Kampanj för serierna i USA

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Kampanj för serierna i USA

Inlägg av mikaelbergkvist »

Intressant. Man kan skriva under som svensk också. Tycker jag man ska.

http://michaelnetzer.com/mnop/?p=2105
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har du lust att förklara vad det går ut på? Har läst sidan flera gånger men ser ingen som helst förklaring vad det egentligen handlar om.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av mikaelbergkvist »

Han anser - och det gör jag också - att Marvel, DC, med flera, inte bryr sej om sin förlagsroll längre. De är fullt beredda att låta serierna marginaliseras därför att de tjänar sina pengar på film, tv, och leksaker.
Seriemediet är irrelevant för dem, och de skadar därför marknaden, och kan anmälas för detta enligt amerikansk lagstiftning.
Det har Netzer gjort.
Man har gett otaliga exempel på olika möjliga åtgärder som dessa förlag kan ta till för att expandera marknaden för serier och öka medvetenheten om mediet men detta har dessa förlag konsekvent ignorerat.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Labrador Road 26 »

Min bild blir att killen inte riktigt kan bestämma sig för vad som egentligen är problemet som han ser det. Ena sekunden gör förlagen (Marvel och DC) ingenting för serierna, nästa sekund gör de tydligen så mycket att de har monopol-/duopol-ställning.
As such, these industry leaders, owned by Warner Bros. and The Walt Disney Company, no longer need a vibrant comic book publishing business to be especially profitable in the same way that book publishers do. Yet DC and Marvel continue to dominate the distribution and marketing of comic books and exercise a choking monopoly (or duopoly) on the sales and public perception of the viability of comics.

http://www.ipetitions.com/petition/save_the_comics/

Sedan går han också på (på annat ställe) om hur synd det är om folk som hittat på något något som ägs av någon annan, fastän det lär har varit klart från början. Där han förstås bara hänvisar till manusförfattare och tecknare, inte ett ljud om färgläggare, textare och övriga. Precis lika korkat som om de som skruvar ihop en Volvo på löpande bandet skulle få för sig att han/hon äger bilen. Är man anställd för att utföra ett jobb, hitta på stories till serietidningar eller bygga ett hus, spelar ingen roll, man vet om vilken typ av anställning man har. Att uppdragsgivaren/arbetsgivaren sedan i sin tur tjänar pengar på tidningen eller huset får man räkna med, vill man inte det får man se till att vara sin egen. Vill man inte vara en löneslav är det ingen som tvingar en, men man kan inte välja det, och sedan komma och kräva en annan typ av lösning.
http://michaelnetzer.com/mnop/?p=1970

Ärligt talat verkar killen smått vrickad, som inte kan se hur verkligheten faktiskt är. Det står honom också fritt fram att konkurera ut Marvel och DC om han känner för det. Vill han ha full kontroll över karaktärerna bör han nog sluta att jobba med Wonder Woman, Batman och övriga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av mikaelbergkvist »

Killen ÄR vrickad, han trodde att han var Jesus för inte så länge sedan, men faktum kvarstår att både Marvel och DC fått samma kritik från ett rätt brett spektra av folk. Dom stryper marknaden genom att dominera den negativt, genom att ösa ut titlar och serier med sina figurer, med 'event's', etc, men gör sedan inget åt det faktumet att seriemarknaden totalt sett bara minskar.
Det är inget motsägelsefullt i att säga att man å ena sidan strypdominerar en marknad, medan man å andra sidan inte gör något för att öka kundkretsen eller öka allmänhetens medvetande om seriemediet.

Labrador Road 26 skrev:Det står honom också fritt fram att konkurera ut Marvel och DC om han känner för det.



Det där är ju ett rent skrämmande verklighetsfrämmande uttalande på den amerikanska marknaden idag.
Jag antar att det var tänkt att vara roligt.

Det är ett faktum att Marvel och DC tjänar nästan alla sina pengar på marknader utanför serierna och nästan inget på åtgärder eller reklam för serierna de ger ut utanför just seriemarknaden. Det betyder att en massa människor i USA känner till Batman, men få vet att det fortfarande ges ut en serietidning som heter just Batman.
Ingen av filmerna gjorda på seriefigurer har lett till ökad försäljning av någon av dessa figurers serietidningar, och inget av de förlagen har gjort nån ansträngning att tala om att serierna fortfarande finns i reklam riktad till nån utanför seriemarknaden.

Man hämtar och köper koncept från seriemarknaden, independent såväl som inhouse, men man är inte intresserad av att få spinn på själva seriemarknaden som sådan och investerar inget i just den. Den kan krympa och försvinna, och det gör praktiskt taget ingen skillnad för dem.
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 15:31

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Avgrundsvrål »

Löjligt, Marvel och DC är inga kulturbevarande änglar, de är företag och deras syfte är (enligt amerikansk lag) att göra så maximal profit som möjligt. Något de säkert kan luta sig tillbaka på och få rätt i. Om det skadar marknaden (seriemarknaden) är sekundärt. De agerar på de sätt som ger mest pengar, om inte serier säljer så försöker de på annat håll. Sedan har väl för övrigt Marvel köpts upp av Disney under finanskrisen också, så frågan är om inte detta har haft en inverkan på Marvel's agerande på seriemarknaden?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av mikaelbergkvist »

Avgrundsvrål skrev:Löjligt, Marvel och DC är inga kulturbevarande änglar, de är företag och deras syfte är (enligt amerikansk lag) att göra så maximal profit som möjligt.


Men enligt samma amerikanska lag kan man även anmälas om man skadar marknaden man agerar på.
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 15:31

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Avgrundsvrål »

mikaelbergkvist skrev:Men enligt samma amerikanska lag kan man även anmälas om man skadar marknaden man agerar på.

Men att inte investera är ju inte samma sak som att skada. Att skada en marknad kan man göra för flera orsaker, konkurrensfördelar exempelvis. Men det har ju inte Marvel och DC gjort. Om seriemarknadens läge nu är så dåligt kanske det vore en bättre idé att konkurrera mot de företagen än att anmäla dom för att efterfrågan har minskat på deras marknad. Nej, lätt sa jag inte att det var.

Jag vet, jag låter som värsta marknadsliberalen här. Men att anmäla serieföretag som en "kampanj för serier" känns inte helt rätt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Labrador Road 26 »

Avgrundsvrål skrev:Jag vet, jag låter som värsta marknadsliberalen här. Men att anmäla serieföretag som en "kampanj för serier" känns inte helt rätt.

Kan bara instämma, och att ställa sig i led bakom en snurrboll med hybris som vill ha drastiska åtgärder i en krisperiod tycker jag påminner rätt mycket om 30-talet.

Mikael, det är väl för övrigt ingen skillnad på Marvels och DCs utgivning för tillfället och jämfört med för 5-10 år sedan? De ger ju ut sina tidningar som vanligt på löpande band. Jag har då inte märkt någon skillnad, har inte ens sett några tecken på förändring sedan Disney köpte Marvel, vilket många ju befarade. Det kan nog vara bra att backa upp de påståenden ni lanserar med lite konkreta bevis och fakta. Annars blir det ju bara en teori.
http://www.youtube.com/watch?v=9W-R_jfUum4
(Beskrivningen 1:43-3:55 in i klippet.)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av mikaelbergkvist »

Avgrundsvrål skrev:
mikaelbergkvist skrev:Men enligt samma amerikanska lag kan man även anmälas om man skadar marknaden man agerar på.

Men att inte investera är ju inte samma sak som att skada.


Om man tränger ut andra tillexempel, eller om man bildar karteller med sammanhängande prisbilder.
Vilket man gjort.

Jag vill också påpeka att det här inte är det enda exemplet på ilskan i USA, det pågår rena nätkriget just nu, som startades av en video gjord av kreatören bakom serien 'The Goon'.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Rosen »

mikaelbergkvist skrev:Om man tränger ut andra tillexempel, eller om man bildar karteller med sammanhängande prisbilder.
Vilket man gjort.

Undrar vad jänkarna hade tyckt om Tidsam...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Agentum »

De har bra mycket bättre villkor där än här kan jag säga.

Vadå Marvel och DC liksom, de ägs av multibolag, i sig själva att göra serier är jag övertygad om att de verkligen vill det också, men de kan inte bestämma helt själva.

Serierna behövs om inte annat för att basera filmerna på nånting.

Det har liksom gått ifrån tiden när de här var trycksaksutgivare, så mycket har hänt.

Och marknaden har minskat, men de gör ändå serier för sin största grupp som det är och det är lite äldre folk som varit med ett tag och växt upp med serier, det är lättast att fånga upp oss, men det ger också en klart smalare och mindre utgivning, men vi ser ju hur trade ochg seriebokssidan i stället ökar då vi också är de som har råd att köpa.

Huvudpersonerna bakom de här båda tror jag knappt utbyter ett ord i onödan, de som jobbar för dem brukar ju dock ofta flytta runt mellan bolagen men det är ju de som skapare produkterna.

Folk verkar ha svårt att skilja på seriedelen och de stora bolagen som äger dem, det är de som gör massaa stålar på film och annat, inte de som gör serierna för dem.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det rullar på och växer stadigt.
http://michaelnetzer.com/mnop/?p=2113
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Peral »

mikaelbergkvist skrev:Det rullar på och växer stadigt.
http://michaelnetzer.com/mnop/?p=2113


Det är bra att det händer någonting nätr det gäller opinionsläget för tecknade serier, all reklam är bra reklam som det brukar heta
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jisses Amalia vilka hjärntvättade och fullständigt verklighetsfrånvända kokosnötter, de har ju fel på i stort sett varenda punkt. Dumskallarnas sammankomst ledd av über-nötet himself. Hinner inte gå igenom sörjan för tillfället, men återkommer snarast med en genomgång av alla felaktigheter.

Badkaret måste vara helt utslitet så mycket som de cyklat runt i det i jakten på att kunna slänga in ännu ett till faktafel. Inte underligt att Jack Napier varit med på ett hörn, Arkham Asylum har tydligen haft picnic.

Förtydligande: Jag är inte ironisk. Det var länge sedan jag läste så mycket gallimatias på en och samma gång.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Peral »

Ser framemot din genomgång så slipper jag läsa igenom alltihop själv!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Agentum »

Var nu det här började med för tanke så är det nåt annat nu när man läser kommentarerna.
Alla generationer som känner att just deras figurer blivit felaktigt behandlade eller borttagna har ju sitt att sura över.

Min generation är tex inte inne just nu, utan det är silverage folket hos DC som väger tyngst idag, när de försvinner och andra tar över ledningen så kanske min generation är de som styr.

Alltid blir nån sur, jag har många ggr surat över hur de förvanskat eller slagit ihjäl de figurer jag gillat, men var kommer man med det?

De kan inte göra alla sina serier så de funkar för just mig, det går inte.

Sen kan man absolut ha åsikter om vissa författare eller tecknare som inte tittar något alls på historien bakom en figur utan sopar bort allt och hittar på nåt eget, men inte sällan går sånt åt pipsvängen med tiden och strax är en mer klassisk variant kompromiss tillbaks igen.

Det måste varas ett helvete att bli den som ska skriva mainstreamtidningarna som säg Spider-man eller Batman osv, de stora som man inte får röra om i ostraffat, jag är då inte avundsjuk.

Marvel struntar jag mer eller mindre i hur de gör då jag börjat ledsna på deras koncept som ändras aldeles för litet för min smak, det här med alla äggen i samma korg.
Jag läser inget mainstream från dem överhuvudtaget, finns det nåt som är värt at lägga tid på så är det oftast serier som håller till i ytterkanterna.
Marel saknar ju motsvarande Vertigo och sådant, jag är mer intresserad av sånt än om de behandlar Spider-man rätt.

Men alltså nyvarianter i självstående försök som MAX serierna eller Ultimate varianter av vissa figurer har ju blivit så förbaskat bra att de är värda att komma över till den ordinare kontinuiteten, jag mena Iron man i Ultimates är ju en miljon gånger coolare än den ordinarie.

Sen fins missar med givetvis, som den svarta Nick Fury tex. menlöst och tandlöst.

Alltså de här som vet så mycket om hur det funbgerar, gör nåt konkret då, de bor väl i USA iaf, jag tycker det låter som om de sitter och gråter för att allt inte är som när just de var som mest intresserade av de här serierna än att de egriper att det inte bedrivs serieutgivning på skoj, det är självklart att även de vi kallar stora letar grepp att få fler läsare, de är inte längre så stora som de än gång i tiden var.

Det har inget med filmerna att göra, WB äger DC tex. de kan göra vilka skitfilmer de vill med DC's figurer, eller så kan de ta hjälp av seriefolk, det är bara tat välja och åtminstonde jag tycker väl att det lyckas bättre det senaste deceiuet än tidigare iaf, visst en del är skräp men så kan det vara.

Det samma kommer gälla Disney när det gäller Marvel.

Jag är ändå en ganska gnällig person, men de är tycks inte ha klart för sig hur det fungerar alls, som om det satt en hög jultomtenissar och skrev serier just bara för dem, för det är ju just de som vet hur serier ska vara PFFF!

I övrigt så räcker det att läsa exempel på att Walking Dead skulle vara en indie serie gjord av folk som inte gillar det här med superserier och sånt som tydligen är trams för en del.
Pratar de ur arslet eller? Kirkman älskar superhjältar och skriver bla. Invinsible som är en mycket bra sådan serie.

Bara som exempel.

Vad de här borde göra är att köpa serier DE gillar enbart och inte det andra, men allt för många kommenterare tycks ha slutat läsa serier och i stället ägna sig åt att gnälla över dem, vem hjälper de?

Här finns inget att skriva på, utan visa med sina stålar i stället vad de vill ha för nåt, tror de att nån bryr sig för att just de minsan slutat läsa serier för att DC eller Marel haft seriefolk de inte gillar skrivit deras favoritserie?

Har man slutat läsa serier så är det väl över och ut ur skallen. eller hur?
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag tycker mest att det är roligt att det i grunden är amerikaner som insett att förr eller senare går luften ur superhjältarna, och då tappar hollywood ägarna intresset för serieförlagen de nu äger om de inte har nåt annat att locka ner pengar med. Och det har de inte. Och då faller korthuset ihop.
Marknaden hotar att krascha i USA, och alla vet det.
Det ser ut lite som innan den senaste finansbubblan kollapsade i USA.
Att argumenten är gallimattias, ledda av nån som trodde han var Jesus för ett par år sedan, är inte poängen.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Peral »

Även om jag inte läser Amerikanska serier i någon större omfattning längre, så har Mikael definitivt en poäng, skulle den Amerikanska seriemarknaden kollapsa med det massiva inflytande det har på vad vi läser här i Sverige, så vore det förödande för den Svenska seriemarknaden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kampanj för serierna i USA

Inlägg av Wakuran »

Det är iofs intressant. Seriehandlarna, biblioteken och övriga seriefandomen i Sverige känns väldigt beroende av den amerikanska marknaden. Vad det gäller själva serieproduktionen är det kanske mer indirekt, men ändå.

Däremot verkar det ju ändå fortfarande finnas ett intresse för "graphic novels", manga och webbserier i USA, så förhoppningsvis borde marknaden kunna överleva någotsånär ändå, även om man sparkar undan ett av benen på skrivbordet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar