Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Hur kan fö tuschningen bli olika?

Dels kan man ju ha utgått från olika originalmaterial. Dels kan originalmaterialet ha varit för dåligt, så att det har tecknats om av en anonym redaktionsmedlem, mer eller mindre bra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

Serieguden skrev:Om Legend albumet skriver de ju att det är inscannat med högre upplösning än tidigare.

Det kan stämma, eftersom McCoys sidor i boken ser mycket bra ut. Men högre resolution inte hjälper, om kvalitetet i Barrys material som är scannat är lågt. Ser det samma ut i den svenska boken?[/
Har inte den svenska. Konstigt att de då måste använt sämre underlag än de hade i samlade serierariteter. Vad är det mer för serier som ingår?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Iofs sant detta, men om man har haft bra original eller iaf kopior av det och ökar upplösningen bör det se bättre ut i normalläget, men ja visst kan nåt gått på tok med det hela.

Det har man ju faktiskt set förr att nyare utgivningar kan se sämre ut änm gamla iaf om papperet är gott nog.

Jag bara antog att de försökte göra så got de kunde med materialet då det ju blir en samlarbok för många att köpa för att de vill ha just dessa serier i nåt som är bättre än de var i Fantomentidningen som såklart inte varit optimal.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Serieguden skrev:Vad är det mer för serier som ingår?

Det finns fyra gamla dagbladsäventyr och en ny kort serie, som är gjort just för det här albumet (den handlar om Kit Jr. i Tibet). Jag gav en länk till PhantomWiki tidigare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Nån som mins när de gav ut Krönikan som hardcover med blanka sidor som mna såg rakt igenom, jösses.

Ändå såg de vanliga Fantomen samlingarna ok ut imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

Sampsa K skrev:
Serieguden skrev:Vad är det mer för serier som ingår?

Det finns fyra gamla dagbladsäventyr och en ny kort serie, som är gjort just för det här albumet (den handlar om Kit Jr. i Tibet). Jag gav en länk till PhantomWiki tidigare.


Tack!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är inte bara högre upplösning utan även bättre reprokopior som använts vid inscanningen än tidigare, men "tidigare" är nog bara en jämförelse med de senaste årens publiceringar. Jag vet inte detaljerna om "Legend", men jag var ju redaktör för några av de tidigare böckerna i denna serie och dagsstripp-materialet vi fick kunde ibland vara av ganska dålig kvalitet. Så "Legend" ska vara bättre än t.ex. "Noir" och "Piraternas skräck" på det viset åtminstone.
Jag vet inte varifrån materialet till Samlade Serierariteter hämtades, men det var ju nästan 35 år sedan dessa album gavs ut, så materialet som användes då kan ju helt enkelt ha försvunnit under årens lopp.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av Azur Blå »

I senaste numret, 24/2020, står två tecknare angivna för första äventyret, Stulna ringar. Jag vet verkligen inte hur serieteckning går till, men antog att vid flera tecknare gjorde de olika delar av samma rutor. Men i denna serie tycker jag det ser ut som att en tecknare (Müller?) tecknat s. 3-18 (rätt fult) och en annan tecknare (Spay?) tecknat s. 19-26 (rätt snyggt).

Har någon annan lagt märke till detta? Stämmer det? Är det ett normalt sätt att dela upp arbetet på? Varför gör man så? Någon som vet?

Tycker det blir förvirrande när karaktärernas utseende förändras så radikalt under historiens gång.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Azur Blå skrev:I senaste numret, 24/2020, står två tecknare angivna för första äventyret, Stulna ringar. Jag vet verkligen inte hur serieteckning går till, men antog att vid flera tecknare gjorde de olika delar av samma rutor. Men i denna serie tycker jag det ser ut som att en tecknare (Müller?) tecknat s. 3-18 (rätt fult) och en annan tecknare (Spay?) tecknat s. 19-26 (rätt snyggt).

Har någon annan lagt märke till detta? Stämmer det? Är det ett normalt sätt att dela upp arbetet på? Varför gör man så? Någon som vet?

Tycker det blir förvirrande när karaktärernas utseende förändras så radikalt under historiens gång.

Jag antar att det kan gå snabbare när det finns en tajt deadline, men om läsaren störs kan man ju fundera på om det är värt det eller om det kan finnas någon alternativ lösning. För övrigt kan ju också studiotecknare ha blivit mer isolerade nu i Coronatider, så att de inte träffas lika mycket på samma ställe längre, antar jag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Har ni läst ledaren i samma nummer?

Där tolkar jag det som att César Spasari skulle tecknat Stulna ringar, men blivit sjuk för att tråkigt nog gå sedan bort. Jag gissar att två tecknare då fick dela på arbetet för att äventyret skulle hinna bli färdigt i tid.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Så Spay är Spadari? ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Nej, Spay är Anthony Spay. Spadari har nog inte gjort en enda ruta i storyn.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

MetaLarsson skrev:Har ni läst ledaren i samma nummer?

Där tolkar jag det som att César Spasari skulle tecknat Stulna ringar, men blivit sjuk för att tråkigt nog gå sedan bort. Jag gissar att två tecknare då fick dela på arbetet för att äventyret skulle hinna bli färdigt i tid.
Exakt så är det (och det framgår ju alltså av ledaren så det är ingen hemlighet). Det här är inte vanligt eller idealt, men även "Den gyllene burens fånge" i FA 16/2019 drabbades av tecknarbyte. Boix kunde inte färdigställa (jag vet inte varför) så en annan – eller faktiskt två andra – tecknare fick slutföra; teamet Rafael Ruiz och Coral Martínez.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av Azur Blå »

Ja jag såg det. Står ju ganska tydligt i ledaren.

Jag tenderar att först läsa all redaktionell text, sen får tidningen vila några dagar innan jag ger mig i kast med historierna. Så hade helt förträngt det, men slogs av hur serien förändrades radikalt mitt i.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Här kommer en recension av nämnda aktuella nummer: https://www.youtube.com/watch?v=fhcvKNtxJVU
You don't remember Danny Mirror.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

En recension av 2019:s julalbum: https://www.youtube.com/watch?v=IL5iiECYqeA
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »


Grattis, grattis! Tydligen är det där projektledarjobbet fortfarande ledigt att söka för den hugade, verkar det som.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Som jag fattade det så hade Mikael Sol tre ben när han jobbade: Projektledare Fantomen, projektledare Hälge samt redaktör Fantomen. Nu delas hans tjänst upp i två tjänster. Varav den ena gått till Andreas Eriksson (red Fa).

Och den andra är, som Wakuran skrev, fortfarande vakant...
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantomentråden

Inlägg av germund »

RioGrande skrev:Som jag fattade det så hade Mikael Sol tre ben när han jobbade: Projektledare Fantomen, projektledare Hälge samt redaktör Fantomen. Nu delas hans tjänst upp i två tjänster. Varav den ena gått till Andreas Eriksson (red Fa).

Och den andra är, som Wakuran skrev, fortfarande vakant...
Micke har/hade fler ben än så; utöver Hälge och Fantomen ett antal mindre tidningstitlar, böcker och album etc. Och naturligtvis fungerar gruppen på redaktionen som ett bollplank för vad helst någon vill ta upp, från förslag till nya titlar till problem som uppstått. Gränsen mellan projektledar- och redaktörsrollen kan vara rätt diffus och avgörs snarast av hur de två personerna själva väljer att lägga upp arbetet.
Skriv svar