Sökes: Mångkulturella serieskapare

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Hej, min tecknande kompis var erbjuden att vara med i en antologi, men då hon kände att den var alldeles för ensidigt etniskt svensk, så sökte hon exempel på tecknare av övriga etniciteter som kunde föra fram sina egna erfarenheter.

Några namn jag kommer på på rak arm är; Maria Mpoyi, Maria Fröhlich, Yosh och Kwok-Hei Mak. Mattias Elftorp borde också ha en del kontakter.

Jag vet inte mycket mer, och antologin verkar fortfarande vara i planeringsstadiet, men hon såg en underrepresentation, och då är ett första steg bara att samla ihop de namnen som finns.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det din kompis som ska sammanställa samlingen eller bara medverka? Känns som det är lite underlig inställning att ställa krav när man fått ett erbjudande, allt det där med att inte skåda given häst i munnen och så vidare, om det nu är så att det bara är ett erbjudande att få medverka vill säga. Serierna i sig bör väl vara det som avgör om de platsar eller inte istället för vilket ursprung skaparen/skaparna råkar ha.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Magnus »

Jag skulle gissa att serieskaparna själva bildar redaktionen.
Då är förfrågan berättigad, man väljer den inriktning man själv önskar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Är det din kompis som ska sammanställa samlingen eller bara medverka? Känns som det är lite underlig inställning att ställa krav när man fått ett erbjudande, allt det där med att inte skåda given häst i munnen och så vidare, om det nu är så att det bara är ett erbjudande att få medverka vill säga. Serierna i sig bör väl vara det som avgör om de platsar eller inte istället för vilket ursprung skaparen/skaparna råkar ha.

Jag förstår din åsikt, men om hon ser ett problem vill hon fixa till det.

Jag tror hon störde sig på sig själv också, att hon inte kom på flera namn själv och behövde be om hjälp, trots att underrepresentationen kändes uppenbar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:...men om hon ser ett problem vill hon fixa till det.

Så är jag också så det känner jag igen. Men jag tror ändå det är fel väg att gå att titta på skaparnas etnicitet istället för kvaliteten på serierna oavsett vem som gjort dem. Sett ur ett större perspektiv är det minst lika trångsynt och möjligen även det vissa skulle kalla rasistiskt (även om svensk inte är en ras). Ett typexempel på "Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster." Förvånansvärt många som trillar ner i den avgrunden.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju också den aspekten om det är bias i urvalet, så är det skildringar och erfarenheter som inte kommer fram.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av larsa66 »

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Labrador Road 26 »

I den här sörjan finns säkert fler som passar kriterierna.
http://dethänder.nu/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Tack för tips, hittills.

Krångligt med ä i webbadresser, men sak samma...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:...men om hon ser ett problem vill hon fixa till det.

Så är jag också så det känner jag igen. Men jag tror ändå det är fel väg att gå att titta på skaparnas etnicitet istället för kvaliteten på serierna oavsett vem som gjort dem. Sett ur ett större perspektiv är det minst lika trångsynt och möjligen även det vissa skulle kalla rasistiskt (även om svensk inte är en ras). Ett typexempel på "Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster." Förvånansvärt många som trillar ner i den avgrunden.


Vi kan ju inte säga att det är en väg hon inte ska välja.
För det har getts för lite information om vilka förutsättningar som gäller.
Vad jag förstått så är det själva huvudpoängen, att välja ut serieskapare med olika etnicitet.
Det är kanske ett dåligt urvalskriterium, men det är det som valts.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Som jag har uppfattat saken; Hon blev erbjuden att vara med i en antologi, hon tyckte den var alldeles för vit, och ville dra ihop en lista att skicka till redaktörerna för att få litet bättre representation. Så här tidigt i processen handlar det nog mest om synlighet, ingen förväntan om att varenda namn som kommer upp nödvändigtvis kommer med i antologin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag lägger in Armita Ghazinezam som förslag.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Kapten Amerika »

Så de övriga i antologin är med för att man vill ha med dem, person X är med för att han eller hon representerar Långtbortistan? Fräscht.

Är det inte lite väl nedlåtande att utgå ifrån att person X för evigt vill förknippas med utomsvenskt ursprung och exotisk färg? Förväntningen är ju att person X ska du teckna om ädla människor långt borta och deras fantastiska seder, eller om hur utsatt person X är. Blir det en habil 91:an-episod om att grilla korv är det liksom misslyckat.

Och utgår man inte här från att person X inte heller har krafter nog att själv ta sig fram - i stället måste någon som heter Karlsson eller Larsson liksom Jesus offra sig och sin plats? Varför är det ingen som tänker så om Horst Schröder - "åh stackars Horst som inte är svensk, han ska få min plats"?

WTF?
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Frank »

Det finns ju en sida som heter Tusen Serier, http://tusenserier.com/, av främst icke-etniska svenskar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Jag lägger in Armita Ghazinezam som förslag.

Tack.
Kapten Amerika skrev:Så de övriga i antologin är med för att man vill ha med dem, person X är med för att han eller hon representerar Långtbortistan? Fräscht.

Är det inte lite väl nedlåtande att utgå ifrån att person X för evigt vill förknippas med utomsvenskt ursprung och exotisk färg? Förväntningen är ju att person X ska du teckna om ädla människor långt borta och deras fantastiska seder, eller om hur utsatt person X är. Blir det en habil 91:an-episod om att grilla korv är det liksom misslyckat.

Och utgår man inte här från att person X inte heller har krafter nog att själv ta sig fram - i stället måste någon som heter Karlsson eller Larsson liksom Jesus offra sig och sin plats? Varför är det ingen som tänker så om Horst Schröder - "åh stackars Horst som inte är svensk, han ska få min plats"?

WTF?

Tanken här är vad jag förstår inte att någon ska bort, utan att det ska tillkomma namn.

Nu kan jag annars förstå tanken, både att det kan kännas förolämpande att vara en del i en kvot, och idén att man som en minoritet drabbas av negativ bias som bara kan brytas genom aktiv handling.

Frank skrev:Det finns ju en sida som heter Tusen Serier, http://tusenserier.com/, av främst icke-etniska svenskar.

Jo, just det. Det var det jag tänkte på med Elftorp, men bättre med länk. Tack.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Cadial »

Fran Elftorps lista. Typ "Finn fem fel", eller I alla fall tva. Eller finns det folk som ar totalt assimilerade och bara rider pa vagen? Jag vet att etnicitet inte behover betyda utanforskap:

Marco Leal | Amalia Alvarez | Aida Ghardagian | Mauritz Tistelö | Bekim Gasi
Emre Özdamarlar | Raquel Lozano | Shko Askari | Stef Gaines | Mattias Elftorp
Shabnam Faraee | Yousif Akar | Mani Honarvar | Amanda Casanellas
Jenny Taravosh | Jorge Varas Varilla
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4390
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av RioGrande »

Tinet Elmgren.
Ainur Elmgren.
Natalia Batista.
Catarina Batista.
Joakim Pirinen.
Rolf Gohs.
Sylvain Runberg.

Känns som ett ganska meningslöst sätt att sortera serier. Serier är ju en sån global och internationell kulturyttring (som har mer med val av stil och genre att göra, än med språk, religion, land, hud eller nåt sånt).
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Isegrim »

RioGrande skrev: [...] Serier är ju en sån global och internationell kulturyttring (som har mer med val av stil och genre att göra, än med språk, religion, land, hud eller nåt sånt).


Detta kan jag verkligen hålla med om. Även om jag också förstår grundtanken med att vilja få ett bredare och mer varierat urval. Skulle vara intressant att veta bakgrunden till antologin, finns det ett tema eller om det "bara" ska samla serieskapare.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Peral »

RioGrande skrev:Tinet Elmgren.
Ainur Elmgren.
Natalia Batista.
Catarina Batista.
Joakim Pirinen.
Rolf Gohs.
Sylvain Runberg.

Känns som ett ganska meningslöst sätt att sortera serier. Serier är ju en sån global och internationell kulturyttring (som har mer med val av stil och genre att göra, än med språk, religion, land, hud eller nåt sånt).


Nu är det så att serier ofta görs ifrån ett speciellt tema, nyligen var en norrlandsantologi på tapeten, där jag själv missade deltagande på grund av idétorka. Jag tycker inte att idén kan fördömmas på dessa grunder. I Norrlandsantologin deltar bland annat Isegrim och Larsa så det kan nog vara värt ett köp. (OT) Angående avatarer är det inte rätt schizofrent när Spirit debatterar med Spirit? (slut OT)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökes: Mångkulturella serieskapare

Inlägg av Isegrim »

(OT) Jo (slutOT)

Var inne lite på samma spår, eftersom olika serieskapare jobbar olika och med olika teman/stilar/etc, vad sammanbinder antologin. Är det som med Allt för konsten, där man visar upp serieskapare eller är det (som andra) utifrån ett tema. Nu kanske vi inte får svar på detta här och nu.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Skriv svar