Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Rymdmannen, suck vilken platt översättning...

Otherworld skrev:Lite Second hand fynd idag ^^

Bild

Visste inte att Wasterlain's "Docteur Poche" fanns på svenska. Finns 14 album på franska. Det här är andra albumet; på danska, under titeln "Doktor Pind" finns även första albumet "Tryllekappen".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Rymdmannen, suck vilken platt översättning...


Det är från 1962. 48 år sedan. Vilka krav du har! [;)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

Magnus skrev:Det är från 1962. 48 år sedan. Vilka krav du har! [;)]

Nu levde inte jag ens 62 men vem vet... det kanske var ett aphett namn (rymden var cool då). Trots alla corny svenska namn på alla hjältar så sålde ju superserier på 60 och 70 talet ;)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bufkin skrev:
Magnus skrev:Det är från 1962. 48 år sedan. Vilka krav du har! [;)]

Nu levde inte jag ens 62 men vem vet... det kanske var ett aphett namn (rymden var cool då).

Precis, fyndigt vits med apa också. Se höjdarfilmen Det rätta virket så inser man hur coolt/hett det var med rymden då. Kanske inte lika tufft med Gröna Lyktan på sjuttiotalet. Då tänker man ju gröna vågen och här ska det minsann inte vara några vanliga lampor utan istället någon jäkla skogsmullegrön fotogenlykta som lyser upp så man kan läsa Das Kapital. [;)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Bufkin skrev:
Magnus skrev:Det är från 1962. 48 år sedan. Vilka krav du har! [;)]

Nu levde inte jag ens 62 men vem vet... det kanske var ett aphett namn (rymden var cool då). Trots alla corny svenska namn på alla hjältar så sålde ju superserier på 60 och 70 talet ;)


Rymden var super aphett 1962. Sputnik 1957 och första människan i rymden 1961. Ryssarna ledde "Space Race" och amerikanerna hade det gått dåligt för i början. Jag minns mycket från den senare delen av kapplöpningen och främst månlandningen 1969 är en milstolpe som man inte glömmer. Första gången jag fick sitta uppe sent och titta på TV. Det var mitt i semestern sommaren -69...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sputnik_1
http://en.wikipedia.org/wiki/Yuri_Gagarin
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_11
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Magnus skrev: Första gången jag fick sitta uppe sent och titta på TV. Det var mitt i semestern sommaren -69...


Det var tider det, farsan kom hem efter ha jobbat Kväll/Natt och undrade varför jag var uppe för.
" Jamen dom landar på Månen"
Jaha, är det något att sitta uppe och titta på tv för??

Tror jag har det på lp-skiva, spelet från Alga vet jag att jag har.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite mer Amanda Conner dök upp under den gångna veckan:

Bild

Jag hade inte ens tid att ta av mig ytterkläderna innan jag började öppna paketet för att sen sträckläsa andra delen av de 12 numren hon hann med av Power Girl. [:)] Terra är väl närmast att betrakta som en prequel, men var också den en trevlig bekantskap.

Sen var jag i Stockholm fredag-lördag för att övervara NAFS(k):s höstmöte (och ta en eftermiddagsfika med oppositionsrådet i Solna, men det är en helt annan historia) och passade på att tömma facket hos Staffar (samt få en pratstund med både Staffar själv och Staffan):

Bild

Senaste Agent X9 är dock införskaffad på mitt lokala Coop Forum, men Superman/Batman #75, Love & Rockets #3 och Booster Gold #36-38 fanns alla för avhämtning på Bellmansgatan.

Bild

Archie #612-13 med de två avslutande delarna av "The Man From R.I.V.E.R.D.A.L.E." (med manus av gamle Marvel-bossen Tom DeFalco).

Bild

Sista delen av Stumptown och ett one-shot med Batman & Catwoman av Howard Chaykin (som emellertid inte var i klass med hans Dominic Fortune).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Inte denna vecka, men hittade ett par roliga Disneyrelaterade saker på en samlarmässa för några veckor sedan:

Bild

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Robrocker »

Jag fick hem tredje och sista(?) delen av Frank Frazettas samlade verk och liv, "Testament."
Fantastiska teckningar, lite bilder på serier och många stora målningar, klara fem stjärnor!

160 sidor, stor bok. Trade paper.
ISBN: 9781599290195
215kr på Bokus. 216kr på Adlibris. 20$ på Amazon.

De andra två böckerna i trilogin heter "Icon" och "Legacy" som man nog ska börja med, för där samlas hans mest kända verk.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spindelmannenelektra »

Japp då var man här på serieforumet igen. Fick nyligen hem denna DC dvd:

Bild

Superman storyn var ingen höjdare. Men lite kul att se de korta versionerna av: The Green Arrow, Jonah Hex och The Spectre.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Bufkin »

Köpte den här för några dagar sedan (obv inte min bild):
Bild
Den nya färgläggningen är mycket bättre, mycket kul. Rekommenderas till alla som ännu inte har Sandman eller de som jag som har läst sönder sina ex och behöver nya :) Nästa köp blir mitt tredje ex av Dolls house, serier skall läsas :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är inte ofta jag postar i denna tråd, och sällan då direkt i samband med inköpen. Ett jäkla bök med att plåta av grejerna, fixa till bilderna och så vidare. Men här är i alla fall det som köpts hyfsat nyligen.

Först ut, del 1-3 av 6 av de inbundna Do androids dream of electric sheep en serieversion av Philip K. Dicks roman, ord för ord ur boken.
http://robot6.comicbookresources.com/20 ... xi-series/

Bild

Bild

Bild
(Bilder lånade från förlagets hemsida.)

Återkommer med en recension av Do androids dream of electric sheep senare.

På helgens Sci-Fi-mässa blev det en del inköp, om än rätt få detta år, blev mer att prata och umgås med andra likasinnade än konsumtion.

Hittade dock denna John Jameson-figur i sin varulvskepnad. Han har till och med någon astronautpryl (?) på ryggen. Ful som stryk men charmig. (Cirka 20 cm hög.)
Bild

Förstås blev det också Jean-Pierre Gibrat boken som Albumförlaget gett ut. Tackar för det.
Bild

En tradition som jag har sedan mässan startade för en massa år sedan är att köpa minst en Leia-figur i någon variant som jag saknar. Hittade denna som jag bara hade i dubbelpack sedan tidigare.
Bild

Varje år brukar det bli något köp av Vespass på Samlastarwars.nu också. I år fick det bli tre badges med Leia och den lille och store gröne.
Bild

Dessa tre (fyra) Micro Machines är verkligen pyttesmå, var knepigt att få fokus ordentligt på dem. Lustigt nog hör Solo egentligen inte ihop med Tauntaunen han rider på. Han har ju inte vinterkläderna på sig. Vete tusan vad det är meningen att han egentligen skulle sitta på för något, kanske speeder biken i episod 6. Leia fick jag gratis av Echo Base-killarna då de vet att jag samlar på henne. Det är också en AT-ST till höger.
Bild

Så det köpet som jag nog är mest nöjd med från mässan. En rejält stor Tarzan (runt 40 cm), rätt ful, lite färgskavd, mängder med skruvhål framför allt i ryggen, knappt någon artikulering men så in i bomben cool. Framför allt det faktum att den är hyfsat lik Russ Mannings version av Tarzan och inte den där fula Disney-varianten. För sin storlek var den rena fyndet för 75 kr. Den har batteridrift så den enligt uppgift ska kunna göra det berömda Tarzanvrålet.
Bild

Han har även fått några mysko armskydd.
Bild

För att visa på storleksskillnaderna mellan Tarzan och Micro Machine Leia fick hon ta plats i hans hand.
Bild

I och med att säljaren (Seriecentrum/Trelleborg) märkte hur förtjust jag var i den, fick jag även en bunt klistermärken på köpet. Mest Burne Hogarth men i alla fall minst en Russ Manning. I am one happy camper now som de säger på andra sidan Atlanten.
Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pumbaaerik »

Lite köp den senaste veckan har det blivit, har dock ingen kamera tillgänglig, så bilderna är istället hämtade direkt ifrån Google, tills jag grävt upp min kamera någonstans i någon låda. Jag har nämligen flyttat under veckan också och därför inte varit så jätteaktiv här. Så nu är man Hising-bo då.

Bild
Jag, Joakim - Joakim Lindengren

Bild
Gammalt bröd rostar aldrig - Joakim Lindengren

+
De tre Kapten Stoflalbumen, Hut går hem, Världens främsta bakåtsträvare och En man klev av spårvagnen.
Nu har jag bara samlingsalbumet Gammal är äldst och ett antal nummer av tidningen kvar för att komplettera samlingen. Fanns visst en box till de tre albumen som man kunde köpa separat väl?

Sitter och funderar på om man kanske ska samla på sig övriga album av Joakim Lindengren. Är de lika fantastiska som Kapten Stofil?
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

pumbaaerik skrev:Sitter och funderar på om man kanske ska samla på sig övriga album av Joakim Lindengren. Är de lika fantastiska som Kapten Stofil?

Om man gillar bajshumor och personangrepp på irriterande 80-tals-kändisar är de lika fantastiska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

pumbaaerik skrev:Sitter och funderar på om man kanske ska samla på sig övriga album av Joakim Lindengren. Är de lika fantastiska som Kapten Stofil?

Tycker du om Jag Joakim är de definitivt värda att skaffa, och då rekommenderar jag dig att börja med Parlör för svin som är underrepresenterad i denna. Vilket jag också påpekade i min Bild & Bubbla-recension.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev:Det är inte ofta jag postar i denna tråd,
Så det köpet som jag nog är mest nöjd med från mässan. En rejält stor Tarzan (runt 40 cm), rätt ful, Den har batteridrift så den enligt uppgift ska kunna göra det berömda Tarzanvrålet.



Häftigt [^]
Du måste testa och berätta hur vrålet var. Helst ska du maxvolyma den och (SNÄLLA) testa den kl 2!!!!! på natten [:D] [:D]

skulle du hitta några dubb. på klistermärkena hör av dig, [^]
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pumbaaerik »

Bild

Köpte lite album av en privatperson, har ingen aning om värdet. Ganska dåligt skick, men 200 spänn för alla känns väl okej?
Finns bland annat alla fyra Starke Staffan-albumen i första upplagor, samt två Gaston som också är första upplagor.
Bra eller dålig affär?
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Erik S »

Nice! Läsvärdesmässigt är det klart värt mycket mer än 200:-, och trots en del rejäla skador på flera album så skulle du nog gå lite plus om du sålde albumen i smågrupper på Tradera också, tror jag.
Senast redigerad av 1 Erik S, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Lite nytt från senaste tiden. Do androids .... kan ha varit med på någon bild tidigare.

Bild

Lite X-relaterat också. Härligt nördigt med "The Uncanny X-Men - Official Index to the Marvel Universe" med samtliga Uncanny nr #1-514 beskrivna (karaktärer, synopsis, noter och mycket mer) + Hidden Years & Classic

Bild
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

pumbaaerik skrev:Köpte lite album av en privatperson, har ingen aning om värdet. Ganska dåligt skick, men 200 spänn för alla känns väl okej?
Finns bland annat alla fyra Starke Staffan-albumen i första upplagor, samt två Gaston som också är första upplagor.
Bra eller dålig affär?

Alla fyra? Jag har för mig att det fanns sju stk, alla som Peyo själv varit inblandad i finns på svenska.

Trevlig skörd, annars. Ser litet ojämnt ut vad gäller toppar och dalar i serierna (har för mig att "Smurfsoppan" t.ex. var ganska menlös), men trots allt prisvärt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar