Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Fantomentråden

Inläggav Wakuran » ons 23 dec 2015, 13:48

Men mycket av det där återvinns väl, det förstörs ju inte bara?... (Även om det iofs också kräver en hel del energi...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 23 dec 2015, 13:55

Jo, processen att göra pappersmassa är ganska energikrävande. Och med all trycksvärta och alla blanka färger på sidorna är det en belastning för miljön.
Och all energi (fossil och annan) som driver lastbilarna som kör omkring allt tidningspapper och allt tidskriftspapper fram och tillbaka... Om varje stad hade sin hög med pappersmassa och tryckte lokalt skulle det bli mindre belastning för miljön.
Ibland trycker folk i Polen eller i Baltikum. Då blir det även båt- eller tågtransport.
Förr var det vanligt att man tryckte i Belgien. På gamla album brukar det stå "Printed in Belgium".

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » mån 28 dec 2015, 00:28

Då så, sätt igång att läs (och köp) digitalt! :-)

Sedan några år läser jag mycket digitalt, både serier och böcker, och i o m tablets i större format (som iPad Pro vilken jag köpte i höstas) fungerar det nu klockrent att läsa även europeiska serier avsedda för albumformatet digitalt. Tycker alltså jag, men det innebär inte att jag helt slutat köpa fysiska seriealbum (133 stycken 2015 när jag kollade nu vad jag köpt i år); en del serier vill jag gärna ha i handen eftersom det ibland känns viktigt för läsupplevelsen (beror på typ av serie tycker jag).

Men slit och släng-läsning blir digitalt nuförtiden, inklusive böcker!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 dec 2015, 02:44

smorkin skrev:Då så, sätt igång att läs (och köp) digitalt! :-)

Sedan några år läser jag mycket digitalt, både serier och böcker, och i o m tablets i större format (som iPad Pro vilken jag köpte i höstas) fungerar det nu klockrent att läsa även europeiska serier avsedda för albumformatet digitalt. Tycker alltså jag, men det innebär inte att jag helt slutat köpa fysiska seriealbum (133 stycken 2015 när jag kollade nu vad jag köpt i år); en del serier vill jag gärna ha i handen eftersom det ibland känns viktigt för läsupplevelsen (beror på typ av serie tycker jag).

Men slit och släng-läsning blir digitalt nuförtiden, inklusive böcker!

Båda mina laptops verkar ha kraschat, så jag borde nog ta och fixa en padda snart... I A4-format, så det funkar att läsa albumformat... (Som en vanlig halv laptop...)

Problemet med papper är att det tar upp så mycket plats... Problemet med digitala format är att de brukar krascha efter några år... Vad det gäller mig har båda lagringsmetoderna en tendens att snabbt bli oöverskådliga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » mån 28 dec 2015, 02:49

Ähum. Jag skrev ett Fantomenäventyr till nu före jul (det är notabelt för mig, som inte skriver så många, även om det är rätt försumbart i det större sammanhanget och bara fånigt om man jämför med de mer produktiva författarna), mitt första i det nya 22-sidorsformatet.

Det märkes att man blivit av med 10 sidor, kan jag säga. Det hindrade mig inte från att berätta den historia jag tänkt berätta, men påverkade helt klart hur jag kunde berätta den. Det finns inte utrymme på 22 sidor för några större utvikningar i Fantomen-myten och -världen, utan man får vackert försöka klämma in vad man kan i själva intrigen medan den utvecklar sig. Någon replik här, någon reaktion där, och sedan när jag fått ihop de rutor som äventyret behövde för att inte berättartempot kunde jag se om det fanns utrymme att lägga in lite "extra" Fantomenmiljö (mest för att jag själv tycker att det "hör till", men också för att jag tycker att läsarna har rätt till det).

22 sidor är absolut ingen katastrof; Marvel och DC får ihop en hel del mycket bra historier på just det sidantalet, men de har också betydligt fler fortsättningshistorier. Vill man få in den rätta "Fantomenstämningen" blir det litet svårare; de ca 7 rutor per sida jag själv tycker är ett ganska lämpligt format fick bli ca 7,5. Det funkar antagligen, men jag skulle förmodligen känna att det blev litet trångt om jag tvingades upp till 8 rutor per sida för att få med allt -- då stryker jag nog hellre ett par "darlings" och får leva med det.

Hur har ni andra reagerat på de nya, kortare historierna?

P.S. Själv nöjesläser jag bara serier på papper; jag gillar överskådligheten med bokhyllorna och sitter och gör så mycket annat vid datorn att det kan vara skönt att slippa den vid serieläsandet; datorskärmen är väldigt associerad med instrumentellt läsande för mig.
Senast redigerad av 5 Göran Semb, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 dec 2015, 03:01

Jag har läst en del Fantomen nu på sistone, och tyckt att det inte brukar hända så mycket på de första tio sidorna, det lunkar mest på när man ska presentera personerna och intrigen... (I de bästa fallen lyckas man iofs bygga upp en stämning också...)

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » mån 28 dec 2015, 12:15

Göran Semb skrev:Ähum. Jag skrev ett Fantomenäventyr till nu före jul (det är notabelt för mig, som inte skriver så många, även om det är rätt försumbart i det större sammanhanget och bara fånigt om man jämför med de mer produktiva författarna), mitt första i det nya 22-sidorsformatet.

Det märkes att man blivit av med 10 sidor, kan jag säga. Det hindrade mig inte från att berätta den historia jag tänkt berätta, men påverkade helt klart hur jag kunde berätta den. Det finns inte utrymme på 22 sidor för några större utvikningar i Fantomen-myten och -världen, utan man får vackert försöka klämma in vad man kan i själva intrigen medan den utvecklar sig. Någon replik här, någon reaktion där, och sedan när jag fått ihop de rutor som äventyret behövde för att inte berättartempot kunde jag se om det fanns utrymme att lägga in lite "extra" Fantomenmiljö (mest för att jag själv tycker att det "hör till", men också för att jag tycker att läsarna har rätt till det).

22 sidor är absolut ingen katastrof; Marvel och DC får ihop en hel del mycket bra historier på just det sidantalet, men de har också betydligt fler fortsättningshistorier. Vill man få in den rätta "Fantomenstämningen" blir det litet svårare; de ca 7 rutor per sida jag själv tycker är ett ganska lämpligt format fick bli ca 7,5. Det funkar antagligen, men jag skulle förmodligen känna att det blev litet trångt om jag tvingades upp till 8 rutor per sida för att få med allt -- då stryker jag nog hellre ett par "darlings" och får leva med det.

Hur har ni andra reagerat på de nya, kortare historierna?

P.S. Själv nöjesläser jag bara serier på papper; jag gillar överskådligheten med bokhyllorna och sitter och gör så mycket annat vid datorn att det kan vara skönt att slippa den vid serieläsandet; datorskärmen är väldigt associerad med instrumentellt läsande för mig.

Jag köper och läser inte så många Fantomen nuförtiden...men det kan nog kännas lite rumphugget/kort när historien är slut efter 22 sidor. Risken blir kanske att man försöker mata in så mycket action som möjligt på varje sida så att uppbygnaden av historien och lugnare andhämtningspauser blir lidande. Det går nog helt klart att få med det mesta på dessa 22 sidor fast det kanske kräver mer av manusförfattaren och tecknaren. Kvalitetsmässigt behöver det ju inte vara en nackdel att koncentrera handling och bildberättande! [:)]

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » mån 28 dec 2015, 17:06

Göran Semb skrev:Ähum. Jag skrev ett Fantomenäventyr till nu före jul (det är notabelt för mig, som inte skriver så många, även om det är rätt försumbart i det större sammanhanget och bara fånigt om man jämför med de mer produktiva författarna)

Men du skriver bra. Har iofs bara läst en av dina serier, men jag tycker att den höll sig högt över genomsnittet. Bättre att skriva något bra sällan än att skriva något halvhjärtat hela tiden.

Göran Semb skrev:Hur har ni andra reagerat på de nya, kortare historierna?

Jag tycker att att det har märkts. Värst var det med Henrik Jonssons debut då han fick klämma in 10-11 rutor på många sidor. Samtidigt har jag läst några tidningar från 60-talet där Özcan Eralp hoppat in med rutor i italiensk-producerade fantomen. Jag misstänker att det var för att förlänga serierna några sidor men det kändes bara fånigt, just de serierna hade varit bättre utan.

Jag förstår att det kanske blir svårt att planera men jag såg gärna att man höll det lite öppet med sidantal. Vissa serier går kanske att göra på 15-20 sidor medan andra kräver 30-40 för att bli riktigt bra. Det var längesen man såg någon tecknare fick fläska på sidorna som Vallvé gjorde emellanåt.

Bild

Marvel och DC hade väl bara en serie per tidning så då kan man ju förstå begränsningen. Fantomen har ju ändå biserier att inkräkta på. (sorry Rio Grande)

Mer frihet till skaparna tror jag på.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 28 dec 2015, 20:18

Tror du menar Bertil Wilhelmsson.... när han höll på och tecknade om olika saker (även vissa McCoy tror jag?). Samarbetet Wilhelmsson/Eralp började senare. En bit in på sjuttiotalet. Kanske Fantomenseriens lägsta svacka?

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » mån 28 dec 2015, 20:52

RioGrande skrev:Tror du menar Bertil Wilhelmsson.... när han höll på och tecknade om olika saker (även vissa McCoy tror jag?). Samarbetet Wilhelmsson/Eralp började senare. En bit in på sjuttiotalet. Kanske Fantomenseriens lägsta svacka?

sorry igen det är Eralp jag menar. Han är oefterhärmelig.

Det vore lättare att visa serien då kan nog även du se vem som tecknat vilka rutor. Här är 1968 års fantomentidningar: http://www.phantomwiki.org/Fantomen_1968

Där det står Silvestrini/Eralp eller Ferri/Eralp betyder inte att dom har tecknat tillsammans utan att Eralp tecknar några rutor som förlänger hela den italienska serien. Bara en teori iofs. Men jag provade att hoppa över de rutor som Erlap tecknat och den funkade lika bra.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » mån 28 dec 2015, 21:29

Kanske skulle Fantomen gå ned i antal nummer och istället köra fler sidor i var tidning fr att på så sätt kunna ha långa äventyr igen, 22 sidor kändes otroligt forcerat i HJs debut.

Sampsa K
Very Good

Inläggav Sampsa K » tis 29 dec 2015, 13:51

Om 1/2016. Kings Watch var bra, Undertaker var okej.

Själva Fantomen, oj, oj hur blygsam berättelse både i manuset och bilderna. Det syns att man inte har använt mycket tid för äventyret. [:I]

Göran Semb skrev:Hur har ni andra reagerat på de nya, kortare historierna?

Håller med att det finns allt för många rutor per sida. Det är tråkigt ja trångt. Men jag tycker att det här problemet fanns redan när det fanns 30 sidor i äventyren.

Kings Watch hade utmärkta stora rutor.

Buster

Inläggav Buster » tor 31 dec 2015, 13:52

Tjuven i senaste numret tycker jag var riktigt bra. Det hade alla de klassiska fantomeningredienserna och inte minst en berättelse som håller ihop med moraliska ställningstaganden mellan stad/land, rikedom/fattigdom, hur ens egna val får konsekvenser för andra osv. Dessutom utspelat i nutid. Mycket bra.

mikaelsol
Fine

Inläggav mikaelsol » tis 05 jan 2016, 12:04

Idag dissade Morgonpasset i P3 Fantomen rätt hårt och även Zorro.

Här är länk. Segmentet börjar ca 1:18 in. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/65 ... ramid=2024

Har sammanfattat frågorna som uppstod så här:

Vem var Zorro egentligen?

Hade han verkligen bara ett svärd?

Levde han i Vilda västern?
Nja, han lever i Kalifornien på den tiden då det tillhörde Mexiko.

Gick filmerna dåligt?

Är Fantomen en superhjälte?

Ärver man anlag?

Har Fantomen en dotter?

Har Guran inga kläder? (Varför klär han sig inte enligt västerländska normer?)

Är Fantomen från förr?

Vem läser Fantomen idag?

Är Spindelmannen och Fantomen lika gamla?

Vad är grejen med Fantomen? Bor han i Fantomengrottan? Är han ond/”darkness”?

Är Guran motsvarande Alfred i Batman?

Dödar Fantomen?

Är Fantomen pirat på ”pirattiden”?

Varför klär han sig som Mr Walker?

Heter hunden Rex eller Wolf och är hunden en hund?

Är det Mowgli som blivit Fantomen?

Är Fantomen blond och från Amerika?

Får man se Fantomen?

Varför bor han i en grotta?

Är Fantomen bara dålig?

Vem har tränat honom?

Har han ens haft en bra relation med sin far?

Hur kan han vara vit utan vita i närheten?

Blev han strandsatt?

Är det konstigt att han bor i djungeln i en grotta med den där dräkten?

Har Fantomen en tjej?

Åker Fantomen in till stan som Mr Walker för att avla arvingar?

Är det svårt att ragga iförd one-piece?

Är Fantomen inte så poppis längre?

Kan man vara rädd för någon som kallar sig Den Vandrande Vålnaden?

Är Zorro rik? Bor han i ett slott?

Är det samma person som ritat Mandrake och Fantomen?

Ingår Blixt Gordon i Fantomen-universumet?

Vad heter han som tecknat Fantomen?

Och vad heter han som skapade Fantomen?

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » tis 05 jan 2016, 14:08

Tja, jag har inte lyssnat på länken, lite för tight med tid nu, men av dina frågor som du skrivit upp här. Så verkar dom inte ha så bra koll :)

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » tis 05 jan 2016, 16:22

För P3:s tablå tar man ju på allvar... Tja på tal om kritik så kan jag ifs delvis tycka att "postkollonial" kritik av Fantomen kan vara intressant som det faktum att alla Fantomen fruar varit europeer som de hittat på resor i Europa, men jag gissar att sånt är överkurs för ett klämkäckt morgongäng, och en sån sak förutsätter ju att dom åtminstone är lite pålästa på ämnet... Och då ryker väl all deras hipster cred! :D

Nä 111 min jag nog hellre lägger på annat :P

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tis 05 jan 2016, 18:35

Inslaget är bara ca: 6 minuter (om man börjar där redaktörn sa: 1.18) och är bitvis ganska underhållande för att vara den typen av program som jag i vanliga fall brukar skifta från (när ungarna lånat bilen).

Precis som Simpukka skriver finns det saker i fantomenlegenden man kan kritisera och skoja om, men dessa radiopratare är varken seriösa eller pålästa. Och det verkar de inte vara i andra ämnen de pratar om heller men då brukar det vara så fnissigt och tramsigt att jag inte brukar orka lyssna.

"hipster cred", förresten? Är det vad som är "hipster"? att diskutera något man inte vet något om, eller ogillar?

Det ställs kanske inte högre krav på radiopratare idag.

Hm... det kanske lät som att jag blev sur men så är det inte. Konstaterar bara att vissa personer inte ska prata om sånt man inte vet, speciellt på medier som många lyssnar på.

Som om jag skulle sitta och prata om frimärkssamling eller sagan om ringen och dessutom få betalt för det.

Vart är världen på väg [;)]

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » tis 05 jan 2016, 18:47

Hehe ja... vad menade jag egentligen med Hipster cred? Kanske att det är ganska "ohippt" att känna till fantomen fakta och lore som vem den säg 11.e fantomen var gift med. Gissar att man skulle få lite blickar i public service kultur kretsar om man ståtade men sådana seriekunskaper om icke hbtq-certifierade serier. Kanske. :)

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tis 05 jan 2016, 19:05

ok, då hänger jag med.

Jag har länge tänkt skriva en längre text om detta med Fantomen och den dolda rasismen som tyvärr finns där. Det har slagit mig att jag råkade bli en som utan tvekan alltid ställt mig på de svagas, mobbade och diskriminerades sida. Det har även många av de jag känner som också vuxit upp med fantomen. Berättelser av detta slag kan man inte se ytligt på, eller döma ut pga fördomar, tycker jag.

Hur kommer det sig att man ställer sig på ursprungsbefolkningars sida när de behandlas orätt?

Jo, det var en vi växte upp med som alltid gjorde det.

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tis 05 jan 2016, 21:19

Hipster-credd handlar ju helt och hållet om att veta mycket om saker som inte är nya eller coola. Hipsterhet handlar helt om ironi.
Sedan är hipster även en beskrivning av folk som inte är som man själv för vissa. Inte som rasism då utan folk som har andra intressen är hipsters (negativ betoning), det är så vissa använder ordet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Återgå till "Serier i allmänhet"