Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Innkall Sy Barry og Rolf Gohs til forhør og få sannheten på bordet!!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:Innkall Sy Barry og Rolf Gohs til forhør og få sannheten på bordet!!

Sy Barry är 89 år och Rolf Gohs är 83 år. Jag vet inte om jag skulle lita på deras detaljminne ens i ett polisförhör...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Wakuran skrev:
DombåsFantomet skrev:Innkall Sy Barry og Rolf Gohs til forhør og få sannheten på bordet!!

Sy Barry är 89 år och Rolf Gohs är 83 år. Jag vet inte om jag skulle lita på deras detaljminne ens i ett polisförhör...


Sannheten må frem. Det må nedsettes en granskningskommisjon, vi kan ikke leve i uvitenhet. Jeg har ikke sovet i natt pga. dette.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

Posters kan jag tänka mig att han gjort några, men alla "Barry bilder" på omslag jag kommer på är gjorda av andra som målat av.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Nå er det noe annet som kommer til å holde meg søvnløs: Son of The Phantom-boka som ble utgitt i 1944/45/46 har grønt, brunt og blått omslag. Men hvilken farge er til hvilket årstall? Håper jeg har eldst, får ikke slått meg til ro før jeg får vite det helt sikkert.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Serieguden skrev:Posters kan jag tänka mig att han gjort några, men alla "Barry bilder" på omslag jag kommer på är gjorda av andra som målat av.


Det här är de enda jag hittar på phantomwiki

http://www.phantomwiki.org/File:Fantomen_200119.jpg
http://www.phantomwiki.org/File:Frew_1518.jpg
http://www.phantomwiki.org/File:Ghostwhowalks1C.jpg
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »


Är det säkert att det här är ett originalomslag? Det ser ut som det gott kan vara en uppförstorad serieruta...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:

Är det säkert att det här är ett originalomslag? Det ser ut som det gott kan vara en uppförstorad serieruta...


Nä, säkert är det inte. Tycker det svenska omslaget var snyggast. Och verkar vara typiskt Barry, på de målningar jag sett han har gjort. Det vann visst omslagstävlingen det året också.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

Två säkra och ett tveksamt Barry omslag då. Finns det fler verkar de ju inte ha varit många iallafall. Synd att han inte gjorde några på 60-70 talet då jag gillar hans stil mest.
Man måste ju också säga att Gohs var fantastiskt duktig på att hitta bilder i Barrys serier och göra snygga omslag av.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:

Är det säkert att det här är ett originalomslag? Det ser ut som det gott kan vara en uppförstorad serieruta...

I stort sett alla Frews omslag var förstorade serierutor .
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Serieguden skrev:Två säkra och ett tveksamt Barry omslag då. Finns det fler verkar de ju inte ha varit många iallafall. Synd att han inte gjorde några på 60-70 talet då jag gillar hans stil mest.
Man måste ju också säga att Gohs var fantastiskt duktig på att hitta bilder i Barrys serier och göra snygga omslag av.

Det var ganska intressant att läsa intervjun med Gohs. Han var egentligen ganska ointresserad av Fantomen och de omslag han gjorde. Det var redaktörn som valde ut de bilder han skulle måla, resten var bara ett jobb. Hoppas att jag inte spräckte dina illusioner [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på att hans livsverk Mystiska 2:an sågs som någon märklig proggserie som nog alltid sålde rätt halvdant, var han nog rätt nöjd ändå...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

larsa66 skrev:
Serieguden skrev:Två säkra och ett tveksamt Barry omslag då. Finns det fler verkar de ju inte ha varit många iallafall. Synd att han inte gjorde några på 60-70 talet då jag gillar hans stil mest.
Man måste ju också säga att Gohs var fantastiskt duktig på att hitta bilder i Barrys serier och göra snygga omslag av.

Det var ganska intressant att läsa intervjun med Gohs. Han var egentligen ganska ointresserad av Fantomen och de omslag han gjorde. Det var redaktörn som valde ut de bilder han skulle måla, resten var bara ett jobb. Hoppas att jag inte spräckte dina illusioner [;)]


Jo, nu bränner jag alla fantisar med Gohs omslag [:(] [:D]
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

larsa66 skrev:
Serieguden skrev:Två säkra och ett tveksamt Barry omslag då. Finns det fler verkar de ju inte ha varit många iallafall. Synd att han inte gjorde några på 60-70 talet då jag gillar hans stil mest.
Man måste ju också säga att Gohs var fantastiskt duktig på att hitta bilder i Barrys serier och göra snygga omslag av.

Det var ganska intressant att läsa intervjun med Gohs. Han var egentligen ganska ointresserad av Fantomen och de omslag han gjorde. Det var redaktörn som valde ut de bilder han skulle måla, resten var bara ett jobb. Hoppas att jag inte spräckte dina illusioner [;)]


Hvilket intervju? Han gjorde jo en god jobb, selv om han var uinteressert...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Barry-omslaget för Frew är ett original. (däremot var det färglagt av Frews dåvarande redaktion i samma kassa stil som de uppförstorade serierutorna)

Sedan det blev nya ägare till Frew för ett par år sedan är kvalitetsskillnaden stor, nu är det typ alltid originalomslag och en begränsad del av upplagan (100 ex) signeras alltid av omslagsartisten.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

DombåsFantomet skrev:
larsa66 skrev:
Serieguden skrev:Två säkra och ett tveksamt Barry omslag då. Finns det fler verkar de ju inte ha varit många iallafall. Synd att han inte gjorde några på 60-70 talet då jag gillar hans stil mest.
Man måste ju också säga att Gohs var fantastiskt duktig på att hitta bilder i Barrys serier och göra snygga omslag av.

Det var ganska intressant att läsa intervjun med Gohs. Han var egentligen ganska ointresserad av Fantomen och de omslag han gjorde. Det var redaktörn som valde ut de bilder han skulle måla, resten var bara ett jobb. Hoppas att jag inte spräckte dina illusioner [;)]


Hvilket intervju? Han gjorde jo en god jobb, selv om han var uinteressert...


Kanske intervjun i seriefrämjandets bok svensk seriehistoria?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Serieguden skrev:
DombåsFantomet skrev:
Hvilket intervju? Han gjorde jo en god jobb, selv om han var uinteressert...


Kanske intervjun i seriefrämjandets bok svensk seriehistoria?

Exakt!
Mycket läsvärd. Inte om Fantomen men annat.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Kattmannen »

Fantomen nr 18-19 år 2017.

Intressant artikel om gamla fantomenserier i andra länder, sidan 2.

Börjar med ”Grottöns hemlighet” (från 1978), bra!

”Stormen” (från 1978) var ett kanonbra äventyr, komplext och med oväntad vändning. Det gjorde att man fick riktigt stor behållning av detta nummer.

Stenhuggarfolket (från 1982), bra!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Kattmannen skrev:Fantomen nr 18-19 år 2017.

Intressant artikel om gamla fantomenserier i andra länder, sidan 2.

Börjar med ”Grottöns hemlighet” (från 1978), bra!

”Stormen” (från 1978) var ett kanonbra äventyr, komplext och med oväntad vändning. Det gjorde att man fick riktigt stor behållning av detta nummer.

Stenhuggarfolket (från 1982), bra!


Jag håller med om de 2 första. Men jag tycker nog att det får räcka med repriser för i år.

Stenhuggarfolket vann omröstningen för bästa Fantomenäventyr 1982. Något jag blev väldigt besviken på då, minns jag. Men jag minns inte vad jag röstade på [B)] Ska jag vara ärlig gillar jag Bade bättre nu än vad jag gjorde då.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Hva synes folket om rubinbryllupet da? To av historiene er ikke publisert i Norge, i hvert fall. Og det er en stor, fin bok.
Skriv svar