Labrador Road 26 skrev:
Tecknaromröstningen fick mig att fundera på en sak. Har det varit något slags krav från Lee Falk att tecknarna över lag ska hålla samma stil och nivå? Jag kollar på exempel av de olika under årens lopp och av de från 60-70-talet och framåt ser de ju nästan likadana ut allihop. Jag är ju mest van numera med superhjältar och där är det inte riktigt lika slätstruket vilket fick mig att undra om det är förlagskriterier som bestämt det, eller om det bara är en slump?
Kan inte tänka mig att det funnits sådana krav från Falk. Då man köper rättigheterna till en licensproduktion är det väl fritt fram att göra egna tolkningar på ett rätt fritt sätt. Och om någon skulle komma med krav borde det snarare ha kommit från King Features Syndicate, som ägde serien och figuren och som var de som sålde rättigheterna.
Gällande Falk tror jag inte att han brydde sig så mycket om svenskproduktionerna. Jag vet att han nämnt någon gång att han gillade Team Fantomen-serien "Sagan om Devil", men i övrigt känner jag inte till några tecken på att han överhuvudtaget ska ha läst de svenskproducerade serierna regelbundet. Falk körde sitt eget race, tror jag. Det kan man ju se på utvecklingen att hans Fantomenfigur utvecklades till en mysig familjefar och att serien utvecklades till gemytlig och mer lämpad för yngre, kanske, samtidigt som Team Fantomen utvecklat seriens koncept tämligen oberoende av det. Allra tydligast var det under "Lubangaperioden" 1994-96.
Hursomhelst tror jag att resonemanget kring Falks påverkan (önskemål, krav på produktionen) är teoretisk då jag till skillnad från dig inte kan se att de olika teckningarna är särskilt lika varandra alls. Att det skulle vara "slätstruket" tycker jag är ett helt felaktigt påstående. Jämför bara Vallvé och Lindahl, två tecknare som båda varit väldigt duktiga på att teckna svenskfantomen, men som är väldigt olika varandra i stil. Jag är medveten om att det kan vara ytterlighetsexempel, men oavsett det så visar det upp bredden inom Team Fantomen-produktionen. Lindahl och Vallvé har också varit verksamma någorlunda samtidigt, även om Vallvés storhetsperiod var över då Lindahl gjorde entré, men stilskillnaderna var lika stora oavsett (kanske t.o.m. större då Vallvé blev trött och slarvigare samtidigt som Lindahl tecknade med väldigt säker hand).
Lindahl:

Vallvé:

Även Bess, Boix, Leppänen m.fl. tycker jag har/har haft personliga och lätt urskiljningsbara teckningsstilar. Liksom de flesta andra tecknarna.
60-70-talet var väl delvis annorlunda än 80-talet och framåt, för att det helt enkelt var färre tecknare verksamma då. På 70-talet var det väl i princip bara Vallvé och Bade, som har liknande användning av skuggor och som man lätt kan förväxla, samt Eralp och Wilhelmsson, samt nog också låg rätt nära varandra (och som dessutom kom att samarbeta senare, tuschade respektive skissade).
Under 80-talet dök många fler upp och stildiversifieringen ökade.
Barrys linjeföring tycker jag alltid har varit mer "slickad" och och lite mer elegant än vad som varit vanligt hos svenskproduktionen. En naturlig inspiration fanns säkert då licensproduktionen drog igång, av naturliga grunder, men från 70-talet och framåt har licensproduktionen ändå varit relativt fristående.
Jag har alltid tyckt att det har varit lätt att se skillnad mellan Barry och olika Team Fantomen-skapare, men jag vet förvisso inte hur mycket det beror på de olika sidlayouterna.
Citat:
Eller är det bara min ovana som inte ser någon direkt skillnad. Skulle ni kunna säga vem som tecknat en specifik ruta/sida om man visade tio icke namngivna exempel?
Enskilda rutor kan vara klurigt, men vad gäller sidor borde jag få 8-9 rätt i alla fall, tror jag, även om det nu är några år sedan jag läste Fantomen aktivt. Jag testar gärna mig själv, alla är välkomna att lägga upp ett Fantomenquiz i Gissa bilden-tråden!
![Nicka bifall [^]](./images/smilies/icon_smile_approve.gif)