Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Äventyrsspel, serierelaterade och övriga.

Inlägg av Tex Murphy »

Goda nyheter för alla som älskar serier och/eller äventyrsspel. Telltale Games - som bland annat publicerat Tales of Monkey Island och tre säsonger av Sam & Max - har precis utannonserat några kommande titlar, och de verkar inte gå av för hackor:

Det blir spel baserade på Bill Willinghams "Fables" och Robert Kirkmans "The Walking Dead". Det verkar som att spelen, precis som de flesta spel från Telltale, blir episodbaserade, dvs lite kortare spel till ett något lägre pris. De flesta av Telltales spel finns eller är på väg till PC, Mac, PS3, Xbox, iPhone, iPad... ja, några finns till och med till Wii.

Just nu producerar Telltale äventyr baserade på "Back to the Future" och "Jurassic Park". Dessutom kommer Telltale att återuppliva den gamla äventyrsklassikern "King's Quest".

Läs mer om Telltale och deras spel på http://www.telltalegames.com/

Tråd flyttad enligt önskemål, rubrik justerad också.

/Admin
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Labrador Road 26 »

De har även gett sig i kast med Bone, apropå serierelaterade spel.
http://www.telltalegames.com/bone/boneville

Känns lite underligt att Lucas Arts verkar släppa iväg allt möjligt till andra bolag, Star Wars: The Old Republic till Bioware och både Sam & Max och Monkey Island till Telltale. Snart kommer väl Sim Fandago från EA också. [8D]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Labrador Road 26 skrev:De har även gett sig i kast med Bone, apropå serierelaterade spel.
http://www.telltalegames.com/bone/boneville [8D]

Jo, jag glömde att nämna Bone... Det är förmodligen deras största "fiasko" eftersom det bara blev två episoder. Jag laddade hem demo-versionen när de släppte spelet, men den vägrade att ladda på min dator, så det blev inget köp.

Labrador Road 26 skrev:Känns lite underligt att Lucas Arts verkar släppa iväg allt möjligt till andra bolag, Star Wars: The Old Republic till Bioware och både Sam & Max och Monkey Island till Telltale. Snart kommer väl Sim Fandago från EA också. [8D]

LucasArts ville helt enkelt inte göra mer Sam & Max. De höll på att utveckla ett nytt spel, men lade ner utvecklingen, och då tog TellTale chansen i stället. TellTale består ju till stora delar av f.d. LucasArts-anställda, om jag minns rätt. Jag hoppas verkligen att vi slipper Grim Fandango från EA... Tim Schafer, som gjorde bl a Grim Fandango, har ju ett eget bolag, Double Fine (som precis har släppt äventyret Stacking till PS3), så vem vet om det kan bli en Grim Fandango 2 vad det lider? Låt oss hoppas!
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Wakuran »

OT.

Måste ta och spela Grim Fandango någon gång. Det var väl en jättesatsning som slukade så mycket pengar att det i princip dödade hela genren?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Wakuran skrev:OT.
Måste ta och spela Grim Fandango någon gång. Det var väl en jättesatsning som slukade så mycket pengar att det i princip dödade hela genren?

Får du chansen att spela Grim Fandango - ta den! Det är ett lysande spel!

Men vad som dödade genren är omtvistat. Var det omfattande piratkopiering? Var det det begränsade omspelvärdet (och ännu mindre valuta blev det för de som använde s.k. walkthroughs...)? Var det en uppsjö av dåliga spel som skrämde bort folk? Var det för lätta/svåra spel? Förmodligen var det en kombination av samtliga dessa (och några till). Personligen älskar jag äventyrsspel (även de gamla textbaserade), och tycker att det känns bra att det finns några få bolag som fortfarande vågar satsa på den typen av spel. Så jag hoppas att det går fortsatt bra för TellTale Games! :)

Förresten, några klassiska äventyr (och många andra klassiska spel också) finns att inhandla billigt på Good Old Games - http://www.gog.com . Tyvärr dock inte Grim Fandango, än så länge. Men det är värt en titt, och de har några spel som är helt gratis också!
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tror att även att spelen blev mer multiplayerbetonade och onlinebaserade var en bidragande faktor, äventyrsspel är ju en renodlad singleplayer-genre. Quests i MMOs är ju inte riktigt lika intrikata som pusselelementen normalt är i äventyrsspelen. En annan bra sajt för just äventyrsspelnördar (ja visst är man det också [^] ) är Adventure Gamers, med tillhörande shop där det finns många godbitar.
http://www.adventuregamers.com/index.php

Själv skulle jag slå ett slag för Secret Files: Tunguska och Secret Files 2: Puritas Cordis som i mitt tycke är bland det bästa på senare år som värdig uppföljare till Broken Sword-serien.
http://www.youtube.com/watch?v=W9WDSsDO-1s
http://www.youtube.com/watch?v=_E8_-v2ZfDw

Känner man sig sugen på att köra klassiska textäventyr från mästarna Infocom så kan man göra det på:
http://www.accardi-by-the-sea.org/Infocom/Online/
man får dock klara sig utan alla "props" som de brukade skicka med i förpackningarna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Labrador Road 26 skrev:Tror att även att spelen blev mer multiplayerbetonade och onlinebaserade var en bidragande faktor, äventyrsspel är ju en renodlad singleplayer-genre. Quests i MMOs är ju inte riktigt lika intrikata som pusselelementen normalt är i äventyrsspelen. En annan bra sajt för just äventyrsspelnördar (ja visst är man det också [^] ) är Adventure Gamers, med tillhörande shop där det finns många godbitar.
http://www.adventuregamers.com/index.php

Jo, Adventure Gamers är en bra sida. Jag har aldrig handlat från deras shop, dock... Visst är äventyrsspelen rätt singelbetonade, men det är kul att spela med någon annan som ligger i ungefär samma distrikt på IQ-skalan. Om skillnaden blir för stor försvinner nöjet...

Labrador Road 26 skrev:Själv skulle jag slå ett slag för Secret Files: Tunguska och Secret Files 2: Puritas Cordis som i mitt tycke är bland det bästa på senare år som värdig uppföljare till Broken Sword-serien.
http://www.youtube.com/watch?v=W9WDSsDO-1s
http://www.youtube.com/watch?v=_E8_-v2ZfDw

Jag har spelat Secret Files 2, och på det hela var det ett bra spel. Broken Sword är också en helt ok serie. De flesta av Legend Entertainments spel var riktigt bra. Magnetic Scrolls hann tyvärr inte göra så många spel innan de försvann. Sierra Online hann ju göra några klassiker också (Space Quest, King's Quest, Police Quest mm). Och så LucasArts, förstås...

Labrador Road 26 skrev:Känner man sig sugen på att köra klassiska textäventyr från mästarna Infocom så kan man göra det på:
http://www.accardi-by-the-sea.org/Infocom/Online/
man får dock klara sig utan alla "props" som de brukade skicka med i förpackningarna.

Jo, Infocom var mästarna! Några av Infocoms spel (Zork-serien) finns att köpa på http://www.gog.com i form av The Zork Anthology (Zork I, II och II, Beyond Zork och Zork Zero. Plus det fantastiskt härliga sf-äventyret Planetfall (av Steve Meretzky) som en bonus. För ynka $5.99! Och så kan man köpa Return to Zork på Good Old Games också, även den för $5.99. (Fast RtZ är inget textäventyr dock!). Och så finns ju Legends of Zork (http://legendsofzork.com/), ett "nytt" Zork-spel som man får spela gratis på webben, men det var åtminstone från början mer rollspel än äventyrsspel, så det har jag inte spelat så mycket).

Det är klart, alla förstår nog inte tjusningen med textäventyr, men den bästa grafiken har man i huvudet! :) Och - Infocoms äventyr var egentligen intressanta interaktiva berättelser. Så alla som gillar en bra berättelse kan ha något att hämta i dessa gamla pärlor. Kanske var det grafiken som nästan tog död på äventyrsspelen - spelutvecklarna satsade krutet på häftig grafik, inte intressanta historier och bra gåtor... Men som sagt, det är tur att vi har TellTale Games!
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jisses vad jag blev nostalgisk nu. Minnena av gamla favoriter flödar in, Questprobes Spider-Man (Hulk hann jag bara testa som snabbast, "bit lip" för att bli Hulk) och Fourth Protocol på en lånad Spectrum som jag tyvärr aldrig hann köra färdigt, King's Quest I-III och Deja Vu (som jag tror var det första som använde greppet minnesförlust) som var de första spelen jag köpte till Amigan, tillsammans med just Infocoms Dealine och Hitchhiker's Guide to the Galaxy, följt av Leisure Suit Larry (testade någon ny för ett tag sedan, men den var kass), Police Quest (har för mig att bilåkandet var rätt knepigt), Monkey Island och den där underbara tjattrande dödskallen (var det tvåan eller trean tro?), suveräna Indiana Jones and the Fate of Atlantis (som låg på hela 11 disketter), Day of the Tentacle med nyheten där man kunde växla mellan olika karaktärer, Zak McKracken and the Alien Mindbenders (har inget minne av att jag någonsin körde Maniac Mansion så den missade jag nog), Lure of the Temptress, Legends of Kyrandia (just Temptress och Kyrandia blandar jag alltid ihop), cyberpunkiga Beneath a Steel Sky, sedan över till Macintosh och Full Throttle (hade ruskiga problem med de där Tusken Raiderkopiorna på motorcyklar), Rendezvous with Rama (som hade riktigt knepiga matematikbaserade pussel med 8 som bas), Mummy: Tomb of the Pharaoh (med Malcolm McDowell som slempelle i filmsekvenser), för att slutligen hamna på pc:n och höjdare som Den längsta resan (bästa Regina Lund gjort), ytterligare några Monkey Islands (har lite svårt att hålla isär dem), Indiana Jones and the Infernal Machine (som nästan är mer action än adventure), Hopkins FBI (med någon jobbig actionsekvens på en ubåt), Black Dahlia (som slog nytt rekord för mig med många skivor), de tidigare nämnda Broken Sword, underskattade The Gene Machine (som är en fröjd för alla Jules Verne-fans), Westwoods Blade Runner (som är en riktigt pärla, med en hel del actioninslag), Chronicles of Mystery-spelen och sedan bergis en hel bunt som jag glömt bort.

Några jag tyvärr bara testade som snabbast var Loom, The Dig, Space Quest, Gabriel Knight. Sedan fanns det ju också de där som var mer action/arcade än adventure som Another World, Prince of Persia och Flashback fast de tröttnade jag alltid på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Jag återkommer kanske med lite mer kommentarer om äventyrsspel jag gillar när jag får tid, men jag måste passa på att säga att Beneath a Steel Sky är ett av spelen som finns gratis på http://www.gog.com. Och som ni kanske vet så var Dave Gibbons en av männen bakom det spelet. Och det är en uppföljare på gång, men det har det varit länge. Däremot finns det tydligen en uppdaterad version av första spelet för iPhone och iPod Touch (och Gibbons var involverad i den uppdateringen också).

EDIT: Gibbons har nu fått tillbaka sitt riktiga namn, Dave! :)
Senast redigerad av 1 Tex Murphy, redigerad totalt 0 gånger.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:... suveräna Indiana Jones and the Fate of Atlantis (som låg på hela 11 disketter)...

Minns när man piratkopierade alla de där stora spelen så blev det alltid något strul på någon av disketterna så man fick börja om från början igen... Där fick man för sin snålhet. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Wakuran »

Tex Murphy skrev:Jag återkommer kanske med lite mer kommentarer om äventyrsspel jag gillar när jag får tid, men jag måste passa på att säga att Beneath a Steel Sky är ett av spelen som finns gratis på http://www.gog.com. Och som ni kanske vet så var Steve Gibbons en av männen bakom det spelet. Och det är en uppföljare på gång, men det har det varit länge. Däremot finns det tydligen en uppdaterad version av första spelet för iPhone och iPod Touch (och Gibbons var involverad i den uppdateringen också).

Du menar väl Dave Gibbons? Watchmen-tecknaren? BaSS kom förresten även ut i svensk översättning, också, som kanske det enda äventyrsspelet med officiell svensk översättning (eller iofs, det kom några spel till Nintendo, typ Maniac Mansion, men de har jag för mig var rätt slarvigt gjorda), iallafall troligen det enda översatta spelet till PC/dator. Lär vara rätt bra översatt också, dessutom...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:BaSS kom förresten även ut i svensk översättning, också, som kanske det enda äventyrsspelet med officiell svensk översättning (eller iofs, det kom några spel till Nintendo, typ Maniac Mansion, men de har jag för mig var rätt slarvigt gjorda), iallafall troligen det enda översatta spelet till PC/dator. Lär vara rätt bra översatt också, dessutom...

Nja man får väl räkna Den längsta resan som översatt från The Longest Journey, med svenska röster och allt. Fast det gjordes ju av norska Funcom så det var ju inte så långa avstånd att prata om, och det vara senare än Steel Sky förstås.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_l%C3%A4ngsta_resan
http://www.longestjourney.com/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 15:31

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Avgrundsvrål »

Polygoner dödade äventyrsgenren. Men Jurassic Park släpps alltså bara till PC och Mac? Nå väl, måste säga att det såg för taskigt ut i trailern.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Wakuran skrev:Du menar väl Dave Gibbons? Watchmen-tecknaren?


Visst menar jag Dave! Så går det om man postar när man egentligen är för trött...
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Labrador Road 26 »

Avgrundsvrål skrev:Polygoner dödade äventyrsgenren. Men Jurassic Park släpps alltså bara till PC och Mac? Nå väl, måste säga att det såg för taskigt ut i trailern.

Vad hade du mer tänkt att den skulle komma på? Men inte är äventyrsspelen en död genre, det kommer ju några titlar per år fast man får leta en del för att hitta dem. En liten men trogen skara fans finns det allt. På Youtube exempelvis är det rätt många som lägger upp nya klipp. Själv skulle jag säga att det är en av de mest seglivade genres som datorspelvärlden sett, fanns före FPS, RTS, RPG och så vidare och lever vidare än idag. Tycker den klarat sig bra genom utvecklingen också. Från text till grafik, till rörlig grafik, över tangentbord-, joystick- och mus-styrning vidare med inspelad dialog, filmade sekvenser, 3D-renderad grafik, cut scenes och så vidare. En utveckling egentligen ingen annan genre genomgått. Det är väl egentligen bara som rent multiplayer det inte kommit någon variant än.

Den stora nackdelen som jag ser det är återspelbarheten, där inte ens lösningar som alternativa slut och liknande ökar på längden nämnvärt. Lyckas de kombinera äventyr med ett sandbox-upplägg tror jag de har en vinnare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Avgrundsvrål skrev:Polygoner dödade äventyrsgenren. Men Jurassic Park släpps alltså bara till PC och Mac? Nå väl, måste säga att det såg för taskigt ut i trailern.

PC och Mac till en början, men det tycks gå bra för TellTale Games och de flesta spelen har dykt upp på andra plattformar efter ett tag. Jag kan hålla med om att trailern inte är det bästa jag sett, men hellre en bra story, bra gåtor och lite sämre grafik än tvärt om. Sen är det klart att smaken när det gäller grafik kan variera. TellTale Games satsar inte på superrealistisk grafik. Jag misstänker att det beror på att den typen av grafik kostar mycket pengar att producera, och TellTale Games vill tjäna pengar så att de kan fortsätta att göra spel. Det låter som en sund affärsplan, måste jag säga.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 18 nov 2009, 15:31

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Avgrundsvrål »

Eftersom det är episodbaserat så förvånar det mig att det inte dyker upp på Playstation Network (PS3) och Xbox Live Arcade (360). Där har ju Telltale redan ett antal spel. Okej att handkontroll kanske inte gör sig så jättebra i såna spel men det har man ju lyckats ta sig runt tidigare. Men iallafall... att återuppliva gamla filmer, är det det nya trenden? Jurassic Park och Back To The Future. Jag skaffade nyligen Ghostbusters spelet till 360 också. Om det är en trend så inte mig emot!

Äventyrsspelen kanske inte är en död genre. Men den har länge varit det iallafall. Zack & Wiki är ett nyutvecklat peka klicka äventyr för Wii också, så genren har väl börjat komma tillbaks. Men den har varit i "pause mode" ett antal år efter 3D grafiken dök upp. Interaktiva miljöer blev något som togs upp av tredjepersons-äventyr till slut.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Avgrundsvrål skrev:Eftersom det är episodbaserat så förvånar det mig att det inte dyker upp på Playstation Network (PS3) och Xbox Live Arcade (360). Där har ju Telltale redan ett antal spel.

Om spelet säljer bra kommer det helt säkert till både Playstation och Xbox. Från att i början endast ha gjort PC-spel har TellTale nu breddat sig och verkar vilja nå så många som möjligt. Dock verkar spelen alltid komma till ett begränsat antal plattformar i början. PS3-ägarna väntar t ex fortfarande på de första säsongerna av Sam & Max. Den senaste säsongen har de däremot släppt, och säljer den bra så finns det ingen anledning för TellTale att inte släppa de första säsongerna också.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Tex Murphy »

Avgrundsvrål skrev:Zack & Wiki är ett nyutvecklat peka klicka äventyr för Wii också, så genren har väl börjat komma tillbaks.

Zack & Wiki är ett riktigt bra spel faktiskt. Väldigt välgjort, och många gåtor har flera alternativa lösningar.Det är ett lite annorlunda äventyrsspel, men helt ok. Tyvärr sålde det inte så bra, så det kom aldrig någon uppföljare... Man brukar se några ex av Z&W i butiker som säljer begagnade spel, så den går att hitta rätt billigt ibland.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier blir äventyrsspel

Inlägg av Labrador Road 26 »

Avgrundsvrål skrev:Zack & Wiki är ett nyutvecklat peka klicka äventyr för Wii också, så genren har väl börjat komma tillbaks. Men den har varit i "pause mode" ett antal år efter 3D grafiken dök upp. Interaktiva miljöer blev något som togs upp av tredjepersons-äventyr till slut.

Eh, kände inte till titeln och när jag kollar nu på Youtube får jag bara träffar på ett plattformsspel, som ett uppdaterad Sonic/Super Mario/Zool/Giana Sisters/Prince of Persia och så vidare, är det samma spel som menas?
http://www.youtube.com/watch?v=J0rILAnMB2s

Kollar man releaselistan på AG så har det släppts nya spel regelbundet, så snarare möjligen slow motion än paus.
http://www.adventuregamers.com/games.php

Fast det är klart det är långt mellan blockbusters, det kommer inte precis några Half-Life eller World of Warcraft i den här genren.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar