Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inläggav Allan Kämpe » fre 27 feb 2015, 22:32

larsa66 skrev:
Men var medicinmän-styrda byar en kultur man stötte på när européerna började kolonialisera Afrika?

Eller var det en myt som spreds för att bana väg för vår "sanna" religion av missionärerna?

Medicinmän/schamaner har alltid haft en relativt hög status och därav maktställning i ursprungskulturer Jorden runt...

Denna särställning beror lika mycket på grund av deras förmåga att upprätta kontakt med andevärlden och döda förfäder som förmågan att bota sjukdomar m.m.

Jag tror inte några byar styrdes av medicinmän men dessa hade säkert stort inflytande över viktiga beslut som kunde påverka "stammens" framtid. Hövding om det fanns en sådan eller stammens äldre män rådfrågade säkert medicinmannen vid dessa tillfällen.

T.ex. Kalaharis nomadiska bushfolk har aldrig haft hövdingar men med all säkerhet shamanska vägvisare. Likadant med Australiens aboriginiska ursprungsbefolkning.

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » lör 28 feb 2015, 03:36

Tack, roligt att ni gillade storyn -- men i sanningens namn så är det inte jag som är ansvarig för den "tuffare"/"vuxnare" twisten på slutet. Jag hade ett mera traditionellt idylliskt slut i mitt synopsis, men redaktörerna (Claes och Hasse) ville spetsa till det lite och föreslog den här varianten. Nu gillar jag personligen idylliska slut av typen "all is finally right in the world" -- och framför allt att göra som jag själv tänkt från början -- men a) redaktörer bestämmer, b) när jag satte mig ner och plottade om slutet tyckte jag faktiskt att deras variant funkade riktigt bra, så jag var inte missnöjd.

Roligt att du gillade mjölkdrickarskämtet, Lars. Jag har alltid älskat Lucky Lukes och Asterix' "varianter på ett tema"-gags, och det finns onekligen ett antal sådana teman i Fantomen-serien också som man kan retas litegrann med. Idi Kharelli gjorde t ex ett skämt på "Det är inte en hund, det är en varg" där Fantomen var utmattad efter några vaknätter och trodde att en flygvärdinnas replik till någon blåhårig tant om hennes minipudel var riktad till honom, och någon annan norsk manusförfattare (tror jag; jag minns inte säkert) lät för något år sedan personalen på ett bibliotek tro att Mr Walker var blind, eftersom han hade mörka glasögon och en hund som inte lämnade hans sida. Sånt gillar jag; en gnutta respektlöshet mot vissa aspekter av Fantomenmyten, men utan att begå direkt våld på den.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 28 feb 2015, 09:32

Ja den där Kharellis varg/pudel skämtet minns jag [:o)] Den är svårslagen. Tror det var Bess som tecknade. "En varg? så oförskämt! min lilla fifi" tror jag damens replik var.
Kharelli skrev en del riktigt bra äventyr.

Jag hade inte tänkt skriva något om slutet, men jag tyckte det var bra, och realistiskt.

Det klagas ju en del på tecknarna men jag tycker att Spadari gör riktigt bra ifrån sig den här gången, kanske din historia var inspirerande, Göran.

Jag vill ju gärna hålla uppe 70-talstecknarna men mycket är nog bara i minnet.
Jag köpte nyss en låda gamla fantomentidningar på tradera. 67-77. Heiner Bade t.ex, tecknar många gånger bättre idag än vad han gjorde tidigare. Och då tyckte jag att han var en av de bättre.

Den här från 77 sidan är dock bland det finaste han gjort:
Bild

Men han är inte så dålig idag heller:
Bild

Även om det säkert finns dom som skulle ifrågasätta hur fort Fantomen byter hand med svärdet, men såna bagateller är inte viktiga för mig i alla fall. Bara bilderna är snygga ;)

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » lör 28 feb 2015, 09:40

En sådan där handändring skall väl korrekturläsarna upptäcka tycker man :)
Fantomen var bäst i Svart vitt, utan tvekan

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 28 feb 2015, 09:45

Ray skrev:En sådan där handändring skall väl korrekturläsarna upptäcka tycker man :)

Det har du iofs rätt i. Det hade varit enkelt att spegelvända den första teckningen med dagens teknik. Det har jag själv praktiserat i min serie.

Ray skrev:Fantomen var bäst i Svart vitt, utan tvekan

Ja man ser hur figuren från början är skapt till att tecknas i svartvitt.

Silhuetterna på första rutan t.ex. Det räker med att teckna dom randiga badbrallorna då ser man vem som är vem :)

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » lör 28 feb 2015, 10:10

Ja, hur enkelt som helst att spegelvända den.
Fantomens storhets tid var 70 och 80 talet innan färgen kom tycker jag, kanske av nostalgiska skäl, men det var mer mystik och bättre teckningar då än det slarvandet som är idag. Lindahl är fortfarande bäst men på den tiden var han outstanding.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 28 feb 2015, 10:29

Det ser ut som det är ett s.k. moiré-mönster i den första svartvita scannen. Det kanske inte syns så mycket vid utskrift, men för nätet kan det nog vara bäst att lägga ett blur-/soften-filter på bilden innan man sänker upplösningen. (Kanske iofs finns smartare sätt att lösa det på.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 28 feb 2015, 10:33

Wakuran skrev:Det ser ut som det är ett s.k. moiré-mönster i den första svartvita scannen. Det kanske inte syns så mycket vid utskrift, men för nätet kan det nog vara bäst att lägga ett blur-/soften-filter på bilden innan man sänker upplösningen. (Kanske iofs finns smartare sätt att lösa det på.)

Jag mixtrade inget med inställningarna. bara skannade...krympte den något och slängde upp den :)
(blev tvungen att bildgoogla på Moiré)

Det kan vara baksidan som lyser igenom

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » lör 28 feb 2015, 10:40

Det är moiré i originaltidningen, den inscannade bilden ser ut som trycket i verkligheten.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 28 feb 2015, 10:42

[:D]

Ja nu när du säger det Andreas. Det rutiga mönstret går genom hela tidningen.
Jag har inte ens tänkt på det :)

(Edit) När jag går igenom numren från 77 ser jag det i fler tidningar. Det kanske är det ihärdiga läsandet av Fantomen på 70-talet med Moiré-mönstret som gjorde mig färblind :o

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » lör 28 feb 2015, 11:57

Jag trodde på den tiden att de gjorde det med avsikt för att få fram coola mönster.

Användarvisningsbild
Ala
Fine
Kontakt:

Inläggav Ala » lör 28 feb 2015, 12:21

Läste just "Medicinmannens dotter" och jag håller med vad som sagts tidigare i tråden, ett riktigt bra äventyr. Jag tycker överlag att Fantomen har hållit en väldigt hög klass den senaste tiden. Underbart.

Kajan
Very Good

Inläggav Kajan » mån 02 mar 2015, 11:56

"Medicinmannens dotter" var riktigt bra. Men jag tycker nog att Spadaris teckningar kunde vara lite mer inspirerade.
Han bjuder bl.a på en lite lattjo löpstil i sista rutan på sid 23.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tor 05 mar 2015, 07:37

Jag får instämma, Medicinmannens dotter var riktigt bra, även om jag tycker slutet kändes lite märkligt.

Göran Semb skrev:... och någon annan norsk manusförfattare (tror jag; jag minns inte säkert) lät för något år sedan personalen på ett bibliotek tro att Mr Walker var blind, eftersom han hade mörka glasögon och en hund som inte lämnade hans sida. Sånt gillar jag; en gnutta respektlöshet mot vissa aspekter av Fantomenmyten, men utan att begå direkt våld på den.

Det var i Förgiftat land, Fa 14-15 2012, av Falco Pellerin och Bild: César Spadari. Översättningen var av dig, Göran!

Och jag instämmer även där, såna lekfullheter är kul!

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » tor 05 mar 2015, 08:50

rkaj skrev:Jag får instämma, Medicinmannens dotter var riktigt bra, även om jag tycker slutet kändes lite märkligt.

Men det "märkliga" slutet bäddar ju onekligen för uppföljare! [^]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » tor 05 mar 2015, 10:27

Göran Semb skrev:Det var i Förgiftat land, Fa 14-15 2012, av Falco Pellerin och Bild: César Spadari. Översättningen var av dig, Göran!

Japp; det var nog i stor utsträckning därför jag kom ihåg den, för att jag reagerade så positivt när jag satt och översatte.

AndreasEriksson skrev:Men det "märkliga" slutet bäddar ju onekligen för uppföljare! [^]

Ja, egentligen bäddar ju allt i ett gemensamt universum som Fantomens (eller Marvels, DC:s etc) för uppföljare antingen av någon som gillar en figur eller storyline den själv introducerat (typ Jim Starlin), eller någon som hittar något att problematisera (typ Alan Moore eller Grant Morrison). Själv har jag precis skickat in ett synopsis som innehåller en klassisk thriller-/actionintrig på vilken jag lagrat på lite innehåll som bygger dels på saker som Claes Reimerthi introducerat, dels på en nyckelscen i "Jake and the Fat Man" som jag tyckte kunde ha gjorts bättre. "Allt är en väv", som min gamle fysiklärare sa. (Vi får väl se om redaktören säger "snyggt mönster" eller "det är ju revor i den här väven"...)

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tor 05 mar 2015, 21:21

Lycka till, Göran. Det här är nog det enda Fantomenäventyret jag läst av dig, men det är absolut på den övre skalan.

Det blir intressant att se vilken typ av vävstol du hittat.

Kanske Mild och Fromm också finns med i fantomenmönstret så småningom?

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » tor 05 mar 2015, 21:50

Tack Lars; jag har ett par Fantomenintriger till på lut, men tar en i taget så det inte blir för stressigt. M&F hoppas jag kunna fortsätta leverera till tidningen, men bara på biseriebasis förstås. Det skulle vara kul om jag kunde placera den någon annanstans med; Carlos tecknar ju åt någon italiensk tidning också t ex, och skulle det gå att få in den där kanske vi kunde producera den litet mer löpande -- men först gäller det att göra klart del två och se hur den tas emot.

Buster

Inläggav Buster » lör 07 mar 2015, 22:03

Kajan skrev:
Ala skrev:"Pesten i Venedig" var ett riktigt bra äventyr. Ett perfekt exempel på ett historiskt äventyr.

Håller med.
Ett av de bättre äventyren under de senaste åren. Det är nåt speciellt med de historiska äventyren. [:)]

Men det börjar vara FÖR många historiska äventyr. Förr kom det något då och då, och det var det som gjorde dem speciella. Nu är snarare nutidsäventyren ett undantag. Det blir för mycket av det goda, som med så mycket annat i dessa dagar när måttfullhet och balanserad avvägning inte är det främsta kännetecknet.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » sön 08 mar 2015, 14:45

Buster skrev:
Kajan skrev:
Ala skrev:"Pesten i Venedig" var ett riktigt bra äventyr. Ett perfekt exempel på ett historiskt äventyr.

Håller med.
Ett av de bättre äventyren under de senaste åren. Det är nåt speciellt med de historiska äventyren. [:)]

Men det börjar vara FÖR många historiska äventyr. Förr kom det något då och då, och det var det som gjorde dem speciella. Nu är snarare nutidsäventyren ett undantag. Det blir för mycket av det goda, som med så mycket annat i dessa dagar när måttfullhet och balanserad avvägning inte är det främsta kännetecknet.

Kände att jag blev tvungen att syna det där [;)]

2013 5 av 17 är historiska äventyr
2014 8 av 18
2015 2 av 4 (hittills)

Jag tror inte samlingen är komplett men det var vad jag såg då jag bläddrade igenom den.

Jag tycker att minst hälften gott kunde få vara historiska äventyr då tyvärr dom nutida har en tendens att upprepa sig själv/ eller flumma ut i någon fantasy värld som inte alls passar Fantomen.
På samma sätt som pesten i Venedig var ett förträffligt historiskt äventyr tycker jag att medicinmannens dotter var ett bra exempel på ett nutida. Med lite humor och allvar i en bra blandning.

Jag undrar om Redaktionen har något mål att leva upp till i detta fall [?]

Det blir kul att läsa Terry Beattys söndagsserie i nästa nummer. Jag kunde inte låta bli att följa den genom en fantomen-sida på facebook. Kul när Mandrake hälsar på.

Återgå till "Serier i allmänhet"