Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Gammelsmurf

Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Gammelsmurf »

Japp, nu har den första bilden på hur Carl Barks samlade verk kommer att se ut. Nu är ju visserligen detta den tyska versionen, men den svenska kommer med all sannolikhet inte att skilja sig nämnvärt i utseende.

Bild

Så här skriver man i det danska nätmagasinet Seriejournalen:

Egmont forbereder en 30 binds udgave i farver af Carl Barks Samlede Værk. Der har endnu ikke været offentliggjort billeder af bogværket, men da værket udkommer i en række lande, er det lykkedes Seriejournalens Peter Becher at opspore et foto af den tyske udgave: Carl Barks Collection. Første kassette med tre bind udkommer i august 2005 og prisen i Tyskland er 149 Euro + fragt. Værket bliver på i alt 8000 sider og bringer Carl Barks' produktion af Disney-tegneserier i kronologisk rækkefølge, ny farvelægning og korrigeret oversættelse. I Danmark er det Freddy Milton, der har fået tjansen med at korrigere Sonja Rindoms klassiske oversættelse. Værket forventes færdigudgivet i 2008.

För tyskspråkiga finns mer info här: http://www.dreidreizehn.de/create_e/index.htm

[:)]
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

Ja det kan ju bli bra.
Ser ut som boken "Carl Barks bästa" från 2001. och den håller väl hög kvalitet..
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av RetepNoslack »

Ser trevligt ut, tycker jag.
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Det ser ut väldigt bra ut, måste jag säga. Det blir till att börja spara varenda slant framöver, om man vill ha verken alltså... Men tror också att verken kommer att vara värt sitt pris!
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

149 euro, det låter ju som om man skulle kunna hoppas på ett pris under 2000 kronor? Det låter ganska rimligt för att inte säga ganska billigt. Eller är jag optimist?
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by Ingemar

149 euro, det låter ju som om man skulle kunna hoppas på ett pris under 2000 kronor? Det låter ganska rimligt för att inte säga ganska billigt. Eller är jag optimist?

Det sägs att en sån här box med tre böcker ska kosta runt 1500 pistoleros. Duktigt dyrt, tycker i varje fall jag. [B)]

Men jag skulle å andra sidan heller inte pröjsa över tusenlappen för Farbror Joakims Liv. Så roligt är det inte...........
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Nej, jag läste slarvigt. 1500 för ca 267 sidor, det var dyrt det.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

En bekant till mig har tydligen fått första boken (böckerna?) nu och han säger att den inte är värd sitt höga pris om man ser till bindning och kvalitén på papper och tryck.

Jag har själv inte fått chansen att glutta i mästerverket och lär väl inte få det heller under överskådlig tid så jag kan inte avgöra. det här är ju bara vad jag hört............
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Är det inte så att sådana här album slängs ihop i tid och otid för att man ska tjäna på Disneyfantasters lojalitet att köpa allting?
Lite som det görs med Elvis, man slänger ihop lite repriser i ny förpackning, slänger in 1-2 sidor artiklar och sätter en kraftig prislapp på det hela och VIPS så har man tjänat några miljoner.. Eller är det bara jag som är cynisk? ;)
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

Är det nån som har fått den första boxen än??
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

Idag fick jag min första box! [:o)]
Ser väldigt trevlig ut faktiskt!

Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
Dredd
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av Dredd »

Japp fick min också idag, och jag tycker den verkar fantastisk.
Förstår inte varför någon klagade på bindningen o.s.v.

Olof, du får se till att åka hem till din kompis och ta en titt, så jag får höra din bedömmning.

Jag är ju ingen bokexpert, men i mina ögon ser den mycket välarbetad ut. Så jag ger den tummen upp, och tänker fortsätta prenumerationen på denna serie.

/Dredd
Användarvisningsbild
Pierre
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 02 jun 2005, 12:20

Inlägg av Pierre »

Även jag fick mitt paket häromdagen. Då jag egentligen inte har läst nåt Disney på ett antal år, var jag länge MYCKET tveksam till om jag skulle beställa CBSV. Hur som helst gjorde jag det och efter att ha kollat igenom de tre böckerna och lusläst den första, har jag bara en sak att säga till er som gillar Disney eller serier generellt men inte abonerar: ni missar förmodligen det snyggaste och mest välgenomarbetade som åtminstone jag sett i svensk serieväg!
Bindning, tryck, källhänvisningar, bakgrundsfakta (vilket egentligen är ett missvisande ord då enbart artiklarna gör böckerna till något av det smarrigaste man kan tänka sig och skulle i mitt tycke kunna stå sig mycket väl även utan serierna...), färgläggning, textning, layout osv - allt otroligt läckert. Och i ärlighetens namn känns 500:-/band faktiskt billigt efter att ha bläddrat i dom. Till och med embalaget kändes otroligt profsigt. Nu är inte heller jag profissionell när det gäller kunskap om bindingar och boktryckarkonst, men volymerna känns otroligt robusta och - än en gång - välgenomarbetade.
Och - jag måste erkänna att jag aldrig njöt lika mycket av Barks serier när jag var barn som jag gör vid denna genomläsning. Mannen VAR verkligen en litterär mästare. :D
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Otherworld »

Även jag har den första boxen, och jag håller med Pierre till punkt och pricka.
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

Böckerna borde vara av hög kvalite, fick reklam om dem för ett ½årsen, det var den mest påkostade reklam jag någonsin fått. så håller böckerna den nivån kanske man ska börja sammla,
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Trät om du funderar länge till på dom ,kan det vara för sent. Råder dig bara. KÖP,KÖP. Dom är underbara
Användarvisningsbild
Carit Etlar
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 okt 2005, 16:03

Inlägg av Carit Etlar »

citat:
Ursprungligen postat av trät

Böckerna borde vara av hög kvalite, fick reklam om dem för ett ½årsen, det var den mest påkostade reklam jag någonsin fått. så håller böckerna den nivån kanske man ska börja sammla,



I Danmark mener en række læsere, at bøgerne ikke holder den kvalitet, som den påkostade reklamen udlovede. Der er nu startet en folkebevægelse, som efter en del opmærksomhed i dansk presse og tv nu endelig har fået Egmont i tale og delvis fået lovning på forbedringer af blandt andet farvelægningen i de kommende bind.

Man kan læse mere her:
http://www.seriejournalen.dk/sj_index.asp

Og melde sig til folkebevægelsen her:
http://www.seriejournalen.dk/debat/viewtopic.php?t=1442&start=0

Her er en meget udførlig kritik af problemerne med CBSV:
http://www.rackham.dk/anmeldelse/anmeld071.php
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Snart dax för del 2...
Kan inte vänta längre...
Hur många andra här på forumet samlar på CBSV?
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

Så klart man gör :)
Ser verkligen fram emot att få nästa box men det dröjer säkert till 31 dec.
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Inlägg av Azur Blå »

Jag samlar också!!! Det skulle vara så kul att få nästa del före jul, så man kan sitta i julhelgen och mysa med Barks...
Skriv svar