Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: mån 20 maj 2013, 02:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 354 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Värderingstråden
InläggPostat: lör 05 feb 2011, 08:42 
Very Fine
Användarvisningsbild

Labrador Road 26 skrev:
Bilden jag får är att viss förskjutning inte påverkar graderingen

Ytterligare en aspekt är att gradering främst riktar in sig på slitage och övriga skador efter tillverkning. Tillverkningsdefekter får inte finnas i de allra högsta graderna, men verkar bedömas mindre strikt redan rätt högt upp på skalan.

/Magnus

InläggPostat: lör 05 feb 2011, 09:58 
Moderator
Användarvisningsbild

MagnusR skrev:
Labrador Road 26 skrev:

Tillverkningsdefekter får inte finnas i de allra högsta graderna, men verkar bedömas mindre strikt redan rätt högt upp på skalan.

/Magnus

Håller med. Och tycker det ska vara så.

Kan hos mig själv efter 25 år som tryckare märka att jag ganska ofta bortser från obetydliga tillverkningsmässiga defekter såsom uteblivna eller deformerade klamrar, "veck" i inlagan, misspass i färgerna, under/överfals på omslaget (som någon benämnt som "underbett") och dylikt.
Det mesta av detta är så vanligt och en naturlig del av processen så tycker det kan bli absurt om det hårddras.
Ett NM-ex med bara en klammer är i min värld fortfarande ett NM-ex.
Skulle vi t ex göra avdrag för misspass i färgerna i inlagan på en tidning skulle det i princip inte finnas några exemplar över FN..

InläggPostat: lör 05 feb 2011, 10:34 
Near Mint
Användarvisningsbild

Ellingen skrev:
MagnusR skrev:
Labrador Road 26 skrev:

Tillverkningsdefekter får inte finnas i de allra högsta graderna, men verkar bedömas mindre strikt redan rätt högt upp på skalan.

/Magnus

Håller med. Och tycker det ska vara så.

Kan hos mig själv efter 25 år som tryckare märka att jag ganska ofta bortser från obetydliga tillverkningsmässiga defekter såsom uteblivna eller deformerade klamrar, "veck" i inlagan, misspass i färgerna, under/överfals på omslaget (som någon benämnt som "underbett") och dylikt.
Det mesta av detta är så vanligt och en naturlig del av processen så tycker det kan bli absurt om det hårddras.
Ett NM-ex med bara en klammer är i min värld fortfarande ett NM-ex.
Skulle vi t ex göra avdrag för misspass i färgerna i inlagan på en tidning skulle det i princip inte finnas några exemplar över FN..

+1, eller vad är det kidsen skriver?

Principiellt tycker jag inte att grova tryckfel/defekter ska förekomma från 9.4 NM och uppåt (maskinella veck, skav, klammersaknad, osv) men redan vid 8.0 VF blir jag väldigt liberal kring det där (trots den skickfascist jag är).

Jag ser lite på samma sätt med "distributionsfel" som stämplar, buntbandsmärken och liknande. Från 8.0 VF och uppåt tycker jag det är olämpligt, men under det brukar jag bortse från det helt om det är inte är extremt graverande och ovarsamt gjort.

InläggPostat: lör 05 feb 2011, 12:50 
Tekniker
Användarvisningsbild

MarvelParveln skrev:
om jag trivs med att titta på mitt FN-ex så är väl det precis det ex jag behöver?!

Kan inte säga det bättre själv. [:o)]

Ryggveck (och alla andra veck också) med eller utan färgsläpp - du lägger ihop sammanlagda längden och graderar efter Veck-skalan: http://www.nearmint.se/index.php/Veck

Ja, det är extremt deprimerande att se hur snabbt skicket går ner. [}:)]

InläggPostat: lör 05 feb 2011, 13:51 
Very Good

Börjar verka som att alla mina blaskor är PR...eller sämre:-)

Spontant kan jag känna att skicket går ner lite för mycket pga ryggveck! I min värld är det mycket värre om någon kladdat på tidningen, eller om en bit av framsidan är borta, än om den totala längden på små ryggveck är mer än 5 cm. En sådan tidning går ju att kolla på, det gör inte dom andra två, tycker jag.

InläggPostat: lör 05 feb 2011, 14:14 
Tekniker
Användarvisningsbild

MarvelParveln skrev:
Börjar verka som att alla mina blaskor är PR...eller sämre:-)

Spontant kan jag känna att skicket går ner lite för mycket pga ryggveck! I min värld är det mycket värre om någon kladdat på tidningen, eller om en bit av framsidan är borta, än om den totala längden på små ryggveck är mer än 5 cm. En sådan tidning går ju att kolla på, det gör inte dom andra två, tycker jag.

Och det är precis därför man inte skall stirra sig blind på skickkoden utan, som du sa tidigare, se om du är nöjd med att ha just det här exemplaret i din samling.

InläggPostat: sön 06 feb 2011, 13:19 
Användarvisningsbild

http://img818.imageshack.us/i/dscf0848i.jpg/
Första bilden

http://img135.imageshack.us/i/dscf0851d.jpg/
Närmare titt

Sätter ihop inläggen.
/Mod

InläggPostat: sön 06 feb 2011, 13:22 
Mint
Användarvisningsbild

Direkt bildlänk:

Bild

Bild

Ser ut att vara väldigt mycket kludd på nr. 10, förresten? Har du bättre bild av den?

InläggPostat: sön 06 feb 2011, 13:27 
Near Mint
Användarvisningsbild

Sagoserien 102 Pellefant på nya äventyr 70 140 200 325 450 600

Jag skulle uppskatta den till ca GD+ - GD/VG (2.5-3.0) någonstans vid en snabbkoll. och gissar att värdet är 70-90kr med rätt köpare.

De saknade bitarna i övre och nedre rygghörn och de många brutna ryggvecken är vad som gör att den inte kan kvalificera för 4.0 VG enligt mitt sätt att se det. Den är vad man brukar kalla "skapligt lässkick".

InläggPostat: sön 06 feb 2011, 13:27 
Användarvisningsbild

Hur gjorde du det där? Få bilden direkt till inlägget?

Här är lite fler:
Bild

Bild

Bild

Justerade bilder.

/Admin

InläggPostat: sön 06 feb 2011, 13:32 
Very Fine
Användarvisningsbild

humorn skrev:
Hur gjorde du det där? Få bilden direkt till inlägget?

Markera länken och tryck på knappen som det står Img på.

InläggPostat: sön 06 feb 2011, 13:52 
Mint
Användarvisningsbild

Fast ImageShack har ett annat format för sina länkar, så du måste först välja "kopiera bildwebbadress", klistra in länken, och sedan markera länken och välja "Img" på "Fullständig redigerare".

Bild

Inläggsrubrik: Hjälp med skickbedömning
InläggPostat: mån 14 feb 2011, 12:21 
Användarvisningsbild

Hej!

Jag har en seriesamling som jag nu håller på och gå igenom och försöker skickbedöma. Dock tycker jag det är ganska så svårt att veta var man skall dra gränserna. Jag har hittat ganska få referensbilder, där man kan titta på klockrena exempel på tidningar i diverse skick, och var gränserna går (tex exemplar som ligger exakt på GD-VG). Jag har sett att nearmint.se har några få exempelbilder. Hoppas det kommer mera där.

Så till min fråga. I en av mina banankartonger hittade jag en tidning Mandrake, i ganska så fint skick. Förutom lagringsskador och små nötningsskador, mest på ryggen, kan jag tänka mig att exemplaret är helt oläst.

Jag skulle gärna få era bedömningar på skicket av denna tidning, och en grov gissning vad den kan tänkas vara värd (läs: Vad man skulle kunna få för den på en Traderaauktion idag).

Bilder på den har jag lagt upp på den här adressen: http://fabbe.se/mandrake/

Välkommen till forumet! Slår ihop ditt inlägg med värderingstråden.
Mod/Kungnima

InläggPostat: mån 14 feb 2011, 14:13 
Near Mint
Användarvisningsbild

fabben skrev:
Hej!

Jag har en seriesamling som jag nu håller på och gå igenom och försöker skickbedöma. Dock tycker jag det är ganska så svårt att veta var man skall dra gränserna. Jag har hittat ganska få referensbilder, där man kan titta på klockrena exempel på tidningar i diverse skick, och var gränserna går (tex exemplar som ligger exakt på GD-VG). Jag har sett att nearmint.se har några få exempelbilder. Hoppas det kommer mera där.

Så till min fråga. I en av mina banankartonger hittade jag en tidning Mandrake, i ganska så fint skick. Förutom lagringsskador och små nötningsskador, mest på ryggen, kan jag tänka mig att exemplaret är helt oläst.

Jag skulle gärna få era bedömningar på skicket av denna tidning, och en grov gissning vad den kan tänkas vara värd (läs: Vad man skulle kunna få för den på en Traderaauktion idag).

Välkommen till forumet! Slår ihop ditt inlägg med värderingstråden.
Mod/Kungnima

Formatic tingar högt värde bland samlare. Skicket uppskattar jag till cirka GD/VG och priset på Tradera skulle jag uppskatta till 500-600kr.

InläggPostat: mån 14 feb 2011, 14:35 
Tekniker
Användarvisningsbild

fabben skrev:
Jag har sett att nearmint.se har några få exempelbilder. Hoppas det kommer mera där.

Det kommer absolut mera, men det tar tid. Jag räknar med fem-tio år tills det finns ett hyfsat komplett bildmaterial, så sitt inte uppe och vänta. [:)]

APenny4YourThoughts skrev:
Formatic tingar högt värde bland samlare. Skicket uppskattar jag till cirka GD/VG och priset på Tradera skulle jag uppskatta till 500-600kr.

Håller med om gradering, och vill tillägga att det finns grader i helvetet. Det här ser ut att vara ett väldigt snyggt exemplar i jämförelse med typiska 2.0-4.0:ex.

InläggPostat: mån 14 feb 2011, 15:06 
Moderator
Användarvisningsbild

fabben skrev:
Hej!

Nog tusan ser den ut att hålla åtminstone VG??
Tycker ni andra två skickfascister varit väl hårda... [:o)]

Ställer mig tveksam till att du skulle få 5-600 för den. Formatic känns allmänt något övervärderade. Samlarna är relativt få och de som vill ha har redan.

InläggPostat: mån 14 feb 2011, 15:09 
Near Mint
Användarvisningsbild

UlfK skrev:
fabben skrev:
Jag har sett att nearmint.se har några få exempelbilder. Hoppas det kommer mera där.

Det kommer absolut mera, men det tar tid. Jag räknar med fem-tio år tills det finns ett hyfsat komplett bildmaterial, så sitt inte uppe och vänta. [:)]

Håller med om gradering, och vill tillägga att det finns grader i helvetet. Det här ser ut att vara ett väldigt snyggt exemplar i jämförelse med typiska 2.0-4.0:ex.

På Steele/Nikkanor-skalan är det kanske VF rent av.

InläggPostat: mån 14 feb 2011, 15:16 
Near Mint
Användarvisningsbild

Ellingen skrev:
fabben skrev:
Hej!

Nog tusan ser den ut att hålla åtminstone VG??
Tycker ni andra två skickfascister varit väl hårda... [:o)]

Ställer mig tveksam till att du skulle få 5-600 för den. Formatic känns allmänt något övervärderade. Samlarna är relativt få och de som vill ha har redan.

Jag tror att många skulle titta på den säga "åh vad fin" och sätta FN 6.0. Jag tycker den har för många defekter för det. Bara sett till lyster, färg och allmänt skick ligger den högt, men det är inte det finaste på tidningen som sätter slutskicket. :)

Det finns tyvärr några defekter som gör den till VG 4.0 max. Framförallt mängden skav/veck i ryggen och saknade småbitar.

Priset var en höftning utifrån vad folk har fått betalt på Tradera för rent skit i samma serier. PR 0.5 som sålts som VG har fått för 300-400kr. Då borde rimligen ett ex som håller VG 4.0 på riktigt kunna ligga på knappt det dubbla. :) Fast du har nog rätt. 300-500kr är nog en rimligare prisbild.

InläggPostat: mån 14 feb 2011, 15:45 
Tekniker
Användarvisningsbild

det är inte det finaste på tidningen som sätter slutskicket.

Det där var tamejtusan riktigt bra, enkelt och lättfattligt formulerat. Den formuleringen kommer jag att sno för framtiden. [;)]

InläggPostat: mån 14 feb 2011, 16:47 
Moderator
Användarvisningsbild

Jag tror att många skulle titta på den säga "åh vad fin" och sätta FN 6.0. Jag tycker den har för många defekter för det. Bara sett till lyster, färg och allmänt skick ligger den högt, men det är inte det finaste på tidningen som sätter slutskicket. :)

Det finns tyvärr några defekter som gör den till VG 4.0 max. Framförallt mängden skav/veck i ryggen och saknade småbitar.

Att sätta denna tidning så lågt som GD tycker jag är ett övergrepp. (utifrån bilderna förstås)

Det mest graverande bör vara de extra klammerhålen intill ryggen.

Men VG, absolut. Inte GD.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 354 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme