Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Det är ju väldigt mycket gammal konstig pulplogik i Fantomen, som knappt ens var modern på 30-talet när serien uppkom. Skohornandet in i den moderna tiden har ju funkat sisådär genom åren...

Annars tycker jag ju Afrika (såväl som Indien) skulle kunna funka rätt bra som miljö för gritty noir, ungefär som Batman och Daredevil kan göra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Fantomentråden

Inlägg av Coppas »

Eller så kan man lägga ned serien helt och hållet. I alla fall hellre än att stöpa om en klassisk äventyrsserie från 1930-talet för att den ska passa in i moderna tider med dess annorlunda värderingar. Känns lite som när man våldför sig på äldre filmer genom nyinspelningar som i många fall är så långt ifrån ursprunget att de blir något helt annat... och sällan något bra.

Är själv en mångårig fan av Fantomen, men med handen på hjärtat så är det nog lika bra att erkänna att tiden i mångt och mycket har sprungit ifrån Fantomenserien som sådan. Personligen ser jag i alla fall ingen större vits med att stöpa om serien (förutom att man väl rent tidsmässigt borde ha kommit upp i en 24:e generation vid detta lag) till något som i stil blir en blandning mellan en dålig deckare och aktuella nyhetsreportage. Bättre då att låta serien självdö med den äran.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sir-L »

För er som önskar en "nitty-gritty" Fantomen så finns ju både Moonstones och Dynamites versioner.
En gång i tiden ville jag det med, men så läste jag Moonstones version, och ångrade mig.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Fantomentråden

Inlägg av Klaatu »

Coppas skrev:Eller så kan man lägga ned serien helt och hållet.

Att lägga ner Fantomen tycker jag låter för hårt men en äkta reboot för att ta hjälten in i 2000-talet borde gå att genomföra. Det behöver inte betyda att serien också blir nitty-gritty men att man tar bort de mest barnsliga elementen i serien. Min tankar far osökt till trilogin Djävulens Broderskap som för mig i mångt och mycket är det bästa i Fantomen-väg som publicerats. Det finns en framtid för Fantomen men den utspelar sig inte i Bengalis djungler...
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Fantomentråden

Inlägg av Coppas »

Dödskallegrottan och Bengalis djungler mm. är en stor del av myten i sig (dvs. det som utgör konceptet) i det här fallet. En följdfråga blir då även hur mycket man ska skala bort? Tar man för mycket så kommer sannolikt många inte att känna igen sig och istället överge serien.

Att genomföra en reboot som tar bort mycket av det som utgör grunden innebär lätt att det blir något helt nytt. För vissa kan det nog vara positivt, men för andra alltså negativt. Vissa saker mår inte alltid bra av att göras om och där tror jag personligen att även äldre äventyrsserier delvis hör hemma.

Det som stör Fantomen är egentligen den moderna världen i sig. Har ofta undrat om inte serien skulle klara sig bäst om den enbart utspelade sig i historisk miljö, låt vara med någon koppling till nutid i form av en modern Fantom som enbart fungerar som berättare.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Fantomentråden

Inlägg av Klaatu »

Coppas skrev:Dödskallegrottan och Bengalis djungler mm. är en stor del av myten i sig (dvs. det som utgör konceptet) i det här fallet. En följdfråga blir då även hur mycket man ska skala bort?

Problemet med originalkonceptet är nog att det är dem äldre läsarna som känner nostalgin och dessa blir färre och färre för var år som går utan att unga läsare tillförs. När Fantomen skapades var stora delar av Afrika vita på kartan medan varenda kvadratmeter nu går att skåda på google maps. Väldigt få lockas av det okända Afrika nu för tiden och jag ser ingen framtid i det konceptet. Fantomen måste förnyas, frågan är bara hur hårt man skall gå med släggan.

Coppas skrev:Att genomföra en reboot som tar bort mycket av det som utgör grunden innebär lätt att det blir något helt nytt. För vissa kan det nog vara positivt, men för andra alltså negativt. Vissa saker mår inte alltid bra av att göras om och där tror jag personligen att även äldre äventyrsserier delvis hör hemma.

Så sant men enligt mig måste en förändring ske för annars kommer Fantomen att sakta dö då läsarsiffrorna blir lägre och lägre för var år som går.

Coppas skrev:Det som stör Fantomen är egentligen den moderna världen i sig. Har ofta undrat om inte serien skulle klara sig bäst om den enbart utspelade sig i historisk miljö, låt vara med någon koppling till nutid i form av en modern Fantom som enbart fungerar som berättare.

Jag tror att det går att få till en balans för de som gillar det gamla Fantomen-konceptet och de som vill förnya. Kan Spindelmannen fortfarande svinga sig mellan New Yorks byggnader kan Fantomen fortfarande bekämpa ondskan. Det gäller bara att hitta en balans.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Klaatu skrev:
Coppas skrev:Det som stör Fantomen är egentligen den moderna världen i sig. Har ofta undrat om inte serien skulle klara sig bäst om den enbart utspelade sig i historisk miljö, låt vara med någon koppling till nutid i form av en modern Fantom som enbart fungerar som berättare.

Jag tror att det går att få till en balans för de som gillar det gamla Fantomen-konceptet och de som vill förnya. Kan Spindelmannen fortfarande svinga sig mellan New Yorks byggnader kan Fantomen fortfarande bekämpa ondskan. Det gäller bara att hitta en balans.

Fast New Yorks byggnader finns ju kvar... Fantomens exotiserade Afrika ser ju rätt konstigt ut i jämförelse...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av smorkin »

Sir-L skrev:För er som önskar en "nitty-gritty" Fantomen så finns ju både Moonstones och Dynamites versioner.
En gång i tiden ville jag det med, men så läste jag Moonstones version, och ångrade mig.

Ack så sant; man ska vara försiktig med det man önskar sig... [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

I min galna värld har Fantomen aldrig varit stationerad i Afrika. Det finns de afrikanska stammarna, men sen finns de dimmiga bergen som känns som de borde vara i Mellanöstern. Morristown kan vara vilken hamnstad i världen, t.o.m. Göteborg. Tigrar finns inte i Afrika men i Fantomen kryllar det av dem.

Jag ser ingen anledning att förändra Fantomen för att tilltala de yngre läsarna. Det är en föråldrad figur som kanske förtjänar att fasas ut och dö med oss andra föråldrade figurer :) . Om man ska göra nya serier om afrika ser jag hellre att man blåser liv i Johan Vilde.
Det är också en vit pojke/man men han smälter in i afrika på ett sätt som både kan bli en spännande serie och även ge mer kunskaper.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jag ser ingen anledning att förändra Fantomen för att tilltala de yngre läsarna. Det är en föråldrad figur som kanske förtjänar att fasas ut och dö med oss andra föråldrade figurer :) . Om man ska göra nya serier om afrika ser jag hellre att man blåser liv i Johan Vilde.
Det är också en vit pojke/man men han smälter in i afrika på ett sätt som både kan bli en spännande serie och även ge mer kunskaper.

Det är ju inte det moderna Afrika, iofs, men det kanske det inte alltid behöver vara, heller.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Det är ju inte det moderna Afrika, iofs, men det kanske det inte alltid behöver vara, heller.


Afrika är, och har varit en tråkig historia i flera hundra år. Européer som delat upp och krigat om slavar och naturtillgångar. Något som fortsätter även idag. Det känns som att Johan Vildes tid var avgörande och ledde oss in på detta villospår. Om något kunde förändrats hade det varit då.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

De olika afrikanska folken sålde ju varandra och förslavade varandra innan romare, araber och mer moderna européer... blandade sig i det hela.
Man ska inte tro att det var ett idyllisk paradisland där innan de onda européerna kom dit.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

De roffade ju iofs både åt sig naturtillgångarna, och de starkaste, mest arbetsföra männen, även om det är svårt att göra spekulativa beräkningar i hur Afrika skulle sett ut idag utan kolonialismen och slavhandeln.

Nu har ju iofs Afrika även stora problem på egen hand fortfarande, med korrupta politiska ledare, interna stridigheter, vanstyre etc...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Tony de Paul slutter etter uenigheter med KFS. Hvordan går dette videre?

http://www.tonydepaul.net/thats-it-for- ... e-phantom/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

DombåsFantomet skrev:Tony de Paul slutter etter uenigheter med KFS. Hvordan går dette videre?

http://www.tonydepaul.net/thats-it-for- ... e-phantom/

Men länken Tony de Paul skickade med, tyckte jag personligen var intressantare...

http://www.oobject.com/category/15-papu ... r-shields/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Den Svenska Fantomenredax har gjort flera moderniseringar / genomgripade förändringar. En av de viktiga "skurkarna" i serien nu är ju Sandal Singh, dotter till Dogai, som reformerat Singhpiraterna till att verka under en företagsfasad där oetiska affärsmetoder blandas med närmast militära rövarmetoder. Lägg till det att hon, även det på ett tämligen skrupelfritt sätt, lyckats bli president i Bengali.

Problemet med den och andra större förändringar som görs från skandinaviskt håll är dock att amerikanerna inte är med på banan, och stora skillnader mellan förutsättningarna i dagstrippsfantomen och serietidningsfantomen bäddar mest för problem. Och att få med de amerikanska förlagen på de förändringar som skandinaverna hittar på verkar svårt.

Vill man prova på ett ganska hårdkokt noirfantomen next generation så rekommenderar jag den kanadensiska TV-serien. Förvånansvärt bra, men tyvärr finns det bara en "pilotsäsong" med två eller tre avsnitt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:Problemet med den och andra större förändringar som görs från skandinaviskt håll är dock att amerikanerna inte är med på banan, och stora skillnader mellan förutsättningarna i dagstrippsfantomen och serietidningsfantomen bäddar mest för problem. Och att få med de amerikanska förlagen på de förändringar som skandinaverna hittar på verkar svårt.

Fast sen så fick väl lokala (eller relativt, åtminstone) Team Fantomen-tecknare teckna om presidenten i dagsstripparna och såna grejer, så att kontinuiteten inte skulle skilja sig allt för mycket mellan de två olika versionerna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Fantomentråden

Inlägg av Sampsa K »

DombåsFantomet skrev:Tony de Paul slutter etter uenigheter med KFS. Hvordan går dette videre?

http://www.tonydepaul.net/thats-it-for- ... e-phantom/


Grov verksamhet från syndikatet. Jag förstår DePauls upprörande. Men jag skall inte sakna hans berättelser. Han har bra idéer, men deras handling är ofta bristande, och dialogen funkar inte - det är hemsk och allt för kort. Över huvud taget finns det för mycket upprepande, och det händer allt för liten i en stripp varje dag. Jag är säker att nästa manusförfattare skall vara bättre.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Sampsa K skrev:
DombåsFantomet skrev:Tony de Paul slutter etter uenigheter med KFS. Hvordan går dette videre?

http://www.tonydepaul.net/thats-it-for- ... e-phantom/


Grov verksamhet från syndikatet. Jag förstår DePauls upprörande. Men jag skall inte sakna hans berättelser. Han har bra idéer, men deras handling är ofta bristande, och dialogen funkar inte - det är hemsk och allt för kort. Över huvud taget finns det för mycket upprepande, och det händer allt för liten i en stripp varje dag. Jag är säker att nästa manusförfattare skall vara bättre.


Sant, men tror du en helt ny manusforfatter vil gjøre det bedre?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Jag har dessutom för mig att jag läst något om att de där upprepningarna närmast är ett redaktionellt påbud. Syndikatet vill ha reprisrutor som inleder dagsstrippen/ söndagssidan, och att man ska kunna följa med i historien även om man missar någon-/ra dag/-ar litet då och då... Nu har väl den svenska redaktionen iofs ofta redigerat och förkortat de där serierna, så att det inte ska bli alltför många upprepningar, ändå...

(Nu vet jag visserligen inte på rak arm exakt var jag ska ha läst det, om någon vill ha en källa...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar