Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Varför publicera "oredigerat" men färglägga? Låter ju helknasigt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:Varför publicera "oredigerat" men färglägga? Låter ju helknasigt.

Ja [xx(] den serien hade gjort sig rättvis med två liggande strippar per sida.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Men Sy Barry har man väl färglagt ända sedan 90-talet? Det är väl i princip bara Ray Moore som man lämnat svartvit?

(Iofs är det ju en sån sak man kan ändra på, ifall läsarna önskar det...)

Barry har alltid publicerats i färg i Fantomentidningen sedan 1991. Det här är inte heller första gången man publicerar Barry i färg och "oklippt" (jag säger inte "oredigerat" då det ju är både översatt och färglagt). Än så länge verkar inte majoriteten av läsarna vilja ha det på annat sätt.

Barry i svart/vitt med två strippar per sida kommer förmodligen aldrig att ske i Fantomentidningen, men däremot innehåller ju höstens jubileumsbok ett Barry-äventyr från samma epok i svartvitt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Vad innehåller nya samlingen, är det bara strippäventyr och är allt oredigerat?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

BoJustBo skrev:Vad innehåller nya samlingen, är det bara strippäventyr och är allt oredigerat?
Bara dagstidningsäventyr ja, och oredigerat (om man inte menar att söndagssidor i sv/v är redigerade).
Samma innehåll som i den här norska boken som redan kommit ut:
http://www.phantomwiki.org/Mannen_som_ikke_kan_dø

Och så här ser omslaget ut:
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:
Wakuran skrev:Men Sy Barry har man väl färglagt ända sedan 90-talet? Det är väl i princip bara Ray Moore som man lämnat svartvit?

(Iofs är det ju en sån sak man kan ändra på, ifall läsarna önskar det...)

Barry har alltid publicerats i färg i Fantomentidningen sedan 1991. Det här är inte heller första gången man publicerar Barry i färg och "oklippt" (jag säger inte "oredigerat" då det ju är både översatt och färglagt). Än så länge verkar inte majoriteten av läsarna vilja ha det på annat sätt.

Barry i svart/vitt med två strippar per sida kommer förmodligen aldrig att ske i Fantomentidningen, men däremot innehåller ju höstens jubileumsbok ett Barry-äventyr från samma epok i svartvitt.


Ray Moores "Den Röda häxan" var i färg. Det kan väl ha varit fler tidigare än vad jag känner till då jag återupptog läsningen 2012 efter ca 25 års uppehåll.

Jag ger mig inte när det gäller det här. Var tvungen att leta rätt på Nr10 -76 bara för att bekräfta.

Detta är alltså från det senaste numret 18-19 -16. Oredigerade (eller oklippta, jag vet inte vad man ska kalla dem [;)] ) men pyttesmå rutor och text. Och det iofs snygga sidhuvudet på varje sida. Känns nästan som att man kunde ha fått plats med en stripp till där när man nu vill trycka ihop det.
Bild
Bild

Samma sekvens från Nr 10 -76

Bild

Det är klart att man tappar några rutor men det är egentligen bara upprepningar, kanske för att fånga nytillkomna dagstidningsläsare, och fullkomligt onödiga rutor för handlingen där Fantomen tänker självklara tankar som "skurkar och mördare..." "Först ska hon ut..."

Jag tycker att det är trevligt att se de "oklippta stripparna". Framförallt att man får se lite fler teckningar av Sy Barry. Men då ska det vara ett format så att man slipper använda förstoringsglas. Det är mina åsikter. Om jag är ensam om dem eller om det är olönsamt att trycka tidningar med detta spelar inte mig någon roll men jag tror ändå att det finns fler som tycker likadant. Vad tycker ni andra?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Aha, det är stående strippar. Ibland har man ju kört liggande strippar i olika sammanhang för att inte behöva krympa så mycket...
(Eller ska det vara tvärtom, kanske, liggande och inte stående ?... Till skillnad från en människa är ju en stripp horisontell i grunden... Nu blev jag förvirrad...)

Angående upprepningar var det bättre än jag hade trott... Jag har ju sett en del skräckexempel i Fantomen där precis samma ruta återkommit från en dag till nästa eller från en söndag till nästa, med kanske någon mindre variation som en resumé, och det har ju känts väldigt ryckigt att läsa i ett svep...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Aha, det är stående strippar. Ibland har man ju kört liggande strippar i olika sammanhang för att inte behöva krympa så mycket...

Det har även med proportionerna att göra. 30-talsstripparna publicerades ju rent allmänt i ett större format i dagstidningarna, men dessutom var stripparna bredare i förhållande till längden, jämfört med senare års strippar. FA 6-7/2016 innehåller de två första Fantomenäventyren med stripparna liggande. Men rutorna blir inte avsevärt mycket högre än 60-talsstripparna som visas här ovanför. Däremot är stripparna mycket bredare. Ska man köra Barrys strippar liggande så blir det två per sida som Larsa säger, och då blir rutorna mycket större än de någonsin varit i tidningen, men då sväller också sidantalet till orimliga proportioner.

Att 30-talsstripparna inte färglagts i Fantomentidningen beror på att det var ett sådant överflöd av grått raster och tusch i stripparna. Det är snyggt i svart/vitt, men blir väldigt murrigt om man färglägger. Barry använder en del raster på 60-talet också och framför allt mycket svärta och skuggor, men det är inga problem att hitta öppna ytor att färglägga.

larsa66 skrev:Om jag är ensam om dem eller om det är olönsamt att trycka tidningar med detta spelar inte mig någon roll men jag tror ändå att det finns fler som tycker likadant.

Än så länge överväger de positiva läsarbreven som ger komplimanger till färgläggningen, och jag tror att det här är en kompromiss som är nödvändig om Barry alls ska publiceras i tidningen. Vilket kanske inte kommer bli så mycket kommande år, nu är det ju enbart tack vare jubileumsfirandet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:Än så länge överväger de positiva läsarbreven som ger komplimanger till färgläggningen, och jag tror att det här är en kompromiss som är nödvändig om Barry alls ska publiceras i tidningen. Vilket kanske inte kommer bli så mycket kommande år, nu är det ju enbart tack vare jubileumsfirandet.


jaha :| nåja

Vi kanske får hoppas på fler publikationer som "DTFM" och "MSIKD" då :)
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

De utvalgte er upopulær både i Norge og Sverige, så ufattelig at de fortsatt kjører dette! Ellers har jo Fantomet tatt opp kampen mot terror for lengst, og det er ikke lenge siden siste kuppforsøk i den virkelige verden. Historien er jo råere enn ellers, Chatu blir jo banka opp og fengslet uten lov og dom. Guantanamo, noen?

Her en nok en glimrende anmeldelse fra Peter Larsson: https://www.youtube.com/watch?v=vgl7mw3HxTI
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Alltså den svenska serien? "De utvalda"

Jag gillar ju annars idén med att producera ambitiösa svenska originalserier, men iofs köper jag väldigt sällan tidningen ändå, så det är mest principiellt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jag tycker inte heller om De utvalda.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Jag tycker inte heller om De utvalda.

Jag är nog den enda som gillar den seren. Men jag kan hålla med om att den inte passar i Fantomen. Av någon anledning brukar jag tänka på "himmelska Hansson" i svenska serier. Lika komplicerad (på gränsen till obegriplig) men mycket hjärta av de som skapat den.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Har aldrig läst de utvalda men det är en serie jag velat se samlad så jag kunde läsa den enkelt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

BoJustBo skrev:Har aldrig läst de utvalda men det är en serie jag velat se samlad så jag kunde läsa den enkelt.


Så du vil lese en serie samlet før du leser den? Logikken i det? Samler du alle Fantomenbladene de kommer i og ikke leser de, eller har du et fåfengt håp om at det skal komme et samlet bind eller noe?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:
BoJustBo skrev:Har aldrig läst de utvalda men det är en serie jag velat se samlad så jag kunde läsa den enkelt.


Så du vil lese en serie samlet før du leser den? Logikken i det? Samler du alle Fantomenbladene de kommer i og ikke leser de, eller har du et fåfengt håp om at det skal komme et samlet bind eller noe?

Jag tänker väl ungefär likadant, hur fåfängt det må vara... Är inte tillräckligt intresserad av själva Fantomen för att lägga ner tid, plats och pengar på tidningarna, men "De utvalda" ser åtminstone intressant ut för att köpa den om den nu skulle komma ut i samlingsalbum... [B)]

Eller om den skulle komma ut i något - för min del - intressantare sammanhang, som Utopi...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

DombåsFantomet skrev:
BoJustBo skrev:Har aldrig läst de utvalda men det är en serie jag velat se samlad så jag kunde läsa den enkelt.


Så du vil lese en serie samlet før du leser den? Logikken i det? Samler du alle Fantomenbladene de kommer i og ikke leser de, eller har du et fåfengt håp om at det skal komme et samlet bind eller noe?

Inte en läsare av fantomen tidningen.
För att jag ska köpa en tidning måste det vara en helhet jag är intresserad av. Inte en fjärdedel av vad som finns i tidningen. Iallafall med dagens tidnings priser.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Min recension av senaste Fantomen (18-19).

I ledaren ställer Redax frågan om det är läge för en comeback av Luaga eller tid för en ny stjärna som president i Bengali. Jag tycker det är en väldigt intressant frågeställning. För egen del hoppas jag att det blir någon annan än Luaga. I dagens läge skulle nog min röst falla på Diana. Är inte den tanken lite fantasieggande?
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

I fremtiden, som er nå, er jo Diana forvunnet. I eksil, kanskje?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:I fremtiden, som er nå, er jo Diana forvunnet. I eksil, kanskje?

Fantomens glidande tidsskala blir bara konstigare och konstigare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar