Operation 100 miljarder

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Operation 100 miljarder

Inlägg av Zara Hero »

Har nu läst Operation 100 miljarder i SM-special 5/84. Ett intressant nummer av en intressant tidskrift. Inleddes med en konstig liten minihistoria om hur några forskare i Indiana Jones fotspår mixtrar med de där stora figurerna ute i öknen i Sydamerika. De andra serierna, som jag inte hunnit läsa ännu, verkar också intressanta. Spider bland annat.

Fast nu var det alltså Operation 100 miljarder vi skulle tala om. Det rör sig alltså om ett äventyr med Rick Hart (Även känd som Allan Falk och Rick Hochet). Vanligtvis brukar jag tycka att Rick Hart är en ganska trist serie (förutsägbara deckarhistorier, mesigt tecknad. Har över huvud taget rätt svårt för Tibet). Men just här tyckte jag att det blixtrade till lite. I och för sig knasig deckargåta (Lite åt Jerome Bloche-hållet) men inte förutsägbar. Många intressanta vändningar. Okej, slutet kände man nog på sig. Men det kändes som om Tibet verkligen öste på med allt han hade denna gång. Sten i huvudet, kraschad bil, falska bankrånare, rock- och filmvärlden, jakt över hustak, biljakt med Porsche och ambulans, falsk patient, falska sopgubbar, tortyr, skummisar i parti och minut, gravplundring. Massor av mumma.

Nu betygsätter vi! Äventyret får en trea (av fem möjliga). Oj, vad jag är snäll idag!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Operation 100 miljarder

Inlägg av Zara Hero »

Nu har jag kommit vidare i detta fantastiska nummer av SM-special (5/84). Jag har nu upptäckt Spider. En serie som jag aldrig läst tidigare. Det rör sig om en gammal brittisk serie (http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... Spider.jpg ). Förfärligt valhänt tecknad, men oj vilket roligt manus! Så idiotiskt att det blir genialt. Figuren Spider (med spetsiga öron som en alv eller en ST-gubbe) är en före detta brottsling som gått över till den "goda" sidan. Fast han har kvar sina onda bovegenskaper ändå. Han är lynnig och hämndlysten. Han är helt uppebart sadistisk mot den besegrade skurken Lille George (en engelsk Jokern) och mot sin olydige medarbetare Ordini.
Avslutningsrepliken: "Perfekt! Två flugor i en smäll! Lille George är ute ur leken... och Ordini har mindre tid att fundera på att lura mej! JAG ÄR STÖRST!"
Vi ett tillfälle när Spider har låsts fast i en stol försedd med handbojor: "Jag har en syra i armbanden som fräter igenom handbojorna på nolltid!" (Det är nästan som i Leva och låta dö, när James Bond hänger bunden över hajpoolen och plötsligt inser att han har en liten sågklinga i armbandsuret. Hurra! )
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Operation 100 miljarder

Inlägg av Sir-L »

Spider är en kul serie som publicerats mycket av i Sverige, har du missat den kan du inte ha läst mycket (svenska) serietidningar från 60/70-talen.
Just "Child's Play" som du läst är ett relativt sent äventyr och stilen har varierat genom åren. Bland annat Jerry Siegel och Donne Avenell har ju skrivit manus till serien.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Operation 100 miljarder

Inlägg av Peral »

Jag har för mig att Spider gick mycket i Pilot, håller med om att det är en rolig serie med den oerhört ego-trippade Spider.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Operation 100 miljarder

Inlägg av Allan Kämpe »

Spider fanns också i serienytt kring 1970-73 och trängdes då med serier som Conan, Dagar, Stålhanden och Jeff Cobb m.m. http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s ... &covers=ON
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Operation 100 miljarder

Inlägg av Allan Kämpe »

Dessförinnan fanns Spider i serietidingen Swisch 1969-70: http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s ... &covers=ON
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Operation 100 miljarder

Inlägg av Agentum »

Jag tycker Spider inte var nåt vidare, jag köpte en hög Swisch förut och jag tycker det är urtrist.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar