Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Har läst en hel del Judge Dredd på senaste en serie somväl har allt utom just en personlighet på huvudrollsinehavaren som förblir the LAW enbart.

Vidare en del Strontium Dog som är en av de andra post akopalyktiska serierna från 2000AD, det var väl det den blaskan gick ut på ungefär, här handlar det om en prisjägare i en mycket (som gällandes de flesta sere som särskilt Alan Grant) skrivit, det är elädigt och jäkligt liksom det är i J. Dredd men alltid nån form av humor och vansinne inblandat hela tiden.

De är väldigt olika de amerianska serier från sin tid egentligen.

Vidare har jag börjat lte på Robo-Hunter som handlar om just en sådan, den här har jag för mig fanns som svensk tidning? Robot Jägaren.

MEN visst har Strontium Dog gått i nån svensk tidning med, jag känner nämligen igen en del sen förr?

Sämre tycker jag om Nemesis The Warlock den är mest enbart konstig och Rogue Trooeper saknar skön humor som de andra har fst världen är den typiska post apokalyptiska.

Det kom väl ur fler serier ur det här, mne det här är de som ges ut i tjockare böcker som det är nu, annat som tex Alan Moore gjorde är ju reprintata på finare sätt.

Alan Grant är dock underskattad fast han ju tog steget över Atlanten han med och skrev en hel del Batman och en hejdlöst bra The Demon Etrigan på 90-talet, men jag tror karln är lite för rlig, för mycket mörk humor p nåt sätt, men det lyfter klart de här gamla engelska serierna iaf, man ledsnar inte på dem så lätt, då det kan hända nästan vad som tycks falla in, ena veckan är de på andra planeter, och andra veckan är det kärnvapenkrig och 400 millioner dör.

Just Dredd har u dragit iväg till jag tror iaf 15 såna här typ 300+ sidga böcker nu, så jag antar att den varit en av brtternas absolut största serer i hemlandet iaf.
Jag tycker dock Strontium Dog är i hälarna ändå, men där kanske det mer berodde på just vem som skrev, Alan Grant gör det ju bra, men sen vet man ju inte.

Robo-Hunter är kul på sitt vis, väl värd at läsa iaf.

De jag läst har varit serie från slutet av 70-tal och några år in på 80-talet främst.

Inte farligt dyra heller och ändå något seriösare tillverkade än de amerikanska Essential/Showcase telefonkatalogera som finns, de kan mao tänkas gå att läsas mer än en gång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av rdbulldozer »

Strontium Dog gick i Magnum på 90-talet. SD (förkortningen ger obehagliga asociationer) har också förekommit i Magnum Special
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Ok, det förklarar saken, jag tyckte väl att jag läst en del förr.

De hade lite grejor som funkade för dem öborna ett tag, idag vet jag inte, de flsta som var nåt fick väl jobb i USA och så tog det slut.

UK hade ju sin egna Marvelavdelning tom en gång i tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av nicklas.johansson »

Det finns även smakbitar på Nemisis the Warlock, Rough Trooper och Robot Jägaren på Svenska. Nemisis the Warlock i Magnum, Rough Trooper i Magnum Special, samt Robotjägaren som hade en egen tidning men komdock bara med fem nummer.

Jag minns att jag gillade alla de här serierna som du tar upp och precis som du säger, Nemisis... var lite konstig. Man borde kanske försöka få tag i den igen och läsa om, bara för att se om man fattar mer nu så här 15-20 år senare.

Antagligen inte...

Nåväl, finns det några andra brittiska serier av den här kalibern på svenska eller är det bara Magnum som har försökt sig på att lansera dessa serierna? Jag vill minnas att det kom en liten miniserie som hette Dinosauriejägarna och om det var huvudserien eller biserien i dessa tidningar som byggde vidare på Bolland's Judge Dredd svit kommer jag inte ihåg. Ja, det behöver förresten inte vara just Bollans's Dreddserier men, rätta mig gärna om jag har fel, jag tror den tog avstamp i någon händelse i Judge Dredd serien och handlar om några familjer som emigrerade från Megacity 1 samt deras färd över den förbannade jorden.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Jag har första engelska boken Nemesis the Warlck och huvudpersonen är alltså en figur som ser ut som han har en yxa som näsa.

Det är e väldigt konstig värld det utspelar sig i, jag ska inet säga skräp, men ganska ksvåråtkomligt tycker jag.
Däremot mins jag tat det blev ett spel på C64 åtminstonde som var väldigt utskällt då man sköt ihjäl fienderna och kunde trava dem på varandra för att ta sig till nästa skärm, även Rogue Trooper fans som spel där an rännde runt med den snubben och letade efter fiender, han lever ju som den sista specialframställda humanid som tål jordens atmosfär, alla andra måste ha skyddsdräkter.

Jag har för mig att syd är de "goda" och norr de onda.

Han bär sin trups avlidna kompisars hjärnavspelningar i form av brickor på sitt vapen, hjälm och ryggsäck, de kan tala med honom.

DEt tråkiga med serien är just det att det inte är mer än action, det är liksom inte så kul så man känner för att läsa nåt mer idag, det gör man trots allt med de där 3 andra jag nämnde, de är ganska kul i alt elände trots allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Bufkin »

Agentum skrev:Det är e väldigt konstig värld det utspelar sig i, jag ska inet säga skräp, men ganska ksvåråtkomligt tycker jag.

Tycker den är ganska rättfram jag. Nemesis är skön.

Agentum skrev:De är väldigt olika de amerianska serier från sin tid egentligen.

Jo, men sen så blev ju en stor del av dem rekryterade till Usa :)

Håller med om att rogue trooper är riktig menlös men några sköna 200Ad:serier som inte nämts är ju annars ABC Warriors och Slaine.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Jo jag har inte nämnt en hel del, men det är fritt att göra.

Det var lite tanken med tråden, att upmärksamma på att det trots allt åtminstonde fanns en brittisk seriegenre.

En lustig grej är ju hur amerkaniserade de redan var då med, de låter ju hela serier typ Judge Dredd helt bero på amerikansk bakgrund även om själva serien inte liknar nåt de gav ut i USA på den tiden.

Sen är det ju lite skoj att de var just SCI-fi post-akopalystiska, sci-fi i USA och serier var ju stendött då.

Jag har svårt med Nemesis the Warlock själv, men det är ju jag det, jag ser inte riktigt grejen på nåt sätt, men det där är väl olika, det är ju inte en rätfram serie då man får svårt att få nåt grepp om saken, visst fulingen är ett as men alltså en skum snubbe med en yxa som näsa, näe jag vet inte, världen är ju högst fantastisk också.

Mwen som sagt ej skräp utan baar annorlunda från min sida sett, jag föredrar de andra 3 jag tagit upp helt enkelt, DROKK!.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av nicklas.johansson »

Bufkin skrev:... ABC Warriors och Slaine.


De här båda serierna hade jag helt glömt bort. ABC Warriors gick ju även de i Magnum, jag vill minnas att jag gillade serien men har inte längre en susning om vad den handlade om. Slaine däremot gjorde ett nästan outplånligt intryck, i alla fall Bisley's bilder från "Slaine: The horned god". Nu är det dock renodlad fantasy och inte postapokalyptisk sci-fi så den får kanske lämnas därhän.

Hur var det med tidningen Action från tidigt 90-tal, visst gick en del av de här serierna även där?
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Slaine är ju en form av kopia av Conan, fräcka som de var använder de Crom tex som en gudom har jag för mig.
Dock var väl serien lite udda mot mycket annat.

Vi har ju En del Alan Moore material med DR and Quinch som är ganska kul och den skumma Balad ov Halo Jones som jag då inte begriper riktigt.

Det fanns ren skit som Harlem Heroes och liknade med.

Mach 1 var nån form av superkraftsnubbe som också sög imo, de fins med i en bok jag köpte om 2000AD, så jag vet lite iaf.

Men obs det är mest 80-tal, tidningen fortsatte ju sen med och då har jag ingen aning vad som hände under tex. 90-tal och så.

Starlord blev visst nåt med, men jag mins bara där den amerikanska med samam namn där Claremount började sin bana som författare, fantastiskt bra men som sagt ej brittiskt, det engeska verkar suga där.
Men kolla gärna in Starlord i de amerikanska svartvita magazinene som såldes på 70-talet i det vansine som fanns då i krig om dessa typer av serier.
En del fins med i boken om Claremount om inte annat, för det hatr ju släpps en del böcker över kända marvelfolk tecknare som författare, och jag lovar Starlord är underbar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:En lustig grej är ju hur amerkaniserade de redan var då med, de låter ju hela serier typ Judge Dredd helt bero på amerikansk bakgrund även om själva serien inte liknar nåt de gav ut i USA på den tiden.

Sen är det ju lite skoj att de var just SCI-fi post-akopalystiska, sci-fi i USA och serier var ju stendött då.

Storbritannien har ju haft en import av amerikansk skräpkultur i decennier. Låter inte särskilt märkligt.

Vilken tid är det du pratar om, förresten? 70- eller 80-talet? Även om amerikansk sci-fi var stendött i serier, tror jag inte det var fallet i t.ex. film och litteratur.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Iofs har du rätt, amerikanska serier fördes över som ballast till UK faktiskt, men det är ändå intressant tat de faktiskt hade en egen seriekultur.

För kolla in motsvarande period i USA det är inte sci-fi direkt utan superhjältar.

Jag pratar väl främst om slutet av 70-tal in på 80-talet.

I film osv har jag ingen koll utan det är serier jag snackar om och där blev de här seriarna vi tagit upp stora i UK helt enkelt men inte i USA, äevn om amerikanska versioner sen serverats så betyder de inget alls egentligen för det ar USA som fick ta en rejäl check när de brittiska tecknarna och författana kom över dit och förädrade väldigt mycket tom in till våra dagar idag.

För mig så gav det väldigt mycket, Alan Moore hade redan monterat ner Marvel Man (i USA Miracle Man) i beaståndsdelar innan det publicerades i USA ens.

Här har i tyvärr en fejd som gör att inet så många läst detta, McFarlane tror att han kan göra nåt av det över Gaiman är väl ställningen, tillåt mig hånskratta.

Kort sagt så kom de över Atlanten och de amerikanska serierna skulle aldrig bli vad de varit igen, mnen givetvis fans ju amerikanska rebeller med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Offissa Pupp »

Attans, nu blev jag ju sugen att läsa Judge Dredd också. Verkar finnas utgivna i "Complete casefiles" för en överkomlig peng. Minns att jag läste en episod i en svensk tidning (tidigt nittiotal?) när en storhetsvansinnig domare - judge Caligula - drev staden så hårt att Dredd istället fick bli en upprorsledare och revolutionär. Ganska rolig metanivå där. Någon som vet vilket nummer det kan ha rört sig om.

En mycket minnesvärd episod ur denna episod var när Caligulas inhyrda krokodilhejdukar ska rota fram Dredd ur ett gömställe och unisont stämmer upp i en blodfylld ramsa ungefär: "Slakta, mörda, hugg och skjut - Snart är Dredd en stendöd snut!" [:o)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Sir-L »

Offissa Pupp skrev:[...] Minns att jag läste en episod i en svensk tidning (tidigt nittiotal?) när en storhetsvansinnig domare - judge Caligula - drev staden så hårt att Dredd istället fick bli en upprorsledare och revolutionär. Ganska rolig metanivå där. Någon som vet vilket nummer det kan ha rört sig om. [...]


"Judge Dredd möter Judge Caligula!" Magnum Special #1/1989 59s Svart/Vit
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Det är f.ö. en mycket tidig serie(slutet av 70-tal), det blev ännu bättre sen.

Som sagt Judge Dredd har det mesta utom just nån form av karraktärsbyggande för Dredd är lagen och det är inte nåt annat med den saken.
Så till skillnad från de andra seriena som nämns så är det ju de figuer runt honom som står för det individuella.

Jag tycker absolut ni ska köpa nån bok och kolla in serierna för det är inte som de amerikanska, ok de svär inte i dem tex utan det är påhitade svärord, men annars flödar ju blodet fritt och det är inte förbjudet att göra nästan vad som helst.

Ace Trucking är rätt kul också, lite svår i början då de hittat på ett slags framtidsslangspråk för de karraktärrna, dock sägs det tt man ska nöja sig med bok 1, så det har jag gjort.

Man kan också spåra en hel del i dem som sen togs upp i ameriknska serier efter att britterna kom in i spelet där borta.

Dock kan man undra lite om det fanns andra serier som blir överköra av de från 2000AD som var bra.
Och nu menar jag inte Buster som ju är en engelsk blaska rakt av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Det är f.ö. en mycket tidig serie(slutet av 70-tal), det blev ännu bättre sen.

Som sagt Judge Dredd har det mesta utom just nån form av karraktärsbyggande för Dredd är lagen och det är inte nåt annat med den saken.
Så till skillnad från de andra seriena som nämns så är det ju de figuer runt honom som står för det individuella.

Jag tycker absolut ni ska köpa nån bok och kolla in serierna för det är inte som de amerikanska, ok de svär inte i dem tex utan det är påhitade svärord, men annars flödar ju blodet fritt och det är inte förbjudet att göra nästan vad som helst.

Ace Trucking är rätt kul också, lite svår i början då de hittat på ett slags framtidsslangspråk för de karraktärrna, dock sägs det tt man ska nöja sig med bok 1, så det har jag gjort.

Man kan också spåra en hel del i dem som sen togs upp i ameriknska serier efter att britterna kom in i spelet där borta.

Dock kan man undra lite om det fanns andra serier som blir överköra av de från 2000AD som var bra.
Och nu menar jag inte Buster som ju är en engelsk blaska rakt av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Det är f.ö. en mycket tidig serie(slutet av 70-tal), det blev ännu bättre sen.

Som sagt Judge Dredd har det mesta utom just nån form av karraktärsbyggande för Dredd är lagen och det är inte nåt annat med den saken.

Hörde att det ska vara en del karaktärsutveckling för Dredd själv, genom åren, även om man behöver ha följt serien rätt länge för att kunna se den. Dredd ska åldras, bli osäker på om den absoluta lagen verkligen enbart är av godo, och, om inte direkt ansluta sig till motståndsrörelsen, åtminstone bli mer välvilligt inställd, etc.

Har f.ö. hört att Dredd från början var en parodi på nitiska, konservativa stiff upper lip-poliser som arbetarklass- och subkultursungdomar i Storbritannien hade haft flera negativa erfarenheter av, redan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Tja jo, jag har ju bara läst några år, det är en fiktiv tidslinje i serien med början nånstans runt 2100 och så står det sen i böckerna vilka fiktiva år det är och då figuren ju funits så länge så måste han ju åldras en del.

Och visst märks det av i flera av seriena att när nåt brittiskt kommer in så är det Thatcher man ogillar, förståeligt nog.

Dredd är dock östkust USA baserad och mycket är typiskt amerikansktvräkigt designat, och som sagt de här Judgearna är ju polis domare och bödlar, även om det faktiskt inte är så ofta folk döms till döden, men en felparkering eller spotta på gatan kan ge ett halvår i fängelset(ISO cubes) lätt:-)

Men inget kommer väl från ingenstans, så det klart tidsperioden i UK måste ha påverkat dem när de här seriena tog sin början, man märker ju att förhoppningen för annat än kärnvapenkrig är väldigt låg, datorer och robotar tar över, arbetslöshet och elände rent allmänt är ju vardag även om det alltid är nåt komiskt i allt elände med annars skulle de inte klarat sig så länge.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter etc

Inlägg av Agentum »

Ok, så hä gör man inte, men intresset för de här serierna är så dåligt här i landet.

Jag har läst mycket mer nu och det konstiga ännu är at från början så betalar han tjallare, han har en hemtjäns människa, han har en robot den där fyrkantiga Walter som han halv om halvt erkänner att han gillar.

Senare försvinner alt detta och det är aldrg fråga om annat än mer tid i fängelse om du berättar nåt för honom oavsett situation.

Så om nån tror sig göra en deal md honom om att de etatt om andras brott en tid tex så får de typ 5 år extra i iso cuberna för att de undanhållit krimminellt vetande.

Från början existerar också typen av en stad med kraftigt kriminella som är fast där likt filmen Flykten från NY, ni vet.

Den nämns ine ens senare utan alla dör eller hamar i en iso cube som då ser ut som ett rum med en stol i bara, jag hajar ite hur folk menas kunna göra åratal i nåt sådant, det borde dessutom bli omöjligt då allt är förbjudet egentligen.

Du får inte ha skoj, du får inte använda dig av aturliga ssaker som socker som är hårt reglerat, gdsaker på äkta väg räknas som vårat kark då de har direkta medel att slå ut andra medel.

jag tror de skriver att 80% är evigt arbetslösa och ändå undrar de över vad som händer.

Dredd själv är en klon av en äldre mycket lyckad Judge så han har mao ingen familj eler liknade, de som har det avstår från detta och ingen av dem får ha tex flick/pojkvänner, det är helt förkastligt, det tar vad jag förstår 15 åt att ens få börja utföra sin allsmäktiga possition som Judge.

DEt är en helvetesvärld gentligen, vilket de utnytjar just till att visa på at vanliga citizen lika gärna kunde varit robotar, för nåt annat fins inte att uppnå lagligt.

Alllt ä frl och du kan inet göra en deal med jufgerna för det ger dig bar många fler år i iso-cuberna.

Jag fattar at de kom fram till det här eftr et tag helt enkelt, vilket ju gör berättelser om vem som helst utom Dredd intresssnta tills han haffar eller dödar dem, han har absolut ingen som helst empati eller fair play anser jag.

Alla är Scum oavsett hur litet brottet är.

Jag ä nu uppe på 86-87 och Dredd blir bara värre så att säga, han har som sagt ingen familj utan är en klon utan vänner snånstan, en judge som unnar sig det får 20 års fängelse på nån planet.

Men jag antar tat de ville ha det så här, man får åter och åter igen att annaat än robotleverne inte kommer nånstans.

Tyvär stå ju inte författarna men jag tror Grant lämnat faktiskt, det är fortfarande bra storys som få en att tänka efter men knapast at hylla Judge Dredd.

Han är inte ens vän med någoj så här sen länge, det tokrliga med hans hemiträde och robot är borta, imo så missade de nåt där även om de avskydde Thatcher.

Nån som sagt skrev att han komer att ifrågasätta "lagen" så jag hänger kvar fö det är tammefan dags.

Men ändå är det en bra serie men förvänta er inte tat hurra över nån hjälte för det kan känas tomt då det bara är en "creep" fast han gjort nåt possitivt.

En recension på Judge Dredd fram till nr 10:-D
Bra men man börjar känna tat det här är så jävla fel, ingen demokrati hos folket utan bara hos Judgearna folk som försöker taal om demokrati blandfoket avrättas av Judges.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter

Inlägg av Agentum »

Slaine The Horned God läste jag om för ett tag sen.

Gjord i slutet av 80tal tror jag, sägs vara den bäst säljande brittiska serien som funnits.

Min att jag läst den förr men inte i ett svep, man kan väl gissa att den kan ha funnits på svenska.

Iaf är det helt begripligt varför den skulle sålt bäst, den är ett mycket bra exempel på hur en serie kan vara och vad som inte gör en film eller en roman, det är fantastiska teckningar, mne hur fantastiska de är så är de just bara det utan texten som är mycket bra men som behöver serieteckningarna helt.

Har ni inte läst den så gör det, först undrar man lite om det bara är vackra teckningar men det finns mer i den och det erkänns av författraen att de aldrig igen lyckades göra Slaine på samma nivå.

Slaine är en Conanfigur men från Druidtid och Irlands förste kung, det handlar om hans och hans lands försök att slå ut sina fiender genom att enas och hur det slutar, vad jag kan förstå är det mesta av ritualer och sådant äkta keltiska sådana, vilket kan göra det lite intressant på det sättet med.

Tex. en ritual där den som kommer sist till ett stort slag halshuggs på plats som ett offer innan de kan dra ut.

Jag ska inte säga att han är bätre än Conan och hans mer påhittade värld men för att var nåt liknade så håller Slaine själv så at säga, han behöver inget mer av Conans stil alls för att stå på egna ben.

Jag läser en del brittiskt av och till och de nämner i den här samlingen att den på ett speciellt sätt käns som vändpunkten för dessa, dvs den kom på toppen och sen föll det mesta inne på 90tal.
Jag ha rsett en del bra från det här årtudsendet dock, ofta hemvändande författare osv som gjort sina amerikanska serier vid det här laget, Alan Garnt tex. som har gjort Mazeworld som inte heller var så dum.

Brittiska serier som de var när de kom till runt tidigt 70tal skiljer sig då mycket från de amerikanska de tidigare härmat nästan helt, dels hade de inte samma begränsningar som i USA där det ju skulle vara en barnnivå på mycket så de kan fullt ta upp vad som helst utan att det liksom som i USA ska var historiskt när nån vågar ge ut en blaska där knarkberoende förekommer.

Iaf är det mycket från den tiden innan många börjar packa sig iväg till USA och revulitionera deras marknad under lång tid framåt som är riktigt jäkla bra, inte minst Judge Dredd.

Känner att brittiska serier är lite underskattade och at folk tycks tro att de är de samma som de amerikanska, men de är var inte alltid det och de är heller inte lik belg/franska serier.

Ok Spanien är mer underskattat som serieland iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Brittiska serier. Judge Dredd, Strontium Dog, Robohunter

Inlägg av Sir-L »

Agentum skrev:Slaine The Horned God läste jag om för ett tag sen.
[...]
Min att jag läst den förr men inte i ett svep, man kan väl gissa att den kan ha funnits på svenska.
[...]

Den gick på svenska i 2000+, jag minns att jag tyckte den var riktigt bra. Sedan läste jag något annat med Slaine, i Action-serien, men det var inte riktigt i samma klass. Mycket var väl för att det inte var Bisley som tecknade den. Jag gillade i stort sett allt som Bisley gjorde, när jag skulle förbereda kategorin brittiska serier så hittade jag ett par tidningar av Bisley i mina lådor. Och jag kan säga det, magin fanns inte kvar. "The Horned God", Batman vs Dredd och hans version av Lobo funkar fortfarande men någon specialare han gjorde med TMNT och "Thump'n guts" han gjorde med Eastman är ju bara våldsförhärligande skit. (Men man har väl blivit gammal :) )
Skriv svar