Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Labrador Road 26 »

pumbaaerik skrev:Parallellt med detta läser jag även en jäkla massa roulettemanualer och försöker nöta in alla de regler som finns i detta spel, som ser så lätt ut på avstånd men som är en hel vetenskap när man kommer lite närmare.

OT.

En tjej jag kände som var croupier berättade och visade att hon kunde sikta på ett nummer och träffa det eller numrena på var sida. Alltså styra spelet med skicklighet. Har inte kört roulette en enda gång sedan dess. [:(] Slut OT.

Har som vanligt lyssnat igenom en drös med böcker (talböcker FTW [^] ). Bland andra Robinson Crusoe/Kruse, Heir to the Empire (Star Wars), första och andra Lemony Snicket, Mark Twain, Olov Svedelid, Roald Dahl, någon Ian Fleming och Tomas Arvidsson.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Patrik A »

För stunden läser jag om motorstyrning, annars är det väl inga böcker som läses just nu. Avslutade Henrik Fexeus bok konsten att läsa tankar för andra eller tredje gången och innan dess har det varit en del böcker inom psykologi som jag har bläddrat runt i.

Men jag lyssnar just nu på lite ljudböcker, Lars Keplers Paganinikontraktet samt de norska Harry Potter-böckerna (tänk att de kan vara så mycket bättre som ljudbok på norska).
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av luckylök »

Har just läst klart Temraire: Örnarnas triumf, och påbörjat Godnatt Mr. Tom på engelska. Allt detta för skolan, men de är ohyggligt bra.
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av pumbaaerik »

Labrador Road 26 skrev:En tjej jag kände som var croupier berättade och visade att hon kunde sikta på ett nummer och träffa det eller numrena på var sida. Alltså styra spelet med skicklighet. Har inte kört roulette en enda gång sedan dess. [:(]


Du blev nog desvärre bullshittad där om jag ska vara ärlig.
Trettiosju nummer, ett hjul som snurrar åt ett håll med minst 90 varv i minuten samt en kula som snurrar åt det andra hållet, minst fjorton varv innan den ramlar ner plus en massa taggar åt olika håll som gör att kulan studsar väldigt oregelbundet - det hade krävts psychic powers för att kunna styra den kulan till ett speciellt nummer. Så antagligen pratade hon bara skit :)
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Nima »

Just nu läser jag Stephen Kings ''Det''. Två feta volymer att ta sig igenom, och jag är har inte kommit särskilt långt. Riktigt bra dock!
Älskar evil clowns [:o)]

LR26, har funderat på att köpa Syskonen Baudelaires olycksaliga liv många gånger. Är det nåt du rekommenderar?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:LR26, har funderat på att köpa Syskonen Baudelaires olycksaliga liv många gånger. Är det nåt du rekommenderar?

Menar du filmen så gick den direkt in på min trettio-i-topp-lista, gillar den skarpt med andra ord. Även böckerna är klart underhållande. Det är Tim Curry som läser talböckerna, vilket bara gör det ännu bättre. [^]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Nima »

Jo, filmen är riktigt bra! Tyckte Jim Carrey gjorde ett sjukt bra jobb. Han är ett geni.
Menade böckerna, ser att jag var rätt otydlig.
Jag har aldrig testat talböcker, och kommer troligtvis köpa vanliga böcker. Curry är en otroligt bra skådespelare. Han har ju huvudrollen i filmatiseringen av ''Det'' [:)]
Dont you want a balloon? [:o)] Priceless.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av luckylök »

Jag har läst någon av Lemony Snickets bökcer(Baudilaires), och jag tycker de är klart bra. Snicket har dock ett annorlunda sett att skriva på, men de är ändå grymt bra. Om du vill kan du kansk fråga seriegranskningen om en utförligare rapport. Han har läst alla.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Labrador Road 26 »

pumbaaerik skrev:
Labrador Road 26 skrev:En tjej jag kände som var croupier berättade och visade att hon kunde sikta på ett nummer och träffa det eller numrena på var sida. Alltså styra spelet med skicklighet. Har inte kört roulette en enda gång sedan dess. [:(]


Du blev nog desvärre bullshittad där om jag ska vara ärlig.
Trettiosju nummer, ett hjul som snurrar åt ett håll med minst 90 varv i minuten samt en kula som snurrar åt det andra hållet, minst fjorton varv innan den ramlar ner plus en massa taggar åt olika håll som gör att kulan studsar väldigt oregelbundet - det hade krävts psychic powers för att kunna styra den kulan till ett speciellt nummer. Så antagligen pratade hon bara skit :)

Hon visade att hon kunde pricka nummer, det var tomt vid bordet just då. Ingen aning om hur mycket träning det kräver men antar att det är som med dart, man får ligga i helt enkelt.

Spoiler Alert nedan!!!

En sak jag gillar med Lemony-böckerna förutom den underfundiga svarta humorn. Är att det sakta men säkert visar sig finnas en koppling mellan Lemony själv och Olaf och Baudelaire-familjen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Nima »

Labrador Road 26 skrev:Spoiler Alert nedan!!!

En sak jag gillar med Lemony-böckerna förutom den underfundiga svarta humorn. Är att det sakta men säkert visar sig finnas en koppling mellan Lemony själv och Olaf och Baudelaire-familjen.



Skulle inte läst det där. Jag borde ha gått in på nån annan sida när jag såg ''spoiler''.
Typiskt mig.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Patrik A »

Lemony Snickets böcker om de tre olycksaliga barnen Baudelaire är väldigt roliga. Började för flertalet år sedan, men det var först nu för någon månad sedan jag läste de tre sista delarna på svenska. Har läst nr 11 och halva 12 på engelska innan.
Det är ganska så roligt när något ord, som i det här sammanhanget betyder ett ord som är aktuellt i en specifik händelse och som kan komma att betyda mycket för barnen Baudelaire på både gott och ont, är med :) (De som har läst fattar vad jag menar)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Nima »

seriegranskningen skrev:Lemony Snickets böcker om de tre olycksaliga barnen Baudelaire är väldigt roliga. Började för flertalet år sedan, men det var först nu för någon månad sedan jag läste de tre sista delarna på svenska. Har läst nr 11 och halva 12 på engelska innan.
Det är ganska så roligt när något ord, som i det här sammanhanget betyder ett ord som är aktuellt i en specifik händelse och som kan komma att betyda mycket för barnen Baudelaire på både gott och ont, är med :) (De som har läst fattar vad jag menar)


Skulle jag ha haft lite mer pengar skulle jag lägga undan serieprioriteringen för en dag och beställa första boken [B)]
Man får känslan, när man läser om böckerna, att dem är rätt mörka för att vara barnböcker.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Patrik A »

Böckerna är underhållande och om de är mörka.. Ja, nej jag vet inte. Det går ju så gott som aldrig bra för dem, men alla utlovade mardrömmar och dylikt som Lemony Snicket förtäljer inledningsvis och då och då mitt i böckerna som man får om man fortsätter läsa hans "tråkiga" böcker som är så onödiga att läsa har jag aldrig märkt av.

Du kan inte låna böckerna på biblioteket för att se om du gillar dem då?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:Skulle jag ha haft lite mer pengar skulle jag lägga undan serieprioriteringen för en dag och beställa första boken [B)]
Man får känslan, när man läser om böckerna, att dem är rätt mörka för att vara barnböcker.

Jo de är mörka på sätt och vis. Vilket verkligen är bra, de blir en rejäl motvikt mot barnunderhållning i stil med Disney, där det är glatt och sjungs. De här känns på sätt och vis mer äkta, även om det är draget till sin spets förstås. Barnböcker som fungerar för vuxna utan några som helst förlöjligande drag.

EDIT: Kom visst ett svar medan jag skrev, därav vissa likheter.

RE-EDIT: Filmen är förresten de tre fösta böckerna varav bok ett är början och slutet på filmen med tvåan och trean där emellan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Nima »

seriegranskningen skrev:Böckerna är underhållande och om de är mörka.. Ja, nej jag vet inte. Det går ju så gott som aldrig bra för dem, men alla utlovade mardrömmar och dylikt som Lemony Snicket förtäljer inledningsvis och då och då mitt i böckerna som man får om man fortsätter läsa hans "tråkiga" böcker som är så onödiga att läsa har jag aldrig märkt av.

Du kan inte låna böckerna på biblioteket för att se om du gillar dem då?


Jo, Böckerna verkar verkligen vara underhållande.
Jo, det bästa vore egentligen att låna böckerna på biblioteket, men jag är väldigt.. ehm.. Speciell, när det gäller biblioteket. Böcker jag verkligen vill läsa lånar jag aldrig, pga att jag vill äga dem, och då känns det som om att hur mycket jag än gillade boken, så kommer det inte bli av att jag köper dem.
Låter väldigt konstigt, jag vet [V]


Labrador Road 26 skrev:
kungnima skrev:Skulle jag ha haft lite mer pengar skulle jag lägga undan serieprioriteringen för en dag och beställa första boken [B)]
Man får känslan, när man läser om böckerna, att dem är rätt mörka för att vara barnböcker.

Jo de är mörka på sätt och vis. Vilket verkligen är bra, de blir en rejäl motvikt mot barnunderhållning i stil med Disney, där det är glatt och sjungs. De här känns på sätt och vis mer äkta, även om det är draget till sin spets förstås. Barnböcker som fungerar för vuxna utan några som helst förlöjligande drag.

EDIT: Kom visst ett svar medan jag skrev, därav vissa likheter.

RE-EDIT: Filmen är förresten de tre fösta böckerna varav bok ett är början och slutet på filmen med tvåan och trean där emellan.


Jo, jag gillar verkligen när böcker/serier/filmer är mörka och typ gotiska!

Det pratades en del om en uppföljare till filmen. Skulle vara kul, även om det kanske är för sent nu. Sen talar iof inte slutet på filmen för en uppföljare, men man vet ju aldrig!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Happy Hamster »

Har just börjat läsa Stephen Kings senaste tegelsten, Under the Dome. Lär nog ta ett bra tag innan jag blir klar med den, över 1000 sidor lång är den. :shock:
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har just påbörjat Thomas B. Deweys "The Mean Streets", en bok jag haft i hyllan i åratal men aldrig kommit mig för med att läsa. Dewey spåddes en lysande framtid i den hårdkokta skolan, men infriade aldrig förväntningarna fullt ut. En bok som hans "A Sad Song Singing" ("Ballad" på svenska) är dock inte utan poänger.

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Ferm65 »

Jag har alltid läst mycket. Just nu så har jag precis läst färdigt Ken Folletts senaste tegelsten: "Giganternas fall". Väntar just nu på Stephen Kings senaste roman ska komma ut på svenska, "Under the dome". Den har jag höga förväntningar på. En tegelsten på över 1 000 sidor. Kanske har King kommit tillbaka till sin forna form när han skrev mästerverk som t ex "Det"?
http://www.youtube.com/watch?v=zQJmy6k8NNY
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Stefan_N »

Har visst inte skrivit här på ett bra tag. Förmodligen ingen ide att lista alla böckerna jag läst sedan mars förra året, eftersom det blir en eller två i veckan.

Men, de senaste kan jag väl nämna.

På sista tiden har det varit lite lättsamt med Wodehouse 'Plum Pie', 'Blandings Castle', 'Lord Emsworth and Others' och 'Ukridge'. Samtliga med kortare berättelser. Riktigt bra historier det mesta av det. Framförallt som alltid när det är Wodehouse är språket otroligt.

De senaste 'fack'-böckerna är 'Stephen and Matilda' av Jim Bradbury om kung Stefan av England och inbördeskriget mot kusinen Matilda. Mycket intressant och Stefan har ju fått rejäl upprättelse de senaste decennierna efter att ha varit en av de mest baktalade engelska kungarna.

'Stasiland' av Anna Funder var också mycket intressant och handlar om stasi och dess offer. Verkligen att rekommendera. Tips är att se filmerna 'De andras liv', 'Tunneln', 'Good Bye Lenin' och 'Drei Tage Hoffnung' i samband med läsningen.

Igår började jag på Tom Carews 'Jihad - the secret War in Afghanistan' Av titeln trodde jag själv att det skulle handla om invasionen efter 9/11. Men icke. Den handlar om brittiska operationer under början av Sovjetunionens krig i Afghanistan. Författaren deltog själv i striderna mot ryssarna och var ansvarig för träningen av mujahedin. Det här var som sagt i början av kriget, senare lät man ju muj:arna komma till Skottland för träning i stället efter att någon puckad britt hade med sig id-handlingar när han blev dödad av ryssen och det blev skandal.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Robrocker »

Jag läser just nu "Nectars of heaven" av E.C Tubb Daw-pocket från 1981. En del av en lååång serie böcker i Sagan om Earl Dumarest men det verkar inte spela någon roll att jag hoppade in mitt i. Jag har tidigare läst en del av Ted Tubbs 50-tals sci-fi böcker och gillar han skarpt! Han dog tyvärr i September i år, jag vet inte om han avslutade historien om Dumarest som han skrivit på i över 40 år!
With great powers comes great responsibility.
Skriv svar