Drutten och Gena

Diskussioner om manga och anime.
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Drutten och Gena

Inlägg av satori »

Den gamla ryska dockanimationsserien Cheburashka (Hette "Drutten och Gena" i Sverige) har blivit gjord till en japansk animerad film som har premiär i Japan i morgon. Trailern är upplagd på ordbilders facebooksida:
http://www.facebook.com/pages/Ordbilder ... 7234000370
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Wakuran »

Kul! Jag har för mig att man tog sig väldigt stora friheter med Cheburashka i Sverige, så hoppas att man är mer trogen originalserien i Japan. Kul också att man verkar ha riktig ryska i miljöerna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Kul! Jag har för mig att man tog sig väldigt stora friheter med Cheburashka i Sverige


Det kan man nog lugnt säga. Det var någon SVT-anställd som köpte med två dockor under en studieresa till Sovjetunionen. Sen fick de bo på en bokhylla och man spånade fram ett helt eget manus. Härligt lättroade (och lättlurade) vi var på den tiden. [:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det mitt minne som spelar ett spratt tro, men vill minnas att programinslaget hette Drutten och Krokodilen. Fanns för övrigt även som tablettask (kanske annat godis också).

Bild

Ser även en del likheter mellan dessa två varelser.

Bild

Bild

Temat verkar vara poppis då man även slog mynt av det för denna filur.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Wakuran »

Hehe, mata aldrig en furbee efter midnatt!

Jag tror f.ö. jag såg något avsnitt av Drutten och Gena på Minnenas Television någon gång. Det kändes... primitivt. (Gena var väldigt aggressiv, f.ö.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drutten och Gena

Inlägg av rkaj »

Magnus skrev:Det var någon SVT-anställd som köpte med två dockor under en studieresa till Sovjetunionen. Sen fick de bo på en bokhylla och man spånade fram ett helt eget manus. Härligt lättroade (och lättlurade) vi var på den tiden. [:o)]


Var upphovsrätten så mycket "flexiblare" på den tiden? Eller var det som idag, att upphovsrätt endast respekteras om det är ett multinationellt bolag som äger rättigheterna? Skulle en SVT-anställd ha kunnat köpa ett par dockor föreställande Kalle Anka och Musse Pigg och hittat på egen docktv på sjuttiotalet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Wakuran »

Eller var det någon licensproduktion, där ryssarna inte hade så mycket mer koll än att pengarna kom in?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Magnus »

Jag har inte lyckats hitta något om licensen för D&G. Säkerligen fungerade det annorlunda när det gällde handel med det gamla östblocket.

rkaj skrev:Skulle en SVT-anställd ha kunnat köpa ett par dockor föreställande Kalle Anka och Musse Pigg och hittat på egen docktv på sjuttiotalet?


För det första så tvivlar jag på att de hade speciellt bra koll på vad som kom från USA, det var ju fienden, så att säga. [:D]
Det fanns ett program som hette "Fönster mot TV-världen". Där var en man som hade bra koll, iofs.
Sen var det nog inte så PK att ha dockor från Disney i rutan.
Det var mjuka människor i plyschoveraller och dockor från öst som gällde. [;)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Wakuran »

Magnus skrev:Jag har inte lyckats hitta något om licensen för D&G. Säkerligen fungerade det annorlunda när det gällde handel med det gamla östblocket.

rkaj skrev:Skulle en SVT-anställd ha kunnat köpa ett par dockor föreställande Kalle Anka och Musse Pigg och hittat på egen docktv på sjuttiotalet?


För det första så tvivlar jag på att de hade speciellt bra koll på vad som kom från USA, det var ju fienden, så att säga. [:D]
Det fanns ett program som hette "Fönster mot TV-världen". Där var en man som hade bra koll, iofs.
Sen var det nog inte så PK att ha dockor från Disney i rutan.
Det var mjuka människor i plyschoveraller och dockor från öst som gällde. [;)]

Skulle vilja se om "Fönster mot TV-världen". Verkar väldigt intressant. Det fanns något Japan-avsnitt som är legendariskt bland manganördar för att det i princip var första gången man visade anime på svensk TV, t.ex.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Skulle vilja se om "Fönster mot TV-världen". Verkar väldigt intressant. Det fanns något Japan-avsnitt som är legendariskt bland manganördar för att det i princip var första gången man visade anime på svensk TV, t.ex.

OT.

Avsnittet du pratar om är nog det då de visade en bit ur Akira (eller vad den nu hette, cyberpunk-grej minns att den var rätt cool), här är det också japanskt fast inte tecknat.
http://www.youtube.com/watch?v=fy_nBzxilJA
(Cirka 2 minuter in i klippet.) Slut OT.

Finns det förresten någon förklaring till varför japsarna valt att plocka upp en gammal sovjetisk dockserie i dagens läge?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Agentum »

Oj, vad man såg på dessa när det begav sig.

Men nåt japanskt i variation käns ointressant får jag erkänna.

Vad jag förstår var Drutten könlös egentligen äbven om vi såg det som kvinnligt här då.

Lustigt hur östsaker kunde koma in här då, som Balthazar tex. det var väl klart poskt, mne så tänkte man ju inte på det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Finns det förresten någon förklaring till varför japsarna valt att plocka upp en gammal sovjetisk dockserie i dagens läge?

Svårt att säga, men japaner brukar leta på alla möjliga oväntade håll efter idéer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Agentum »

Jo det är sant, men jag vet inte om det intresserar mig idag, men visst jag var en av dem som tittade på dem på tv som liten och givetvis som med Balhazar ovetanded vad det kom ifrån, världen var annorlunda så att säga.

Nu menar jag inet elakt med det med Sverige var ju klart vänster rakt över då och vi fick barnprogram efter det, nu menar jag inet tat Drutten och Gena var vänsterextremer, man tyckte ju barar tat alt sånt var kul, likaså med Balthazar, han var ju en snäll uppfinare som försökte lösa situationen.

Däremot har jag alltid haft funderingar över Dr. Snuggels altså, även om jag tittade på det så var det nån form av drogflumkänsla som jag inte fattade då de försökte få fram.

I övrigt var ju det svensk urvalet varierat med, farbrorn som inte vile bli stor, eller den här Slas som läste om folk på andra sidan sjön som ville se på fantomen.

Eller Manne ännu i full gång, när han hittade sin banan, man glodde fast man tycke de var helt värdelst, sen har vi Staffan förstås med för mig då Vilse i Pankakan, jag belv väl inet förstörd även om jag kanske inte fattade så mycket, sen föll han ju enormt med sina strumpo på händerna, ne då var jag redan för gammal.

Linus på linjen var en höjdare liksom.

Vi var så barskrapade på allt så vi titade vad än det var tamefan, vi var lätta att nå jämfört med senare generatioer med sina många kanaker med leksaksanierat elände (imo).

Dock fanns ju lokalbion på ett amat sätt ändå då och körde just Disneyfilmer vid ledigheter osv.

Så ,man ska kanske inte gnälla ändå, även om det var en väldig vänstervåg så fanns det alternativ iaf även om man var livrädd att se tex Snövit på lokalbion.

Tänk vad världen ändå ändrat sig sen den tiden, en trots allt vill jag nog inte byta ut det mot de som kom efter meig med sina plastleksakserier som He- man och mycket annat som jag slapp.

De var ju trots allt väldigt illa gjorda serier för att sälja en produkt.

Jag kom liksom ut utan dessa även om mn förstås kände till figurerna, men det belv mes att skjuta luftgevär på det skräp sm tillerkades för min del och en enorm ilska från yngra bröfr hos andra då jag inte har några bröder.

MEN man kan ju också säga tat jag missade just den perioden när actionfiguer såldes via animerade serier och andra koncept, jag har ju en yngre syster och då ar det ju bla.My Little Pony, aktivt än idag f.ö. men inte med den kraft det var då.

Ta vad ska man säga skitliv kanske.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Oj, vad man såg på dessa när det begav sig.

Men nåt japanskt i variation käns ointressant får jag erkänna.

Vad jag förstår var Drutten könlös egentligen äbven om vi såg det som kvinnligt här då.

Lustigt hur östsaker kunde koma in här då, som Balthazar tex. det var väl klart poskt, mne så tänkte man ju inte på det.


Drutten hade ivf kvinnlig röst (i Sverige). Agneta Bolme Börjefors, Tomas Bolmes storasyster.

Professor Balthazar var inte polsk. Den kom från det forna Jugoslavien, Kroatien om jag inte minns fel.
Simma lugnt!
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Re: Drutten och Gena

Inlägg av satori »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:
Finns det förresten någon förklaring till varför japsarna valt att plocka upp en gammal sovjetisk dockserie i dagens läge?


Det verkar som regissören sett den ryska versionen och älskat den och därför bestämt sig för att göra en hyllning till den.
Från vad jag läst på nätet gjorde Japanerna två versioner en på ryska för den ryska marknaden och en med japanskt tal.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Drutten och Gena

Inlägg av Wakuran »

satori skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:
Finns det förresten någon förklaring till varför japsarna valt att plocka upp en gammal sovjetisk dockserie i dagens läge?


Det verkar som regissören sett den ryska versionen och älskat den och därför bestämt sig för att göra en hyllning till den.
Från vad jag läst på nätet gjorde Japanerna två versioner en på ryska för den ryska marknaden och en med japanskt tal.

Bakgrundsskyltar och liknande verkar iaf ha rysk text.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar