Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: tor 23 maj 2013, 04:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1059 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 53  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fantomentråden
InläggPostat: tor 17 maj 2012, 15:31 
Mint
Användarvisningsbild

Det var inget för mig iaf(Dynamites variant), väldigt inriktad på en 22a Fantom och hur det skulle vara som du märkte och jag tyckte faktiskt det var riktigt dåligt.

InläggPostat: fre 08 jun 2012, 13:18 
Near Mint
Användarvisningsbild

Nu har jag klagat på kassa Fantomenomslag en tid. MEN omslaget på senaste numret, nr 13, var riktigt okej. Ett klassiskt Rolf Gohs-omslag...

Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: lör 09 jun 2012, 11:23 

Sy Barry skrev:
Robrocker skrev:

Eftersom vi inte har någon tråd om vålnaden så recyklar jag denna.

Fråga: I senaste nummret står någonting om att den 12:e Fantomen, som levde på 1700-talet, skulle ha försökt stoppa mordet på Gustav III nån gång under 1700-talets sista decennium. Vilket nummer är detta avsnitt med/ Finns den i någon Krönika?

Krönika nr 17 Kungen är död: Text: Norman Worker & Bild: Kari Leppänen. (Enligt uppgift på Internet)

http://www.tradera.com/auction/aid_34033952

Jag kan bekräfta att Fantomen befinner sig i Stockholm i nummer 17 av Fantomen Krönika. Författare är Norman Worken och tecknare Kari Leppänen. Mvh Hampus på Serieboden

InläggPostat: sön 17 jun 2012, 19:19 
Fine
Användarvisningsbild

spindelmannenelektra skrev:
Hur har Fantomen överlevt så länge i Sverige? Fantomen är väl relativt "död" i många andra länder, eller? Någon som vet varför han lyckas så bra här. Jag är lite nyfiken på Era åsikter om detta.

Fantomen som serie tror jag det är som övriga medlemmar redan har sagt fördelen att kunna skriva berättelser som spänner sig över 400 år. Det ger ju nästan oändliga möjligheter för manusförfattare. Men sedan är det själva tidningen också som presenterat både klassiska serier och nya från hela västvärlden. Tänk bara Bernard Prince, Blueberry, Spirit, Rick O´shay mm. listan skulle kunna göras lång av kvalitetsserier som egentligen skulle få egna tidningar. Detta var en av anledningarna att jag själv prenumererade på tidningen tills jag var 16 år.

InläggPostat: mån 18 jun 2012, 12:27 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag försökte för en tid sedan lansera teorin att Fantomen huvudsakligen levde på biserierna. Att dagens Fantomentidningen egentligen var en "maskerad" Thorgaltidning. Men jag blev nedröstad (det finns tydligen en stark Fantomenlobby fortfarande). Men för MIG har alltid anledningen till ett Fantomenköp varit någon biserie.

InläggPostat: mån 18 jun 2012, 19:00 
Near Mint
Användarvisningsbild

RioGrande skrev:
Jag försökte för en tid sedan lansera teorin att Fantomen huvudsakligen levde på biserierna. Att dagens Fantomentidningen egentligen var en "maskerad" Thorgaltidning.

Att biserierna är viktiga för fantomentidningens popularitet kan knappast förnekas, men då är det nog främst frågan om att tidningen har så många bra (och olika) biserier. För en del är tidningen Fantomen (med biserier), för andra Thorgal (med Fantomen) för ytterligare andra Johnny Hazard (med Fantomen) etc ... Summan av dessa grupper innebär underlag för en relativt välmående tidningsutgivning.

InläggPostat: tis 19 jun 2012, 16:23 
Mint
Användarvisningsbild

Tecknaromröstningen fick mig att fundera på en sak. Har det varit något slags krav från Lee Falk att tecknarna över lag ska hålla samma stil och nivå? Jag kollar på exempel av de olika under årens lopp och av de från 60-70-talet och framåt ser de ju nästan likadana ut allihop. Jag är ju mest van numera med superhjältar och där är det inte riktigt lika slätstruket vilket fick mig att undra om det är förlagskriterier som bestämt det, eller om det bara är en slump?

Eller är det bara min ovana som inte ser någon direkt skillnad. Skulle ni kunna säga vem som tecknat en specifik ruta/sida om man visade tio icke namngivna exempel?

InläggPostat: tis 19 jun 2012, 17:01 
Near Mint
Användarvisningsbild

Om exemplen var någorlunda hederligt valda skulle jag nog kunna plocka ganska många, sex av tio kanske? Det vill säga: Det fick ju vara en någorlunda typisk Vallvé-bild, en någorlunda typisk Barry, en någorlunda typisk Bess osv. Man kan säkert leta upp enstaka rutor av exempelvis Vallvé som ser mer ut som Barry-jobb osv --- då skulle det bli för svårt...
Jag skulle nog hävda att av de klassiska TEAM-tecknarna under sjuttio- och åttiotalet var det få som hade en stil som påminde om Sy Barrys. Mycket handlade förstås också om att Barrys teckningar redigerades om för serietidningspublicering medan Vallvé, Eralp, Bade, Bess osv tecknade direkt för tidningssidorna så att dessa tecknare kunde ta sig fler friheter med layout och rutors/figurers storlek osv.

InläggPostat: tis 19 jun 2012, 17:28 
Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Skulle ni kunna säga vem som tecknat en specifik ruta/sida om man visade tio icke namngivna exempel?

Det kunde bli en trevlig tävling. Jag brukade låta mina kompisar göra just detta under den tid då jag var som mest inne i den serien. Om jag minns rätt var det klockrent alla gånger. Men man behöver nog en hel sida, en närbild av Fantomen räcker inte.

Jag känner inte till att Lee Falk ställde krav. Däremot att den svenska redaktionen styrde upp tecknarna ibland. T.ex. Georges Bess. Som under en tid ritade en ganska smal Fantomen.

InläggPostat: tis 19 jun 2012, 18:49 
Near Mint
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Tecknaromröstningen fick mig att fundera på en sak. Har det varit något slags krav från Lee Falk att tecknarna över lag ska hålla samma stil och nivå? Jag kollar på exempel av de olika under årens lopp och av de från 60-70-talet och framåt ser de ju nästan likadana ut allihop. Jag är ju mest van numera med superhjältar och där är det inte riktigt lika slätstruket vilket fick mig att undra om det är förlagskriterier som bestämt det, eller om det bara är en slump?

Kan inte tänka mig att det funnits sådana krav från Falk. Då man köper rättigheterna till en licensproduktion är det väl fritt fram att göra egna tolkningar på ett rätt fritt sätt. Och om någon skulle komma med krav borde det snarare ha kommit från King Features Syndicate, som ägde serien och figuren och som var de som sålde rättigheterna.
Gällande Falk tror jag inte att han brydde sig så mycket om svenskproduktionerna. Jag vet att han nämnt någon gång att han gillade Team Fantomen-serien "Sagan om Devil", men i övrigt känner jag inte till några tecken på att han överhuvudtaget ska ha läst de svenskproducerade serierna regelbundet. Falk körde sitt eget race, tror jag. Det kan man ju se på utvecklingen att hans Fantomenfigur utvecklades till en mysig familjefar och att serien utvecklades till gemytlig och mer lämpad för yngre, kanske, samtidigt som Team Fantomen utvecklat seriens koncept tämligen oberoende av det. Allra tydligast var det under "Lubangaperioden" 1994-96.

Hursomhelst tror jag att resonemanget kring Falks påverkan (önskemål, krav på produktionen) är teoretisk då jag till skillnad från dig inte kan se att de olika teckningarna är särskilt lika varandra alls. Att det skulle vara "slätstruket" tycker jag är ett helt felaktigt påstående. Jämför bara Vallvé och Lindahl, två tecknare som båda varit väldigt duktiga på att teckna svenskfantomen, men som är väldigt olika varandra i stil. Jag är medveten om att det kan vara ytterlighetsexempel, men oavsett det så visar det upp bredden inom Team Fantomen-produktionen. Lindahl och Vallvé har också varit verksamma någorlunda samtidigt, även om Vallvés storhetsperiod var över då Lindahl gjorde entré, men stilskillnaderna var lika stora oavsett (kanske t.o.m. större då Vallvé blev trött och slarvigare samtidigt som Lindahl tecknade med väldigt säker hand).

Lindahl:
Bild

Vallvé:
Bild

Även Bess, Boix, Leppänen m.fl. tycker jag har/har haft personliga och lätt urskiljningsbara teckningsstilar. Liksom de flesta andra tecknarna.

60-70-talet var väl delvis annorlunda än 80-talet och framåt, för att det helt enkelt var färre tecknare verksamma då. På 70-talet var det väl i princip bara Vallvé och Bade, som har liknande användning av skuggor och som man lätt kan förväxla, samt Eralp och Wilhelmsson, samt nog också låg rätt nära varandra (och som dessutom kom att samarbeta senare, tuschade respektive skissade).
Under 80-talet dök många fler upp och stildiversifieringen ökade.

Barrys linjeföring tycker jag alltid har varit mer "slickad" och och lite mer elegant än vad som varit vanligt hos svenskproduktionen. En naturlig inspiration fanns säkert då licensproduktionen drog igång, av naturliga grunder, men från 70-talet och framåt har licensproduktionen ändå varit relativt fristående.
Jag har alltid tyckt att det har varit lätt att se skillnad mellan Barry och olika Team Fantomen-skapare, men jag vet förvisso inte hur mycket det beror på de olika sidlayouterna.

Citat:
Eller är det bara min ovana som inte ser någon direkt skillnad. Skulle ni kunna säga vem som tecknat en specifik ruta/sida om man visade tio icke namngivna exempel?

Enskilda rutor kan vara klurigt, men vad gäller sidor borde jag få 8-9 rätt i alla fall, tror jag, även om det nu är några år sedan jag läste Fantomen aktivt. Jag testar gärna mig själv, alla är välkomna att lägga upp ett Fantomenquiz i Gissa bilden-tråden! [^]

InläggPostat: tis 19 jun 2012, 21:57 
Very Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:

Som andra sagt så har Falk inte haft några krav, däremot har den svenska redaktionen alltid pekat på Sy Barrys Fantomen som den "klassiske" Fantomen som alla deras tecknare ska ha som förebild. Men det brukar ganska snabbt dra iväg och bli tecknarens egen stil som tar över ändå. Det märks kanske mest från 80-talet och framåt, dock.
Labrador Road 26 skrev:

Ja, bland det första jag började notera när jag upptäckte Fantomen var vilken variation det var på tecknarna. Då var jag väl en 8-9 år [:)]
Jag tycker personligen att superhjältetecknare över lag är slätstrukna och stöpta i en och samma mall, och gillar Fantomen just eftersom den har lite mer variation och unika tecknarstilar... [V]

InläggPostat: ons 20 jun 2012, 02:36 
Mint
Användarvisningsbild

AndreasEriksson skrev:
Jag tycker personligen att superhjältetecknare över lag är slätstrukna och stöpta i en och samma mall, och gillar Fantomen just eftersom den har lite mer variation och unika tecknarstilar... [V]

Då är det med all sannolikhet en vanesak bara. Jag tycker det är rejäl skillnad på olika Spindelmannen-tecknare, klart mer än vad jag ser hos Fantis. Men det låter rimligt att de skulle hålla sig till Barrys stil för den är också vad jag tänker mig klassisk modern Fantomen.

Erik: Jag räknar inte Jaime Vallve i gruppen, det trodde jag framgick från min röstningspost, var nog inte tydlig där. Han står liksom i en egen klass, det är alla de övriga svensk-tecknarna jag inte märker någon egen stil hos. Som jag minns det.

Men det är samma sak hos Tarzan också, förutom Russ Manning och Burne Hogarth så ser nästan alla övriga lika slätstrukna ut.

Upptäckte en annan sak, ur minnet har jag svårt att plocka fram enskilda Famomen-äventyr, det blir bara ett sammelsurium om lite blandade scener men kan inte på rak arm minnas ett enda fullständigt äventyr med den 21:a Fantomen. Gör jag motsvarande med andra serier blir det faktiskt lättare att minnas hela äventyr. Så då blir frågan om Fantis har väldigt många äventyr med samma upplägg? Några skurkar som ska hitta på något fuffens i djungeln och via ett besök på en sjabbig hamnkrog en dimmig kväll får Walker nys om det. Eller har det varit besök på McDonalds en solig dag också, där han fått behövlig information av en gladlynt men nervös kassör som velat tjäna extra vid sidan genom att pladdra lite för mycket?

InläggPostat: ons 20 jun 2012, 08:19 
Very Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Upptäckte en annan sak, ur minnet har jag svårt att plocka fram enskilda Famomen-äventyr, det blir bara ett sammelsurium om lite blandade scener men kan inte på rak arm minnas ett enda fullständigt äventyr med den 21:a Fantomen. Gör jag motsvarande med andra serier blir det faktiskt lättare att minnas hela äventyr. Så då blir frågan om Fantis har väldigt många äventyr med samma upplägg? Några skurkar som ska hitta på något fuffens i djungeln och via ett besök på en sjabbig hamnkrog en dimmig kväll får Walker nys om det. Eller har det varit besök på McDonalds en solig dag också, där han fått behövlig information av en gladlynt men nervös kassör som velat tjäna extra vid sidan genom att pladdra lite för mycket?

Jo, det finns en del teman som upprepats rätt ofta. I ett humorprogram på P3 (kan ha varit Hej Domstol!) så ringer man upp Ulf Granberg på Fantomen. Den som ringer säger sig söka efter ett nummer med ett visst äventyr... det är det där äventyret där Diana blir kidnappad... av en diktator... och i slutändan blir hon räddad av Fantomen. För varje "ledtråd" svarar Granberg nåt i stil med "Du får nog komma med något mer..." för den beskrivningen passar in på rätt många äventyr. Men långt ifrån alla äventyr är riktigt så förutsägbara, tack och lov finns det ju en hel del att välja på.

InläggPostat: ons 20 jun 2012, 14:27 
Near Mint
Användarvisningsbild

AndreasEriksson skrev:
Jo, det finns en del teman som upprepats rätt ofta. I ett humorprogram på P3 (kan ha varit Hej Domstol!) så ringer man upp Ulf Granberg på Fantomen. Den som ringer säger sig söka efter ett nummer med ett visst äventyr... det är det där äventyret där Diana blir kidnappad... av en diktator... och i slutändan blir hon räddad av Fantomen. För varje "ledtråd" svarar Granberg nåt i stil med "Du får nog komma med något mer..." för den beskrivningen passar in på rätt många äventyr. Men långt ifrån alla äventyr är riktigt så förutsägbara, tack och lov finns det ju en hel del att välja på.

Haha, låter kul! Vet du nåt mer, t.ex. ungefär när det här sändes? SR har ju ett väldigt rikligt arkiv med sina gamla program på nätet, och det vore kul att höra! [:)]

InläggPostat: lör 23 jun 2012, 13:07 
Near Mint
Användarvisningsbild

Tittade som hastigast i nyaste Fantomen på ICA när dottern kollade leksakerna (med tidningsbilagor) i samma ställ. Prisbilden (kronor/sida) kändes lockande, men när jag öppnade tidningen blev jag lite fundersam. Är det bara reprints i Fantomen numera? Jag tittade inte supernoga, men det såg ut som att det var lite gammal Thorgal och klassiska Fantomen-strippar (liggande format) och inte så mycket mer?

InläggPostat: lör 23 jun 2012, 14:36 
Near Mint
Användarvisningsbild

APenny4YourThoughts skrev:
Tittade som hastigast i nyaste Fantomen på ICA när dottern kollade leksakerna ... Är det bara reprints i Fantomen numera?

Antar att det var dubbelnumret 14-15 som fanns i butiken? Det huvudsaklig Fantomenäventyret där är ju nytt, och detsamma gäller Bernard Prince(!) och Herman Hedning. Thorgal i dubbelnummer är reprint och det var ett par gamla fantomenäventyr också. Så visst är den en hel del reprint, men så helt dominerande tycker jag inte man kan säg att det är.

InläggPostat: lör 23 jun 2012, 15:57 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jo, det stämmer, det var 14-15. Okej, då kanske det blir köp ändå. Jag läste fantomen mellan 1983 och 1995 ungefär och har den fula ovanan att direkt känna igen något jag redan har läst.

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 06:59 
Very Fine
Användarvisningsbild

Dagens Rocky påstår att det finns ett äventyr från 50-talet där Fantomen tecknas mindre och mindre jämfört med de andra figurerna och till slut satt i tronen utan att nå ner till golvet. Någon som vet om det stämmer?

/Magnus

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 10:46 
Very Fine
Användarvisningsbild

Det är inte ett enskilt äventyr, men det har konstaterats tidigare att tecknaren Wilson McCoy tecknade Fantomen mindre och mindre med åren. Jämför man tidiga McCoy-äventyr med senare så syns en tydlig skillnad. Sture Hegerfors uppmärksammade detta i B&B en gång i tiden, och när jag googlar efter den artikelns namn hittar jag en Flashback-tråd med lite exempel: https://www.flashback.org/t863336

Utdrag ur Hegerfors-artikeln:
Citat:
Jag sporde en gång Lee Falk om vem av "Fantomen"-tecknarna han tyckte var bäst. Svaret löd:
- Det är som att välja mellan Bach, Beethoven och Brahms. Ray Moore gjorde underbara figurer - Diana var väldigt vacker i hans framställning. Och hans Fantomen var intressant... mystisk.
- Wilson McCoy var synnerligen uppskattad, det vet jag, men personligen blev jag aldrig särskilt förtjust i hans stil. Märkligt nog gjorde han Fantomen-gestalten mindre och mindre till växten ju äldre han själv blev. Mycket förbryllande. Hade han fått fortsätta, skulle Fantomen till slut blivit en av pygméerna!
Innan det otänkbara hann inträffa, avled Wilson McCoy (i augusti 1961).

Men riktigt så överdrivet som i Rockys beskrivning är det alltså inte [:)]

InläggPostat: mån 25 jun 2012, 10:55 
Very Fine
Användarvisningsbild

AndreasEriksson skrev:
Det är inte ett enskilt äventyr, men det har konstaterats tidigare att tecknaren Wilson McCoy tecknade Fantomen mindre och mindre med åren.

Härligt med serieforum. Alltid snabba svar även på udda frågor. Tack.

/Magnus

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1059 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 53  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme