Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Re: Fantomentråden

Inläggav BoJustBo » mån 07 dec 2015, 20:22

Egmont gör smart i att köra undertaker i fantomen, nu måste ju jag köpa dom numrena =P Köpte även ett fräscht nummer på bokmässan med kings watch bilaga men har ännu inte läst någon av dom =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Användarvisningsbild
Noname
Very Good

Inläggav Noname » mån 07 dec 2015, 21:34

Undertaker kommer på danska i albumformat i 2016!

Flera danska westernalbum der kommer i 2016:

Bouncer nr 8 och 9
Jerry Spring Integralé bok 3
Red Kelly (Comanche) nr 11
Young Blueberry nr 16
Zorro (av Alex Toth)
Jon Cartland nr 10
...och kanske också Jonah Hex från Förlaget RW (bokformat)

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tis 08 dec 2015, 07:27

Blurgh! Varför får danmark allt det bra och inte sverige eller den engelsktalande världen? =P

Har personligen lite svårt att läsa danska när det kommer till historier, kan inte riktigt komma in i rytmen. Men funderar starkt på att testa en Jerry Spring Integral.
Mina serier

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » tis 08 dec 2015, 07:41

Läser ju inte Fantomen så regelbundet längre, men råhet i Fantomen låter som fel väg att gå. Då är det inte Fantomen längre. Tror man är alldeles för påverkad av hur serierna ser ut i USA. Halvnaket är livsfarligt och en dödssynd, men slita/skjuta huvudet av någon så det skvätter det är helt okay :)
( Säger inte att det hänt i fantomen ) men tycker inte man skall gå åt det hållet med Sveriges mest långlivade äventyrshjälte.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » tis 08 dec 2015, 20:55

Scandinavian Chapters Fantomenkalender 2016 uppmärksammar också 80-årsjubileumet. Vi visar upp exempel på Fantomenserier från hela världen på kalendersidorna. Denna vecka är det 20% rabatt på kalendern, och dessutom finns mängdrabatt!

1 kalender 129:- (Denna vecka 103:-)
2 kalendrar 120:-/st (Denna vecka 96:-/st)
3-4 kalendrar 110:-/st (Denna vecka 88:-/st)
5 kalendrar 100:-/st (Denna vecka 80:-/st)

http://www.fantomen.org/shop
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » ons 09 dec 2015, 18:19

Noname skrev:Undertaker kommer på danska i albumformat i 2016!

Flera danska westernalbum der kommer i 2016:

Bouncer nr 8 och 9
Jerry Spring Integralé bok 3
Red Kelly (Comanche) nr 11
Young Blueberry nr 16
Zorro (av Alex Toth)
Jon Cartland nr 10
...och kanske också Jonah Hex från Förlaget RW (bokformat)

hm...vissa inlägg borde censureras, dom ger dåliga vibbar liksom.... nä, jag skojar bara.

Det är kul att det är fart på den danska seriemarknaden, och det verkar ju som att det sprider sig norrut...lite i varje fall. Cobolt och zooms satsningar hoppas vi på.
Men hur är det?
Ni har ingen fantomentidning där?

Användarvisningsbild
Noname
Very Good

Inläggav Noname » ons 09 dec 2015, 20:12

Den sista Fantomen tidning i Danmark kom i 1998 eller 1999. Det fanns också en Agent X9 tidning från 1976-2002. Egmont köpte alla andra förlag och lag ner alla tidninger. Men nu finns 20+ förlag och der är återigen i överflöd av serier i Danmark.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » tor 10 dec 2015, 06:01

"Egmont köpte alla andra förlag och la ner alla tidningar". Det säger en hel del. Tur att det ändrat sig till 20+ förlag. Monopol är det sämsta som finns.

Användarvisningsbild
Noname
Very Good

Inläggav Noname » tor 10 dec 2015, 11:54

Allt lades ner, även stora serier som Spirou, Lucky Luke, Blueberry, Superman, Spider-Man, X-Men...

Det är bäst det finns flera förlag, det skapar konkurrens på marknaden.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 10 dec 2015, 12:33

Det är ju skillnad på tidnings- och albummarknaden också... Mycket dyrare och svårare att komma in på tidningsmarknaden, men lättare att nå ut till mindre orter...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tor 10 dec 2015, 14:09

Bra att sverige aldrig haft det problemet.................... Ehhhhhh
Mina serier

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » lör 12 dec 2015, 08:43

Monopol är värdelöst. Sverige har alltid haft monopolverksamhet på sätt och vis. Fast nu är det lite öppnare i alla fall på albummarknaden

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » lör 12 dec 2015, 10:28

Fast distributionen är ett problem. Och kanaler att få ut informationen ATT något kommit ut. (Till och med vi som är serieintresserade missar utgivningar.... ibland får man inte höra talas om ett album förrän ett år senare...)
///
Man kan fråga sig hur många ex ett Mooz-album som säljs. Det enda ställe som jag vet som har dem i Malmö/Lund är Lilla Torg///. OK, visst kan man köpa via Bokus/Adlib men då måste man veta ATT de finns. Men man kan inte bara traska in på ICA och få en aha-upplevelse. .. /// Runt 1980 kunde man hitta album och serietidningar nästan överallt Även långt ute på landsbygden. Minns att vi kom till nån lanthandel i nån liten by som nästan inte hade vägar. Men nog hade de Blueberry!
///
Bensinstationer, kiosker, bokhandeln, varuhus, småbutiker, vissa leksaksaffärer, tobakister... platserna för upptäckter var så många fler.

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » lör 12 dec 2015, 13:19

RioGrande skrev:Fast distributionen är ett problem. Och kanaler att få ut informationen ATT något kommit ut. (Till och med vi som är serieintresserade missar utgivningar.... ibland får man inte höra talas om ett album förrän ett år senare...)
///
Man kan fråga sig hur många ex ett Mooz-album som säljs. Det enda ställe som jag vet som har dem i Malmö/Lund är Lilla Torg///. OK, visst kan man köpa via Bokus/Adlib men då måste man veta ATT de finns. Men man kan inte bara traska in på ICA och få en aha-upplevelse. .. /// Runt 1980 kunde man hitta album och serietidningar nästan överallt Även långt ute på landsbygden. Minns att vi kom till nån lanthandel i nån liten by som nästan inte hade vägar. Men nog hade de Blueberry!
///
Bensinstationer, kiosker, bokhandeln, varuhus, småbutiker, vissa leksaksaffärer, tobakister... platserna för upptäckter var så många fler.

Jag hittade Russ Mannings snygga Tarzanalbum "Tidens källa" i en liten kiosk i Vindeln i Västerbotten år 1975 så jag känner igen känslan...
Nu är platserna färre och utbudet otroligt tunnt, Sverige har blivit fattigare på serier...
Men på några punkter har det blivit lättare och bättre...tack vare tekniken och datoriseringen så kan fler producera och trycka sina serier själva på ett smidigare sätt. Den elektroniska ritbrädan t.ex. är en uppfinning som verkligen underlättar! Och via internet kan jag hitta mina favoritserier från bl.a. USA inbundna i tjocka saftiga samlingsvolymer! [:)]

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » lör 12 dec 2015, 21:16

Exakt. Vet man vad man vill ha och hur man söker... är det självklart bättre idag. Det är en värld för kännare och experter. Men att rekrytera nya läsare och diggare till en serie är inte lika lätt.
Till och med Egmont har ju svårt att nå ut brett. Informera "alla" om att man börjat ge ut nåt bra eller fint.

Kattmannen
Fine

Inläggav Kattmannen » sön 13 dec 2015, 18:13

rkaj skrev:Med risk att bli off-topic ... De tidningar (Fantomen eller andra) som går i retur, går de direkt till returpapper eller får de "en andra chans" att hitta en läsare?

Förr kunde man ju ofta beställa gamla nummer från förlaget, som kanske plockades ut en returtrave? Men det verkar tveksamt om det går nu ... Dessutom fanns väl någon form av bulkförsäljning, på åttiotalet fanns det många möjligheter att vinna serietidningar på Gröna Lund, som jag antar att de köpte billigt, rimligen från returer?

Känns som ett helgerån att förstöra fullt läsbara serietidningar.

Jag kan förstå att man inte vill rea ut dem eller skänka ut dem direkt efter sen nästa nr kommit, då skulle folk bara vänta några veckor för att få billigare/gratis tidningar. Men man kunde ju spara de nr som inte blir sålda borde man ju kunna spara på något sätt. Annars, om man trycker för mycket så att många nr måste returneras, så kanske man ska minska upplagan så att det inte blir en massa svinn.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 13 dec 2015, 18:23

Det är ju en ekonomisk fråga... Lagerkostnaderna är väldigt höga, och tryckkostnaderna ganska låga om det är stora upplagor...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Kattmannen
Fine

Inläggav Kattmannen » sön 13 dec 2015, 18:24

Fantomen nr 25-26 2015.

”Kains märke” var en bra modern Fantomenserie. Inte så svartvit handling som en del av de äldre serierna kunde vara.

De utvalda är lite en lite rörig och lättsamt tecknad serie. Men jag gillar den ändå, jag är ju svag för rymdserier.

”Mexicos Fantom”, sista delen. Ett av de absolut bästa Fantomen-äventyren, avancerad och genomtänkt handling. Den gick tidigare i Svenska Dagbladet. Bra att den nu kom i Fantomentidningen, lättare att hänga med i handlingen när man kan bläddra tillbaka än när det är korta dagsstrippar.

”Havsgudens svarta pärlor” känns som ett typiskt äldre äventyr. Inte jättebra och inte jättedåligt.

marveljanne
Very Good

Inläggav marveljanne » ons 23 dec 2015, 10:09

Bland alla julhälsningar till mig fick jag ett kort med småtomtar som åker skidor förbi ett torp (liknande mitt eget) i kvällningen med ett upplyst fönster ...
"Från en Fantomen-köpare", står det, men tyvärr kan jag inte tyda underskriften, trots en hel del tankemöda. Jag uppskattar hälsningen högt och antar att jag fått den i min egenskap som översättare av Fantomens stripp- och söndagsside-äventyr.
Viktigast för mig är förstås att återgälda hälsningen här och nu (och alla ni andra kan också ta åt er):
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR OCH TILLÅME EN TREVLIG TRETTONDAG!!!

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 23 dec 2015, 12:44

Kattmannen skrev:
rkaj skrev:Med risk att bli off-topic ... De tidningar (Fantomen eller andra) som går i retur, går de direkt till returpapper eller får de "en andra chans" att hitta en läsare?

Förr kunde man ju ofta beställa gamla nummer från förlaget, som kanske plockades ut en returtrave? Men det verkar tveksamt om det går nu ... Dessutom fanns väl någon form av bulkförsäljning, på åttiotalet fanns det många möjligheter att vinna serietidningar på Gröna Lund, som jag antar att de köpte billigt, rimligen från returer?

Känns som ett helgerån att förstöra fullt läsbara serietidningar.

Jag kan förstå att man inte vill rea ut dem eller skänka ut dem direkt efter sen nästa nr kommit, då skulle folk bara vänta några veckor för att få billigare/gratis tidningar. Men man kunde ju spara de nr som inte blir sålda borde man ju kunna spara på något sätt. Annars, om man trycker för mycket så att många nr måste returneras, så kanske man ska minska upplagan så att det inte blir en massa svinn.

Fick detta förklarat för mig av en av cheferna på Populär Historia (medan den fortfarande låg på Historiska Media, men det är ju samma princip inom alla förlag...). Man trycker alltid ungefär dubbelt så mycket jämfört med vad man förväntar sig att sälja. Om man säljer slut på en upplaga har man MISSLYCKATS! Det är meningen att produkten alltid ska finnas synlig i butiken och "göra reklam för sig själv" (= det är billigare än att exempelvis annonsera i pressen eller att sätta upp annonser på annonstavlor (eller ve och fasa köra reklam i tv, som är snordyrt)). Det som inte säljs samlas in, skickas tillbaka och blir ny pappersmassa och nya tidningar. Några enstaka ex sparas som arkivex/ersättningsex till prenumeranter.
Ungefär likadant med pocketböcker och vanliga böcker, fast där fångas (stjäls?) rätt mycket på vägen tillbaks till makulaturen (och får ett fortsatt liv hos skumma gubbar som åker runt på marknader med ett lass böcker i bakluckan).

Så jäkla cyniskt egentligen, om man betraktar tidnings- och tidskriftsproduktionen ur miljösynvinkel. Egentligen kan man bara motivera att fina konst- och serieböcker trycks. Och vissa andra lyxigare böcker, där bilderna är viktiga... Men slit- och slängtexter som deckare, veckotidningar, dagstidningar, kursböcker som kommer i nya upplagar vartannat år OSV borde egentligen bara cirkulera digitalt. Faktiskt. (Jag är själv så gammal att jag fortfarande inte läst en enda e-bok, MEN jag kan ändå se det vansinniga i själva hanterningen med tryckta produkter. Alla dessa lastbilar som far land och rike runt med "flarn av torkad pappersmassa" ---
OM man ska ha det så här borde man i alla fall trycka all information lokalt och bara skicka de digitala filerna....

Återgå till "Serier i allmänhet"