Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: Fantomentråden

Inlägg av marveljanne »

mikaelsol skrev:(Jag tänker även låta hälsa McFarlane att Spawn stagnerade redan i sin första ruta!!! Och då var jag ändå ett fan av den serien länge, utan att någonsin fatta vad den handlade om ... ) ;-P



Ha ha! Men det var snygga bilder!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

marveljanne skrev:
mikaelsol skrev:(Jag tänker även låta hälsa McFarlane att Spawn stagnerade redan i sin första ruta!!! Och då var jag ändå ett fan av den serien länge, utan att någonsin fatta vad den handlade om ... ) ;-P



Ha ha! Men det var snygga bilder!

Det finns ju en poang dar. Mycket kanns frascht I borjan, sedan blir det en kamp for att halla konceptet vid liv. Jag har alla svenska Spawn som samlade det mesta upp till nummer 100 (tror jag) av den amerikanska. Gillade iden med att salja sjalen till djavulen (som givetvis inte ar en ny ide!), men hur lange kan man halla pa? Och de dar trakiga granderna i slumkvarteren vareviga gang med den maskatna tronen (battre med dodskalletron. aven om det blev trottsamt ocksa for manga ar sedan). Snygga teckningar var det som holl mig igang sa lange betraffande Spawn.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ala »

I vilka nummer av Fantomen är det som Rodia-följetongen är med i? Den gick i tidningen de senaste åren typ.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Ala skrev:I vilka nummer av Fantomen är det som Rodia-följetongen är med i? Den gick i tidningen de senaste åren typ.

Finns en lista på forumiten Rkaj:s eminenta Fantomen-index.

http://fantomenindex.krats.se/what/rodia
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Så Fantomens egna berättelser har nuvarande bara 22 sidor i stället för 32.

Kari Leppänen är inte nöjd med 22 sidor, eftersom det betyder att författarna måste bygga sina historier ännu snabbare än tidigare och de ökar antalet rutor per sida. Annars respekterar han Claes Reimerthis arbete och tycker det är inspirerande. Jag har nämnat det här problemet med för många rutor tidigare på detta forum.

Mycket kula bilder där har Leppänen! :)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Erik S »

Annars har väl utvecklingen sen 70-talet tydligt gått mot just färre rutor per sida/luftigare berättande? Och 70-talets Team Fantomen-historier var ju bra.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Men i senaste numret, Pesten i Venedig, var det normallängd (och många rutor per sida) på äventyret. Bra äventyr: Lundström och Lindahl.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Jag ser. Leppänen skriver om hans kommande berättelse, som borde publiceras senare i år.

Detta problem har varit alttid med de flesta Fantis-författarna (tio bilder per sida var inte alls ovanligt på 70-talet), men antalet historiska detaljer och text har ökat, vilket lätt gör rutor tunga. Redaktionen kan påverka denna sak.

Jag tycker äldre historiska äventyr är bättre, eftersom själv äventyr var då den viktigaste saken.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kajan »

Apropå Kari Leppänen så undrar jag om han någonsin kommer att få nån egen artikel i Bild och Bubbla.

Han är ju ändå en av de mest populära tecknarna i Fantomen sedan 35 år tillbaka. Och han har arbetat för svenska förlag längre än så. Han har dessutom gjort en hel del serier som vi inte känner till här i Sverige så nog tusan borde väl han platsa med ett reportage.

Men det är ju klart att det är ju inte lika fint att ta båten över till Finland som att åka ner på seriefestivaler i Frankrike mm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Kajan skrev:Apropå Kari Leppänen så undrar jag om han någonsin kommer att få nån egen artikel i Bild och Bubbla.

Han är ju ändå en av de mest populära tecknarna i Fantomen sedan 35 år tillbaka. Och han har arbetat för svenska förlag längre än så. Han har dessutom gjort en hel del serier som vi inte känner till här i Sverige så nog tusan borde väl han platsa med ett reportage.

Men det är ju klart att det är ju inte lika fint att ta båten över till Finland som att åka ner på seriefestivaler i Frankrike mm.

Kanske snarare Strömberg som ska ta bussen inne i Malmö och intervjua sina gamla elever.

Det är inte mycket utländska tecknare som intervjuas i Bubblan öht. Leppänen kanske har intervjuats i finska tidningar?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är fritt fram för vem som helst att intervjua Leppänen och erbjuda den intervjun till B&B. Alla som skriver för B&B gör det ideellt och väljer av naturliga skäl sådant som de är mest intresserade av personligen eller (som Wakuran antyder) som är mest praktiskt.

Det finns inga garantier för att B&B skulle ta in en Leppänen-intervju ändå, men när det gäller B&B är det så att eget engagemang räcker långt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

Jag har hört att Leppänen är inte mycket social och inte intresserad av att giva intervjuar (många lär ha försökt det i Finland), men det alltid lönar sig att fråga om honom. Han förstår också svenska. I fjol gav han ett intervju till en finsk hästtidning om att teckna hästar. Föståss är Fantomen en karaktär, som han kommenterar villigt.

Leppänen är en ganska isolerad artist i Finland och han aldrig besöker som en högtalare på seriemässor, men han berättar om sina egna verk och sina kritiska åsikter om nya serier mycket på hans websidor på finska. Det finns i en finsk relativt ny scifi-tidskraft ett stort ”intervju” om honom, men huvudsakligen var det bara samlat från hans skrivningar på hans utmärkta websidor.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Fantomentråden

Inlägg av mikaelsol »

Det där är skitsnack. Sef och Bubblan har varit på finska seriefestivaler hur många gånger som helst.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det har ju hänt grejer de senaste åren. Kristiina Kolehmainen dog, och Optimal Press, som översatte mycket finska alternativgrejer, tvingades lägga ner. De svensk-finska seriekopplingarna kanske är snäppet vilande nu tills det kommer en ny eldsjäl.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ala »

"Pesten i Venedig" var ett riktigt bra äventyr. Ett perfekt exempel på ett historiskt äventyr.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kajan »

Ala skrev:"Pesten i Venedig" var ett riktigt bra äventyr. Ett perfekt exempel på ett historiskt äventyr.

Håller med.
Ett av de bättre äventyren under de senaste åren. Det är nåt speciellt med de historiska äventyren. [:)]
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ala »

Jag jobbar en del som timvikarie på förskola och jag hade på mig en Fantomen-tshirt på jobbet i veckan. Flera av barnen hade Spider-Man eller Avengers-tröjor på sig och tittade frågande på mig och min tröja och undrade "Vem är det där?!". Jag blev helt bestört. Vart är världen på väg? Kommer det alltså en generation som aldrig har hört talas om Fantomen?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Fantomen håller alltmer på att bli en vuxenserie. Inget för småungar!
Intressant nog har ju de två senaste äventyren, Pesten i Venedig och Medicinmannens dotter, understrukit det. Båda har ju en sån hård underton. Det är ju verkligen inte så att F bara kommer och lämnar sin d-stämpel på någons haka och så är allt löst!
Båda äventyren är egentligen för realistiska! De är på gränsen till parodier på Fantomens vanliga ont/gott-universum. Gjorda med mycket stor kunskap och kärlek, av garvade manusförfattare. Riktigt bra! Äventyr för intelligenta, vuxna läsare.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Det där måste vara det mest positiva du sagt om Fantomen någonsin, Rio Grande.

Jag blev också väldigt glatt överraskad av Sembs historia. Det bästa var den nya mjölkdrickarskämtet-varianten.
Det här var ju en annan slags historia men annorlunda och bra.

Jag läste just "Star of Bengali" i en gammal tidning från 76. Falk/Barry var också riktigt bra när hade flyt.

Jag undrar lite om det här med "medicinman-temat" som är ett tema som alltid funnits i Fantomen.
Finns det någon sanning, eller verkliga händelser bakom dessa? Om medicinmän som lurar sina undersåtar och även hövdingarna.

Det finns ju även i moderna västerländska samhällen religiösa ledare som kan få sina anhängare att göra dom mest galna sakerna. (Tänker på Knutby)

Men var medicinmän-styrda byar en kultur man stötte på när européerna började kolonialisera Afrika?

Eller var det en myt som spreds för att bana väg för vår "sanna" religion av missionärerna?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Jag har hört att medicinmän i USA brukade ha politiska anspråk i reservaten åtminstone långt in på 1900-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar