Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: sön 19 maj 2013, 11:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1059 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 53  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fantomentråden
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 12:39 
Mint
Användarvisningsbild

Hmmm, Flamingo gavs tydligen ut 98-99, vet inte riktigt hur den distribuerades, måste ha varit svårt med distribution för en sån indie-satsning.

Epix hade iofs redan hunnit ge ut flera Thorgal-album vid det laget, men de kanske inte alls nådde så många som Fantomen-publiceringen.

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 12:52 
Near Mint
Användarvisningsbild

Med tanke på hur konservativa och 0-intresserade 80-90 % av de svenska serieköparna är behöver de tid på sig för att bli trogna. Men om jag räknar rätt firade faktiskt Thorgal 20-årsjubileum i Sverige förra året! (den började i 2000+). Den borde ha börjat få rotfäste. Men 98/99 hade varit alldeles för tidigt. Jag vet faktiskt inte vad Flamingo skulle kunnat ha som huvudserie? Det var lite av en svacka i Seriesverige just då? (Som jag upplever det är klimatet (för franskbelgiskt) faktiskt något bättre nu än det var runt sekelskiftet, eller var det bara jag som befann mig total satellitskugga då???)

Kanske hade det funkat med Jeremiah, om man marknadsfört den rätt. Den blev ju tv-serie 2002. Men kanske viskades det om tv-projektet redan 98/99? I så fall kunde man exempelvis hänvisat till det som en tv-relaterad nyhet! (Är det någon som sett tv-serien, boxen?)

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 13:06 
Very Fine
Användarvisningsbild

Flamingo distribuerades av Interpress, och Jeremiah var en av serierna som publicerades.

(för övrigt tycker jag denna - visserligen intressanta - diskussion börjar bli väldigt OT).

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 13:34 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jo, den borde ligga i Thorgaltråden istället. (Men jag har inte den tekniska kompetensen att flytta den, kanske är det bara adm som FÅR f.ö.)

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 13:58 
Mint
Användarvisningsbild

De där Thorgallåtarna Rio Grande länkade till kommer förresten från ett musikprojekt av Éric Mouquet.

http://www.amazon.com/Thorgal-Various-A ... B00004XRLF

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 14:00 
Near Mint
Användarvisningsbild

Vad? Har jag länkat till låtar??? Jag trodde att jag länkade till Youtube-fejk-trailers???

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 14:14 
Mint
Användarvisningsbild

RioGrande skrev:
Vad? Har jag länkat till låtar??? Jag trodde att jag länkade till Youtube-fejk-trailers???

Ja det var så kallade fake trailers eller fan made trailers, inte fan made music videos, Wakuran sade fel bara. Själv har jag gjort några fan made music videos just genom att använda diverse filmklipp, där fokus ligger på musiken inte på det visuella egentligen. Har funtat lite på trailerdelen också men inte kommit på vad det skulle bli i så fall.

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 14:24 
Mint
Användarvisningsbild

Haha, mycket ordmärkande här, men okej då -låtarna i trailarna (eller hur böjer man, trailerna?) kommer från ett musikprojekt av Éric Mouquet. Okej? [;)]

InläggPostat: mån 07 maj 2012, 13:39 
Near Mint
Användarvisningsbild

Okej. [;)]

InläggPostat: mån 14 maj 2012, 23:15 
Very Fine
Användarvisningsbild

Hur har Fantomen överlevt så länge i Sverige? Fantomen är väl relativt "död" i många andra länder, eller? Någon som vet varför han lyckas så bra här. Jag är lite nyfiken på Era åsikter om detta.

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

InläggPostat: mån 14 maj 2012, 23:22 
Mint
Användarvisningsbild

Det här ska experterna svar på, men alltås det fanns en skandinavisk enhet för egna serier redan på 60-tal tror jag, och iom 70-tal så gick de på hårt och har gjort klart fler äventyr än Falk gjorde, det är nog ett svar att han blev kvar.

Han har en grej nämligen jag gillar med, han är den 21 i ordningen, det innebär att du kan berätat om förfäderna i historiska miljöer där en maskerad man passar in bättre på nåt sätt.

Mne den säljer knappt nåt idag jämföört med 70-80-tal, det märks på marknader och sånt med, vräkmängder av de äldre men knappt några nyare, dt funkade rätt bra för mig tils ungefär 2008-2009 att köpa allt begagnat på marknader, men allvarligt talat sen försvann dem, jag har kanske någar enstaka nyare.

Krönikan de hade var riktigt bar först, emn så tog de hostoriska äventyren slut och det blev trams av det.

Biserierna, introduktiont av sånt vi aldrig skulle fått sett annars då det ju dels oftast i original är på nåt obegripligt språk.

Nu över till experterna.

InläggPostat: tis 15 maj 2012, 00:37 
Near Mint
Användarvisningsbild

Det är ett intressant ämne och det är svårt att hitta en tydlig, ensidig förklaring till Fantomens popularitet i Skandinavien.

Men jag tror Agentum är inne på rätt spår. Den svenskstyrda licensproduktionen, "Team Fantomen", har antagligen spelat roll i stor utsträckning.

Man ska även komma ihåg att Team Fantomen har använt sig av förfäderna i betydligt högre grad än vad Falk själv gjorde. Allt sedan det tidiga 70-talet, då gänget med Janne Lundström i spetsen grundlade förutsättningarna för vad Team Fantomen kom att bli, har man varit noggranna med att verkligen värna om den unika historiska klangbotten som Fantomenserien kan bjuda på. För Fantomenfigurens historia är verkligen en av seriens absolut största tillgångar. De kreatörer som skriver Fantomen har oändliga möjligheter att placera äventyr i vilken tid som helst från 1500-talet och framåt, de kan fritt använda sig av mängder av historiska personer, miljöer och skeenden. Och detta utan att serien för den skull baseras på nåt löjligt science fiction-tidsresande, istället vilar serien på en fint utmejslad grund med den fängslande historien om hur en mystisk titel gått i arv i tjugo generationer och bevarats hemlig, alla tillhörigheter och traditioner som har bevarats, dödskallegrottan, hästarna, bandarerna, Djungelpatrullen...

Och trots att det var Falk som kom på det mesta av detta och lade grunden för alla seriens möjligheter, är det Team Fantomen som bäst har förvaltat seriens potential. Huvudsakligen tänker jag på att Falk ytterst sällan använde sig av "krönikorna" medan Team Fantomen gjorde det betydligt flitigare. Till detta kan man tillägga att Falks serier ofta var fjantigare, kort sagt. Inledningsvis gjorde han förvisso långa, spännande dagspressäventyr i samband med fenomenale Ray Moore, där Fantomen var en mystisk, nyckfull figur och serien i stort präglades av mystik och fängslande miljöer. Wilson McCoy (näste tecknare) bidrog med sina stiliserade linjer och sin upplysta djungel till att Fantomenserien blev barnsligare på ett estetiskt plan. Falk blev naturligtvis även själv mer oinspirerad med åren och det hela kulminerade under 80-talet då han skrev tämligen patetiska serieavsnitt som mest handlade om hur Fantomen myste med Diana och ungarna på Eden. På andra sidan Atlanten valde Team Fantomen istället att göra mer intressanta äventyr. Mer intrig och mer spänning. Man lät den vandrade vålnaden lämna påklistrat familjemys till förmån för lite mörkare historier och komplexa mordfall och deckargåtor av vitt skilda slag. Detta förstärktes också av en rad proffsiga tecknare. I spetsen: på 70-talet Jaime Vallvé, från 80-talet och framåt främst Hans Lindahl.

Dessutom, att Team Fantomen alltid gjorde serier i 30-sidigt tidningsformat gjorde antagligen att det blev enklare att hantera lite mer komplexa äventyr och historiska tillbakablickar, och överhuvudtaget att göra bättre serier. Falk behövde alltid hålla sig till en trång stripp om dagen, med alla begränsningar som det innebar.

Team Fantomen-serier har förvisso publicerats i otaliga länder, men alltid i liten skala, och det är här i Skandinavien (plus i Australien) som serierna först har publicerats och det är här Team Fantomen har blivit tradition.

InläggPostat: tis 15 maj 2012, 05:58 
Near Mint
Användarvisningsbild

Erik S har ju redan sagt det mästa, och jag ställer mig bakom hans svar också. I dag är Fantomen stor på tre ställen i världen: Sverige / Skandinavien, Australien och Indien. Alla dessa har egen produktion. I USA kommer det ju lite då och då olika försök att lansera om figuren, men de brukar bygga på moderniseringsförsök som inte verkar helt lyckade. (Ett av dem, The Last Phantom från Dynamite, ligger rätt högt upp i min läshög i form av TPB volym 1, men jag har inte hunnit läsa den än. Alla har väl sätt vinjettbilden med en röd dräkt och blod som rinner i ansiktet. Jag får försöka återkomma till den när jag har läst den.)

InläggPostat: tis 15 maj 2012, 08:37 
Fine
Användarvisningsbild

Alla inbitna Fantomen-fans vet väl redan detta, men Kevin Patrick som doktorerar i Australien på Fantomens popularitet i Sverige, Indien och Australien, tar mer än gärna emot synpunkter och info via en web-enkät han sammanställt.
http://phantomcomicsurvey.wordpress.com ... n-patrick/
Kevin kommer för övrigt till Sverige nu i maj för att intervjua diverse personer i "Fantomens värld".

InläggPostat: tis 15 maj 2012, 08:41 
Very Fine
Användarvisningsbild

Kevin kommer dessutom till Comicon i Karlstad för att berätta mer om sin pågående forskning. Hoppas kunna gå ut med mer info kring detta snart. Även "diverse personer i Fantomens värld" kommer att vara på Comicon.

InläggPostat: tis 15 maj 2012, 15:19 
Mint
Användarvisningsbild

Att säga att Australien har egen produktion av detta var väl at ta i, är det inte bara några få äventyr för ett bra tag sen och sen bara reprinter av annat?
Jo jag har en packe Australienska The Phantom, lustiga gammeldags omslag iaf, man kan tro de är från typ 50-tal men så är de typ 80-90-tal, det är rutor från gamla Falk stripar antar jag.

De gillar ju inte de nskandinaviska varianten heller vad jag förstått av deras forum som jag kollade nångån för flera år sen, det var masor av gnäll men igen egen produktion då det hela där bestod av en utgivare utan ståklar då, så njä de kan man nog stryka.

Indien vet jag inget om, gör de hela äventyr där alltså?

USA är annars nästt störst även i mer modern tid förstås, MEN massor av annat är massor mycket mega större så det märks inte att de gjort några ryck då och då, och nu har de plockat sönder figuren helt såg jag, oläsbart.

InläggPostat: ons 16 maj 2012, 16:30 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag är faktiskt osäker på både den australiensiska och den indiska produktionen. Alla dessa har haft egen produktion borde jag ha skrivit. Sen har även italien och kanske en del andra haft egen produktion, men det var längre sedan.

InläggPostat: ons 16 maj 2012, 16:47 
Mint
Användarvisningsbild

Tyskland har haft en egen produktion, också, men den lär ha varit ganska konstig.

InläggPostat: ons 16 maj 2012, 23:23 
Mint
Användarvisningsbild

Jag har diskuterat den "svenska" Fantomen med amerikaner någ ggr och en del har sett det men mycket gnäll på teckningstilen främst, och jag som tycker det haft en ganska hög standard ändå men givetvis inet så upppumpat som Superhjälteserier som jag tror de ser som helt normalt.

Jag kontrade med att jag isf tyckte manusen var sämre, men tja nä det var ingte för dem osv, inte äkta blablabla, fast man noterade som sagt ta det pågått länge och det är mer material än Lee Falk fick ur sig och särskilt om man klipper bort hans picknick Fantomen som är riktigt dåligt, vad hände med karln där plötsligt?

Av det gamla är ju det klassiska äventyrsmässiga grejornas bäst även om det ju kan se lite primitivt tecknat ut i början särskilt.

Men vad fan 1936 va? det var ju ett tag sen.

Så egentligen om man inte är direkt mot sådant eller Fantomen så finns det mycket material att läsa och även en del omtecknat som jag skaffde från Gold Key och Charlton i någar böcker egentligen först bara frö att Aparo tecknat i den från Charlton, men är man bara med på att det är rena pojkmatinéäventyren så är de ju helt ok, jag har sett mycket sämre skit och det på 60-tal med faktikst som folk ändå yvas över.

Superhjälteserier är iofs en stöttepelare där en del av deras myt och The Phantom passar ju inte in då det är en stripseriefigur i en djungelsetting utan andra motsvarande figurer.

Mrn nu när Dynamite tog över har det brunnit i proppskåpet måste jag säga, Moonstone som var före va rok, annorlunda än "vårt" matrerial i att det var väldig taget från nyheter från Afrika från just den tidsperioden, barnsoldater, självutnämnda "gudar" osv orättvisor och tom en anstrykan om musslimer som ju ändå finns där i Somalia särsklilt och presenterat som ett problem med tex. piratverksamhet vilket är sant men givetvis inte är tryckbart här men omformat en del förstås så Fantomen kan lösa det hela vilket givetvis skulle vara omöjligt i verklitgheten.

InläggPostat: tor 17 maj 2012, 08:24 
Mint
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
Mrn nu när Dynamite tog över har det brunnit i proppskåpet måste jag säga, Moonstone som var före va rok, annorlunda än "vårt" matrerial i att det var väldig taget från nyheter från Afrika från just den tidsperioden, barnsoldater, självutnämnda "gudar" osv orättvisor och tom en anstrykan om musslimer som ju ändå finns där i Somalia särsklilt och presenterat som ett problem med tex. piratverksamhet vilket är sant men givetvis inte är tryckbart här men omformat en del förstås så Fantomen kan lösa det hela vilket givetvis skulle vara omöjligt i verklitgheten.

Jag tycker inte grundidén nödvändigtvis behöver vara så dum. Om man tonar ned de värsta fantastiska excesserna, lyckas bibehålla "suspension of disbelief" och lägger ned tid på manus, känns det som den afrikanska miljön skulle kunna fungera som någon gritty afrikansk variant av Batman.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1059 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 53  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme