Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Fantomentråden

Inlägg av Eliasson »

Första frågan på denna tråd[:o)]

Jag undrar hur många länder Fantomen finns i? är samlare och när jag besökt andra länder har jag försökt få tag på dessa länders Fantomen utgåvor, men förgäves.Tex en fransman som jag känner visste inte ens vad jag pratade om:P men så klart kom tanken att Fantomen kanske inte heter det i Frankrike:P
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Sa du Fantomen?
Tänk på att han är en amerikansk figur egentligen "The Phantom", så nåt som betyder ungefär samma sak lär han ju heta oavsett språket tycker man.

Kollade runt lite på ebay och tydligen hette han Le Phantom på franska.

Är ingen Fantomenexpert presis men han är stor i Australien sen finns det italienska, indiska och Brazilianska Fantomentidningar har jag hört föruton Finland och Norge då förstås.

Jag tror det mer är fråga om var han just nu publiceras, man får ju tänka på att det på många ställen inte funnits Fantomen tidningar på mycket länge, kolla bara på USA där egentligen inget funnits under 80-90 tal.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Okej:p men tror jag sa le phantome, fast frankrike är stor och vissa kanske inte har intresset. jag har även hört att fantomen i usa är sällsynt:O och att det mesta skrivs i sverige.team fantomen består ju nästan bara av svenskar.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, de har iofs använt sig av amerikanska tecknare och så ibland men det är ju för publiceringen här i norden och Australien, de tidningarna finns ju inte i USA.
I USA är det Moonstone som sen några år ger ut Fantomen(eget material), men det är ett litet företag så han tycks förbli anonym i sitt hemland.

Jag läste nånstans att de scandinavisktillverkade äventyren är i förkrossande majoritet och att vår tidning skulle ha nummer runt 1300 om vi använde de amerikanska löpande numreringen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Du värkar kunnig imponerad:p nu kanske man ska kalla sig grön i ämnet.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä, alltså det finns riktiga Fantomen fans här, jag är bara allmänt serieintresserad med betoning på superhjältar i amerikanska serier.

Men alltså så stor som Fantomen har varit här så kan man ju inte undvika att se honom nästan som "våran" seriehjälte.

Fast lustigt nog är min favoritserie med Fantomen, amerikanska DC comics The Phantom från 89(de serierna gavs inet ens ut i den svenska tidningen), en verkligt hård och rättvis Fantomen, har aldrig läst nåt bättre med figuren även om teckningarna inte är nåt vidare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Ska kolla om man kan få tag på sådana serier...jag har precis kommit på att jag ska hålla på att samla på fantomen tidningar..men har premunerat några år så är på god väg i alla fall:P
tack för svaret.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

citat:
Ursprungligen postat av Eliasson

Jag undrar hur många länder Fantomen finns i? är samlare och när jag besökt andra länder har jag försökt få tag på dessa länders Fantomen utgåvor, men förgäves.Tex en fransman som jag känner visste inte ens vad jag pratade om:P men så klart kom tanken att Fantomen kanske inte heter det i Frankrike:P
Tacksam för svar.


I årets jubileumsnummer av Fantomen finns en artikel om Fantomentidningarna i Italien, Australien, USA, Tyskland, Kanada, Jugoslavien, Turkiet, östeuropa, Brasilien och övriga sydamerika, Frankrike (Le Fantõme), Indien, Spanien, Storbritanien, Israel, Thailand, Singapore, Nya Zeeland, Holland, Grekland, Fiji, Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

På Fantomen-hemsidan The Deep Woods finns också en avdelning om Fantomentidningar från olika länder.
http://www.deepwoods.org/
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Tack så mycket!:P
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

"Sy Barry" hann före med att tipsa om artikeln i jubileumsnumret. Det är för övrigt jag som har skrivit den, och scannat in tidningar från min egen samling. Jag har en del dubbletter till salu om du är intresserad.

Svenska Fantomentidningen närmar sig nu nummer 1400. I Norge kom Fantomet nr 1000 ut nyss, och i Finland är man uppe i 900 nummer. Etta på listan är dock Fantomentidningen i Australien. Där har man snart kommit ut med 1500 nummer!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Lite trist att vi inte har löpande numrering, bara för att kunna skrävvla för jänkarna som har svårt att få sina serier att knäcka 100 nummer i följd.
Australien reprintar vär dock om och om igen från alla andra källor, så de räknas inte riktigt :D
Det sägs ju ofta att han är lika stor i Australien, men det kan inte riktigt stämma längre va?
Jag menar varför har nästan inget inhemskt material gjorts, har ingen där några ambitioner eller är det svårt att få en licens för att göra egent material?

Vet ni hur stor upplagan är där?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Upplagan i Australien och Sverige är ungefär lika stor. Man har gjort 4 st egna äventyr till den tidningen, men annars använder man material från USA och Sverige. Varför inget mer eget? Ja, för att det behövs helt enkelt inte mer när det finns så gott om seriematerial att använda sig av. Det är många gånger dyrare att producera eget än att köpa in färdigt.

Sveriges ca 1400 Fantomennummer har innehållit ca 750 svenskproducerade äventyr.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men det där tycker jag låter väldigt oinspirerat och trist, men jag förstår att det mest är en business av utgivaren i det fallet då, max vinst så att säga.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Eftersom vi inte har någon tråd om vålnaden så recyklar jag denna.

Fråga: I senaste nummret står någonting om att den 12:e Fantomen, som levde på 1700-talet, skulle ha försökt stoppa mordet på Gustav III nån gång under 1700-talets sista decennium. Vilket nummer är detta avsnitt med/ Finns den i någon Krönika?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Robrocker"]

Eftersom vi inte har någon tråd om vålnaden så recyklar jag denna.

Fråga: I senaste nummret står någonting om att den 12:e Fantomen, som levde på 1700-talet, skulle ha försökt stoppa mordet på Gustav III nån gång under 1700-talets sista decennium. Vilket nummer är detta avsnitt med/ Finns den i någon Krönika?
[/quote]
Krönika nr 17 Kungen är död: Text: Norman Worker & Bild: Kari Leppänen. (Enligt uppgift på Internet)

http://www.tradera.com/auction/aid_34033952
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="Sy Barry"]
Krönika nr 17 Kungen är död: Text: Norman Worker & Bild: Kari Leppänen. (Enligt uppgift på Internet)

http://www.tradera.com/auction/aid_34033952
[/quote]

Aha, tack för snabbt svar! Ska ta å köpa den vid ett senare tillfälle! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Kungen är död kom ursprungligen i Fantomen 26 1987, och valdes till bästa äventyr 1987. Sen kom den i krönikan också, som Sy Barry sa.

Edit: Bästa äventyr 1987 ska det naturligtvis vara. [8)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hmm bästa äventyr redan 1887? inte dåligt, konkurrerande med Jules Verne och sådana då kan mna tänka:-)
Skojja bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Finns det fler Fantomenäventyr som relaterar till Sverige? Fler äventyr med anknytning till den svenska historien?

With great powers comes great responsibility.
Skriv svar