Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: sön 19 maj 2013, 13:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1059 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 53  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fantomentråden
InläggPostat: mån 25 jun 2012, 20:39 
Near Mint
Användarvisningsbild

Svaret på frågan som ställs i rockystrippen är naturligtvis att den politiskt korrekta benämningen på bandarer är "bandarer", och den politiskt korrekta benämningen på Guran är "Guran" (han heter ju så).

InläggPostat: ons 01 aug 2012, 11:08 
Very Fine
Användarvisningsbild

OS pågår för fullt i London, och inspirerat av detta är det Djungelolympiad-tema på uppslagsverket PhantomWiki.

Kolla in några av de livsfarliga sporter som vi aldrig kommer att få se i OS-sändningarna! Arbete pågår med att gå igenom gamla djungelolympiadsäventyr, så listan kan komma att uppdateras en del framöver.

Kuriosa: Det var när OS hölls i London förra gången (1948) som Lee Falk hittade på Fantomens djungelolympiad.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:16 
Fair

känner någon till om det finns ngt fantomenäventyr där Devil har att göra med lykantroper/teriantroper? Är tacksam om någon kollar upp nr 20 1986, ser ut som det behandlar ngt sådant (verkar så om man
läser sammanfattningen på Rasmus Fantomenindex) http://fantomenindex.krats.se/what/Devil.html

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:30 
Mint
Användarvisningsbild

"Varulvar" är väl den gängse termen på svenska, och jag minns iaf ett Hans Lindahl-äventyr från 80-talet, med en hand/tass i en glasburk...

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:33 
Very Fine
Användarvisningsbild

Inget sånt i FA 20/1986, men i äventyret "Varulvens skepnad" tror en furste att Devil är en varulv, som förvandlar sig till Fantomen!

Finns att läsa i Fantomen 6/1964, Serie-pocket 90, Fantomen - En odödlig legend och Fantomen Krönika 6/2007.

Äventyret som Wakuran syftar på heter "Ondskans slott", och är ett historiskt äventyr (utan Devil).

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:34 
Mint
Användarvisningsbild

AndreasEriksson skrev:
Äventyret som Wakuran syftar på heter "Ondskans slott", och är ett historiskt äventyr (utan Devil).

...och går att läsa var?...

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:39 
Near Mint
Användarvisningsbild

Nä, inga varulvar i nr 20 1986, Devils Äventyr. Däremot som Wakuran är inne på i ett annat äventyr, Ondskans Borg i nr 2 1988, dock utan Devil. Vargmannens skatt i dubbelnumret 12-13 2010 kan kanske också vara intressant.

Tillägg: Äventyret heter Ondskans Slott, inte Ondskans Borg som det står i mitt index. Jag hade för mig att det visserligen stod Slott på omslaget men Borg inne i tidningen, men så var det inte. Nu kollade jag "nästa nummer" rutan i tidningen innan också, och det står Slott där också. Vet inte vad jag fått Borg ifrån, ska ändra mitt index.

Senast redigerad av rkaj ons 15 aug 2012, 20:43, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:40 
Moderator
Användarvisningsbild

Senaste numret av tidningen kom i brevlådan igår. Har ännu inte hunnit läsa igenom den så jag ska inte uttala mig om innehållet. Men framsidan... är inte den hiskeligt ful?
I övrigt var det dubbelnummer vilket innebär Thorgal, den här gången är det äventyret men titeln "Buren" som publiceras.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:41 
Mint
Användarvisningsbild

rkaj skrev:
Nä, inga varulvar i nr 20 1986, Devils Äventyr. Däremot som Wakuran är inne på i ett annat äventyr, Ondskans Borg i nr 2 1988, dock utan Devil. Vargmannens skatt i dubbelnumret 12-13 2010 kan kanske också vara intressant.

Nu ser jag att du stavat fel på Bröderna Grimm... [?]

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:47 
Mint
Användarvisningsbild

Är det denna du menar Mithroth?
http://www.fantomen.org/components/com_ ... 0849bb.jpg

Inte så faslig tycker jag, Fantis ser helt okej ut men romaren kanske liknar Frankensteins monster lite väl mycket i nyllet. Lite svårt att se när man inte har tidningen i handen. Han som tecknat heter i alla fall Germano Ferri.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 20:54 
Near Mint
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:

I verkligheten ser det värre ut, i alla fall mitt exemplar. Den övre och den nedre triangeln av bakgrunden är nämligen tonat rött / mörrött i stället för samma toning som mittendelen. Germano Ferri har varit kompetent förr, men det här omslaget tycker jag var ganska uselt. Båda figurerna står i konstiga poser som inte går ihop med fartstrecket av slaget. Inte blir det bättre av att äventyret är en uppföljaren på "Vampyren i Djungeln" från nummer fem i år som inte heller borde ha publicerats. [B)]

Thorgal och Bernard Prince väger upp en del, även om båda är repriser. Fantomenäventyret Djungelflickan från 1945 har jag inte läst än, men det verkar intressant.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 21:01 
Mint
Användarvisningsbild

Vad är det här förresten "Fantomen Klassiska dagsstripsäventyr:Djungelflickan"? Sheena eller någon annan kändis? Eler är det alltså ett äventyr med Fantomen som heter så, och inte någon dagspresserie med en jungle girl?

Senast redigerad av Labrador Road 26 ons 15 aug 2012, 21:03, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 21:02 
Mint
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Vad är det här förresten "Fantomen Klassiska dagsstripsäventyr:Djungelflickan"? Sheena eller någon annan kändis?

Jag tror det är ett Fantomenäventyr om en djungelflicka, helt enkelt...

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 21:09 
Very Fine
Användarvisningsbild

Hon heter Dara, och det är ett ganska charmigt Fantomenäventyr från 1945.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 21:11 
Near Mint
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Vad är det här förresten "Fantomen Klassiska dagsstripsäventyr:Djungelflickan"? Sheena eller någon annan kändis?

Ingen kändis vad jag vet. Det intressanta med äventyret är att det är från 1945 (dagstripp 13 augusti till 10 november, närmare bestämt), och inte har publicerats på svenska på väldigt länge och då i ganska brutalt nedredigerad form (har det sagts, jag har inte läst den varianten). Nu är det dagstripparna i originalutförande som gäller, och på "fel ledd" för att få plats med hela stripparna utan att göra dem för pyttiga.

InläggPostat: ons 15 aug 2012, 21:12 
Mint
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Eler är det alltså ett äventyr med Fantomen som heter så, och inte någon dagspresserie med en jungle girl?

Jo, det är ett äventyr med Fantomen i en dagspresserie med en jungle girl. [;)]

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 10:13 
Near Mint
Användarvisningsbild

Mithroth skrev:
Senaste numret av tidningen kom i brevlådan igår. Har ännu inte hunnit läsa igenom den så jag ska inte uttala mig om innehållet. Men framsidan... är inte den hiskeligt ful?
I övrigt var det dubbelnummer vilket innebär Thorgal, den här gången är det äventyret men titeln "Buren" som publiceras.

Jo, det var ett ganska förskräckligt omslag.
Här är ett annat...
Bild

(Notera monsterhanden som letar sig in mot F:s underliv... urrgg...)

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 10:27 
Very Fine
Användarvisningsbild

RioGrande skrev:
Jo, det var ett ganska förskräckligt omslag.
Här är ett annat...

Det är Germano Ferri som åstadkommit även detta omslag. Ferri är en riktig veteran, född 1936, började teckna Fantomen 1962 för det italienska förlaget Fratelli Spada (flera av dessa äventyr publicerades i Fantomentidningen) och sedan 1990 tecknar han för den svenska Fantomentidningen i samarbete med Felmang. På det stora hela är Ferri en skicklig tecknare som har gjort många bra saker.

På senare år har han börjat experimentera med omslagsillustrationer som är någon sorts collage av teckning, målning, foto och databearbetning. Tekniken funkar väl sisådär tycker jag, men värst är att han verkar ha tappat sin känsla för naturliga poser i samma veva.
Bild

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 10:34 
Mint
Användarvisningsbild

Får man någon ordentlig och vettig förklaring till hur det kommer sig att en 1600-talskille designar något så udda som Fantomendräkten? Den har ju inga som helst likheter med kläder i övrigt på den tiden.
http://www.ferdinando.org.uk/17th.htm

Mest är den ju som folk som gillar fetish/bdsm brukar klä ut sig.
http://www.fetishsatisfashion.com/webst ... -Feet.html
(Överkänsliga varnas, vuxentema i länken)

Nu menar jag inne i serier alltså, i dess värld, hur det kommer sig att den ser ut som den gör. Om Lee Falk/Ray Moore hade några speciella dragelser i början av 1900-talet är jag inte inne på. Bäst att förtydliga detta då många ofta verkar blanda ihop seriens verklighet med vår verklighet.

Skulle jag komponera ihop någon passande praktisk djungelmundering skulle den inte se ut så där kan jag säga, inte ens om det handlade om mycket simmande i floderna dagligen.

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 10:43 
Very Fine
Användarvisningsbild

jodå, det sägs vara inspirerat av en djungelgud som den otrevliga Wasaka-stammen tillbad.
Bild
Den förste Fantomen klädde ut sig till deras gud för att få dom att befria Bandarerna som de höll som slavar.

(utanför serien sägs Falk ha varit inspirerad av bl.a. gamla bödelsdräkter och Robin Hood)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1059 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 53  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme