Scanna, Visa, Berätta: Nytt & Äldre från samlingen

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Scanna, Visa, Berätta: Nytt & Äldre från samlingen

Inlägg av Skakben »

Vi har inte haft någon sådan här tråd tidigare och jag tycker det är skitkul att se bilder på serietidningar från folks samlingar.

Och tveka inte, jag tycker ALLT är intressant att se och höra historien bakom och jag gissar att många tycker som jag...

Kanske får man syn på något som man aldrig sett tidigare och bara MÅSTE skaffa!

Här finns en liten guide till hur man enkelt infogar bilder i sina inlägg:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=670
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

Bra idé.
Har varken scanner eller digitalkamera själv, men jag ser fram emot att se bilder från andras samlingar [:p]
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Jag börjar.

Startling Terror Tales #5 1953
Jag fick hem denna tidning idag och den inspirerade mig till att starta denna tråd.
Sedan jag började samla serietidningar och skräckserier i synnerhet har den här tidningen en av mina största favoriter! Jag har haft den som skrivbordsunderlägg i datorn o.s.v. men aldrig trodde jag att jag skulle få äga ett eget exemplar.
Ett av de snyggaste pre-code omslagen i mitt tycke, tecknat av ingen mindre än L.B. Cole.

Så här skriver Lawrence Watt-Evans i artikeln "The Other Guys: Pre-Code Horror Comics"

"Star Comics was run by L.B. Cole, a man who put great faith in bright colors and striking cover designs as a sales device, and didn't worry very much about what he was selling with them. A typical Star issue would have an eye-catching surreal cover in swirling black and orange and green, one pretty decent horror story by Jay Disbrow, and a bunch of reprints from old jungle comics to fill out the rest of the pages. Numbering was erratic, and titles sometimes didn't have much to do with contents.
Star didn't imitate E.C.; Cole had his own ideas." http://www.watt-evans.com/TheOtherGuys.html.

Jag håller med honom angående innehållet; medioker kvalitet och endast en skräckhistoria, men vem bryr sig om innehållet i detta fall? [8]
[img]http:///annat/shiver_stt.jpg[/img]
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Riktigt snygg tidning, Shiverbones.
Jag kände mig inspirerad idag och tog ett gruppfoto av mina Backemarks/Penol-prylar från 1982. Jag har även ett skrivblock med Spindelmannen men det är i så dåligt skick så det skulle skämma ut bilden. Reignfire har ett som är i bättre skick + några andra prylar som jag inte har. Det gavs ut mycket mer än det här men tyvärr dyker det nästan aldrig upp, varken på loppisar eller Tradera...

Bild
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Bra initiativ Shiver! Jag skall ta några bilder, så leverar jag en historia från början av 70-talet sen.

Spidercrazy: Kan du skriva vad det är för prylar på bilden. Det är lite svårt att se vad som är pärmar, dagböcker eller almanackor. Skitcoola prylar, förresten!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Okej... övre raden från vänster: Pärm A5-format Captain America, Pärm A4-format Spindelmannen, liten karta med "tjocka" klistermärken, Linjerat kollegieblock Hulk, Pärm A5-format Spindelmannen.
Nästa rad: Brevpapper Ms Marvel/Spindelmannen, Ritblock 40 blad Spider-woman, Pennfodral Hulk, Boketiketter i påse, samt två st "Jättepennor" (jag vill ha kvar båda då det är olika färg på snörena i änden av pennan).
Nästa rad: Hulk pennvässare till jättepennan, två olika (en svart, en röd), Spindelmannen pennvässare med en liten låda i, Captain America jättesuddgummi, Hulk jättesuddgummi i påse, samt två smala pennor med dinglande figurer (Spindelmannen och Thor).
Längst fram: 4 st suddgummin med Hulk (samma bild på alla fyra).
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Var har fru Shiverbones-avataren tagit vägen? Den var ju bäst!

Jag fattar att prylarna är as-svåra att hitta idag. Serier är en sak, det spara folk, om än i kasst skick. Men kontorsprylar, verkligen förbrukningsvaror.
Har du någon historia kring prylarna, Spidey? Hade du dom i skolan? Hade själv börjat i gymnasiet då, men jag minns när prylarna fanns i butikerna. Men så självständig att jag hade en Hulk-jättepenna i plugget var jag inte. Man skulle ju vara "stor" då. [:D] [:D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Shiverbones skrev:
Jag börjar.

Startling Terror Tales #5 1953
Jag fick hem denna tidning idag och den inspirerade mig till att starta denna tråd.
Sedan jag började samla serietidningar och skräckserier i synnerhet har den här tidningen en av mina största favoriter! Jag har haft den som skrivbordsunderlägg i datorn o.s.v. men aldrig trodde jag att jag skulle få äga ett eget exemplar.
Ett av de snyggaste pre-code omslagen i mitt tycke, tecknat av ingen mindre än L.B. Cole.


Fick du ge $20 för den där då? [:)]
Hur länge har du samlat amerikanska skräckserier?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

citat:
Har du någon historia kring prylarna, Spidey? Hade du dom i skolan? Hade själv börjat i gymnasiet då, men jag minns när prylarna fanns i butikerna.


Det fanns annonser för dem på baksidan av Hulk nr 8/82 och även i Buster och Min Häst. Jag var 7 år när de fanns att köpa i butik och hade inga egna pengar att röra mig med (2.50:- i veckopeng, även om det var 1982 så tyckte jag det var snålt av päronen!) Jag fick ett stort Hulk-suddgummi av en kompis när jag hade födelsedagsparty, och hade även gnuggisarna med Spindelmannen och Hulk, samt en jättepenna (men vad jag kommer ihåg så såldes de lösa i affären där jag köpte dem).
Undrar fortfarande om det fanns något jättesudd med Spindelmannen - jag har aldrig sett något men det borde ju ha funnits? Kommer någon ihåg? Alla som tror de minns något som inte finns med på bilden eller i Hulk-annonsen, tänk!! Information är hårdvaluta!
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

oj det var verkligen snålt, jag minns att jag hade lika många kronor som jag var gammal i början hehe, men 2:50 var inget vidare 82 ens.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Magnus skrev:
...Jag skall ta några bilder, så leverar jag en historia från början av 70-talet sen.
Jag väntar... [:(]

Agentum skrev:Fick du ge $20 för den där då? [:)]
Hur länge har du samlat amerikanska skräckserier?

Lite mer.. Den annonserades som G/VG men jag tror snarare den bör klassas som G. Sitter ihop helt perfekt och så men har revor på omslaget.
Tyvärr var det typ 10 år sedan man kunde köpa pre-code skräck för guidevärde. Ibland får man tydligen räkna med att ge det bubbla eller mer för de populäraste/svåraste.
Frustrerande ibland men det är skoj att leta bra deals och nöjer man sig med skick under vg så är allt försvarbart.. [:p]

Jag har samlat/läst gamla skräcktidningar i två år ungefär.. måste fortsätta..
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har förstått att de är mycket populära just nu i USA, många söker efter dem vilket förstås gör dem lite dyrare.
Jag klassade den som G utifrån bilden och kolad på skoj vad de tyckte en sån var värd.

Jag kan förstå intresset med de är speciell eftersom att de i princip totalförbjöds i mitten av 50talet, sen tycker jag at de hade en del innovativa grejor med som tex att ha en brevsida(EC), det var inte många som hade sånt på den tiden och det dröjde ju til 60-talet innan tex Marvel började med det.

Jag tycker sci-fi titlarna är kul med och ofta snyggt tecknade, men de är nästan lika dyra de.
EC titlarna börjar väl ges ut i böcker i färg nu igen snart, men det är ju som sagt inte orginalen, men jag lär köpa några iaf.

Sen har vi ju Crime tidningar som ansågs lika skadliga som Horror tidningarna.

Jag är intresserad av de här inte bara för serierna utan också historiskt sett, det var en udda period utan superhjältar där ett tag.
Men jag är för jäkla snål för att köpa och samla på dem personligen, jag hoppas du kan komplettera din samling en dag.
Sen antar jag ta de komer hålla värdet rätt ok med många tycks vara intresserade av denna tidsperioden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Agentum skrev:
...som tex att ha en brevsida(EC), det var inte många som hade sånt på den tiden och det dröjde ju til 60-talet innan tex Marvel började med det.

Åhå, där ser man! Jag tycker precis som du att det är intrassant med äldre tidningar just för att det ofta finns en spännande historia bakom dem. Sedan att man får gräva lite grann för att få fram fakta om olika tecknare o.s.v. är riktigt trevligt..
Agentum skrev:
...jag hoppas du kan komplettera din samling en dag.

Tack! Att komplettera och 'skaffa en till' är ju alltid roligt men att bli komplett i en titel är nog omöjligt iallafall för mig, jag lessnar ganska snabbt och blir alltid sugen på något helt annat.
Just nu är jag inne litegrann på 'en av varje', vad nu det betyder...[:(]

Jag återkommer nog senare idag och postar någon till tidning från en annan tidsperiod. [8]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Shiverbones skrev:
citat:Ursprungligen postat av Magnus

...Jag skall ta några bilder, så leverar jag en historia från början av 70-talet sen.
Jag väntar... [:(]

Det kommer. Har varit upptagen över helgen.


Agentum skrev:EC titlarna börjar väl ges ut i böcker i färg nu igen snart, men det är ju som sagt inte orginalen, men jag lär köpa några iaf.


Första boken. Iofs är det Weird Science, är listad i Previews nu i augusti. Fast jag gillar s/f-titlarna minst lika mycket som skräcken.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Nytillkommet:

Terror Tales Vol. 2, No. 06 1970
Terror Tales Vol. 1, No. 10 1969
Weird Vol. 2 No. 8 1968
Tales From The Tomb Vol. 2 No. 4 1970
Shock Vol. 1 No. 1 1969

Skräckserier i magasinformat från Eerie Publication och Stanley Publications.
Otroligt groteska, förmodligen bland det mest makabra som publicerats i serieväg..
De innehåller återtryck av skräckserier från 40- & 50-talet, fast man har editerat teckningarna genom att lägga till extra mycket blod och splatter, och det på serier som redan från början ansågs skadliga och förbjöds. [:0] [xx(] [:)] [:o)]

[img]http:///annat/shiver_terrorv2n6.jpg[/img]
Bild
[img]http:///annat/shiver_weirdv2n8.jpg[/img]
Bild
[img]http:///annat/shiver_shockv1n1.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

citat:

Första boken. Iofs är det Weird Science, är listad i Previews nu i augusti. Fast jag gillar s/f-titlarna minst lika mycket som skräcken.


Jo tex Wally Wood gjorde ju en hel del sci-fi för EC, så de ser inte dumma ut.

Jag kan inte bidra till tråden tyvärr, jag har inget som är värt att visa, jag är visserligen rätt intresserad av historiken kring amerikanska serier och folket som gjorde/gjör dem men jag känner inget samlarbehov av sånt jag inte vill eller kan läsa för räddslan att försöra tidningen.

Shiverbones: det där måste vara de värsta horror serierna då som givits ut i USA, hehe vilken idé att lägga till extra blod till teckningarna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Vadå inte värt att visa?
Visa oss nått som du tycker extra mycket om bara.. Det kommer jag att fortsätta med iaf, förhoppningsvis är det nån som tycker det är kul.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä, högar med tidningar käns rätt ointressant, jag har liksom inga inplastade fintidningar som jag kan ta fram ur samlingen, allt är en enda stor röra med tidningar på hög bara.
Jag orkar inte hålla på med plastfickor och sånt, de tidningar jag köper och äger är alla av den sorten som högst är värda en tia eller liknade och således kommer de aldrig under min levnad bli värda nåt rent ekonomiskt.

Men alltså jag klagar inte, jag har dem för att läsa, vad som sen händer med dem får vi se.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

http://img247.imageshack.us/my.php?image=tarzan1948ef3.jpg

Jag har väl nämnt den här i nån tidigare tråd och trots att jag inte sitter på en supersamling så är jag mycket nöjd med det här köpet, gav 150 kr för nån månad sen. Fint skick, jämn och styv.

På antikaffären ville han ha 200 kr men jag prutade, han påstod att det var ju minsann "MINT." Hehe, "den är mycket fin" sa jag, "men tiden har satt sina spår" och dessutom finns en namnteckning i bläck på sida 2. Kanterna är ju dessutom inte direkt sylvassa!

Hursomhelst, det här albumet fick mig att känna mig glad, kändes som att jag "räddade" det ifrån ett grymt öde! Med ett sånt album känner jag mig mer som en samlare och intresset för serier steg ytterligare en nivå. det är ju inte bara ett seriealbum, det är ju våran svenska kultur och historia som finns där, som måste bevaras och vårdas. Är jag knäpp nu? [:o)]


Shiverbones, jättefina skräcktidningar! Har du många svenska CHOCK m.m också? Fortsätt visa din samling, jag älskar också att titta på såna bilder! [:)]
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Robrocker skrev:Hursomhelst, det här albumet fick mig att känna mig glad, kändes som att jag "räddade" det ifrån ett grymt öde! Med ett sånt album känner jag mig mer som en samlare och intresset för serier steg ytterligare en nivå. det är ju inte bara ett seriealbum, det är ju våran svenska kultur och historia som finns där, som måste bevaras och vårdas. Är jag knäpp nu? [:o)]


Nja,Bland vissa som inte förstår detta med serier är du nog "Knäpp". Men bland oss som gillar att "bevara" vår seriekultur är du välkommen i "Vår Knäppa Förening". Där har du en given plats. [:o)] [:o)]
Skriv svar