Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Diskussioner om manga och anime.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av skaraborg76 »

Detta kanske är lite utanför ämnet, men finns det någon japansk serie som är tecknad i västerländsk stil?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Wakuran »

Nu är ju både "japansk stil" och "västerländsk stil" ganska breda begrepp, men jag tycker jag borde kunna komma på något exempel om jag tänker efter litet.

Jag minns annars någon serie i "Manga! Manga!" som såg ut precis som en spansk tjejserie à la Starlet, men jag minns inte vad den hette nu...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Labrador Road 26 »

skaraborg76 skrev:Detta kanske är lite utanför ämnet, men finns det någon japansk serie som är tecknad i västerländsk stil?

Du har ju redan fått exempel på det en bit ner i denna tråd.
viewtopic.php?f=34&t=4937
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte iofs på Ikegami, men jag tycker nästan det känns mer som "japansk realism" än "västerländsk stil", även om det säkert kan skilja sig åt beroende på betraktarens synsätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av satori »

En kopp kaffe till av Naoto Yamakawa har en still som ser lite ut som europeisk underground.
http://www.smakprov.se/smakprov/En-kopp ... 9185269181

Jag tycker Oda Hidejis teckningsstil ser rätt fransk ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hideji_Oda
http://www.odahideji.com/work.html

Jag tror att det är svårt att hitta någon vars teckningstil ser 100% västerländsk ut men det finns flera japanska tecknare som lånat mycket från västerländska tecknare.
Användarvisningsbild
Derezzed
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 10:05

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Derezzed »

Anime-serien Panty & Stocking ser västerländsk ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Wakuran »

Derezzed skrev:Anime-serien Panty & Stocking ser västerländsk ut.

Tja, jag tycker snarare den ser ut som japansk pseudo-manga. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Tja, jag tycker snarare den ser ut som japansk pseudo-manga. [B)]

Instämmer bitvis, vet inte vad pseudo-manga är för något, men västerländsk tycker jag inte den ser ut att vara. Möjligtvis lite lik den där vedervärdigt fula Winx, som i och för sig verkar vara italiensk.
http://www.comicvine.com/winx-club-magazine/49-34733/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Wakuran »

"Pseudo-manga" ar ett latt foraktfullt begrepp pa serier utanfor Japan som mer eller mindre lyckat forsoker harma "den klassiska mangastilen". I det har fallet anvant ironiskt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av rkaj »

I någon annan tråd med en liknande fråga har jag tipsat om Isvandraren, så det gör jag här också! Att den finns på svenska (Epix förlag) gör ju inte saken sämre. [8D]

Även om det kanske även här är frågan om "japansk realism" snarare än västerlänsk stil, men det är i alla fall inte schablonmanga med små flickor med stora ögon och skoluniformer ...
Amion
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 10 jan 2011, 10:18
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Japansk serie tecknad i västerländsk stil?

Inlägg av Amion »

Uzumaki och Gyo av Junji Ito är väldigt realistisk tecknade om det är det du menar. En annan serie som också är realistiskt tecknad heter the Kurosagi Corpse Delivery Service av Eijo Otsuka.

Borde kanske tillägga att alla de är i skräckgenren. Uzumaki bör inte läsas av lättskrämda människor...
Skriv svar