kommer senare till Skottland. Men jag förstår inte var de hela tiden lyckades förvara ansiktsmasken?

I äventyret så förekommer några skurkaktiga skottar. Jag tycker mig ha märkt flera gånger när Fantomen är på de brittiska öarna att skottar framställs i dålig dager. Är det någon som känner till om det är ett mönster? Eller är det bara jag som övertolkar?

På sid 32 är det en intressant artikel om Fantomentidningen på 00-talet.

Numrets andra äventyr är ”Den gåtfulla staden”. Från 2000, av Tony De Paul, George Olesen och Keith Williams. Ett bra äventyr, jag har läst det förr, i Svenska Dagbladet tror jag. Handlar om folk från antiken som levt isolerade i Bengalis djungel i mer än 2000 år. Bengalis djungler verkar rymma en hel värld. Bra äventyr.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:I äventyret så förekommer några skurkaktiga skottar. Jag tycker mig ha märkt flera gånger när Fantomen är på de brittiska öarna att skottar framställs i dålig dager. Är det någon som känner till om det är ett mönster? Eller är det bara jag som övertolkar?

Hmm, Norman Worker är ju britt. Vet inte om det kan vara en brittisk populärkulturell kliché, eller om Worker själv har någa ouppklarade affärer...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Är det av äldre snitt kan det säkert förekomma viss förbittring.

Jag mins på 90talet när jag pratade med Skotland via radio att de ofta riktigt extra la till Skotland NOT England när det skulle utbytas adresskort, och de kort man fick visade upp de svart-blåa skotska flaggan, ett även med årtal på när skottarna ju vann och tvingade tillbaka England, texten lyder "we sent Them back to think again".

Så nog kan det motsatta finnas även om det nog är ovanligare idag, men säg gamla imperialistiska Engelsmän är jag säker på ansåg både det ena och det andra om skottar.

Sen har jag inte läst dessa äventyr, tog inte nån ursprunglig Fantomen en skotte som ledare för Djungelpatrullens uppkomst?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av manter »

Säljaren Vinylcomics har just nu ett antal Fantomen-tidningar till salu på Tradera till skyhöga priser exempelvis:10.000 kronor för nr. 2 1950-Man baxnar Är detta verkligen realistiskt eller................
manter
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Beror väl på skicket och om intresset finns, det avgörs ju där.

Vissa tar i väl mycket från start och kan förlora på det då ett lägre startprus Jan driva upp priset mer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av manter »

Jo säljaren brukar ju ha ett väl avvägt inte alltför dyrt utgångspris för att budgivningen ska komma igång-men 10.000 när near mint är värderad till 2.500 är ju verkligen extremt hahaha
manter
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Sant även om värderingarna tycks flippar helt på senare tid om du märkt, på Tradera kan tidningar plötsligt gå för många gånger så mycket mer än vad en värdering ligger på.
9mm, i'm never further away than that.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Köpte det nya Fantomen-albumet ”Legend” ”Legend” på finska. Det är annars en utmärkt samling, särskilt då den innehåller två tidigare osamlade dagsbladäventyr här i Finland (en av McCoy och en av Barry), men vad har hänt med Barrys strippor? Deras streck är för tjocka och mörka. Är det samma sak i det svenska albumet?

Jag har sett de här två historierna av Barry i svenska ”Samlade serierariteter”-böckerna och minns att teckningsstrecken i dem var mycket tunnare och alltså bättre. Finns det inte mer bättre material kvar? Jag tycker att sådana här dåliga strecken är inte värt publicering. Jag alltså menar äventyren "Oxgudens mysterium" och "Krig i djungeln".
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

Sampsa K skrev:Köpte det nya Fantomen-albumet ”Legend” ”Legend” på finska. Det är annars en utmärkt samling, särskilt då den innehåller två tidigare osamlade dagsbladäventyr här i Finland (en av McCoy och en av Barry), men vad har hänt med Barrys strippor? Deras streck är för tjocka och mörka. Är det samma sak i det svenska albumet?

Jag har sett de här två historierna av Barry i svenska ”Samlade serierariteter”-böckerna och minns att teckningsstrecken i dem var mycket tunnare och alltså bättre. Finns det inte mer bättre material kvar? Jag tycker att sådana här dåliga strecken är inte värt publicering. Jag alltså menar äventyren "Oxgudens mysterium" och "Krig i djungeln".


Om Legend albumet skriver de ju att det är inscannat med högre upplösning än tidigare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Hur kan fö tuschningen bli olika?
9mm, i'm never further away than that.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Agentum skrev:Hur kan fö tuschningen bli olika?

Tuschningen förstås är samma som tidigare, men kvalitetet av strecken är sämre.

Serieguden skrev:Om Legend albumet skriver de ju att det är inscannat med högre upplösning än tidigare.

Det kan stämma, eftersom McCoys sidor i boken ser mycket bra ut. Men högre resolution inte hjälper, om kvalitetet i Barrys material som är scannat är lågt. Ser det samma ut i den svenska boken?
Skriv svar