Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

larsa66 skrev:Jaha då var det dags att rösta i Fantomen igen.
Bästa fantomenäventyr och bästa omslag. Den första ska vara inne senast 1:a mars den senare den 3:e.
Visst blev det som tätt inpå den här gången? Eller brukar det vara så?

Bästa omslagsrösten faller förmodligen på denna:
Bild
Det är Sal Velutto och Eugenio Mattozzi som gjort en ny version av Rolf Gohs från 1967.
Bild
Jag gillade Gohs gamla men den här har inte bara förvaltat stämningen utan även kryddat den. Tja, jag är inte hundra säker. Henrik Sahlström gjorde några riktigt snygga ifjol också.

Bästa äventyr blir inte heller så lätt.
Men det står mellan 4 äventyr:

Aeronauten nr 10-11
Kejsaren av Louisiana nr 13
Atomterroristerna nr 17
Mysteriet på Ivy Crown nr 25-26

Dom här ska jag läsa igenom igen och förhoppningsvis kunna välja ut en som ska få min röst.
Annars tycker jag det var ett bra år. Fantomen har vuxit som serie i både Sverige och internationellt i mina ögon.
Vad tycker ni andra och vad ska ni rösta på?


Ja, angående remake av gamle Gohs cover, her har Velluto gjort en forfriskning av Gohs` kjedelige cover. Jeg liker ikke anatomien til Fantomet, dog.

https://www.facebook.com/21231130551014 ... =3&theater

Beste historie? Tja, går for Aeronauten. De andre eventyrene har man liksom lest før. Er litt usikker på om strategien med mange opptrykk av Bess-historier er den riktige veien å gå. Når det gjelder forsidene, blir det en jevn kamp i år. Boix og Saviuk har også noen riktige gode. Forsida av Saviuk av Fantomet i undergrunnen er bedre i svart/hvitt, hva med et cover uten farger?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

En pistol i varje hand... Det är Hong Kong-gangsta!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Det er da ikke noe nytt.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av smorkin »

Håller med om att anatomin på det nyare omslaget ser lite konstig ut, men framförallt förloras lite av dramatiken när flygplanet inte längre ser ut att åka mot Fantomen; i Gohs original får jag känslan av att planet är på väg mot honom och att vi är sekunder från ett eldhav och aktion, medan i det nya kommer planet åka ut på sidan så Fantomen lär få springa en del om han ska hinna dit för att det ska bli lite aktion... ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Når det flyet eksploderer, trenger man ikke være så nærme for å merke det...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Jag får tyvärr meddela att fantomenindex.krats.se är nere igen, sedan ett dygn tillbaks. Den här gången är det ett elfel som ligger bakom. Jag hoppas och räknar med att siten kommer upp någon gång i kväll ...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Nu är https://fantomenindex.krats.se/ uppe igen, kanske 20 timmar senare än jag hade hoppats ...
jlolsson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 13:27
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av jlolsson »

Någon som vet vad Hasse Lindahl gör nu för tiden?
Något hopp om nya verk från hans sida?

Saknar f.ö hans Fantomenäventyr.....kvalitet i särklass!
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Bear »

Vad jag vet så har han pensionerat sig. Sista gången han var aktiv inom fantomen var 2015.
jlolsson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 13:27
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av jlolsson »

Ja, jag visste att han slutat teckna Fantomen, men hoppades att han kanske skulle teckna nått annat.......

Hade ju gärna sett några nya äventyrserier från Hasse....
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

jlolsson skrev:Ja, jag visste att han slutat teckna Fantomen, men hoppades att han kanske skulle teckna nått annat.......

Hade ju gärna sett några nya äventyrserier från Hasse....


Samma här. Jag har hoppats på att han ska göra något Axel B Storm. Serien han gjorde för Svenska Serier på 80-talet.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Göran Semb »

Hade gärna sett i stort sett vad som helst från Hasse. Fantastisk tecknare.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Bear »

Jag vet inte om det rätt eller fel ställe att ställa den frågan eftersom denna tråden är om fantomen allmänt, men känns inte som matnyttigt nog för att skapa en egen tråd, men:

Vilken är er favoritfantomen?
Jag kan själv inte besvara frågan men er mer inbitna fantomenfantaster kanske kan och kanske dessutom kan motivera varför. Spontant känns 1:a fantomen och 21:e som tråkigast att ha som favoriter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det kan ju bara vara jag, men jag känner att de olika Fantomerna har en tendens att flyta ihop med varandra... (Dessutom känns det litet osäkert huruvida den 20:e och 21:a Fantomen egentligen är samma eller inte...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

För min del får det bli den 3:e Fantomen. Den förste som gjorde revolt (mig veterligt) mot familjetraditonen och blev skådespelare för självaste Shakespeare.

När han sedan ändå blev Fantomen hade han nytta av de teatraliska erfarenheterna. Lite som 1600-talets Alice Cooper och jag tror han lade en grund som hans efterföljande kunde ha nytta av.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:För min del får det bli den 3:e Fantomen. Den förste som gjorde revolt (mig veterligt) mot familjetraditonen och blev skådespelare för självaste Shakespeare.

När han sedan ändå blev Fantomen hade han nytta av de teatraliska erfarenheterna. Lite som 1600-talets Alice Cooper och jag tror han lade en grund som hans efterföljande kunde ha nytta av.

The Phantom of the Operation!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Söndagsserien hade i dag en ny tecknare, Jeff Weigel. Terry Beatty lämnade serien efter förra söndagen i mitten av äventyret.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Sampsa K skrev:Söndagsserien hade i dag en ny tecknare, Jeff Weigel. Terry Beatty lämnade serien efter förra söndagen i mitten av äventyret.


Og det kommer til å høyne kvaliteten på historiene etter min mening.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag hann inte läsa senaste numret av Ny Teknik före SIS så jag begrep inte vad pogono menade. Men nu förstår jag! Kände Scandinavian Chapter till detta tidigare?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Fantomentråden

Inlägg av Klaatu »

Jag vet inte om ni diskuterat detta tidigare men håller inte Fantomen på att bli litet utdaterad. Missförstå mig rätt nu, jag älskade Fantomen när jag växte upp men nu känns det väldigt omodernt med vita män som härskar i afrikanska djungeln (Tarzan lider ännu mer av detta fenomen). I Fantomens fall har han i princip stått och stampat på samma plats sedan han gifte sig med Diana vilket hände 1977. Jag vet att den svenska Fantomen-tidningen har "experimenterat" litet under de senaste årtionden men att det mesta verkar ha återvänt till Fantomens "utgångsläge". Det enda varaktiga förändring jag känner till är att Djungelpatrullens överste Weeks gick i pension i slutet av 60-talet och att överste Worobu tog över.

Är det inte dags för Fantomen att göra något radikalt. Jag menar, andra superhjälteserier har ju vågat ta språnget. Thor är en kvinna, Captain America är svart, Cyclops dödar professor X o.s.v. för att nämna några exempel. I Fantomens fall skulle det vara dags för den 21:e fantomen att dö, den 22:a kunde också göra det för att börja på helt ny kula. Låt den 23:e fantomen träda fram.

Från och med nu följer också seriens kronologi även den riktiga så att om 25-30 år byts han ut mot den 24:e fantomen.

Min vision:
Den 21:e fantomen besegrar till sist Singhpiraterna (som därmed relegeras till historiska återblickar) men dör på kuppen. Sonen Kit tar över och blir den 22:a fantomen men inte mycket är känt av hans äventyr innan hans son, den 23:e fantomen tar över. Den 23:e fantomen bor självfallet inte djungeln. Han bor i Morristown eller någon annan modern stad i Bengali. Eftersom han är rik som ett troll och vill ha avskildhet så kan han bo i ett Wayne Manor liknande palats litet avsides från staden. Han äger givetvis på pappret området kring dödskallegrottan och Eden som han besöker med jämna mellanrum. När han inte är där vakar Bandarerna som i alla tider över hans ägor. Djungelstammarna har vid denna tidpunkt kastat bort det mesta av sitt "historiska" arv och kommit in i 21:a århundradet. Bort med pilbågar, spjut och sköldar. Fantomen är inte längre den mystiske befälhavaren över Djungelpatrullen. Det är numera hans officiella jobb, givetvis låter han överste Worobus efterträdares efterträdare sköta det mesta av ruljansen men han är där vid officiella ceremonier och tar personligen befälet vid större kriser. Som Djungelpatrullens befälhavare är han del av Bangalis maktstruktur och får med jämna mellanrum rapporter från underrättelsetjänsten om faror både inom och utomlands. Som riking äger Fantomen givetvis ett privatplan som snabbt och i skymundan tar honom över hela världen för att bekämpa ondskan. Någon gång bör Bengali välja en dålig president (OBS! En dålig inte direkt ond). Kit Walker som den hyllade befälhavaren för djungelpatrullen kan då försöka sig på att bli president av Bengali i ett radikalt försök att få ordning på landet. När detta sker måste han under en 4:a års period ha någon annan som är fantomen, om inte hans son är gammal nog att fylla skorna så kan det vara någon helt annan, kanske ger han sitt förtroende åt någon ung man i Djungelpatrullen som får i uppgift att rida omkring och visa upp sig så att djungelfolken inte tror att han är död. Under sina 4 år som president gör fantomen mycket gott men han gör också ett fatalt misstag av något slag som gör att han blir utmanad och besegrad av en ny presidentkandidat. Efter det återvänder Fantomen till sina sysslor som Fantomen.

Jag ber om ursäkt om något jag nämnt ovan är direkt felaktigt då jag bara sporadiskt har följt Fantomen de senaste 20 åren.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Skriv svar