Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Alla fyra? Jag har för mig att det fanns sju stk, alla som Peyo själv varit inblandad i finns på svenska.


Det stämmer nog. Det där ser ut att vara Tant Olfina, Cirkus Bodini (osäker på titeln), Den mystiska väskan och De röda taxibilarna. Då saknas åtminstone Lady Olfina och Starke Staffans tolv storverk. Men det där är nog de fyra första.
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pumbaaerik »

Wakuran skrev:
pumbaaerik skrev:Köpte lite album av en privatperson, har ingen aning om värdet. Ganska dåligt skick, men 200 spänn för alla känns väl okej?
Finns bland annat alla fyra Starke Staffan-albumen i första upplagor, samt två Gaston som också är första upplagor.
Bra eller dålig affär?

Alla fyra? Jag har för mig att det fanns sju stk, alla som Peyo själv varit inblandad i finns på svenska.

Trevlig skörd, annars. Ser litet ojämnt ut vad gäller toppar och dalar i serierna (har för mig att "Smurfsoppan" t.ex. var ganska menlös), men trots allt prisvärt.


Det gavs, enligt Serier i Sverige 2008, bara ut fyra stycken på första förlaget som gav ut Starke Staffan. Sen verkar ett annat förlag ha tagit över utgivningen, reproducerat de fyra första albumen och givit ut tre ytterligare album. Jag har ingen läserfarenhet av Starke Staffan, men tycker jag de fyra första är bra ska jag försöka skaffa de sista tre också.
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Ellingen »

"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Jaaaaa. Tomten kom tidigt i år (från Spanien)
Ytterligare 2 Tintin-bilar till samlingen av dom som inte kommer ut här. [:o)] [:o)]
Nu är det bara 2 st kvar. (2+5)
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

burnout skrev:Jaaaaa. Tomten kom tidigt i år (från Spanien)
Ytterligare 2 Tintin-bilar till samlingen av dom som inte kommer ut här. [:o)] [:o)]
Nu är det bara 2 st kvar. (2+5)

Ligger Koks i lasten och Månen tur och retur del 1 på marken i respektive låda?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pumbaaerik »

Ellingen skrev:Mer detaljerad info finns här:
http://www.seriekatalogen.se/starke_staffan.php


Ska lägga till det i min lista senare, men är mycket intresserad av att köpa de sista fyra om någon har dem till övers.
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev: Ligger Koks i lasten och Månen tur och retur del 1 på marken i respektive låda?


Det är hänvisning till vilket album och sida som bilden/bilen finns på. Foldern som följer med (liknande utgåvan här) ligger i ett fodral med fakta. Boxarna är lite lyxigare (ska ta lite bilder och lägga i Tintin avd.)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:
Labrador Road 26 skrev: Ligger Koks i lasten och Månen tur och retur del 1 på marken i respektive låda?


Det är hänvisning till vilket album och sida som bilden/bilen finns på. Foldern som följer med (liknande utgåvan här) ligger i ett fodral med fakta. Boxarna är lite lyxigare (ska ta lite bilder och lägga i Tintin avd.)


Hur visar ni upp samlingsobjekt av den här storleken? Eller ligger det bara i lådor? Man inbillar sig att det kräver ganska många kvadratmeter alternativt en väldigt förstående äkta hälft.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Har man sagt "A" så får man naturligtvis säga "B". Därför damp detta omslagsoriginal från Archie & Friends #147 ner i den imaginära brevlådan denna vecka:

Bild

Det är från andra delen av Twilight-parodin och är naturligtvis tecknat av Bill Galvan som också var snäll och signerade det åt mig. Notera särskilt vad Ronnie har i håret... Enligt Bill var jag den förste som nämnt för honom att jag upptäckt det, och det var tydligen inte första gången som han ägnat sig åt detta lilla spratt (men här var det synnerligen lämpligt med tanke på fladdermus-kopplingen). Kryssen betyder tydligen "svart" på skissarspråk.
Så här ser det ut i färdigt skick (flickorna är nog lite "tamare" när de blivit tuschade):

Bild

Jag kunde heller inte låta bli denna sida ur Archie & Friends #141 (Freshman Year: The Missing Chapters) där de trettonåriga Betty & Veronica spelar in en rockvideo utan en tanke på vilka konsekvenser detta kan få i framtiden (tänk Youtube):

Bild

Tuschat av Al Milgrom. Tittar man i den sista rutan inser man också att detta är embryot till vad som sen skulle utvecklas till The Archies. Batton Lash gör verkligen vad han kan för att knyta ihop lösa trådar och bygga vidare på fragment ur Archie-mytologin, inte helt olikt vad Don Rosa ägnade sig åt i Farbror Joakims liv-sviten.

Båda sidorna kan ses i något större format i mitt Bill Galvan-galleri på comicartfans.com om man klickar på dem. Härnäst har Bill ägnat sig åt att teckna en drös med Golden Age-superhjältar från MLJ eftersom dessa dyker upp i nummer 150 och 151...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Pricksäkra iakttagelser från Göteborgs uteliv.
Ett anstötligt liv 2 av Joakim Lindengren (Optimal Press).
Bild
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:Pricksäkra iakttagelser från Göteborgs uteliv.
Ett anstötligt liv 2 av Joakim Lindengren (Optimal Press).

Nyfiken fråga: Har den någon koppling till Stefan Jarls gamla film Ett anständigt liv?
http://www.imdb.com/title/tt0078784/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:
Magnus skrev:Pricksäkra iakttagelser från Göteborgs uteliv.
Ett anstötligt liv 2 av Joakim Lindengren (Optimal Press).

Nyfiken fråga: Har den någon koppling till Stefan Jarls gamla film Ett anständigt liv?
http://www.imdb.com/title/tt0078784/


Kan tänka att det är en ordlek med titeln, och så handlar det om hemlösa.

"Ett anstötligt liv" är helt fullproppad med populärkulturella referenser, inte minst från serier.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

I lådan idag:

BildBild

Favoriten är förstås inbundna Krazy & Ignatz del 2. Litteraturkanon i lyxutgåva.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av UlfK »

captainknut skrev:Favoriten är förstås inbundna Krazy & Ignatz del 2. Litteraturkanon i lyxutgåva.


Dreglar. Jag kanske måste köpa dem sambundna. Också. Elände. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Jag velade också länge mellan 15 paperbacks eller tre hardbacks. Men vad sjutton - det är ju bara pengar. :)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

Om jag inte redan hade Krazy-böckerna i paperbacks skulle jag vara frestad av de inbundna böckerna. Men turligt nog för min del föredrar jag den här gången faktiskt designen på paperbacksen så jag kan hålla mig från dublett-köp :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Offissa Pupp »

De är verkligen fina, även om de häftade utgåvorna är rasande snyggt formgivna. Problemet är som vanligt med dylika tjockutgåvor att de blir lite knepiga att läsa på ett bekvämt sätt. Hursomhelst rekommenderas de självkart ytterst varmt och inte är de så våldsamt dyra heller. (Förhållandevis.) Men den tredje delen - som ska täcka seriens första år - är väl ännu inte utkommen??

Skulle också vilja att Fantagraphics (lämpligen) satsade lika fina utgåvor på dagsstrippen. Ett tvärsnitt på dem finns i läckert liggande storboken:

http://www.fantagraphics.com/index.php? ... &Itemid=62

Såg hos Staffars en übersized utgåva med söndagsserier med Patrick Macdonnel (Mutts) som redaktör, men jag kan inte hitta någon länk här. Rekommenderar således ett besök där.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av pogono »

Offissa Pupp skrev:/.../Problemet är som vanligt med dylika tjockutgåvor att de blir lite knepiga att läsa på ett bekvämt sätt. /.../
Man får skaffa en speciell omnibus-kudde.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av smorkin »

Fantagraphics dagsstrippsutgåva var fin, stor och otymplig, men nätt jämfört med Sunday Press söndagsstrippbok som var den du såg hos Staffars:

http://www.sundaypressbooks.com/kkbook.php

Inte riktigt lika stor som deras Little Nemo och Gasoline Alley-böcker, men vacker likafullt!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Offissa Pupp skrev:Men den tredje delen - som ska täcka seriens första år - är väl ännu inte utkommen??

Stämmer. Den kommer när de har hunnit ifatt med alla paperbackversionerna.
Skriv svar